McLaren zbuduje dwa zupełnie odmienne MP4-24?
Wszystko wskazuje na to, że McLaren rozważa zbudowanie dwóch zupełnie różnych samochodów na przyszłoroczne mistrzostwa świata, gdyż zamierza w pełni wykorzystać korzyści i wady systemu KERS."Uważam, że wyzwaniem dla inżynierów będzie rozwój systemu KERS tak, by mógł być wykorzystywany na każdym torze i dawał przewagę w czasie okrążenia, ale to nie łatwe."
"Oczywiście możliwość zebrania energii podczas hamowania i wykorzystanie jej w strategicznych punktach by zoptymalizować czas okrążenia, czy też podczas szansy na wyprzedanie jest korzyścią. Nie mniej są wady w masie, wielkości, w upakowaniu w samochodzie. Musimy go także chłodzić, gdyż w ten czy inny sposób będzie generował ciepło, oraz wpływał na pakiet samochodu."
"(KERS) Może wpływać na położenie środka ciężkości i przez to, biorąc pod uwagę to, że regulacje są dość szerokie, pozwalające na różne rodzaje rozwiązań technicznych, od mechanicznych systemów po elektroniczne, niektóre zespoły będą musiały rozważyć wiele rodzajów opcji."
"Podejrzewam, że jeśli przewinęlibyśmy czas pięć lat do przodu, Formuła 1 znalazłaby rozwiązanie, które będzie optymalne w obecnych regulaminach. Uważam, że jest to teraz zdecydowanie nowe i nieznane, przez co trudno komukolwiek powiedzieć jakie to będzie rozwiązanie."
Biorąc pod uwagę konieczność wydłużenia rozstawu osi by zmieścić KERS w połączeniu z wagą całego systemu, a także korzyść jaka idzie z krótkiego i lżejszego samochodu na niektórych torach, zespół McLaren zastanawia się nad budową dwóch wersji MP4-24 na przyszły sezon. Pytany wprost Martin Whitmarsh nie wykluczył takiego rozwiązania.
"Myślimy wiele na temat różnych rozwiązań, ale pracujemy nad znalezieniem najlepszego wyjścia na każdy tor. Jak możecie sobie wyobrazić, Mclaren, jak każdy zespół Formuły 1, nie zamierza pokazywać swoich kart."
komentarze
1. asokolow1
Ciekawie sie ten przyszły sezon zapowiada...
2. Koniarek
Racja, mogą być spore niespodzianki i o to chodzi
3. HUN
KERS, to jest coś, co w końcu da duży postęp w rozwoju samochodów cywilnych.
4. orinocoPL
ciekawe...
5. walerus
boję się niespodzianekl - ale też i dużych różnic w wynikach podzas wyścigów - czyli ciekawy pierwszy wyścig - max drugi, a potem nuda do końca sezonu....
6. atomic
oby tylko nie wprowadzili nakazu używania silników parowych opalanych biomasą i takich tam .
cały ten cyrk schodzi na psy tak według mnie
7. ja2
No ciekawie byłoby gdyby zbudowali zupełnie inne bolidy. Przekonamy się który będzie lepszy.
8. Piotrek15
miały być oszczędności, a jakoś ich nie widzę...
9. F1CyC
zaoszczędzą pare litrów benzyny... :)
10. Szu
Urządzenie typu KERS przydałoby sie w samochodach cywilnych, automatycznie uwalniałoby nagromadzoną energię podczas ruszanie i wyprzedzania, dzięki czemu spadłoby znacznie zużycie paliwa.
11. pz0
przecież można zbudować kilkanaście bolidów - każdy bolid przygotowany do jednego konkretnego toru.
12. rooffi
ciekawe czy to zrobią, jak zrobią to bedą wymyślali jeszcze coś innego.
13. gemini31
Jeśli do tego dojdzie, to ciekawe jak ominą przepis z wymianą silnika i skrzyni biegów. Może będą je przekładać z jednego modelu do drugiego.
14. McLfan
A widzisz w tym jakiś problem? Wszystko jest w fazie projektu, więc można zrobić tak, żeby wszystko do siebie pasowało w obu konfiguracjach.
manwe: "założę się, iż znajdzie się w przepisach odpowiedni punkt, który zabroni stosowanie tego rodzaju praktyk"
Jak Ferrari zacznie przegrywać, to pewnie w połowie sezonu zaktualizują przepisy :] A tak na serio, to w każdym wyścigu można użyć dowolnego samochodu- nawet zeszłosezonowego, byleby spełniał aktualne przepisy.
15. walerus
Fajnie jakby Force India nagromadziło energię i na ostatnich kilku kółkach ją uwolnio wyprzedzając wszystkich przed sobą z przeciążeniem do 10G.....;-)
16. ronni190
www.ilf1.eev.pl - Liga F1. rFactor mod MMG SE, mało pomocy zapraszam do miłej zabawy ;]
17. Voight
W Toyocie Prius też miało być super ekonomicznie 4l/100km itp. I co jest 7-8l i kosztuje ponad 100tys. Ja jestem przeciwny KERSowi i temu co zrobi.Powstanie F1 z przyciskiem boost na kierownicy ala Need for Speed
18. Amadeo
Bardzo nie podoba mi się pomysł wprowadzenia tak wielu zmian na raz. Uważam, że przywrócenie slicków i obniżenie docisku aero byłoby wystarczającym urozmaiceniem na sezon 2009, wprowadzenie KERSu powinno być przełożone na 2010 rok. Byłoby to bardziej uporządkowane i łatwiej byłoby nam kibicom oceniać z czego wynika przewaga zespołów...
19. przesio
Zaoszczczedza na energi ale na badaniach straca owiele wiecej. Niby oszczedzaja a Trwonia jeszcze więcej .
20. jaros69
KERS a raczej coś zbliżonego seryjnie montują w BMW serii 1 ?! Bo tak wynika z danych na stronie BMW. Pytałem brata ma BMW 118 d ( 2008r ) ale o niczym takim nie wie. Jeśli to prawda to znaczy że BMW ma jednak sppore doświadczenie w tej "dziedzinie". Gdybym był w błędzie to proszę o korektę
21. dziarmol@biss
2008-06-23 14:44:09 pz0-a co z cięciem kosztów?
22. VAXER
Tak na prawdę, gdyby nie HAMILTON, chciałbym żeby był Kubica w McLarenie, tak to mu tylko pozostaje Ferrari jako lepszy zespół od BMW
23. dziarmol@biss
2008-06-23 21:54:13 VAXER -joł no i Dennis na zieloną angielską ładnie przystrzyżoną trawkę to wtedy też jestem za, ale myślę że Kubek powinien utrzec nosa Hamiltonowi w BMW poz.
24. HUN
System odzyskiwania energii dopiero się rozwija, ale za 10 lat może przynieść duże korzyści. Będzie możliwe oszczędzenie nawet o połowe energii niezbędnej na rozpędzenie pojazdu, (kto wie, może nawet więcej ) i co równie istotne, zmaleje różnica w spalaniu przy tzwn. agresywnej i pasywnej jeździe. (spalanie w mieście i w trasie również będzie podobne) ale to daleka przyszłość. Im wcześniej śię zacznie, tym lepiej. Możliwe że wiele teamów wogóle nie opracuje na początku sezonu systemu KERS, a skupi się na innym rozwoju (zysk osiągów będzie minimalny, porównywalny np z poprawą aerodynamiki przystosowaną do nowych przepisów).
25. HUN
jaros69: owszem BMW już stosuje ten system w niektórych modelach(także serii 1) ale za dopłatą i w bogatszych oraz bardziej paliwożernych wersjach, gdzie oszczędność w stosunku do zwiększonej procentowej ceny i pojemności silnika ma jakąś wymierną korzyść (nie tylko marketingową)
26. pz0
dziarmol - ja właśnie ironizuję.
27. walerus
jaros69 i HUN - dobrze jakby BMW miało już doświadczenie z KERS....
28. HUN
walerus: inne teamy, np toyota i honda też już stosują w samochodach cywilnych system odzyskiwania energii (zdaje się że przoduje w tym toyota,np w priusie i w hybrydowych lexusach, ale honda nie pozostaje w tyle).
29. Voight
Tylko jak bedzie to z takim efektem jak w Priusie to bedzie masakra
30. Arachnus
To będzie można wystawić do wyścigu samochód bez KERS? Czyli wszyscy takie samochody zbudują ale nikt nigdy nie wystawi do wyścigu. Może z wyjątkiem pierwszego w sezonie, ale to też nie wszyscy. Najmądrzejsi zrobią KERS doczepiany gdzieś na jedną śrubkę, aby tylko za wiele nie wydać i żeby FIA się odczepiła...
31. pz0
KERS ma być dozwolony, nie obowiązkowy.
32. Orlo
McLaren zbuduje 2 bolidy.J eden "na podstawie" Ferrari, drugi "na podstawie" BMW :D
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz