Wurz: KERS jest bezpieczny
Kierowca testowy Honda Racing Alexander Wurz jest przekonany, że pierwszy poważny test systemu KERS był sukcesem zespołu, a wszelkie obawy odnośnie bezpieczeństwa zostały rozwiane.Honda testowała już wcześniej system odzyskiwania energii kinetycznej na Santa Pod i Silverstone, ale w Jerez odbył się pierwszy sprawdzian KERS na długim dystansie. Wurz był zadowolony z przebiegu testu i żartował na temat procedur bezpieczeństwa w zespole.
"Poszedłem do swojego fryzjera przed testami, by moje włosy nie mogły wywołać pożaru. Nie no, na serio, to całkiem bezpieczne. Honda ma bardzo dużą wiedzę na temat systemów baterii i mieliśmy kontrole bezpieczeństwa przez cały czas, dlatego też jestem pewny, że nie będziemy porażeni prądem."
Zapytany o to, czy czuje różnicę po założeniu systemu KERS, Wurz odpowiedział, że to oczywiste.
"Tak, dzięki Bogu czuję to! Gdybym nie czuł 60 kilowatów, nie powinienem być kierowcą testowym. Jeździłem z tym wcześniej, podczas krótkiego testu na Santa Pod i teraz interesujące było sprawdzenie tego na torze. To daje odmienne efekty w samochodzie, a czucie mocy jest interesujące. To wszystko jest dobre."
"Nie jest to ekstremalne, ale czujesz to i jest w porządku. To pracuje, a koniec końców to nie technologia rakietowa. Producenci samochodów już mają KERS w samochodach drogowych, ale trudnością w F1 jest upakowanie tego."
Dla Austriaka jest jednak za wcześnie, by porównywać system KERS Hondy z konkurencją.
"Niemożliwe jest na to odpowiedzieć, gdyż nie znamy mocy innych zespołów, tego jak gromadzą energię. Możemy mieć nadzieję, że jesteśmy z przodu, ale nie ma gwarancji."
komentarze
1. anarhiusz
przyszły sezon zapowiada się interesująco
2. hotshots
Narazie pocieszające to to,że nie wprowadzają żadnej unifikacji, jak z oponami i ecu....
3. marekpie
czy jest juz ustalone ile maksymalnie tej energii moga zgoromadzić ? coś słyszałem ze z jednego okrażenia około 60 KM
4. tomek83f
60 kW a to masz ok 80KM i to bedzie do wykorzystania przez ok 7 sekund,w zaleznosci od toru
5. dragomirov
najpierw trzeba będzie "nazbierać" po trasie. A z drugiej strony ciekawe czy zespoły będą mogły wystawiać swoje bolidy do wyścigu z pełnymi bateriami, czy na "pusto"?
6. pz0
dragomirov, zgaduję (nie mam żadnych informacji na ten temat) że cała energia jaką będziesz mógł mieć będzie pochodziła najwyżej z okrążenia formującego, a przypuszczam że w ciągu tego okrążenia będzie można zebrać cały zapas energii. Zespoły które będą dysponowały KERS w związku z tym powinny mieć przewagę w kluczowym momencie, czyli na starcie. Jakoś nie wyobrażam sobie żeby przed startem rozładowywać zapas energii. Przy okazji małe sprostowanie w kilowatach czy koniach mechanicznych mierzymy moc. Energię natomiast w dżulach lub kilowatogodzinach i paru innych jednostkach. Te jednostki są rzeczywiście ze sobą związane, ale to nie pora na fizykę.
7. walerus
na okrążeniu dojazdowym będą ostre zahamowania by zgromadzić energię na atomowy start.....
8. niza
a ja jestem ciekawa czy z KERS uporają się wszystkie zespoły i czy wszyscy wystartują z tym na czas?tzn od pierwszego wyścigu, bo jak wiemy, to jest dobrowolne a nie przymusowe. Liczę na to, że dzięki temu będzie ciekawie w 2009 roku :)
9. dragomirov
pz0, nie byłbym taki pewien, czy pozwolą im na "załadowanie" baterii na okrążeniu formującym. Może będzie tak, że system będzie można uruchomić dopiero po ustawieniu bolidu na gridzie przed samym startem. Jeśli nie wszyscy go będą mieć, to FIA może nie zezwolić na taki "kopniak" dla wybrańców. Co prawda bolidy nie posiadające tego systemu będą lżejsze i dzięki temu możliwe, że będą miały takie same szanse.
10. roko
jestem tylko ciekaw jak szybko KRERS będzie działał w samochodzie konkretnie jak szybko te baterie oddadzą zgromadzona energię, 1 sekunda czy dwie czy niemal natychmiast ?. Druga ciekawostka to taka że jeśli energia ma się gromadzić podczas np. hamowania to na takich szybkich torach jak Monza czy Montreal czy Spa gdzie raczej hamuje się krótko i niezbyt często ta energia będzie się gromadziła np. po dwóch okrążeniach albo dopiero trzech itd. . No pytań jest wiele ale mimo wszystko to jest bardzo ciekawe .
11. pz0
dargomirow, ale ja pisałem że zgaduję, nie mam pojęcia, jedynie przypuszczam. Skoro FIA silnie promuje tą całą ekologię z KERS na czele to myślę że FIA może zezwolić na taki bonusik dla zespołów z KERS. Jeżeli nie będzie można użyć KERS na starcie, to na dzień dobry zespoły z KERS będą w plecy, bo będą mieli cięższy bolid. roko - jeżeli cały system jest zbudowany na ultrakondensatorach (i tutaj jestem niemal pewien że w przypadku KERS elektrycznego tak jest) to taki ultrakondensator jest w stanie oddać całą energię błyskawicznie - w ciągu pojedynczych sekund i z taką samą prędkością zgromadzić całą energię.
12. walerus
co do masy bolidu to nie będzie różnuach z KERS i bez - pczecież teraz masa służy do lepszego balanasu a potem do umieszczenia KERS zresztą jest coś takiego jak waga minimalna i maksymalna dozwolona - patrz Kubicy odjęte punkty na Węgrzech....
13. pz0
walerus, ale to właśnie o ten balans między innymi chodzi. Co innego gdy możesz sobie wsadzić 30-40 kilogramów gdzie chcesz, a co innego gdy te 30 kilogramów masz przymocowane na stałe w jednym miejscu. BMW ma wiecznie problemy z tym balansem, a tu dojdzie jeszcze mniejsza możliwość manewru.
14. walerus
no tak ale czy ten brak balansu zrównoważy KERS czy Kubica dalej ma chudnąć? czy klatka lżejsza - czy też lepiej bez KERS ale lepiej zbalansowany na długim dystansie - czy.....?
15. pz0
walerus - no właśnie tego wszystkiego dowiemy się w przyszłym sezonie. Jak na dzisiaj to wszystko jest jedna wielka niewiadoma. Przypuszczam że KERS będzie się opłacał, inaczej teamy nie pakowałyby tyle kasy w system, który przynosi straty. Jak będzie zweryfikuje życie. może rzeczywiście po 2009 zespoły ustawią się w kolejce w punktach skupu złomu, a Bernie wpadnie na kolejny rewelacyjny pomysł z napędem na gumkę od majtek.
16. walerus
Gumka będzie Bridgestone, a KERS ma być zaimplementowany do produkcji seryjnej - ale wtedy wariaci drogowi co hamują i przyspieszają zyskają bardzo niebezpieczne ulepszenie do swej szaleńczej jazdy......
17. Kadet
A niby czemu baterii nie można by przesuwać, jak balastu? Inna sprawa, czy po zmianie tych wszystkich skrzydełek i daniem slików, balast nie zmniejsza swego znaczenia lub tez wystarczy jego mniejsza ilość?
18. pz0
Kadet - im większe pole manewru z balastem tym lepiej. Prawdopodobnie na niektórych torach nie będzie to miało większego znaczenia, ale na niektórych już teraz np. BMW ma gigantyczne problemy. Czy można przesuwać baterię? dobre pytanie. Nikt nie ma o tym zielonego pojęcia.
19. walerus
byle nie koło bidona z piciem...
20. sivshy
najwięcej skorzystają na tym zespoły, które same budują sobie KERS, bo jakoś nie chce mi się wierzyć, aby teamy,. które go od nich kupią, otrzymały równie wydajną wersję.
21. bmwrk
Z tym KERSem to poki co wiecej pytan niz odpowiedzi... Ale jak to ma byc? Chyba albo wszyscy z KERSem albo nikt, no nie? Czy moze ci co beda startowali bez tego systemu zostana dociazeni do minimalnej wagi, ktora mam nadzieje zostanie zwiekszona. Bo inaczej sobie tego nie wyobrazam.
22. pz0
bmwrk - że pytań masa to tego można było się spodziewać. Nie ma praktycznie żadnych odpowiedzi aż do czasu spraktykowania systemu w warunkach bojowych (praktycznie dopiero qual i wyścig). Do czasu spraktykowania nie będziemy mieli praktycznie żadnych odpowiedzi, zwłaszcza czy system jest praktyczny. Możliwe że w praktyce okaże się że teamy które wykorzystają praktycznie KERS nie będą miały praktycznie żadnych szans na tytuł, albo może być że KERS praktycznie zapewni tytuł. Ciekawe, czy jeżeli system okaże się niepraktyczny to czy zespoły które spraktykują KERS od początku sezonu przestaną go używać w praktyce i przeprojektują bolidy? Ja już praktycznie nic nie wiem.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz