test

WIADOMOŚCI

FIA wyjaśniała sytuację silnikową Racing Point Force India
FIA wyjaśniała sytuację silnikową Racing Point Force India
Międzynarodowa Federacja Samochodowa wyjaśniła iż nowy zespół Racing Point Force India będzie musiał w pozostałej części sezonu korzystać z puli podzespołów silnikowych odziedziczonych po ekipie Sahara Force India.
2025-baner-f1-dziel-pasje-v2.jpg
Sytuacja prawa nowego zespołu w stawce wciąż budzi sporo kontrowersji na padoku. Jednym z poruszonych tematów była kwestia podzespołów silnikowych z jakich muszą korzystać zespoły w trakcie trwania sezonu.

Teoretycznie jako nowy zespół z wyzerowanym kontem punktowym Racing Point Force India mógłby otrzymać świeżą pulę silników do końca mistrzostw, ale FIA kierując się "sprawiedliwością" nakazała korzystanie mu z dotychczasowej puli elementów układu napędowego.

"Zdecydowaliśmy, że liczba elementów układu napędowego i skrzyń biegów, do której odnosi się Artykuł 23 Regulaminu Sportowego i które były wykorzystane do tej pory przez zespół Sahara Force India powinien obowiązywać także ekipę Racing Point Force India" pisano w oświadczeniu FIA.

Sytuacja silnikowa nowego zespołu w stawce została więc wyjaśniona, ale pozostaje kwestia przyszłych wpływów zespołu z nagród pieniężnych przyznawanych przez FOM za pozycje w mistrzostwach.

Mimo iż wszystkie zespoły ostatecznie zgodziły się pozwolić ekipie na utrzymanie nagród wypracowanych przez poprzednie wcielenie zespołu, pojawiają się ważne pytania co do skutków prawnych jakie taka sytuacja zrodziła.

W myśl podpisanych umów każdy nowy zespół F1 zanim otrzyma pierwszą wypłatę z kasy FOM musi przynajmniej dwukrotnie ukończyć mistrzostwa w czołowej dziesiątce.

Jeżeli takie stanowisko zająć w kwestii nowej ekipy, to Racing Point Force India nie mogłoby otrzymać wpływu z FOM przed sezonem 2020.

Największe wątpliwości w tej sytuacji ma ekipa Gene'a Haasa, która w 2016 roku przechodził przez identyczną procedurę i nie mogła liczyć na wsparcie finansowe przez pierwsze dwa lata działalności.

"FOM musi wyjaśnić co zrobiło. Mamy kontrakt, w którym jasno jest napisane co jest możliwe, a co nie jest i wkrótce powinni nam wyjaśnić jak chcą to rozwiązać i jak to będzie dalej wyglądało" mówił Gunther Steiner z Haasa.

Amerykański zespół w tej sytuacji może czuć się najbardziej poszkodowany z oczywistych względów, ale pozostali rywale Racing Point Force India również mają swój interes w wyjaśnieniu tej kwestii, gdyż podział zysków w pierwszej kolumnie zawiłej metodologii obliczany jest przez równy podział kwoty przez liczbę ekip uprawnionych do uzyskania wypłaty, tak więc to czy Racing Point Force India będzie uwzględniane, czy nie w tych obliczeniach ma wymierny wpływ na ilość pieniędzy uzyskanych z kasy FOM przez pozostałe zespoły.

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

0 KOMENTARZY
zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA, a zastosowanie mają Polityka prywatności oraz Warunki korzystania Google.
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA, a zastosowanie mają Polityka prywatności oraz Warunki korzystania Google.