Jak dowiedział się serwis Autosport.com, zespół McLarena, który jest pionierem technologii zwanej F-duct nie użyje tego systemu podczas najszybszego GP w kalendarzu F1- GP Włoch.
Zespół McLaren używa innowacyjnego systemu redukcji oporu aerodynamicznego na prostych odcinkach toru od samego początku sezonu 2010, a korzyści płynące ze stosowania „kanału F” sprawiły, że większość ekip zdecydowała się wdrożyć w trakcie sezonu podobne pomysły w swoich autach.Ze ścisłej czołówki jedynie zespół Renault nie używał jeszcze podczas wyścigu systemu F-duct, jednak ekipa Roberta Kubicy zapowiedziała już, że będzie miała tę nowinkę w swoim aucie podczas najbliższego GP Belgii.
Mimo, że system F-duct daje sporą przewagę na długich, prostych odcinkach toru wyścigowego, na Monzy zdaniem przedstawicieli zespołu z Woking system ten nie będzie aż tak efektywny. Powodem dla którego tak się stanie jest fakt iż od lat na GP Włoch zespoły przygotowują specjalne pakiety aerodynamiczne generujące bardzo mały docisk po to, aby do maksimum zredukować opór aerodynamiczny, który negatywnie wpływa na osiągi aut na typowo szybkościowym obiekcie.
Godnym odnotowania jest także fakt, że zespół McLaren przed GP Monako stwierdził, że na uliczne, wolne i kręte Grand Prix nie usunie ze swojego samochodu systemu F-duct gdyż nie posiadał „standardowej” specyfikacji podwozia bez tego systemu.
23.08.2010 17:27
0
Tytuł nijak ma się do treści newsa. To nie będą używać, czy po prostu przewidują, ze efektywność kanału F na Monzy będzie mniejsza niż na innych torach? To, że będzie mniejsza efektywność nie znaczy, że nie będzie nic dawać.
23.08.2010 18:04
0
Jak to Mcl nie użyje fDaka na Monzy? Przecież "nie usunie ze swojego samochodu systemu F-duct gdyż nie posiada „standardowej” specyfikacji podwozia bez tego systemu. " - już nie rozumiem :(
23.08.2010 18:06
0
"Jak dowiedział się serwis Autosport.com, zespół McLarena, który jest pionierem technologii zwanej F-duct nie użyje tego systemu podczas najszybszego GP w kalendarzu F1- GP Włoch."
23.08.2010 18:29
0
no ale: nie usunie ze swojego samochodu systemu F-duct gdyż nie posiada „standardowej” specyfikacji podwozia bez tego systemu.
23.08.2010 18:40
0
Zdawałoby się, że F-Duct na Monzę jest idealny, pokerowa zagrywka?
23.08.2010 18:41
0
#4 pisalem to #1 #4 może to jakas zaslona dymna? a moze ich f-duct jest troche inny od reszty? ;p kto wie...
23.08.2010 18:44
0
Masło maślane, ktoś chciał zabłysnąć, ale błysną chyba głupotą.
23.08.2010 18:46
0
4. nasedo nie posiadał nie znaczy ze nie posiada.
23.08.2010 18:50
0
pewnie wiekszosc ekip nie uzyje F-ductu, bo bolidy w specyfikacji na Monze juz z zalozenia maja minimalny opor aero i za bardzo nie ma co redukowac.
23.08.2010 18:54
0
1. prolim nie beda uzywac, od czasu monako stworzyli najpewniej wersje MP4-25 bez F-duct.
23.08.2010 20:19
0
Coś jest na rzeczy, ale dokładnie nie wiadomo co. Co ciekawe, również zespół Renault zapowiedział, że jeżeli w praktyce ich F-duct na Spa nie da osiągów uzyskiwanych podczas badań w tunelu, to zdemontują cały układ i przywrócą bolid do stanu sprzed jego zamontowania. Mają nawet potrzebne części, przygotowane na taką okoliczność! Wszystko wyjaśni się już w najbliższy piątek. A McLaren też pewnie wie, co mówi i robi.
23.08.2010 20:21
0
F-duct sprawdza się szczególnie tam, gdzie jest dużo długich i szybkich zakrętów, i dużo długich prostych. Ustawia się wtedy skrzydełka na duży docisk (przydatny na szybkich zakrętach), a włącza F-duct (zmniejszenie docisku) na prostych, Wówczas zysk z zastosowania kanału jest bardzo duży. Z kolei na torach stop- and- go (długie proste i ostre wolne zakręty, ale bez szybkich łuków) korzyści z F-ducta są raczej niewielkie, bądź wręcz żadne,bo wtedy ustawia się skrzydła na mały docisk, który sprawdza się praktycznie na całości (ściślej-większości) toru, a zastosowanie wygaszania nie jest już efektywne. Dlatego od początku miałem wątpliwości czy SPA jest aż tak dobra do użycia Kanału (raczej nie ma wyraźnie szybkich łuków), więc zapewne coś na rzeczy jest. Z drugiej strony, chyba nie jest aż tak źle, bo też ten tor to typowy stop-and-go nie jest.
23.08.2010 20:22
0
Ale za to na Monzy F-ducty powinny szaleć...
23.08.2010 20:33
0
Cholera, teraz dopiero zauważyłem, że właśnie na Monzyę MCLaren nie zamierza stosować F-ducta. Ha, ciekawe. W końcu jest tu szybka Curva Parabolica (raczej duzy docisk) . A i zakręt 3 i 6 - moim zdaniem też niczego sobie...
23.08.2010 20:45
0
zakręt 3 i tak zawsze przejeżdżasz na pełnym gazie, a zakręt 6 i 7 są krótkie zakręty jedynie parabolica potrzebuje ewentualnie większego docisku
23.08.2010 21:14
0
ciekawe... zastanawia mnie jednak jak RENIA z kan F spiszę się na SPA( sorki że trochę nie w temacie ale już nie mogę się doczekać). Oj za długo trwała ta przerwa, pozdro dla fanów Roberta :))
23.08.2010 22:05
0
16. pozdro i dla ciebie :) Robert na podium :) ?
23.08.2010 22:29
0
F -duct najlepiej się sprawdza na torach które posiadają co najmniej jedną długą prostą + szybkie łuki na których potrzebny jest jak największy docisk aero . A więc na torach , gdzie potrzeba kompromisu w ustawieniach bolidu i można powiedzieć że służy jako regulator .... Tylko że z samego początku zastanawiało mnie , czy to jest rzeczywiście wygaszacz docisku ( tylnego skrzydła ), tak jak to jest ogólnie odbierane , czy też urządzenie które dostarcza potrzebnego docisku na pewnych odcinkach toru .... co umożliwia ustawiać setup bolidu bardziej na szybkie odcinki .... ? Tak czy inaczej na Monzy cały ten kanał raczej nie da aż takiej przewagi jak na innych torach , chociaż szczerze dziwię się że McL. go nie użyje i mam wrażenie że zespół trochę się pogubił i tak się zastanawiam czy optymalnie działający kanał F ... nie gryzie się z dmuchanym dyfuzorem ...bo myślę że tutaj tkwi przyczyna słabszej postawy McLarena .....
23.08.2010 22:35
0
17. jestem całym sercem za:) i oby tak było!!!:)
24.08.2010 05:57
0
Hmm. a może mają nowy wynalazek!
24.08.2010 09:16
0
Moim zdaniem to ściema żeby inne ekipy zrezygnowały z Kanału F na Monze a sami będą mieli Kanał F tylko że tylne i przednie skrzydło będzie miało zmienioną charakterystykę na Monze.
24.08.2010 09:33
0
Pan lub Pani nasedo nie potrafia czytac ze zrozumieniem. Mowa byla o GP Monaco i tym, ze na tamten wyscig zespol nie mial podwozia o starej specyfikacji. A co do uzycia F-duct na monzy to moze byc jakas zaslona dymna ze strony MC.
24.08.2010 14:53
0
To logiczne, tam nie ma co redukować .
24.08.2010 22:09
0
Właśnie RK powiedział, że SPA ma szybkie zakręty, które sprawiaja, że Kanał się sprawdzi. Więc niestety jest trochę inaczej niż myślałem.
24.08.2010 22:18
0
A na monzy może dlatego sie nie sprawdzi kanał (wg McLarena), bo z kolei jest za dużo długich prostych i wtedy męcz się przez większą część toru zatykając dziurę kolanem. Pewnie doszli do wniosku, że bardziej opłaci ustawić bolid na mały docisk i być szybkim na bez użycia F-ductu, niż ustawić na duży docisk i męczyć kolano, aby uzyskać podobny efekt jak przy małym docisku.
24.08.2010 22:30
0
grześ12-mnie też kiedyś wydawało się, że kanał działał tak jak sugerujesz, czyli odwrotnie niż zapewne działa. Przynajmniej wszystko na to wskazuje (chociażby wypowiedzi Roberta).
25.08.2010 21:33
0
26 leo_ Chyba rzeczywiście ( tak można wywnioskować że słów Kubicy ) cały ten kanał jest wygaszaczem tylnego skrzydła ;)
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się