Pirelli wytłumaczyło Russellowi, skąd wzięła się różnica w osiągach opon w Baku
Firma Pirelli szybko i dość jasno wytłumaczyła George'owi Russellowi dlaczego jego opony podczas GP Azerbejdżanu charakteryzowały się tak dużą zmiennością osiągów.Brytyjczyk po rundzie w Baku był wściekały na zachowanie się opon w jego aucie, twierdząc, że doprowadzały go do "wściekłości" i zasugerował, że produkty Pirelli nie są "wystarczająco dobre".
Przypomnijmy, że Russell nie mógł zrozumieć dlaczego rozpoczynając wyścig na średnim ogumieniu tracił sekundę do rywali, a po przejściu na twarde opony, w końcówce wyścigu doganiał czołówkę w równie szybkim tempie.
Włoski producent nie lubi krytyki, często wskazując, że o takie, a nie inne zachowanie proszą udziałowcy sportu, którzy widzą w ogumieniu ważny czynnik poprawiający spektakl wyścigowy.
Po przybyciu do Singapuru Mario Isola spotkał się z Russellem, aby wytłumaczyć mu skąd wzięły się takie różnice w osiągach opon i trzeba przyznać, że ma to sens.
"Rozmawiałem z Georgem i mieliśmy miłą rozmowę, ponieważ oczywiście rozumiem, że pod wpływem emocji, z adrenaliną wciąż na bardzo wysokim poziomie, powiedział coś przed obliczem mediów" tłumaczył Mario Isola.
"Oprócz tego przeprowadziliśmy również pewne analizy, jak to zwykle robimy po każdym wyścigu, aby zrozumieć zachowanie opon."
Inżynier Pirelli zwrócił uwagę, że na to jakie osiągi w danej chwili mają opony wpływa bardzo wiele czynników.
"To prawda, że tempo George'a na średnich oponach nie było świetne, podczas gdy na twardych był znacznie szybszy" mówił Isola.
"Ale wiemy, że tempo to kombinacja wielu czynników. Ustawienia samochodu są bardzo ważne, ewolucja toru ma duże znaczenie, a także sposób, w jaki kierowca traktuje opony w pierwszych kilku okrążeniach, to kolejny bardzo ważny element, który w Baku był wyraźnie widoczny."
"Jeśli spojrzymy na ostatni przejazd na twardej mieszance, niektórzy kierowcy, jak na przykład [Charles] Leclerc, musieli naciskać, ponieważ ścigali się i przeciężyli twardą mieszankę. Na ostatnich kilku okrążeniach nie był on w stanie utrzymać tempa Oscara [Piastriego], który prowadził."
"George przez pierwsze kilka okrążeń oszczędzał twardą mieszankę, nie naciskał zbyt mocno i był znacznie szybszy pod koniec. Taki coś nie miało miejsca na średnich oponach."
"Szczerze mówiąc, jeśli patrzę na większość bolidów, nie znaleźliśmy niczego dziwnego w zachowaniu tej mieszanki. Porównaliśmy poziom degradacji w McLarenie, Red Bullu, Ferrari, wśród najlepszych zespołów i są one bardzo, bardzo zbliżone. Porównywalne."
"Różnica w czasie okrążeń została potwierdzona, zachowanie mieszanki, zarówno średniej, jak i twardej, zostało potwierdzone. Nie mogę znaleźć w tym niczego dziwnego. Uważam, że dwie mieszanki, które były używane w Baku, działały zgodnie z oczekiwaniami."
Isola przyznał, że zachowanie danej mieszanki w różny sposób u różnych kierowców nie jest niczym nadzwyczajnym i często ma miejsce, zwłaszcza jeżeli chodzi o bardziej podatne na przegrzanie miękkie opony.
"Jeśli mówimy ogólnie o twardej i średniej mieszance, to twarda mieszanka jest bardziej wyrozumiała" tłumaczył.
"Jeśli bardziej obciążasz taką oponę, to w każdym przypadku jest ona bardziej stabilna. Oznacza to, że jeśli przegrzejesz oponę, efekt ten jest mniej widoczny, ponieważ [twarda] mieszanka ma szerszy zakres pracy, więc możesz bardziej naciskać."
"Na średniej lub miękkiej mieszance wyraźnie zwiększasz ten [przegrzewający się] efekt dość znacząco, a w zależności od toru, różnica może być znacznie większa."
"Prawdą jest również to, że w mistrzostwach, gdzie mamy przynajmniej cztery zespoły, które są bardzo, bardzo blisko siebie, każda tysięczna sekundy liczy się w wyścigu, a każda różnica jest bardziej widoczna."
"Dlatego czasami widzimy różne osiągi pomiędzy mieszankami - jeśli dostosujesz ustawienia samochodu optymalnie do jednej mieszanki, ryzykujesz, że nie uzyskasz tych samych wyników na innej. Bardziej obciążasz oponę, bardziej ją przegrzewasz, przyspieszasz degradację i powodujesz pojawienie się grainingu."
komentarze
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz