komentarze
  • 48. grzes12
    • 2010-02-06 16:06:23
    • *.147.96.30.nat.umts.dynamic.eranet.pl

    na confidentail- renault.fr jest zdjęcie RB6

  • 49. grzes12
    • 2010-02-06 16:12:35
    • *.147.96.30.nat.umts.dynamic.eranet.pl

    *confidential

  • 50. marrkj
    • 2010-02-06 18:53:58
    • *.50.233.210

    piszą ze przypomina bardziej r30 niz zeszłoroczny bolid. Ciekawa sprawa.

  • 51. rafekf1
    • 2010-02-06 19:04:44
    • *.intelink.pl

    50. @marrkj .... widziałem ten filmik. Niewiele w nim widać ale z tego, co można zauważyć, to rzeczywiście to "coś" pokazanego pod koniec filmiku bardziej przypomina R30 niż RB5. Te same silnik więc może konstruktorzy wspólnie opracowali aero albo Reno "zaszantażowało RBR dostawą jednostek napędowych w zamian za projekt nadwozia?? ;) Oczywiście mało prawdopodobne.

  • 52. marcin_114
    • 2010-02-06 19:35:12
    • *.ssp.dialog.net.pl

    raczej nie...

  • 53. BMWbmw
    • 2010-02-06 19:37:53
    • Blokada
    • *.centertel.pl

    gdzie Wy ten filmik widzieliście ?

  • 54. rafekf1
    • 2010-02-06 19:42:27
    • *.intelink.pl

    53. @BMWbmw ... można obejrzeć na " F1 wyprzedź mnie" albo na condidential-renault.fr

  • 55. darecky3
    • 2010-02-06 19:44:27
    • *.113.48.9

    42. z tym rownaniem to nie wiem ale to co przytaczasz dotyczy cieczy dynamicznej, czyli posiadajacej swa stala predkosc i stale parametry fizyczne, a zasada o ktorej wspominasz to zwezka Bernouliego i dokladnie zjawisko jakie tam zachodzi to odwrotnosc podanego przez ciebie opisu ale bardzo blisko jest z dyfuzorami. Bernouli podaje ze przeplywajaca ciecz w zamknietym naczyniu posiada jednakowa predkosc i cisnienie na przekroju naczynia, natomiast po zwezeniu go na jednym koncu, nastapi odwrotne logice zjawisko, czyli wzrost predkosci i spadek cisnienia na zwezce, w ten sposob ze dla zachowania dynamiki przy stalym cisnieniu doplywowym, zwezke pokonuje ta sama masa cieczy w tym samym czasie co przed zwezka.
    Dyfuzor ma za zadanie nie spowolnienie przeplywajacego powietrza pod plaska podloga lecz wlasnie jego przyspieszeniu. Sama konstrukcja skladajaca sie z wielu malych kanalikow komory dyfuzora powoduje wlasnie przyspieszenie ruchu powietrza i jednoczesnie jego rozrzedzenia na wlocie do komory co powoduje zjawisko podcisnienia przez fizyczne prawo zachowania rownowagi gestosci gazu. To co przelatuje pod podloga na wysokosci tylnej osi to juz niepotrzebna kupa klebow powietrza, ktora uporzadkowana jest kanalem odprowadzajacym na tyl samochodu. To co widac na koncu samochodu to jedynie koncoweczka. Ktos kto ocenia dyfuzor po tej koncowce to tak jakby wypowiadal sie o silniku a widzial tylko rure wydechowa. :)
    pozdrawiam

  • 56. grzes12
    • 2010-02-06 20:49:06
    • *.146.243.187.nat.umts.dynamic.eranet.pl

    50 marrkj
    Ciekawe i zadziwiające jest to że większość teamów kopiowała rozwiązanie Red Bulla z poprzedniego sezonu a sam zespół poszedł zupełnie inną drogą ... no ale jeszcze trzeba poczekać do oficjalnej prezentacji , chociaz ostatnio modne stały się przecieki do mediów

  • 57. pz0
    • 2010-02-06 20:49:21
    • *.1.92.188

    35. ainak76 - wczoraj wypróbowałem ten twój dyfuzor na urodzinach kolegi - efekt: przyssało mnie do podłoża tak że spóźniłem się na meczyk, który zaczynał się o 18. Tylko że ten dyfuzor którego ja użyłem miał o wiele więcej poziomów niż tylko podwójny.

  • 58. Dr Prozac
    • 2010-02-06 20:58:43
    • *.ipartners.pl

    55. darecky3
    "Dyfuzor ma za zadanie nie spowolnienie przepływającego powietrza pod plaska podloga lecz wlasnie jego przyspieszeniu."
    Właśnie to napisałem - powietrze przed dyfuzorem zostaje przyspieszone za sprawą opisanego efektu "zasysania". To zmniejsza ciśnienie powietrza przepływającego pod podłogą. Co innego powietrze opuszczające dyfuzor.

    Natomiast odnośnie spowolnienia powietrza (na "wylocie", w trakcie jego przepływu przez dyfuzor) to wszelkie źródła w których czytałem na temat dyfuzorów tak wyjaśniały jego działanie. Ekspertem nie jestem, więc się nie bede wymądrzał, ale wydaje mi sie to jak najbardziej logiczne. Powietrze jest przyspieszane na "Wlocie" i potem stopniowo spowalniane do normalnej prędkości.
    Są nawet w necie grafiki obrazujące ciśnienie przepływającego przez dyfuzory powietrza i dobrze widać obszar niskiego ciśnienia przed i stopniowy jego wzrost w trakcie przepływu przez dyfuzor.

    np
    www .racecar-engineering. com/articles /f1/316271/ diffusers-explained.html

    Nie wiem jaka jest dokładna budowa dyfuzorów w bolidach F1 (Ty wiesz? Chętnie zobaczę jakieś schematy :P Ide o zakład że takich nie ma), za to wiem jak wyglądają w autach wyścigowych, a zasada działania jest przecież taka sama.

    BTW chyba Zwężka Venturiego?:P

  • 59. darecky3
    • 2010-02-06 21:24:10
    • *.range86-142.btcentralplus.com

    58. no wlasnie pomylilem tylko nazwy bo sa bardzo podobne. Opisane zjawisko przez ciebie wlasnie bylo troche od konca bo rownanie Bernoulliego i zwezka Venturiego opisuja to jeden od konca grubszego a drugi od cienszego, latwo sie pomylic, hehe ale wiemy o co biega.
    Nawiasem mowiac to spekulujemy o zasadzie dzialania dyfuzora opartego na prawie fizyki a nie o szczegolowych patentach technicznych. ja pojde dalej niz o zaklad i zaryzykuje stwierdzenie ze nawet zaden z kierowcow nie ma pojecia jak wyglada dyfuzor ich samochodu. T najbardziej strzezona tajemnica...:)

  • 60. pz0
    • 2010-02-06 21:28:41
    • *.1.92.188

    58. Dr Prozac - nie wiem czy Cię to zadowoli, ale ciężko jest znaleźć coś konkretniejszego. Musisz jednak sobie wyobrazić resztę. W tym podwójnym dyfuzorze chodzi o to że część powietrza idzie kanałami właśnie do drugiego dyfuzora, więc dzięki temu sprytnemu zabiegowi niejako zwiększa się powierzchnia dyfuzora, jednak nadal tym dominującym dyfuzorem jest ten niższy, podstawowy.
    www. formula1.com/teams_and_drivers/ teams/ 182/technical/2009/663.html

  • 61. Dr Prozac
    • 2010-02-06 21:38:05
    • *.ipartners.pl

    59. darecky3 :
    No fakt, można powiedzieć że od końca :P.
    Z kierowcami to zapewne masz racje :) Powiem Ci że widziałem z bliska od spodu bolid Arrowsa z konca lat 90tych (A19 chyba). A i tak nie wiem jak to dokładnie wyglądało (co prawda nie mogłem dotknąć o obejrzeć z odległości kilku cm ;) ). Po bokach dyfuzor wyglądał klasycznie (podobnie do tych w autach wyścigowych), ale po środku miał kanał. Nie wiem gdzie się on zaczynał , nie wspominając o tym co miał w środku ;)

    W porównaniu z tym co mają teraz to i tak wyglądał bardzo prosto ;)

  • 62. Dr Prozac
    • 2010-02-06 21:47:12
    • *.ipartners.pl

    60. pz0 : nie pytam co to jest podójny dyfuzor, bo wiem :P I nie ma żadnego drugiego dyfuzora, tylko dodatkowy kanał. Nazwa "podwójny dyfuzor" to Polski odpowiednik "double decker Diffuser" czyli w bardziej dosłownym tłumaczeniu "piętrowy dyfuzor". To bardziej adekwatne tłumaczenie imho. Że efektem jest zwiększenie obszaru (ograniczonego przepisami) to masz racje. Ale trudno to nazwać drugim dyfuzorem.
    Jak te kanały są zbudowane dokładnie tego nie wiadomo.

    Co ciekawe różne teamy wykorzystały chyba inne luki w przepisach. Ale nie pamiętam szczegółów już.

    Pytałem czy ktoś jakieś schematy może widział (mogło coś wyciec do netu kiedyś) . Dyfuzory w F1 są znacznie bardziej skomplikowane niż te w autach wyścigowych i ciekawe jak są zbudowane w tej części, której nie widać. Ten obrazek który dałeś całkiem ciekawy ;)

    Ok, chyba wystarczy tych rozważan ;)

  • 63. pz0
    • 2010-02-07 06:22:55
    • *.1.92.188

    62. Dr Prozac właśnie ten kanał według mnie można nazwać drugim dyfuzorem (użyłem takiego skrótu myślowego), czy może pełni jego rolę. Mniejsza zresztą o to, jak zwał, tak zwał, wiadomo o co chodzi.
    Niestety, ten obrazek który podesłałem to najlepsze co znalazłem. Jak są poprowadzone kanały to tego nie wiem, jedynie zgaduję że nic specjalnie skomplikowanego w środku nie ma, po prostu stopniowo się one rozszerzają. Darecky sugerował że może tam jeszcze dochodzić ciepłe powietrze z chłodnic i to miałoby ręce i nogi. Dzięki temu bolid jadący z tyłu dostaje cieplutkie powietrze w swoje chłodnice. Na tym rysunku który podesłałem wygląda że ciepłe powietrze z chłodnic może być tłoczone już nawet w główny dyfuzor. Ale to wszystko to tylko przypuszczenia, nie upieram się przy żadnej ze swoich wersji.

  • 64. lechart
    • 2010-02-07 06:37:36
    • *.olsztyn.mm.pl

    55. darecky3 62. Dr Prozac,. Nie jest istotne jak tzw "dyfuzor" jest zbudowany. To są szczegóły konstrukcyjne, najczęściej trzymane w tajemnicy przez wykonawcę. W tym przypadku to nawet nazwa nie pasuje, bo "Dyfuzja" to proces samorzutnego rozprzestrzeniania się cząsteczek lub energii w danym ośrodku, będący konsekwencją chaotycznych zderzeń cząsteczek dyfundującej substancji między sobą i (lub) z cząsteczkami otaczającego ją ośrodka. Bardziej właściwe było by nazwanie tego urządzenia "Dynamiczny Przysysacz". A "zakłócenia" powietrza na wylocie muszą być potężne i tym większe, im większa siła przysysania.............. Wydaje mi się (nie wykonywałam obliczeń), że likwidowanie mechaniczne jw. powodowałoby tak duże straty energii, że nie opłaciło by się tego urządzenia stosować.

  • 65. maniak300
    • 2010-02-07 11:30:22
    • *.lubin.dialog.net.pl

    Chcialbym przypomniec wam drodzy Doktorzy Profesorzy Habilitowani, ze watek nie dotyczy dyfuzorow...

  • 66. zbiges
    • 2010-02-07 12:58:31
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    37 lechart Nie chcę się czepiać kolego ale mógłbyś być bardziej ścisły (szczególnie jeśli poprawiasz innych) Twój post jest nieco poplątany. Np do unoszenia samolotów nie służą dyfuzory tylko inne urządzenie (działa w oparciu o te same prawa co dyfuzor) nazywane skrzydłem. Te dwa urządzenia dyfuzor i skrzydło różnią się znacznie zasadą działania i moim zdaniem nie należy tego mieszać. Ktoś mógłby pomyśleć że Twoja wiedza zaczyna i kończy się na umiejętności wpisania do gooogla odpowiedniego słowa, prawda?

  • 67. zbiges
    • 2010-02-07 13:31:10
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Panowie: darecky3, Dr Prozac, pz0, lechart nie jestem (niestety) żadnym specjalistą w tej dziedzinie ale myślę że kolega darecki myli się w 55 (a właściwie zaprzecza sam sobie) cyt: "....czyli wzrost predkosci i spadek cisnienia na zwezce..." i dalej w tym samym poście " .... Sama konstrukcja skladajaca sie z wielu malych kanalikow komory dyfuzora powoduje wlasnie przyspieszenie ruchu powietrza i jednoczesnie jego rozrzedzenia na wlocie do komory co powoduje zjawisko podcisnienia...."
    Zdecydowałbyś się kolego czy zwężenie czy rozszerzenie strugi powoduje podciśnienie. Moim zdaniem zasada działania dyfuzora jest bardzo prosta żeby ją poznać wystarczy dmuchnąć między dwie kartki papieru. (zróbcie to sami :) )
    Zaznaczyłem już że to tylko moje przypuszczenia ale moim zdaniem rola dyfuzora w bolidzie F1 to przede wszystkim zwiększenie siły docisku pod podłogą (tak jak ktoś z Was napisał "przyssanie" go do ziemi) Realizuje się ono najpierw przez zwiększenie prędkości powietrza (jak napisał darecki) a później przez rozszerzenie strugi i tym samym powstanie podciśnienia (czyli dodatniej siły starającej się zbliżyć do siebie ziemię (asfalt) i podłogę bolidu).

  • 68. Ajek
    • 2010-02-07 14:38:36
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Chciałby racji swojego wykształcenia napisać trochę teorii dotyczącej dyfuzorów. Urządzenie dzziała wykorzystując zasadę, że ciśnienie całkowite w każdym punkcie przepływu laminarnego jest stałe i równe sumie ciśnienia dynamicznego i statycznego. Dyfuzor to kanał, w którym zmnejszenie pola powierzchni w pewnym miejscu gdzieś w środku bolidu powoduje zwiększenie prędkości strugi a tym samym zwiększenie ciśnienia dynamicznego i zmniejszenie ciśnienia statycznego, czyli tworzy podciśnienie. Jeżeli w tym miejscu jest otwór, to podciśnienie działa od tej strony, z której jest ten otwór - w tym przypadku otwór w dolnej cęści podłogi daje podciśnienie pod podłogą. Warunkiem dobrej pracy dyfuzora jest, aby wpływało tyle samo powietrza z przodu kanału ile wypływało z tyłu i by przepływ w kanale był laminarny ( równoległy nie burzliwy). W tym elu wzdłóż kanału są zamontowane kierownice przepływu ( z tyłu widać ich zakończenie)

  • 69. zbiges
    • 2010-02-07 16:56:42
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Wielkie dzięki Ajek. :) Nareszcie ktoś kompetentny. Wszystko rozumiem tylko gdybyś zechciał jeszcze napisać coś więcej o tym otworze bo tego nie zrozumiałem. Pisząc "otwór" masz na myśli koniec dyfuzora? I co oznacza, że "podciśnienie działa od tej strony" ?

  • 70. Ajek
    • 2010-02-07 17:36:49
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Nie wiem jakim kształcie są te otwory - nad tym pracują inżynierowie, chodzi o połączenie pzestrzeni w kanale z przestrzenią pod bolidem. Przykładem wykorzystania tego zjawiska jest palnik atmosferyczny - gaz palny wypływający z dyszy robi podciśnienie i zasysa powietrze, które w kanale mieszalnika miesza się z gazem tworząc mieszankę, która się wypływa z palnika i spala się. Po prostu w około środku kanału w mijscu największego przewężenia kanału ( w tym miejscu jest najmniejsze ciśnienie statyczne - podciśnienie) jest DZIURA w dolnej części kanału. Jak to jest w praktyce wykonane pracują inżynierowie i od ich konstrukcij zależy efekt działania.

  • 71. jar188
    • 2010-02-07 18:14:04
    • *.chello.pl

    Pozwolę sobie wkleić link zapodany na innym portalu o f1: Opisane Zasady działania niektórych części, również dyfuzor.

    www. if.uj. edu.pl /Foton /105/pdf/02%20fizyka %20formuly%201.pdf

    usunąć spacje:)

  • 72. jar188
    • 2010-02-07 18:26:35
    • *.chello.pl

    @Redakcja
    Może warto by było porozmawiać z autorem artykułu i za jego zgodą zamieścić tu na portalu w jakimś dziale te wszystkie informacje, o ile w Waszej ocenie są one rzetelne.

  • 73. darecky3
    • 2010-02-07 19:57:56
    • *.range86-142.btcentralplus.com

    67. zbiges, nic nie zaprzecza sobie, przeczytaj jeszcze raz i zadaj sobie trud zrozumienia, te dwa zdania, ktore zacytowales to wlasnie to samo, jakie zaprzeczenie?

  • 74. el_diablo
    • 2010-02-07 20:00:33
    • *.243.103.206

    http://ww w.marca.com/2009/04/15 /motor/formula1/ 1239825973.html
    Tutaj niestety po hiszpansku animacja jak dziala dwupoziomowy dyfuzor oraz porownie dyfyzorow innych ekip

  • 75. darecky3
    • 2010-02-07 20:01:31
    • *.range86-142.btcentralplus.com

    68. Ajek, czyz nie podalem tego samego powyzej, jedynie prostrzym jezykiem...:)

  • 76. Ajek
    • 2010-02-07 21:55:42
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    75.darecky3 - chciałem uporządkować pod względem teoretycznym.

  • 77. zbiges
    • 2010-02-08 10:35:15
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    73 darecky przepraszam, masz rację.

  • 78. lechart
    • 2010-02-08 19:37:59
    • *.olsztyn.mm.pl

    Wydaje mi się, że czas zakończyć dyskusję techniczną, bo jest za mało danych. Wydaje mi się jednak, że stosowane jest tu prawo ciągłości strugi, a nie dyfuzja.
    Pozdrawiam wszystkich dyskutantów........:))


Skomentuj artykuł

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

Zarejestruj się już teraz

Ogólnopolski serwis poświęcony Formule 1 - Dziel Pasję
© 2004 - 2024 GPmedia | Polityka prywatności
Kopiowanie treści bez zgody autorów zabronione.

Created by nGroup logo with ICP logo