Formuła 1 wraca do Azji - zapowiedź GP Singapuru
Formuła 1 wylądowała już w Singapurze a to oznacza, że przed nami najtrudniejszy jeżeli chodzi o fizyczną stronę wyścig w całym kalendarzu mistrzostw świata. Po trzech latach przerwy wymuszonej pandemią królowa sportów motorowych powraca na kontynent azjatycki.
O torze i wyścigu
GP Singapuru to pierwszy w historii nocny wyścig Formuły 1, który w kalendarzu zadebiutował w 2008 roku. Od tamtej pory był świadkiem wielu spektakularnych wydarzeń, jak wyrwany przez Felipe Massę wąż tankujący, a także areną najgłośniejszej stawki w historii F1 kiedy to ówczesny szef zespołu Renault, Flavio Briatore, jeszcze przed startem uzgodnił "perfekcyjną" strategię ze swoim młodszym kierowcą Nelsonem Piquetem Jr. Brazylijczyk, syn trzykrotnego mistrza świata miał po prostu rozbić się w odpowiednim momencie wyścigu, aby siedzący w drugim kokpicie dwukrotny mistrz świata Fernando Alonso mógł wykorzystać ten moment do zjazdu do boksów podczas neutralizacji toru.
Wracając jednak do samego toru to obiekt Marina Bay zlokalizowany jest w ścisłym centrum Singapuru i jest typowym ulicznym torem. Może nie tak wąskim i wolnym jako Monako, ale wyjątkowo nierównym, co może mieć niemały wpływ na tegoroczne konstrukcje wyścigowe, które w ostatnich wyścigach zapomniały nieco co to jest porpoising wywołany efektem przyziemnym. Często jednak długość wyścigu zbliża się do regulaminowych dwóch godzin.
Tor o długości nieco przekraczającej 5 kilometrów liczy sobie aż 23 zakręty i jest pokonywany w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara. To oznacza, że kierowcy praktycznie nie mają szansy na szybkim okrążeniu, aby nieco się odprężyć za kółkiem. Ciągłe zmiany kierunku jazdy w połączeniu z bardzo wysokimi temperaturami, które potęguje wszechobecna, równikowa wilgotność, sprawiają, że wszyscy określają ten wyścig mianem najcięższego w całym sezonie.
Wymaga on również od kierowców wyjątkowego przygotowania fizycznego co pokazuje przykład Carlosa Sainza.
Weekend w Singapurze jest charakterystyczny także z jeszcze jednego powodu, który również nie ułatwia życia kierowcom. Chodzi o nocny harmonogram, który zapewnia, że kibice w Europie mogą oglądać praktycznie wszystkie sesje tak jak odbywają się one podczas europejskich wyścigów.
Strefy DRS
Mimo swojej krętej natury na torze Marina Bay udało się znaleźć miejsce dla trzech stref DRS, które będą pomagać kierowcom w wyprzedzaniu, i które będą miały trzy osobne punkty detekcji odległości między bolidami. Przypomnimy tylko, że aby móc skorzystać ze zmniejszonego oporu tylnego skrzydła, zawodnik jadący z tyłu musi znaleźć się w odległości mniejszej niż 1 sekunda od rywala.
Pierwsza strefa DRS znajdzie się na prostej przedzielonej szybkim prawym łukiem między zakrętami 5 i 7. Punkt pomiaru odległości dla niej będzie zlokalizowany w czwartym zakręcie toru. Detekcja odległości dla drugiej strefy odbywać się będzie za zakrętem numer 12, a sama strefa rozpoczynała się będzie zaraz za 13. Trzecia strefa tradycyjnie zlokalizowana zostanie na prostej startowej, a punkt detekcji znajdzie się między 21 i 22 zakrętem.
Pogoda
Przewidywanie pogody w Singapurze nie jest prostą sprawą przynajmniej jeżeli chodzi o opady deszczu. W równikowym mieście leje praktycznie codziennie, zawsze jest gorąco, a wilgotność powietrza przekracza 80 procent. Mimo to Formuła 1 przez wszystkie lata odwiedzania tego toru ledwie kilka razy musiała radzić sobie z mokrą nawierzchnią tego toru. Głównie za sprawą harmonogramu weekendu wyścigowego, który z grubsza sprowadza się do trzymania się w europejskiej strefy czasowej, a to oznacza, że sesje w Azji rozgrywane są już po zachodzie słońca.
Opony
Na wyścig w Singapurze po raz pierwszy od Austrii wybrano trzy najbardziej miękkie mieszanki: C3 jako twarde opony P Zero "białe", C4 jako pośrednie P Zero "żółte" oraz C5 jako miękkie P Zero "czerwone". Takie ogumienie odpowiada typowej charakterystyce ulicznego toru Marina Bay, zapewniając wysoki poziom przyczepności mechanicznej.
W tym roku na części toru włoska firma Dromo położyła nowy asfalt. Nawierzchnia nie jest teraz tak gładka, jak z reguły na torach ulicznych – położono ją właśnie z myślą o rywalizacji w Grand Prix Singapuru. Jednak po trasie Marina Bay odbywa się także normalny ruch drogowy – a na nawierzchni nie brakuje typowych, ulicznych akcentów w rodzaju białych linii czy pokryw studzienek. Można spodziewać się dużej ewolucji jej stanu, mimo że nie jeździ tu wiele serii towarzyszących, które mogą nakładać gumę.
Inne serie
Na ulicznym torze nie będzie wielu serii wspierających Formułę 1. Oprócz kierowców Grand Prix pokażą się tam przedstawiciele Super Serii TSS oraz przedstawicielki Formuły W.
Transmisje
Wydarzenia z tego wyjątkowego weekendu udostępni telewizja Eleven Sports. Inną opcją jest oczywiście F1TV.
Harmonogram jazd o GP Singapuru:
1 trening: 12:00 - 13:00 (piątek, 30 września)
2 trening: 15:00 - 16:00 (piątek, 30 września)
3 trening: 12:00 - 13:00 (sobota, 1 października)
Kwalifikacje: 15:00 (sobota, 1 października)
Wyścig: 14:00 (niedziela, 2 października)
komentarze
1. Jacko
Bahrajn i Arabia Saudyjska (Azerbejdżan w zasadzie też) leżą w Azji, więc F1 była już tam nawet w tym sezonie...
2. Krukkk
@1 Jacko. No i?
3. Raptor Traktor
@2 "Po trzech latach przerwy wymuszonej pandemią królowa sportów motorowych powraca na kontynent azjatycki."
"Bahrajn i Arabia Saudyjska (Azerbejdżan w zasadzie też) leżą w Azji"
4. Krukkk
@3. Raptor Traktor. No i?
Ktos zabrania Wam (Tobie i Jacko) pisac artykuly tutaj?
5. Markok
@Krukkk
Obecni redaktorzy. Mają wyłączność na robienie literówek i przejęzyczeń w praktycznie każdym artykule. :P
A wystarczyłoby raz przeczytać ten kawałeczek napisanego tekstu..
6. Krukkk
@5 Markok. Zgadza sie- nie twierdze, ze artykuly pisane sa poprawnie. Zastanawiam sie tylko, czy Koledzy Jacko i Raptor Traktor dzwonia do telewizji z pretensjami widzac bledy w przekazie.
Latwo jest zalogowac sie, zobaczyc gotowe i fukac: Tu jest blad, tam jest blad.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz