Co nowego zespoły przywiozły do Azerbejdżanu?
Blisko cztery tygodnie przerwy jakie dzieliły GP Australii i GP Azerbejdżanu umożliwiły wytężoną pracę ekip w swoich fabrykach. Wszystkie 10 zespołów do Azerbejdżanu dostarczyło nowe elementy aerodynamiczne.
Większość z nich wymuszona była charakterystyką toru, który posiada jedne z najdłuższych prostych, na których rozwijane są wysokie prędkości. Zespoły muszą więc optymalizować swoje pakiety aerodynamiczne, aby zmniejszyć opory i ułatwić rozpędzanie się bolidów. Niebagatelne znacznie w Azerbejdżanie mają również osiągi hamulców, które w kilku miejscach na torze muszą drastycznie spowolnić auta z przeszło 300 km/h.
Sprawę komplikuje przede wszystkim fakt, że Baku to wyścig uliczny, obarczony dodatkowym ryzykiem uszkodzenia auta, ale również zmieniony tuż przed czwartą rundą mistrzostw świata harmonogram weekendu z wyścigiem sprinterskim, który niespodziewanie pojawił się w Baku.
W ten weekend kierowcy będą mieli do swojej dyspozycji tylko jeden wolny trening i od razu będą musieli pojechać w dwóch czasówkach, sprincie i głównym Grand Prix w niedzielę.
McLaren w takich okolicznościach postanowił zadebiutować z dużym pakietem poprawek, który ma pomóc rozwiązać problemy zespołu z początku sezonu, po tym jak już podczas prezentacji auta zespół przyznawał się do problemów z nową konstrukcją.
Oprócz McLarena na podobny zabieg dostarczenia sporych poprawek do Baku zdecydowały się ekipy AlphaTuari i Alpine. Te drugie nie zaliczyło dobrego otwarcia weekendu i już w pierwszym, jedynym treningu, jej kierowcy mieli spore problemy, włącznie z pożarem auta Gasly'ego, a w kwalifikacjach Francuz dodatkowo rozbił A523.
Zespół Red Bulla dalej zaskakuje. Mimo ograniczenia czasu pracy w tunelu aerodynamicznym i CFD, za przekroczenie limitu budżetowego w sezonie 2021, ekipa Adriana Neweya dalej przywozi nowe elementy RB19.
Jej najbliżsi rywale w tym roku, Ferrari i Aston Martin, w Baku zadeklarowali tylko po jednej zmianie.
Red Bull
W obozie Red Bulla skupiono się głównie na poprawkach dotyczących specyfiki obiektu w Baku. Zmieniono w tym celu kształt wlotu powietrza do bocznych sekcji auta, które mają lepiej wykorzystywać strefę wysokiego ciśnienia i poprawić efektywność chłodzenia, ograniczając przy tym konieczność otwierania podwozia w tylnej jego części.
W tym samym celu zmieniono także kształt pokrywy silnika.Cambios en la entrada de pontones del Red Bull. Han cambiado también el soporte del espejo.
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) April 27, 2023
Changes on Red Bull 's sidepod inlet. They updated mirror support aswell. #f1 #AzerbaijanGP pic.twitter.com/DOEvtUpYGO
Aby poprawić osiągi RB19 zespół z Milton Keynes zdecydował się na drobne zmiany w geometrii krawędzi podłogi oraz górnych krawędzi deflektorów.
W aucie Red Bulla pojawiły się także pojedyncze skrzydełka w okolicy tylnych kół, które maj poprawić chłodzenie.
Ferrari
Zespół Ferrari jak już wspomnieliśmy zgłosił tylko jedną poprawkę swojego auta w Baku, która ma ograniczyć jego opór. Chodzi o zmianę specyfikacji górnego płata tylnego skrzydła.
Mercedes
Zespół Mercedesa chcąc poprawić osiągi W14 zmienił nieco krawędzie bocznych wsporników tylnego skrzyła, podciął niższy płat deflektora, oraz zmienił profil osłony wahacza, a chcąc poprawić chłodzenie układu hamulcowego powiększył otwory wylotowe z przednich kanałów wentylujących.
Upgraded diffuser on the W14 this weekend👇
— Mercedes-AMG F1 News ✇ (@MercedesNewsUK) April 27, 2023
[📸: @AlbertFabrega] pic.twitter.com/eO7k0H4227
Alpine
Zespół Alpine znalazł się w gronie ekip, które dostarczyły do Baku najwięcej poprawek. W A523 pojawiła się nowa podłoga, zmiany w przednim i tylnym zawieszaniu, a także obu skrzydeł. Podobnie jak w przypadku Mercedesa zmiany w przednim i tylnym zawieszeniu dotyczyły zoptymalizowania profili owiewek wahaczy, która maja obniżyć opory generowane przez auto na długich prostych.
Oprócz tego w Baku Alpine pokazało nowe przednie i tylne skrzydło, stworzone z myślą o torze w Baku, aby również poprawić osiągi auta na prostych.Alpine ha realizado un corte en el flap superior del ala delantera
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) April 27, 2023
Alipne has done a cutlet on the front wing top flap#f1 #AzerbaijanGP pic.twitter.com/cirEEDfB1M
McLaren
Ekipa z Woking do Baku przywiozła spory pakiet poprawek, który Lando Norris określił mianem tego, który powinien znaleźć się w MCL60 już na początku sezonu. Zespół Zaka Browna nie najlepiej rozpoczął tegoroczne zmagania od problemów z nową konstrukcją do czego przyznano się już podczas prezentacji auta. W Baku zrobiono pierwszy z kilku kroków, aby poprawić niedoskonałości bolidu zmieniając kompletnie podłogę.
Pozostałe zmiany zostały sklasyfikowane przez zespół jako te dostarczone z myślą o wymaganiach szybkiego toru ulicznego. A chodzi o tylne skrzydło o mniejszym oporze oraz dodatkowy górny element beam winga.Otra perspectiva
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) April 27, 2023
Another perspective #f1 #AzerbaijanGP pic.twitter.com/aMdw9pssLg
Alfa Romeo
Ekipa z Hinwil przyjechała do Azerbejdżanu wyposażone w nowe tylne skrzydło, które odpowiada wymaganiom stawianym przez specyfikę toru oraz nową konfigurację beam winga, który ma redukować opór i poprawiać efektywność aerodynamiczną auta.
Zhou Guanyu oraz Valtteri Bottas będą również mieli do swojej dyspozycji nowe profile płatów przedniego skrzydła, które mają rozwiązać kwestie balansu po wdrożeniu nowego tylnego skrzydła i pomóc ekipie uzyskać maksymalną wydajność na wyjątkowym torze.
Aston Martin
Zespół Lawrenca Strolla zgłosił tylko jedną zmianę związaną z wizytą na ulicznym torze. Nowe tylne skrzydło posiada mniejszy górny płat, ale dostarczone zostało ono w dwóch wersjach.
Haas
Podobnie jak Aston Martin Haas do Baku przywiózł tylko nowe tylne skrzydło mające na celu ograniczyć opór auta. W tym celu podcięto sporą część górnego płata.
💵The cost cap is hitting hard!
— 📈F1 Data Analysis (@F1DataAnalysis) April 27, 2023
Baku has a long full-throttle section➡Drag is very harmful
Haas decided to simply saw off the upper part of the DRS plane to reduce it!
✅Very cheap solution
❌It will not provide the best efficiency and DRS effectiveness!
📸: @AlbertFabrega pic.twitter.com/aTneoxRJbG
AlphaTauri
Ekipa z Faenzy przed weekendem w Azerbejdżanie poinformowała o dużej reorganizacji swojego zespołu, ale nie przeszkodziło to jej w dostarczeniu do baku solidnego pakietu poprawek.
Większość z nich, podobnie jak w przypadku pozostałych ekip dotyczy specyfiki toru w Baku, który wymaga jak najniższego oporu. W tym celu w AT04 pojawiło się nowe przednie i tylne skrzydło, z kolei nowa pokrywa silnika, w której przesunięto centralny otwór wylotowy ma na celu poprawę wydajności chłodzenia auta.
Ekipa Nycka de Vriesa i Yukiego Tsunody może również pochwalić się nowym beam wingiem oraz zmodyfikowanymi wlotami chłodzącymi tylne hamulce. Wszystko po to, aby poprawić ich osiągi na wymagającym torze.
Williams
Zespół Williamsa do Baku przyjechał z nowym nosem, który w czasie czasówki przysporzył już trochę problemów. Modyfikacji została poddana dolna storna tego elementu, co ma poprawić przepływ powietrza i zwiększyć dociski przedniego skrzydła.
W Williamsie nie zapomniano również o modyfikacji beam winga, który ma ograniczyć opór auta.
komentarze
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz