Haas pokazał grafiki nowego bolidu - VF-22
Zespół Haasa zgodnie z obietnicą złożoną kilka dni temu przez Gunthera Steinera został pierwszą ekipą, która pochwaliła się malowaniem swojego nowego bolidu.Ekipa Gene'a Haasa wzorem lat ubiegłych zdecydowała się jednak na niskobudżetowe wydarzenie przedstawiające nowy bolid jedynie pod postacią wyrenderownych grafik.
Nie zmienia to jednak faktu, że oficjalnie sezon prezentacji bolidów na sezon 2022 mamy rozpoczęty, a zespół Haasa nowe auto fizycznie pokaże dopiero podczas pierwszego dnia testów pod Barceloną, tak jak czynił to w minionych latach. Wcześniej kibice mogą jedynie liczyć na jakieś przecieki z dnia filmowego, który ekipa będzie zapewne chciała wykorzystać jako tzw. shakedown, do sprawdzenia pracy wszystkich podzespołów przed oficjalnymi sesjami testowymi, które w tym roku odbędą się na przestrzeni sześciu dni.
Amerykański zespół ściśle współpracuje z ekipą Ferrari, od której kupuje praktycznie wszystkie możliwe części, na handel którymi pozwalają przepisy techniczne i sportowe Formuły 1.
W tym roku zespół liczył będzie na zdecydowaną poprawę wyników, po tym jak w zeszłym sezonie zamykał stawkę z zerowym dorobkiem punktowym. Przedstawiciele zespołu nie ukrywali faktu, że sezon 2021 praktycznie w całości spisali na straty i bardzo wcześnie zaczęli skupiać się głównie na projekcie na sezon 2022.
"To ten okres w roku kiedy naturalnie jesteś optymistycznie nastawiony do tego, że ciężka praca i wysiłek wszystkich przełoży się na konkurencyjność na torze" mówił Gene Haas, właściciel zespołu. "Już w 20220 roku podjęliśmy decyzję, aby przeznaczyć czas i zasoby na budowę VF-22, przedkładając wszystko co było związane z aktywnością na torze w sezonie 2021. Nie było łatwo na to patrzeć. Mam nadzieję, że ta decyzja przyniesie owoce i powrócimy do walki o punkty."
"Ekscytujące jest to, że wkrótce VF-22 pojawi się na torze" mówił z kolei szef zespołu, Gunther Steiner. "Wszyscy wiemy do czego zdolny jest ten zespół. Udowodniliśmy to w przeszłości a z tym zupełnie nowym bolidem, zrodzonym z zupełnie nowych przepisów technicznych i stworzonym przez nasz nowy zespół projektowy, jestem przekonany, że ponownie będziemy mogli pokazać iż możemy walczyć podczas weekendów wyścigowych."
"Wszyscy włożyli w ten projekt ogromny wysiłek a teraz nadchodzi najfajniejsza część tego wszystkiego czyli wyprowadzenie bolidu na tor i dopracowanie wszystkich elementów. Poprzedni sezon był długi, ale jestem przekonany, że rok 2022 pozwoli nam powrócić do walki z VF-22."
Podczas prezentacji ubiegłorocznego auta zespół Haasa wywołał niemałe kontrowersje pokazując kolorystykę nawiązującą do barw flagi rosyjskiej, chociaż na upartego niektórzy mogli dopatrywać się w niej również barw amerykańskiej flagi. W obliczu decyzji WADA, która w związku z głośną aferą antydopingową zakazała sportowcom rosyjskim udziału w wydarzeniach sportowych pod własną flagą, Haas był podejrzewany o chęć obchodzenia tego zakazu.
Kierowcą zespołu został bowiem pochodzący z Rosji Nikita Mazepin i to za jego sprawą głównym sponsorem zespołu została firma Uralkali, która wywarła niemały wpływ na ostateczną kolorystykę bolidu. W tym roku Rosjanin będzie kontynuował ściganie u boku jednego z najbardziej rozpoznawalnych młodych zawodników, Micka Schumachera, a malowanie bolidu w zasadzie pozostanie nie zmienione.
O ile na przedstawionych grafikach nie widać zbyt wielu szczegółów dotyczących zawieszenia, widok od przodu jasno pokazuje, że ekipa Haasa zdecydowała się na konstrukcję typu push-rod, która w ostatnich latach dominowała w Formule 1. Jeżeli wierzyć spekulacjom w tym roku podejście ekip ma się zmienić i większość ma przejść na zawieszenie typu pull-rod. Na takie rozwiązanie ponoć miało postawić także Ferrari. Jeżeli okaże się to prawdą to albo Haas postanowił skorzystać z innej drogi koncepcyjnej, albo będzie po prostu korzystał z ubiegłorocznego systemu zawieszenia Ferrari.
I dla porównania różnic bolidy z 2021 i 2022 obok siebie:
Zdjęcia:
komentarze
1. tysu
Po tym zespole nie było się czego innego spodziewać ;p
2. hubos21
Do wieczora będzie dyskusja ładny czy brzydki, dziewczyny pogadają sobie o kolorach.
3. LeadwonLJ
Ja myślę że zbyt dużo czarnego, a tak to nic specjalnego. Zeszłoroczne malowanie było lepsze według mnie. Ale sam samochód fajnie oglądać
4. balober
Felgi to jeden wielki dramat.
5. balober
Może chociaż kołpaki założą.
6. SpookyF1
Wydaje mi się, że góra nosa, podchodząca pod Halo jest jakaś dziwnie zgarbiona. Tak to dziwnie nieaerodynamicznie wygląda.
I te maleńkie otwory po bokach kokpitu.
Bardzo dziwnie wygląda ten bolid, jak taka Gruba Berta, w dodatku garbata.
7. Harman1997
Ludzie przeciez to noe jest prawdziwy bolid tylko malowanie, bolid w na testach w bahrajnie bedzie zupelnie inny, jak zreszta w przypadku kazdej ekipy
8. bo77as
W Bahrajnie bedzie inny, a w pierwszym wyścigu tym bardziej
9. Max_Siedlce
Raczej nie jest możliwe, żeby wloty powietrza były tak małe. Malowanie super, ta odpowiedź na zakaz używania flagi przez Nikitę to mistrzostwo świata.
10. Krukkk
Dramat. Kola wygladaja jak awaryjna dojazdowka w bagazniku.
11. jaromlody
Wygląda na szybki :P
Na poważnie nic sensownego po Haasie nie można było się spodziewać.
12. Falarek
@7 Jaki nie prawdziwy? monocque czy nosa nie zmienią bo to jest homologowane przez FIA i poddawane testom a to co zapre
13. Falarek
zentowali może się lekko zmieni ale ogólny wygląd zostanie. Inna sprawa że kiepskie foty zwłaszcza z boku
14. Andrzej369
@13 Wiesz, że to grafiki, a model bolidu to najpewniej lekko zmieniony wzór od FIA.
15. XandrasPL
Jeśli faktycznie ma wszystko wyglądać tak samo to znowu rozegra się o silnik
16. dexter
Musze przyznac, ze nowa Formula 1 wyglada na papierze jak mieszanka pojazdu GP2 i IndyCar. Powiedzmy, ze nie jest zolta czescia jajka (choc na zywo auto powinno wygladac troche inaczej). W kazdym razie to powrot do przeszlosci ...
@Heniek007, Kruk, Krukk, Krukkk
"Dramat. Kola wygladaja jak awaryjna dojazdowka w bagazniku."
Coz, tak wygladaja nowe przepisy techniczne i mozna bylo sie tego spodziewac. Wraz z wprowadzeniem kolpakow w nadchodzacym sezonie zostala zastosowana pewna sztuczka. Do chlodzenia hamulcow nalezy dodac tylko malenkie czerpaki powietrza, ktore zapewniaja najnizszy mozliwy opor powietrza. A propos felg: to rowniez czesci standardowe, ktore nie pozwalaja na indywidualny rozwoj. Nowe kola rowniez przyczyniaja sie do zwiekszenia masy calkowitej. Po ostatniej grudniowej regulacji przepisow nowe pojazdy powinny wazyc co najmniej 795 kilogramow - o 43 kilogramy wiecej niz ich poprzednicy. Okolo 14 kilogramow to zasluga wzmocnionych kol, wiekszych felg i nowych kolpakow.
17. dexter
@Harman1997
A jak auto bedzie wygladac jesli jest standardowe? Prawie cala aerodynamika zostala obcieta. Jeszcze tylko brakuje jednolitej technologii ala IndyCar w Formule 1 (np. jednolite chassis z dwoma zestawami aero, jednolity silnik). Sorry, ale takie rzeczy (niech wszyscy jezdza tymi samymi pojazdami) nie sa optymalnym rozwiazaniem dla Formuly 1, poniewaz nie funkcjonuja, tzn. nie sa interesujace ani dla marki (producentow), ani dla klienta, ani dla samego sportu. Jeszcze zadna seria wyscigowa ze standardowa technologia nie odniosla sukcesu, poniewaz okrada sport z charakteryzujacej cechy, ze pojazd wyscigowy sie liczy. DNA Formuly 1 to mistrzostwa konstruktorow, a nie puchar marki (VW Cup, Audi Cup czy Carrera Cup).
18. dexter
@Max_Siedlce
"Malowanie super, ta odpowiedź na zakaz używania flagi przez Nikitę to mistrzostwo świata."
A jak Robert Kubica sponsorowany przez narodowo-konserwatywny rzad PiS scigal sie pojazdem BMW pomalowanym w bialo-czerwone farby w DTM, wowczas wszystko bylo O.k. ? Polski zespol, polski kierowca, polski szef zespolu ... Tyle na temat polityki na Wschodzie ...
19. Krukkk
Biedny dexter. Ciagle produkuje sie, zeby mnie sprowokowac.
20. Skoczek130
@dexter - te jego wypowiedzi zawsze takie same. Od groma tego, ale nie na temat. ;)
21. Mariusz_Ce
Szokujące malowanie !
22. borek87
Ja im na prawdę dobrze życzę (nie żeby to miało raczej pomóc) ale jak zobaczyłem to czerwono-biało-niebieskie falowane skrzydło to przez myśl mi przeleciało.... "Colgate" :P
23. I_am_speed
Od frontu wygląda fatalnie, to małe wlotu powietrza są karykaturalne
24. I_am_speed
Te małe wloty*
A nos jedyne co przywodzi na myśl to oklapnięte wiadomo co. Ogólnie podobał mi się całkiem ten koncept zaprezentowany przez fia, od początku jednak nie byłem fanem osłon na felgi no i niestety miałem rację, wygląda jak stalówka z drogowego samochodu...Mam nadzieję, że inne zespoły znajdą jakieś lepsze rozwiązania. Co do malowania to wiadomo kwestia gustu, dla mnie fatalnie, znowu. Wiadomo, że osiągi przede wszystkim ale jednak uważam, że bolidy powinny cieszyć oko i wzbudzać podziw, ten wygląda po prostu śmiesznie. Mam nadzieję, że gorzej już nie będzie.
Sorki za podwójny komentarz, palec powędrował nie tam gdzie trzeba ;)
25. Krukkk
@24. Niestety obawiam sie, ze FIA z uporem maniaka dazy do zaniechania WCC i skutecznie realizuja w tym kierunku zamierzony cel krok po kroku.
Tez spodziewam sie czegos wiecej po zespolach TOP 3, ale raczej szalu nie bedzie. Jak na obecna chwile to wyglada to na surowa konstrukcje, ktora az prosi sie o nadanie jej wyscigowego oporzadzenia.
26. Franek Kimono94
Hej
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz