Horner: nasze tylne skrzydło jest w pełni zgodne z przepisami
Po wygraniu swoich setnych kwalifikacji Lewis Hamilton w wywiadach telewizyjnych niespodziewanie odniósł się do kwestii uginającego się tylnego skrzydła w bolidzie Red Bulla.Hamilton twierdził nawet, że jego zdaniem takie zachowanie się tylnego płata daje Red Bullowi nawet 0,3 sekundy przewagi na okrążeniu i może sprawić, że jego bolidy będą bardzo szybkie na prostych.
Szef Red Bulla bardzo szybko odniósł się do tej kwestii wskazując, że ich tylne skrzydło przechodzi wszystkie rygorystyczne testy FIA i jest w pełni legalne. Christian Horner zasugerował również, że Hamilton nie przypadkowo poruszył ten temat po czasówce.
"To coś na co Toto Wolff już zwracał mi uwagę" mówił Horner dla holenderskiego Racingnews365. "Wątpię, aby to było spostrzeżenie Lewisa- chyba został przez kogoś zainspirowany."
Uginające się tylne skrzydło zdaniem Hornera jest w pełni zgodne z przepisami F1.
"Bolidy podlegają różnym inspekcjom a elastyczność skrzydeł także jest sprawdzana" mówił. "Jest wiele testów, które taka część musi przejść."
"FIA jest w pełni zadowolona z naszego bolidu. Przechodzi on wszystkie rygorystyczne testy."
Kwestia uginających się elementów aerodynamicznych nie jest żadną nowością w F1. Mimo iż są one zakazane w regulaminie, zespoły od lat próbują przechytrzyć FIA i sprawić, aby skrzydła podczas statycznych testów obciążeniowych nie przekraczały norm wyznaczonych przez FIA, a podczas wyścigu, na końcu długich prostych stawiały jak najmniejszy opór.
Federacja co jakiś czas zmienia metodologię i wymagania stawiane elementom aerodynamicznym podczas kontroli, a niewinny komentarz Hamiltona mógł stanowić jedynie wskazanie palcem na co FIA powinna zwrócić uwagę.
komentarze
1. hubertusss
Zaraz znajdą się tutaj fachowcy co wiedzą lepiej. Przecież Hamilton poddał to w wątpliwość a on wie najlepiej.
2. Krukkk
Skrzydlo czy jest ruchome czy nie, to i tak jest nic w porownaniu z niedostateczna moca agregatu Hondy. Trudno, Honda slusznie robi, ze odchodzi i nie chce kopac sie z koniem.
Odejscie z F1 z pozycji drugiej w klasyfikacji konstruktorow to i tak jest wysmienity wynik.
Honda Racing!
3. Andrzej369
Nie zmienia to faktu, że na prostej jadąc za Maxem Hamilton odzyskiwał po 0,2s bez DRS (jakieś 0,4s z DRS), więc to skrzydło albo nie daje tyle żeby robiło wyraźną różnicę, albo silnik Hondy na prostych nie ma podjazdu do Mercedesa.
4. hubertusss
Podejrzewam, że jest jakiś deficyt mocy. Zespół Mercedesa nawet przyznawał, że znaleźli jakieś dodatkowe rezerwy zimą. Honda twierdziła, że odrobili stratę do Mercedesa z zeszłego roku a teraz Mercedes znowu odskoczył.
Tylko nie wiem po co Mercedes podpuszcza Hamiltona by taki głupoty plótł. Albo po co Hamilton je sam wymyśla?
5. galileo900
3. Andrzej369
Słyszałeś o czymś takim jak opór powietrza? Z samego faktu, że jechał w małej odległości za Maksem na prostych musiał się zbliżać, chyba że o czymś nie wiem, może w Barcelonie jest próżnia.
Nie zmienia to faktu, że w wyścigu Merc miał wyraźnie szybszy samochód.
6. GTR
Nie rozumiem dlaczego w ogóle słowa Hamiltona są brane na warsztat. Przecież to nie jest żaden ekspert w dziedzinie aero. I ta informacja dodatkowo, że RB zyskuje 0.3s... B-please
7. weres
Kolejny artykuł na ten sam temat i kolejny raz nie ma żadnego dowodu na to że Lewis powiedział, że RB łamie regulamin, ale hejterzy wiedzą swoje.
8. XandrasPL
Wsadzić silnik Merca do RB to i tak będą wolniejsi od nich. Ciężko to pojąć. Tak jak w sezonach 2006-2008 RBR w środku stawki słynął, że byli szybcy na prostych bo taki był bolid i dobry silnik Renault to od 2009 każdy wie co jest ich atutem. Podwyższony tył daje im przewagę w zakrętach. A czy skapnęli się, że Merc dzięki temu z silnikiem Hondy i tak na prostej byłby od nich szybszy przy własnej filozofii? Pewnie tak ale trzeba okrążyć temat, że są wolniejsi ale powodu nie chcą podać. A z tymi skrzydłami to kombinują na zaś.
Po prostu RBR nie ma na co zwalić bo przecież z Hondą wielcy przyjaciele.
9. GTR
@ 7. weres Kolego masz chyba problemy z czytaniem i rozumieniem. A może i dodatkowo z pisaniem? :) Skoro Horner się odnosi do jego słów i wyjaśnia, że wszystko jest legalne to z automatu wiadomo, że Hamilton kwestionował ich konstrukcję. Gdzie tu widzisz jakikolwiek hejt?
10. galileo900
Panowie edit... oglądam materiał SKY po wyścigu. Jest tam temat skrzydła i wideo jak się ugina. Oj ugina się, tylko nie o 3 cm, ale dużo, dużo więcej. Widać to gołym okiem.
11. hubertusss
@6 słowa Hamiltona są brane na warsztat bo mistrz świata próbuje rzucić jakieś podejrzenia na konkurencyjny zespół. Swoimi słowami, które sam wymyślił czy ktoś mu podrzucił daje do zrozumienia, że w RB może być coś nie tak. Niestety tacy ludzie jak @weres próbują zaklinać rzeczywistość po swojemu udając, że nie rozumieją słów Hamiltona.
12. hubertusss
@8 co kombinuję ze skrzydłem na zaś? Co ty zmyślasz? Przecież w następnym roku wejdą nowe samochody to na jakie zaś? Weź po Polsku coś napisz.
13. hubertusss
@10 następny robiący pomiary na oko. Do komisji sędziowskiej się zapisz albo napisz skargę, że się ugina dużo więcej. Skoro auto jest kontrolowane i kontrole przechodzi to jest legalne i tyle. Choćbyście się tu nie wiem jak starali to kijem rzeki nie zawrócicie. Możecie tylko klepać w klawiatury a i tak nic z tego nie ma.
14. Skoczek130
@GTR - nie oczekuj od @weresa tak trudnej sztuki, jak czytanie ze zrozumieniem. :D
15. galileo900
13. hubertusss
Gdzie ja napisałem, że skrzydło jest nielegalne?
16. waterball
A nie bierzecie pod uwagę takiej możliwości, że RB skonstruował skrzydło, które spełnia wymogi regulaminowych testów a z drugiej strony mocno się ugina w trakcie jazdy? F1 różne już rzeczy widziała...
17. hubertusss
No ale sam napisałeś, że spełnia wymogi. Więc jest ok.
18. Andrzej369
@5 Rozumiem, że z tym o cieniu aerodynamicznym to sarkazm...
Mam na myśli nie to, że Hamilton się zbliżał do auta przed nim, a jak szybko to robił. Może to nie było tak wyraźne jak w Portugalii, ale dalej Mercedes na prostych wygląda na zdecydowanie szybszego od RBR - także biorąc pod uwagę, że Red Bull skupia się bardziej na zakrętach.
19. zgf1
No Hamilton i Mercedes juz szukaja, ciekawe co by powiedzieli o dawnych testach opon, to bylo ok? Lub spalanie oleju jest im chyba znane..
20. weres
@9
Kolego masz chyba problem z czytaniem i rozumieniem. A może i dodatkowo z pisaniem? :)
W tekście masz wyraźnie napisane, że Horner rozmawiał na ten temat z Toto, jeśli Toto o tym wie i uznałby to za nielegalne to chyba oczywiste jest że zgosiłby to do FIA.
21. Jacko
@17. hubertusss
Uparty jesteś jak koza w kapuście... Jeśli skrzydło się ugina, to jest nielegalne i koniec, bo zabraniają tego odpowiednie przepisy. Natomiast zupełnie czym innym jest przechodzenie testów, które są bardzo schematyczne. Jeśli w miejscach testów wszystko jest ok, ale ugina się w innych miejscach, to nadal jest nielegalne, tylko nie można wyciągnąć żadnych konsekwencji, bo w tamtych miejscach badane nie jest i nie ma na to oficjalnych dowodów. jeśli rzeczywiście coś jest na rzeczy, to niedługo znowu się zmieni metodologia tych testów, żeby podobne obchodzenie przepisów wyeliminować.
22. Skoczek130
@Jacko - Już w latach dominacji RBR czerwone byki mieli mocno elastyczne przednie skrzydło. FIA musi znaleźć sposób, by wychwycić tą nieprawidłowość. Inaczej można tylko pogratulować RBR za umiejętność. I zapewne prędko im tego nie zabronią. Wszyscy kombinują. Ważne, by nie dać się złapać, jak Ferrari.
23. hubertusss
@21 kozo w kapuście. Wbij se do głowy, że jeśli przechodzi testy to jest legalne. I nie pleć już tych bzdur. Jeśli by ich nie przechodziło to było by nie legalne. Testy są jednakowe dla wszystkich i każdy zespół zna sposób w jaki są robione i każdy zespół może sobie tak zrobić skrzydło by przeszło testy.
U takich kóz w kapuście jak ty często widzę podwójną moralność. Jak RB coś skarży na Mercedesa czy inny zespół to zaraz meczycie głośno, że zazdrosną, że są leniwi i nie potrafią niech wezmą się do roboty. Ale jak Mercedes skarży na innych to meczycie nie legalne, nie legalne.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz