McLaren nie użyje F-duct na Monzy
Jak dowiedział się serwis Autosport.com, zespół McLarena, który jest pionierem technologii zwanej F-duct nie użyje tego systemu podczas najszybszego GP w kalendarzu F1- GP Włoch.Ze ścisłej czołówki jedynie zespół Renault nie używał jeszcze podczas wyścigu systemu F-duct, jednak ekipa Roberta Kubicy zapowiedziała już, że będzie miała tę nowinkę w swoim aucie podczas najbliższego GP Belgii.
Mimo, że system F-duct daje sporą przewagę na długich, prostych odcinkach toru wyścigowego, na Monzy zdaniem przedstawicieli zespołu z Woking system ten nie będzie aż tak efektywny. Powodem dla którego tak się stanie jest fakt iż od lat na GP Włoch zespoły przygotowują specjalne pakiety aerodynamiczne generujące bardzo mały docisk po to, aby do maksimum zredukować opór aerodynamiczny, który negatywnie wpływa na osiągi aut na typowo szybkościowym obiekcie.
Godnym odnotowania jest także fakt, że zespół McLaren przed GP Monako stwierdził, że na uliczne, wolne i kręte Grand Prix nie usunie ze swojego samochodu systemu F-duct gdyż nie posiadał „standardowej” specyfikacji podwozia bez tego systemu.
komentarze
1. prolim
Tytuł nijak ma się do treści newsa. To nie będą używać, czy po prostu przewidują, ze efektywność kanału F na Monzy będzie mniejsza niż na innych torach? To, że będzie mniejsza efektywność nie znaczy, że nie będzie nic dawać.
2. nasedo
Jak to Mcl nie użyje fDaka na Monzy? Przecież "nie usunie ze swojego samochodu systemu F-duct gdyż nie posiada „standardowej” specyfikacji podwozia bez tego systemu. " - już nie rozumiem :(
3. Gwyn_Bleidd
"Jak dowiedział się serwis Autosport.com, zespół McLarena, który jest pionierem technologii zwanej F-duct nie użyje tego systemu podczas najszybszego GP w kalendarzu F1- GP Włoch."
4. nasedo
no ale: nie usunie ze swojego samochodu systemu F-duct gdyż nie posiada „standardowej” specyfikacji podwozia bez tego systemu.
5. razor1
Zdawałoby się, że F-Duct na Monzę jest idealny, pokerowa zagrywka?
6. Gwyn_Bleidd
#4 pisalem to #1
#4 może to jakas zaslona dymna? a moze ich f-duct jest troche inny od reszty? ;p kto wie...
7. 987654321
Masło maślane, ktoś chciał zabłysnąć, ale błysną chyba głupotą.
8. kempa007
4. nasedo nie posiadał nie znaczy ze nie posiada.
9. kempa007
pewnie wiekszosc ekip nie uzyje F-ductu, bo bolidy w specyfikacji na Monze juz z zalozenia maja minimalny opor aero i za bardzo nie ma co redukowac.
10. kempa007
1. prolim nie beda uzywac, od czasu monako stworzyli najpewniej wersje MP4-25 bez F-duct.
11. URAN
Coś jest na rzeczy, ale dokładnie nie wiadomo co. Co ciekawe, również zespół Renault zapowiedział, że jeżeli w praktyce ich F-duct na Spa nie da osiągów uzyskiwanych podczas badań w tunelu, to zdemontują cały układ i przywrócą bolid do stanu sprzed jego zamontowania. Mają nawet potrzebne części, przygotowane na taką okoliczność! Wszystko wyjaśni się już w najbliższy piątek. A McLaren też pewnie wie, co mówi i robi.
12. leo_
F-duct sprawdza się szczególnie tam, gdzie jest dużo długich i szybkich zakrętów, i dużo długich prostych. Ustawia się wtedy skrzydełka na duży docisk (przydatny na szybkich zakrętach), a włącza F-duct (zmniejszenie docisku) na prostych, Wówczas zysk z zastosowania kanału jest bardzo duży. Z kolei na torach stop- and- go (długie proste i ostre wolne zakręty, ale bez szybkich łuków) korzyści z F-ducta są raczej niewielkie, bądź wręcz żadne,bo wtedy ustawia się skrzydła na mały docisk, który sprawdza się praktycznie na całości (ściślej-większości) toru, a zastosowanie wygaszania nie jest już efektywne. Dlatego od początku miałem wątpliwości czy SPA jest aż tak dobra do użycia Kanału (raczej nie ma wyraźnie szybkich łuków), więc zapewne coś na rzeczy jest. Z drugiej strony, chyba nie jest aż tak źle, bo też ten tor to typowy stop-and-go nie jest.
13. leo_
Ale za to na Monzy F-ducty powinny szaleć...
14. leo_
Cholera, teraz dopiero zauważyłem, że właśnie na Monzyę MCLaren nie zamierza stosować F-ducta. Ha, ciekawe. W końcu jest tu szybka Curva Parabolica (raczej duzy docisk) . A i zakręt 3 i 6 - moim zdaniem też niczego sobie...
15. Gabrych
zakręt 3 i tak zawsze przejeżdżasz na pełnym gazie, a zakręt 6 i 7 są krótkie zakręty jedynie parabolica potrzebuje ewentualnie większego docisku
16. gilek1990
ciekawe... zastanawia mnie jednak jak RENIA z kan F spiszę się na SPA( sorki że trochę nie w temacie ale już nie mogę się doczekać). Oj za długo trwała ta przerwa, pozdro dla fanów Roberta :))
17. karlito
16. pozdro i dla ciebie :) Robert na podium :) ?
18. grzes12
F -duct najlepiej się sprawdza na torach które posiadają co najmniej jedną długą prostą + szybkie łuki na których potrzebny jest jak największy docisk aero . A więc na torach , gdzie potrzeba kompromisu w ustawieniach bolidu i można powiedzieć że służy jako regulator ....
Tylko że z samego początku zastanawiało mnie , czy to jest rzeczywiście wygaszacz docisku ( tylnego skrzydła ), tak jak to jest ogólnie odbierane , czy też urządzenie które dostarcza potrzebnego docisku na pewnych odcinkach toru .... co umożliwia ustawiać setup bolidu bardziej na szybkie odcinki .... ?
Tak czy inaczej na Monzy cały ten kanał raczej nie da aż takiej przewagi jak na innych torach , chociaż szczerze dziwię się że McL. go nie użyje i mam wrażenie że zespół trochę się pogubił i tak się zastanawiam czy optymalnie działający kanał F ... nie gryzie się z dmuchanym dyfuzorem ...bo myślę że tutaj tkwi przyczyna słabszej postawy McLarena .....
19. gilek1990
17. jestem całym sercem za:) i oby tak było!!!:)
20. FERRARI19
Hmm. a może mają nowy wynalazek!
21. Gumis_81
Moim zdaniem to ściema żeby inne ekipy zrezygnowały z Kanału F na Monze a sami będą mieli Kanał F tylko że tylne i przednie skrzydło będzie miało zmienioną charakterystykę na Monze.
22. rsobczuk
Pan lub Pani nasedo nie potrafia czytac ze zrozumieniem. Mowa byla o GP Monaco i tym, ze na tamten wyscig zespol nie mial podwozia o starej specyfikacji. A co do uzycia F-duct na monzy to moze byc jakas zaslona dymna ze strony MC.
23. anna55
To logiczne, tam nie ma co redukować .
24. leo_
Właśnie RK powiedział, że SPA ma szybkie zakręty, które sprawiaja, że Kanał się sprawdzi. Więc niestety jest trochę inaczej niż myślałem.
25. leo_
A na monzy może dlatego sie nie sprawdzi kanał (wg McLarena), bo z kolei jest za dużo długich prostych i wtedy męcz się przez większą część toru zatykając dziurę kolanem. Pewnie doszli do wniosku, że bardziej opłaci ustawić bolid na mały docisk i być szybkim na bez użycia F-ductu, niż ustawić na duży docisk i męczyć kolano, aby uzyskać podobny efekt jak przy małym docisku.
26. leo_
grześ12-mnie też kiedyś wydawało się, że kanał działał tak jak sugerujesz, czyli odwrotnie niż zapewne działa. Przynajmniej wszystko na to wskazuje (chociażby wypowiedzi Roberta).
27. grzes12
26 leo_
Chyba rzeczywiście ( tak można wywnioskować że słów Kubicy ) cały ten kanał jest wygaszaczem tylnego skrzydła ;)
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz