komentarze
  • 1. PiotrasLc
    • 2019-05-17 17:25:07
    • Blokada
    • *.43.67.62

    Mercedes zrobił sobie taką przewagę nad konkurencją że mogą podchodzić na spokojnie bez spiny do każdego wyścigu. Ferrari w takim dołku jak jest teraz dawno nie było. Błąd robią że powstrzymuja Leclerca bo powinien mieć zielone światło do pełnego ścigania się

  • 2. zuchu80
    • 2019-05-18 07:26:56
    • *.19.119.233.pronet.alfanet24.pl

    Tylko kto mu tam da zielone światło?

  • 3. ewerti
    • 2019-05-18 23:07:33
    • *.static.ip.netia.com.pl

    Możecie mnie zjeść, ale to właśnie tego Pana zatrudniłbym w Williamsie. Niech knuje, kombinuje, mataczy, ale niech twarda ręka i zmysł, który niewątpliwie ma przywróci Williamsa chociaż do czołowej 10. Potencjał jest, historia, tradycja i kierowcy też!

  • 4. XandiOfficial
    • 2019-05-18 23:29:12
    • *.internetdsl.tpnet.pl

    @3

    Ma dożywotni zakaz na pracę w F1.

  • 5. ewerti
    • 2019-05-19 00:17:34
    • *.static.ip.netia.com.pl

    @4 Nie musi pracować by zarządzać zespołem. Wszelkie kruczki prawne można wykorzystać. Kto zabroni rodzinie Williams prywatnych kontaktów? Gościem w fabryce może być.

  • 6. ewerti
    • 2019-05-19 00:20:04
    • *.static.ip.netia.com.pl

    P.S.
    Z tego co pamiętam zakaz uchylono w 2015 roku.

  • 7. ewerti
    • 2019-05-19 00:20:25
    • *.static.ip.netia.com.pl

    2010*



    Zróbcie możliwość edycji komentarzy!!!

  • 8. mpkaras
    • 2019-05-19 06:33:51
    • *.243.143.215

    @1. PiotrasLc Przesadzasz ze SF. Niedawno były gorsze lata. Teraz mają szansę na zajęcie 2 miejsca.

  • 9. obiektywny2019
    • 2019-05-19 09:46:11
    • Blokada
    • *.static.chello.pl

    @ 1

    Przytrzymują Lecleraca tylko w głowie hejterów Palucha....

  • 10. dexter
    • 2019-05-21 13:47:13
    • *.dyn.telefonica.de

    @ewerti

    "Nie musi pracować by zarządzać zespołem."

    Takie rzeczy sa mozliwe, ale zawsze zwiazane sa z pewnymi warunkami. Aby zarzadzac organizacja sama w sobie to przewaznie zewnetrzny partner do danej organizacji musi wniesc wlasny udzial.


    "Wszelkie kruczki prawne można wykorzystać. Kto zabroni rodzinie Williams prywatnych kontaktów? Gościem w fabryce może być."

    Oczywiscie kazde przedsiebiorstwo (zespol wyscigowy) moze zatrudnic osobe z zewnatrz.
    Pytanie brzmi jaka ewentualnie role ma spelniac taka osoba pracujac pod parasolem zarzadu: zewnetrzny konsultant, czlowiek, ktory wsadza palec do otwartej rany i robi alarm? Jak pole dzialania ma wygladac: praca PR, atak mediow, kontrola zespolu i kierowcow?

    W zespole wyscigowym jest taka osoba jak dyrektor techniczny. On jest mozgiem zespolu i wszystkie rzeczy, ktore odpowiednio naleza do sztuki inzynieryjno-naukowej (ale nie tylko) sa pod dozorem dyrektora technicznego. Dyrektor techniczny nie tylko musi byc doskonalym myslicielem i technikiem, ale rowniez powinien miec cechy lidera z wlasciwym wyczuciem do polityki, myslenia korporacyjnego i zespolowego. Razem ze wszystkimi powiazaniami technicznymi.

    Oprocz tak waznych kryteriow jak kompetencja (fachowa kompetencja) to taka osoba musi posiadac doswiadczenie w roznych dziedzinach, aktywnie pracowac na roznych obszarach i takim sposobem powiekszac wlasny horyzont. Dyrektor techniczny na wielu obszarach potrzebuje szeroka wiedze, ktora musi zastosowac w praktyce. Zrozumienie techniczne, konstrukcja, obliczenia, dynamika jest podstawa wiedzy dyrektora technicznego. Ale przez sama technike nie wszystko sie definiuje. Do jego spektrum wiedzy naleza rowniez zadania zwiazane z obszaru zarzadzania - to jest jeden z wazniejszych aspektow. Musi rowniez posiadac reke do personalu, tzn. sprawiedliwie podejmowac decyzje, potrafic motywowac ludzi, posiadac wiedze na temat kompetencji poszczegolnych pracownikow. Musi potrafic oszacowac i oceniac pracownikow, wewnatrz danej organizacji odpowiednio rozporzadzac ludzmi itd. itp. To sa tematy, ktore podlegaja pod dyrektora technicznego.

    Jakies 30 - 40 lat temu sport motorowy przynajmniej jesli chodzi o procesy pracy wygladal zupelnie inaczej, dzisiaj juz tak sie nie pracuje. Decyzja lub podejmowanie decyzji w postaci tej samej osoby, ktora wykonuje rozne niezwiazane ze soba role, ale nie przez caly obszar, ktory moze byc kontrolowany - taki system zarzadzania dzisiaj nie jest juz praktykowany. Oczywiscie od zespolu do zespolu wszystko sie moze jeszcze roznic, ale w wiekszosci podejmowane decyzje opieraja sie na spojnosci opinii. Dlatego wazne jest aby wokolo dyrektora technicznego zorganizowana byla dobra druzyna.

    Dyrektor techniczny odpowiedzialny jest za to, aby cala organizacja, tzn. zespol wyscigowy byl dobrze zorganizowany. Jego zadaniem jest aby pojedyncze fachowe obszary odpowiednio obsadzic kompetentnymi osobami. Jest rowniez odpowiedzialny za stworzenie odpowiedniej infrastruktury aby inzynierowie i technicy dysponowali odpowiednimi narzedziami, poniewaz takim sposobem mozna dostarczyc wyniki. Dyrektor techniczny (i to jest bardzo wazne) musi rowniez stworzyc dobre procesy pracy: tak aby procesy pracy i procesy rozwoju byly dobrze zdefiniowane.

    On jest rowniez odpowiedzialny za to, aby w zespole panowaly dobre procesy komunikacyjne.
    Trzeba sobie tylko wyobrazic, ze w duzych zespolach wyscigowych pracuje okolo 1000 osob (w topowych fabrycznych zespolach okolo 1500 osob) w malych zespolach moze byc 250 - 300 osob. I tutaj po prostu jest bardzo wazne, aby stworzona byla dobra organizacja, tzn. zdefiniowane byly dobre procesy pracy.

    Normalnie w zespole wyscigowym pewne procesy pracy sa juz zdefiniowane. To nie jest tak, ze dyrektor techniczny zaczyna od zera, ale on musi zagwarantowac, aby procesy permanentnie byly zoptymalizowane. Wymagania i zapotrzebowania zespolu wyscigowego ciagle sie zmieniaja: zmieniaja sie cele jesli chodzi o technike i technologie, zmieniaja sie cele jesli chodzi o strategie, organizacja rosnie etc. Czasami zmienia sie fokus: niekiedy fokus lezy bardziej na aerodynamice, niekiedy jest wiekszy w dziedzinie ogumienia, niekiedy lezy po stronie chassis, niekiedy po stronie jednostki napedowej. I w tym w tym kierunku organizacja musi byc dopasowana. Pod tym wzgledem zawsze jest odpowiednia dynamika. I dyrektor techniczny takie rzeczy musi okreslic. On powinien bardzo wyraznie zadbac o to, aby zgodnie z wymogami projektu caly aparat, ktory nazywa sie pion techniczny byl odpowiednio przystosowany i zaimplementowany. I to jest ciagly proces.

  • 11. dexter
    • 2019-05-21 14:02:02
    • *.dyn.telefonica.de

    Dzial techniczny z jednej strony moze posiadac zbyt maly personel lub z drugiej strony gdzies moze byc slaby punkt jesli chodzi o kompetencje i tutaj dyrektor techniczny rowniez sam moze pomoc w poszukiwaniu rozwiazan. Z tym, ze to nie jest tak, ze dyrektor techniczny dziennie w pracy zajmuje sie drobnymi problemami. Codziennosc moze skladac sie z wielu problemow, ktore w danych dzialach sa rozwiazywane. Ale jesli jest znaczacy problem, to naturalnie dyrektor techniczny z wiedza stoi do dyspozycji.

    I tutaj znowu jest wazne, aby taka osoba posiadala zrozumienie, tzn. wiedze w roznych tematach. Na takim stanowisku nie chodzi tylko o czyste aspekty zarzadzania wyuczone z ksiazek, tylko trzeba rowniez rozumiec z jakich elementow sklada sie pojazd, jak jest zbudowany, rozumiec funkcjonalnosc etc. Trzeba oczywiscie rowniez posiadac klarowna wiedze na temat wielorakich zastosowan i rozwiazan jesli chodzi o rozwoj pojazdu. Dyrektor techniczny musi tez sam napedzac rozwoj.

    Z jednej strony jest management z drugiej strony jest technika. On musi rowniez wraz ze swoim scislym zespolem specjalistow zdefiniowac koncepcje pojazdu wyscigowego. Tutaj opracowany zostaje katalog w ktorym opisana bedzie specyfikacja wymagan, szkic produktu. Tzn. wszystkie parametry nowej koncepcji pojazdu wyscigowego. W takim katalogu oprocz kryteriow zawarte sa rowniez ekspertyzy z poszczegolnych dzialow technicznych. Nastepnie poszczegolna analiza zostaje oceniona przez gremium skladajace sie z dyrektora technicznego, glownego projektanta i szefa ds. aerodynamiki. Tutaj juz powstaja pierwsze rozwiazania jesli chodzi o koncepcje nowego pojazdu.

    Jesli chodzi o aktualny pojazd to praca rozwojowa naturalnie jest dalej permanentnie prowadzona. Wlasciwie jest to proces ciagly, ktory w pierwszej linii napedzany jest poprzez aerodynamike. Pozniej na torze takie rzeczy mozna zobaczyc w postaci wprowadzanych roznych pakietow aero. I tak to przez caly rok trwa. Ale rowniez tutaj dyrektor techniczny jest zaangazowany, poniewaz nadzoruje i prowadzi caly temat. On podejmuje decyzje np. ktore poszczegolne aktualizacje beda/sa realizowane, ktore aktualizacje beda/sa priorytetem. Dlatego aktywnie zwiazany jest z calym mechanizmem decyzyjnym. Tak wiec ma bardzo obszerny zakres obowiazkow.

    Ponadto dyrektor techniczny jest aktywny na torze wyscigowym. On musi sie zatroszczyc, aby weekend wyscigowy byl dobrze zorganizowany, aby pojazd jako produkt rozwoju byl poprawnie wprowadzony, tzn. tak, aby kompletny potencjal takiej maszyny zostal optymalnie wykorzystany.
    I tutaj dyrektor techniczny razem z taka osoba, ktora nazywa sie "Head of Racing" probuje podjac wlasciwa decyzje odnosnie optymalnych ustawien oraz od strony strategicznej wdrozyc technike. Ogolem jest to program, ktory zajmuje wiele czasu. Taki dzien pracy ma srednio 12 godzin, ale jest wiele dni, ktore przekraczaja granice dwunastu godzin pracy. Na torze taki dzien pracy czesto trwa 15 i 16 godzin.

    Naturalnie osoba, ktora pracuje na takim stanowisku wiekszosc czasu spedza na roznych spotkaniach i meetingach (to jest moze 50 procent czasu). W takiej organizacji jak zespol wyscigowy pracuje wiele osob i wszystkie osoby chca byc poinformowane. I to jest wazne, poniewaz tylko takim sposobem mozna pociagnac ludzi za soba, wskazac droge, pokazac w ktora strone podroz bedzie przebiegac i zmotywowac ludzi do jeszcze ciezejszej pracy. Tylko takim sposobem ludzie zrozumieja, co osoby zarzadzajace przedsiebiorstwem od nich oczekuja. Tutaj bardzo waznym czynnikiem jest transparencja. W efekcie koncowym takie rzeczy udaja sie tylko jesli panuje dobra wymiana i komunikacja.

    A to nie jest wszystko, poniewaz o czym wyzej wspomnialem dotyczy tylko kryterow zwiazanych z technika lub wydzialami technicznymi. Sa oczywiscie jeszcze lateralne aspekty. Dyrektor techniczny reprezentuje stajnie wyscigowa na spotkaniach z FIA - w tym wypadku rowniez FOM. Wszystkie tematy zwiazane z przepisami, tematy techniczne, strategiczne, dalszy rozwoj i wsparcie serii wyscigowej podlegaja pod dyrektora technicznego.

    On musi rowniez pokryc wszystkie interfejsy wewnatrz przedsiebiorstwa jesli chodzi o organizacje. Na przyklad temat: finanse. Dyrektor techniczny odpowiedzialny jest za budzet (budzet na technike i technologie). On musi odpowiednio kontrolowac koszt. Pokrywa rowniez interfejs zwiazany z tematem: personal. On kontroluje wszystkie wazne zagadnienia zwiazane z personalem: na przyklad planowanie zapotrzebowania srednio - i dlugoterminowego. Ale rowniez indywidualne tematy zwiazane z personalem: rozwoj personalu, coaching. Ponadto dochodzi dzial marketingowy, ktory powiazany jest z technika: czy to beda umowy sponsorskie, ktore przez zaplecze techniczne znajda polaczenie z zespolem - tutaj jest ciagla komunikacja i wymiana. Dzial PR: praca prasowa o tresci technologicznej, ktora musi rowniez zostac przekazana na zewnatrz. Taka prace rowniez wykonuje dyrektor techniczny.

  • 12. dexter
    • 2019-05-21 14:07:23
    • *.dyn.telefonica.de

    Edit:

    kryteriow zwiazanych z technika lub wydzialami technicznymi.

Skomentuj artykuł

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

Zarejestruj się już teraz

Ogólnopolski serwis poświęcony Formule 1 - Dziel Pasję
© 2004 - 2024 GPmedia | Polityka prywatności
Kopiowanie treści bez zgody autorów zabronione.

Created by nGroup logo with ICP logo