WIADOMOŚCI

Verstappen nie będzie korzystał z kamizelki chłodzącej i sprzeciwia się nakazom jej stosowania
Verstappen nie będzie korzystał z kamizelki chłodzącej i sprzeciwia się nakazom jej stosowania © Red Bull

Max Verstappen jest jednym z kierowców, którzy nie zamierzają korzystać z opcji dodatkowego chłodzenia swojego ciała w Singapurze i stanowczo sprzeciwia się przed nakładaniem na zawodników obowiązku stosowania kamizelek chłodzących.

2025-baner-f1-dziel-pasje-v2.jpg

4-krotny mistrz świata przed GP Singapuru przyznał, że nie zamierza korzystać z opcji chłodzenia w swoim bolidzie podczas upalnego weekendu, a zakusy FIA dotyczące obowiązkowego korzystania z urządzeń chłodzących nazwał "niedorzecznymi".

Na torze Marina Bay FIA po raz pierwszy w historii ogłosiła tzw. "zagrożenie upałem". Federacja po GP Kataru w 2023 roku, kiedy to wielu kierowców cierpiało na skutek potwornego upału, rozpoczęła prace nad możliwością stosowania swego rodzaju "klimatyzacji" w bolidach.

Ostatecznie opracowano system, którzy bezpośrednio chłodzi plecy i tors zawodników poprzez przepływ chłodnej cieczy przez wąziutkie rurki umieszczone w specjalnej kamizelce.

W tym roku kierowcy mogę dobrowolnie korzystać z tego systemu podczas każdej rundy, ale dopiero po oficjalnym obwieszczeniu przez dyrektora wyścigu stanu "zagrożenia upałem", ci którzy się na to nie zdecydują, musza mieć w swoich autach dodatkowy balast kompensujący masę.

"Zagrożenie upałem" ogłasza dyrektor wyścigu najpóźniej na 24 godziny przed rozpoczęciem weekendu wyścigowego, gdy prognozy pogody wskażą temperaturę powietrza powyżej 31 stopni Celsjusza.

W takich okolicznościach każdy zespół musi zainstalować w swoim aucie system chłodzący, natomiast skorzystanie z podłączanej do niego kamizelki pozostaje dobrowolne w tym roku, ale kierowca który z niej nie korzysta musi mieć w swoim aucie dodatkowe 500 g balastu.

Opinie w padoku w kwestii nowego systemu są podzielone. George Russell po pierwszych testach w Bahrajnie chwalił rozwiązanie, ale część zawodników kwestionuje wygodę jego stosowania, a wśród nich znajduje się mistrz świata, który przyznaje, że nie zamierza korzystać z kamizelki na torze Marina Bay.

"Nie, nie zamierzam tego nosić. Nie odczuwam aż tak bardzo upału, a i tak będzie ciepło. Trochę się spocić to dla mnie żaden problem, a po 15 - 20 minutach ta kamizelka robi się naprawdę gorąca. Więc wcale nie pomaga" tłumaczył Holender.
Verstappen w rozmowie z Viaplay najbardziej obawia się, że urządzenie stanie się obowiązkowe: "Po prostu uważam, że powinno to pozostać opcjonalne. Żeby można było wybrać czy chce się je nosić, czy nie."

Gdy zwrócono mu uwagę, że obecnie tak jest, odpierał:

"W tym sezonie tak, ale póki co, nie będzie tak w przyszłym sezonie. I całkowicie się z tym nie zgadzam. Szczerze mówiąc, to trochę absurdalne. Ostatecznie chodzi o własne bezpieczeństwo i o to, jak się z tym czujesz. Nie sądzę, że powinni to w ogóle robić obowiązkowym."

FIA pytana o kwestię nakazu korzystania z kamizelek chłodzących w przyszłym roku przyznała, że przepis ten nie jest jeszcze przesądzony i będzie dyskutowany z zawodnikami. Widomo też, że kwestia dodatkowego chłodzenia była już jednym z tematów piątkowej odprawy kierowców z FIA.

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

1 KOMENTARZ
avatar
Gumek73

04.10.2025 13:49

0

Może dożyję czasów gdzie klimatyzacja bedzie normą w bolidach, tymbardziej że migracja tego sportu jest zdecydowanie ukierunkowana na cieplejsze kraje ;)


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA, a zastosowanie mają Polityka prywatności oraz Warunki korzystania Google.
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA, a zastosowanie mają Polityka prywatności oraz Warunki korzystania Google.