Klien: BMW najbardziej zaawansowane w pracach nad KERS
Christian Klien, kierowca testowy zespołu BMW Sauber wierzy, że jego zespół jest na najbardziej zaawansowanym etapie prac nad nowym systemem odzyskiwania energii kinetycznej KERS, który już od przyszłego roku będzie dozwolony w F1.Klien wierzy również, że zespół BMW dokona kolejnych usprawnień KERS podczas pierwszych posezonowych testów, które zaplanowane są w grudniu bieżącego roku.
„Nie jest tajemnicą, że każdy zespół chce się z tym uporać jak najszybciej” mówił Austriak. „Jestem przekonany, że BMW jest najdalej posunięte z pracami nad nowym systemem.”
„Nie wszystkie zespoły będą miały KERS w przyszłym roku – to jest opcja. Żaden z teamów jak do tej pory nie miał w pełni udanych testów tego systemu na torze. Będziemy polegać na naszych testach podczas przerwy zimowej po Brazylii. Każdy kto wystartuje do przyszłego sezonu z KERSem z pewnością będzie miał przewagę.”
komentarze
1. zgred
I co z tego skoro będą pół sezonu uczyć Hajdi jak go włączyć a pół sprawdzać czemu on go włączyć nie umie a Kubicy zapomną zamontować...
2. pz0
Gorsze jest to że po 5 wyścigach skupią się na sezonie 2010
3. orinocoPL
zgred i pz0-macie racje i to jest najgorsze...
znowu beda jaja w boksie bmw....
4. Sister
Myślę, że będą walczyć tym razem do samego końca. Przecież chcą wywalczyć tytuł mistrzowski. Oni wiedzą, że w tym roku przespali sprawę a mistrzostwo było możliwe już teraz. Liczę, że nie popełnią drugi raz tego samego błędu
5. radzix
myslalem ze na zdjeciu jest KERS a to kominek...
6. robertkubica2
coś niskie notowania ma na forum zespół Kubicy. Nie wiedziałem, że Kers to opcja!? To świetna wiadomość - bo mniej standaryzacji i większa możliwość wyboru.
7. pionek16-80
Klien coś nie wpisuje się zbyt dobrze w politykę BMW "mydlenia oczu i ściemniania". Oczywiście że są najdalej psunięci w pracach jak po GP Kanady było wiadomo że skupiają się na przyszłym sezonie. Chyba nawet Honda tak szybko sobie nie odpuściła (choć mogę się mylić). A co do walki w przyszlym sezonie to może to być jedyna szansa BMW na zdobycie tytułu skoro w 2010 szykują się wielkie zmiany(standardowy KERS, silniki itd)
8. niza
mnie to bardzo cieszy, że idą w dobrą stronę, ale co z tego skoro od 2010 będzie wszystko standardowe, nawet KERS ehhhhh
9. daniel.dk
pionek16-80 dokladnie. powinni uciszyc tego Klina bo cos za duzo puszcza pary z ust. poza tym tego typu wypowiedzi powinien chyba udzielac Dyrektor Techniczny albo Szef Zespolu, a nie jakis tester
10. Dagmara_W
cos wkoncu robia i sie biora do porzadnej pracy.. szkoda tylko ze to pol roku bo dla mnie to jak depresja zimowa:P. w przyszlym roku może byc ciekawie.. oby BMW sie nie cofło a poszło do przodu
11. Piotre_k
A co takiego zdradził Klien czego nie wiedzieliby wszyscy w padoku? A to czy KERS da rzeczywiście przewagę to się okaże dopiero w Ausralii, no ewentualnie na zimowych testach.
12. Piotre_k
>Australii<
13. walerus
ferrari bez KERS objedzie BMW a BMW z KERS przez te 6 sekund nie dogoni ferrari.......
14. beam_beer
eeee a z czego jest zrobiona "karoseria" bolidu, że przewodzi prąd? Bo coś mi tu nie pasi...
15. sivshy
z włókien węglowych? Ciekawe, jak bardzo wydajny będzie KERS? Może dzięki niemu bardziej będzie się opłacać jazda na jeden pit stop, ponieważ obciążenie paliwem będzie mniejsze od obciążenia bolidów bez tego systemu. Wtedy KERS da ogromną przewagę. Może się też okazać, że KERS da znikomą oszczędność paliwa, a wtedy okaże się kompletnym niewypałem...
16. tomaszek f1
tak z wlukien weglowych ktore sa leprzym przewodnikiem od wielu metali... jak bede miec dobre to KERS to bede na prostych dobrze smigac przy wyprzedzaniu.. warto nad tym systemem po pracowac bo mozna zyskac
17. pz0
Bolid z KERS nie nadrobi na zmniejszonym obciążeniu paliwem. Sam KERS ma ważyć koło 40kg. Zużycie paliwa musiałoby spaść o około 50%. Zupełnie nierealne. Dojdą do tego jeszcze kłopoty z balastowaniem bolidu. Kolejna sprawa, to czy ten system elektryczny będzie rzeczywiście lepszy od koła zamachowego. Honda i Williams postawiły na mechaniczny i jakoś u nich nie słychać o problemach. Elektryczne są problematyczne. Najpierw wybuch u RedBulla, potem porażenie w BMW (podobno w BMW były potem jakieś kolejne dwa wypadki). Honda współpracuje z Flybird (producent sprawdzonego systemu KERS), Williams załatwił jeszcze lepiej sprawę i po prostu kupił sobie firmę produkującą lekkie koła zamachowe do KERSi. Honda i Williams ze swoimi projektami wystartowały w podobnym czasie jak BMW ze swoim. Nie wiem więc czy BMW ma tak potężną przewagę. Z tego co udało mi się znaleźć RedBull u siebie wykorzystuje lekkie akumulatory litowe, BMW ciężkie (ale bardziej sprawne i wydajne) ultrakondensatory. Wygląda więc na to że najlżejsze rozwiązanie będzie miał Williams, najcięższe BMW. Które się sprawdzi przekonamy się dopiero w przyszłym sezonie. Jednak jak mnie pamięć nie myli w większości nowinek najbardziej trafione rozwiązania miał Williams. Najlepszym przykładem było jego legendarne już aktywne zawieszenie, dzięki któremu potrafili zdeklasować całą konkurencję.
18. owadd
pz0-co do aktywnego zawieszenie to nie był to do końca pomysł Williamsa bo dobrych kilka lat wcześniej (86 czy 87 rok) zastosował to rozwiązanie Lotus. Jednak ze względu na fakt że w latach osiemdziesiątych elektronika sterująca całym ustrojstwem była jeszcze nieco za wolna, to nie dało to aż tak spektakularnych rezultatów jakie osiągnął Williams kilka lat później.
19. walerus
pz0 - dzięki za treściwe informacje - jednakże co do Wiliamsa to ostatnio kasa rządzi światem i widzę iż Wiliams cienko przędzie na tle konkurencji - obym się mylił.
20. pz0
owadd, właśnie o tym piszę. Williams potrafił najlepiej wykorzystać to rozwiązanie. System KERS też już istnieje, chodzi tylko o najlepsze wykorzystanie tego rozwiązania w warunkach F1. walerus - kasa rządzi nie ostatnio ale od niemal zawsze. Twierdzę jednak, że Williams jest w stanie pobić innych na tym polu i na dokładkę za mniejsze pieniądze. Czy tak będzie? zobaczymy dopiero w marcu - kwietniu. Testy zimowe raczej zbyt wiele nam nie powiedzą.
21. Sabre
Mysle, ze jesli Bernie wprowdzi pelna standaryzacje, to kilka teamow ( Ferrari, Maclaren, nawt BMW) po prostu zrezygnuje i zalozy konkurencyjna serie ( byly juz takie plany ) . Przeciez projektowanie i wdrazanie nowych rozwiazan jest jednym z celow obejnosci w F1. Jasne, dla zespolow prywatnych to znakomita wiadomosc, ale dla producentow juz nie. Czy w rajdach WRC lub w serii MotoGP panuje standaryzacja? Obnizenie kosztow? Fajny pomysl, ale jesli kogos nie stac na F1 to niech sie sciga w innej serii
F1 ma byc NAJ - najszybsza, najbardziej zaawansowana, najdrozsza. A Bernie Ecclestone zmierza chyba w strone kartingu.
22. Budyn_F1
BMW SAUBER bardzo sie angazuje w system KERS...
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz