WIADOMOŚCI

McLaren uważa, że jego skrzydło jest legalne
McLaren uważa, że jego skrzydło jest legalne
Rano informowaliśmy, że zespoły Red Bull i Ferrari poprosiły FIA o wydanie opinii na temat legalności projektu tylnego skrzydła zamontowanego w bolidzie MP4-25.
baner_rbr_v3.jpg
„Mają w nim przerwę, która pozwala zyskać sporo prędkości na prostych. Myślę, że sprawa zostanie rozwiązana przed pierwszym wyścigiem” mówił o nowym tylnym skrzydle McLarena szef Red Bulla, Christian Horner. „Po prostu, gdy następuje przeciągnięcie skrzydła, cały opór jest niwelowany umożliwiając nabieranie większej prędkości na prostych.”

Rzecznik prasowy ekipy McLarena w odpowiedzi na doniesienia brytyjskiej prasy odparł: „Jesteśmy pewni, że nasz bolid jest w całości zgodny z przepisami- i nie wiemy nic o żadnym proteście. Rozmawialiśmy z Ferrari dzisiaj rano i oni także nie wiedzą nic o proteście.”

Cała sprawa przypomina coroczną przedsezonową walkę ekip o jak najbardziej innowacyjny pomysł, który przy tak ograniczonym polu manewru ciężko znaleźć, a który wzorem minionego sezonu (podwójne dyfuzory) może być na wagę wygranej lub przegranej, gdy FIA przychyli się do ewentualnego protestu po pierwszym wyścigu sezonu.

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

38 KOMENTARZY
avatar
Koyot.

04.03.2010 12:15

0

hahaha dobre. nikt nic nie wie a my tu juz teorie spiskowe starzamy


avatar
Made in Poland

04.03.2010 12:24

0

Gdyby było tak jak twierdzi Horner, że w środku byłaby szczelina, która powiększyłaby się przy "odgięciu" górnej części, to owszem, więcej powietrza poszłoby szczeliną, w efekcie czego wytworzyłoby się tam podciśnienie, które wspomagane mniejszym natężeniem przepływającego powietrza na górną część "przygięłoby" górną część z powrotem. I tak bez przerwy, jak flaga na wietrze zacząłby ten górny element spojlera się "kiwać". Na pewno wytworzyłoby to zawirowania powietrza za bolidem, ale czy pozwoliłoby zmniejszyć opór aerodynamiczny ?


avatar
Porky2

04.03.2010 12:26

0

"McLaren uważa, że jego skrzydło jest legalne" gdyby uwazal, ze jest nielegalne, to by go nie wprowadzal.


avatar
Artefact

04.03.2010 12:30

0

teorie jak teorie, prawnicy z inżynierami szukają luk (tak jak Brown GP w ubiegłym sezonie) i skuteczne ich wykorzystanie powoduje konkretne korzyści. kempa007 full dobrej roboty robisz, dzięki.


avatar
atomic

04.03.2010 12:32

0

a co na to czesia z klanu ?


avatar
kempa007

04.03.2010 12:44

0

2. Made in Poland jezeli byloby tak jak piszesz to byloby to element niezgodny z regulaminem... bolid nie moze zawierac ruchomych elementow aerodynamicznych.


avatar
kempa007

04.03.2010 12:45

0

tzn. uginajacych sie, bo ruchome skrzydal zdaje sie sa nadal w regulaminie.


avatar
REDY

04.03.2010 12:51

0

jak zwykle super precyzyjne przepisy że zawsze ktoś coś wymyśli i potem problem, jeszcze troche to będzie jedna firma robiła im bolidy jedna silniki i szlak trafi fascynujacą F1.


avatar
norby

04.03.2010 12:52

0

Chyba jest jeszcze regulowany kąt przedniego skrzydła przez kierowce w regulaminie? Zastanawiam sie, czemu nikt tego jeszcze nie wykorzystał? Ferdek wypowiadał sie kiedyś, że jest to nie praktyczne i nie wygodne.


avatar
norby

04.03.2010 12:55

0

*niepraktyczne, niewygodne


avatar
Artefact

04.03.2010 13:08

0

a mam pytanie, czy mamy gdzieś na portalu pełen tekst regulaminu F1 w jęz. PL ?


avatar
Made in Poland

04.03.2010 13:08

0

6 kempa, próbuję jakoś zrozumieć to "przeciągnięcie", o którym powiedział wg Ciebie Horner. Możesz napisać jak to powiedział w oryginale ? Wiem, że ruchome elementy nie są dozwolone, ale nie pisałem o tym, wychodząc z założenia, że poważni forumowicze więdzą o tym, a nie widzę sensu prawić banałów.


avatar
walerus

04.03.2010 13:12

0

jaka dziura? w naszym skrzydle? to nie dziura... to niewidzialne tworzywo...


avatar
modafi

04.03.2010 13:18

0

silikon


avatar
jarosdzi

04.03.2010 13:40

0

Ja uważam, że McLaren słusznie uważa...


avatar
Gosu

04.03.2010 13:50

0

Przecież nie napiszą " Myśleliśmy, że nikt nie zauważy tego drobnego szczegółu". Wszystkie nowinki będą sprawdzane pod kątem zgodności z regulaminem.


avatar
pz0

04.03.2010 13:51

0

12. Made in Poland - właśnie również nie mogę tego pojąć. Wiem jak to działa w samolocie. Najłatwiej przeciągnąć skrzydło przy dużych kątach natarcia i małych prędkościach, bardzo spada siła nośna ale wtedy rosną siły oporu. Tutaj natomiast przeciągnięcie następuje przy dużej prędkości i spada opór. Chyba że coś pokręciłem


avatar
re-reikorp

04.03.2010 13:56

0

Jeśli chodzi o płat przed to jest to już całkiem zaawansowany sprzęt:) Tutaj macie tegoroczne skrzydło F10 oglądane z wewnątrz: img31 .imageshack.us /img31/1306/98745292.jpg


avatar
Milten

04.03.2010 14:06

0

to nie jest skrzydlo z tego roku


avatar
tom12333

04.03.2010 14:08

0

Dlaczego nie mogę wkleić linków nawet po usunięciu początku?


avatar
tom12333

04.03.2010 14:10

0

f1technical. net /forum/viewtopic. php ?f=12&t=7495&start=1740


avatar
tom12333

04.03.2010 14:10

0

To jest wyjaśnienie o co chodzi w skrzydle mclarena


avatar
jarosdzi

04.03.2010 14:32

0

@22. tom12333 - z tych fotek niewiele wynika. Wciąż nie widać, w jaki sposób zmieniana jest siła docisku, czy poprzez zmianę konta nachylenia krawędzi spływu (tylnej ruchomej krawędzi??), czy też poprzez otwieranie jakiejś szczeliny, która zmieniałaby proporcje ilości powietrza przepływającego nad spoilerem do ilości powietrza pod spoilerem?


avatar

04.03.2010 14:37

0

To jest wyjaśnienie o co chodzi w skrzydle mclarena


avatar
re-reikorp

04.03.2010 14:45

0

I nie będzie widać:) Ale nie wydaje mi się, żeby McLaren zaryzykował użycie aktywnego aero. To coś innego.


avatar
jarosdzi

04.03.2010 14:58

0

@24. re-reikorp - aktywne aero nie musi być ruchome. Może być zbudowane z dwóch nieruchomych skrzydeł: jedno za drugim. Pierwsze pod takim kątem, że przy odpowiedniej prędkości będzie odchylać więcej powietrza i kierować je POD tylne zmniejszając jego docisk. Kluczem jest dobranie odpowiedniej konfiguracji kątów i długości płatów. Ale w F1 pracują tęższe od nas głowy i zapewne znają te zagadnienia lepiej od nas. Jeśli ich pomysły uatrakcyjnią walkę - to jestem ZA!


avatar
rafnetpc

04.03.2010 15:02

0

Mam nieodparte uczucie że przepisy sa po to by ustalac kto jakie ma miec osiągnięcia kto bedzie wygrywał który team będzie najlepszy itd . Wszyscy twierzdzą jak by to Brawn był wilekim wizionerem F1 a mnie się wydaję że gosciu ma tajnych znajomych tam gdzie decyduję się o przepisach w F1 i tyle. Moim zdaniem przepisy w formule jeden powinny być ustalone raz i koniec , żdnych ograniczen w silnikach jedynie pojemność , waga bolidu , skrzynia begów, elementy ruchome aerodynamiczne zakazane itd , zakaz tankowania ze wzgędów bezpieczeństwa, opony jakie kto lubi a nie tylko jedna firma .Naważniejsze to to aby było JEDNA STAJNIA JEDEN KIEROWCA JEDEN BOLID, nie było by wtedy problemów z kolejnością i faworyzowaniem lub nie któregoś z nich. Zakaz testów to już kompletna porażka tesy powinny być kiedy jakie kto chce bo to się przyczynia do bezpieczeństwa. NA dziś Formuła jeden to sport dla prawników i kruczków kótry koompletnie nie oddaje tego kto jest najlepszy co widac np na przykładzie Roberta który już w 2008 roku mógł byc mistrzem niestety dzięki wspaniałym niemiaszkom doszli do wniosku ze lepiej w przyszłym sezonie .


avatar
tom12333

04.03.2010 15:17

0

Kubica już chyba z dwa tygodnie temu mówił że skrzydło mclarena jest bardzo ciekawe. Podejrzewam, że wiedzieli o tym wcześniej niż Ferrari i RedBull. Może to i lepiej. Nie gwiżdżą o tym na prawo i na lewo ale może już sami pracują nad podobnym rozwiązaniem.


avatar
d3ckard3

04.03.2010 15:17

0

@26 Formuła 1 to po prostu sport techniczny. I to techniczny na najwyższym poziomie. Przepisy są jednakowe dla wszystkich i ten kto potrafi zrobić coś lepiej mieszcząc się w obrębie tych przepisów jest po prostu lepszy (czytaj szybszy). Każdy sport w tej chwili musi mieć przepisy które ograniczą używanie środków niedozwolonych ale jak każde przepisy tak i te z F1 są niedoskonałe bo nie można przewidzieć wszystkiego(chyba zwłaszcza w F1 ze względu na to iż wiele "technologii" jest tworzonych na bieżąco i tylko dla F1).To o czym piszesz brzmi jak Wielki Spisek.


avatar
d3ckard3

04.03.2010 15:24

0

@27 i nie zdziwię się wcale jeżeli podobna konstrukcja skrzydła znajdzie się po Bahrajnie w większości bolidów lub nawet jeszcze w Bahrajnie skoro np. Renault, Ferrari czy RedBull widziało ten element.


avatar
re-reikorp

04.03.2010 15:34

0

@25. jarosdzi - właśnie chodziło mi o koncepcje elementów oddziałujących inaczej przy większych prędkościach. Ja bym tego nie uznał za aktywne aero, bo według tego praktycznie cały bolid byłby aktywnym aero:)


avatar
re-reikorp

04.03.2010 15:37

0

Zresztą nawet na technicznym forum niewiele wiedzą jak dotąd. Coś mi się zdaje, że to może być nowinka a'la "dziurawy" nos Ferrari:P


avatar
ReX

04.03.2010 15:43

0

to jest totalna bzdura


avatar
pesymista

04.03.2010 15:44

0

http:// twitter.com/ BernieF1 Czy ktoś mi może potwierdzić, że to jest rzeczywista strona Berniego? W ostatnim poście napisał bowiem, że najbardziej podoba mu się malowanie Renault :D


avatar
radzix

04.03.2010 17:56

0

gdybyście czytali chociażby F1 racing (luty 2010 bodajże) to byście znali szczegółową historię dyfuzora z zeszłego roku w Brawn GP i wiedzielibyście że to nie Ross Brawn wymyślił podwójny dyfuzor tylko jeden z japończyków pracujących w grupie nad samochodem na 2009 rok zapewne zgodę na pójście w tym kierunku wydał Ross :)


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu