Katarczycy przetestują nowe rozwiązanie na swoim torze
Na torze w Katarze przetestowane zostanie innowacyjne rozwiązanie, mające zniechęcić kierowców do wyjeżdżania poza granice toru.Limity toru i ich przestrzeganie już od jakiegoś czasu wzbudzają sporo emocji i dyskusji na padoku Formuły 1 i nie tylko. Podnosząc standardy bezpieczeństwa nowe tory unikają stosowania pułapek żwirowych, a w ich miejsce pojawiają się szerokie asfaltowe pobocza, które zachęcają kierowców do przekraczania granic możliwości swoich, i bolidów.
O ile na niektórych torach powrót do pułapek żwirowych jest możliwy, na innych pojawiają się problemy ze względu na konflikt interesów z wyścigami motocyklowymi. Tak będzie między innymi na torze Lusail w Katarze, gdzie oprócz F1, swoje mistrzostwa rozgrywa również MotoGP.
Instalowaniu pułapek żwirowych kategorycznie sprzeciwia się motocyklowa Federacja FIM i sami zawodnicy.
Katarczykom udało się jednak opracować kompromis w postaci specjalnych betonowych bloków mierzących 1,5 metra szerokości i 2 mety długości, które będą zainstalowane w kluczowych, najbardziej narażonych na wyjazdy kierowców, miejscach na torze. Co ważne elementy te łatwo będzie usunąć.
Jedna strona tych bloków jest gładka, a druga mocno chropowata za sprawą zalanego tam żwiru. Ma to odstraszać kierowców przed wyjeżdżaniem poza tor, ale jak będzie to faktycznie wyglądało pokaże praktyka.
komentarze
1. Mariusz_Ce
Kolce mogły by tam wystawać, albo druty pod napięciem :/
2. NieantyF1
Może niech jeszcze pole siłowe wypróbuję
3. Raptor Traktor
Jeżeli to nie zagrozi bezpieczeństwu (np. powodując pękanie opon), a jednocześnie faktycznie będzie uderzało w wyjeżdżających poza tor, to chyba okej. Nie było chyba czegoś takiego w F1, więc niech próbują.
4. Biziscoot
Nie prościej byłoby w aucie zamontować elektroniczne chipy i nitkę toru również ochipować. I nie byłoby przeglądania kamer przez sędziów, sam zawodnik by miał szybki komunikat że czas okrążenia został skasowany a kilka wyjazdów wiązałoby się z karą kilku sekund. I nie trzeba by kombinować z płytami czy żwirem.
5. m_frank
@4 Takie chipy już są zamontowane w autach, wiadomo pomaga to sędziom i często z tego korzystają ale kierowcom często po prostu się opłaca wyjechać za tor. Dostaną karę czasową ale będzie ona miała mniejszą wartość niż zniszczenie opon po wjechaniu w żwir lub DNF. Tu nie chodzi tylko o przestrzeganie limitów toru ale o ogólne zachowanie kierowców. Np. Spa zakręt nr. 1, wprowadzono tam żwir na wyjściu w 2022 roku i kierowcy zaczęli się w końcu zachowywać, wcześniej praktycznie co rok był tam wypadek albo jakiś kierowca wyjeżdżał za tor bo nie było za to wystarczająco dużej kary.
6. kiwiknick
Niech podtawią tam lepiej członków rodziny kierowców;)
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz