FIA potwierdza wyniki badań próbek paliwa
FIA potwierdziła, iż temperatura paliwa w bolidach BMW Sauber i Williamsa podczas GP Brazylii nie mieściła się w granicach dopuszczalnych przez regulamin.Artykuł 6.5.5 regulaminu technicznego Formuły 1 mówi, że: „Paliwo na pokładzie bolidu nie może mieć temperatury więcej niż 10 stopni Celsjusza niższej niż temperatura otoczenia.”
W oświadczeniu wydanym przez Jo Bauera można przeczytać, że paliwo w baku Heidfelda podczas pierwszego pit stopu miało o 13 stopni mniej, a podczas drugiego o 12 stopni mniej. Paliwo w baku Roberta miało temperaturę odpowiednio po każdym pit stopnie niższą o 14, 13 i 13 stopni od temperatury otoczenia. U Nico Rsoberga sytuacja wyglądała: 13 i 12 podczas gdy Kazuki Nakajima tylko podczas pierwszego pit stopu miał zatankowane paliwo o temperaturze niższej o temperatury otoczenia o 12 stopni. Podczas drugiego pit stopu temperatura paliwa mieściła się w zakresie określonym regulaminem.
Dyrektor techniczny zespołu Spyker- Mike Gascoyne wyjaśnił jaką mniej więcej przewagę mogli uzyskać zawodnicy z powodu nieregulaminowej temperatury paliwa: „To może być spokojnie od pięciu do dziesięciu koni mechanicznych. Bolid ma przewagę w osiągach podczas wyścigu. Jeżeli wlewa się paliwo o temperaturze poniżej określonej granicy, to jest to nielegalna przewaga w osiągach. Oni powinni zostać wykluczeni z wyścigu, nie mam co do tego żadnych wątpliwości.”
komentarze
1. lukas248f1
qrwa mac!!!!!!!!!!!!! ciekawe jaka bedzie ostateczna decyja... :/
2. Supek
no ciekaw jestem jakie będzie przełożenie decyzji o nielegalności paliwa na ostateczne wyniki mistrzostw świata...
3. Agnieszka
No nie! Powiedzcie że to jakiś koszmarny sen! To nie może się tak skończyć! :/
4. Marti
Brak słów.
5. lukas248f1
agnieszka to sie niestety dzieje na naszych oczach...
6. Slajciak
Hmmm zgaduje ze to nie byla Verva ;) Ale na serio nie uwazacie ze to troche nonsens ze strony FIA by Hamilton wygral? Ja osobiscie chybs bym nie chcial takiego tytulu
7. deeze
Jasny gwint co tu się dzieje...
FIA robi wszystko co tylko może... Powinni jedynie nie przyznać punktów BMW i Williamsowi, nic więcej. Tak jak to bywało wcześniej.
8. AndrzejOpolski
Czyżby to było przyczyną wyprzedzenia Alonso przez Kubicę?
9. Supek
Mike Gascoyne...czyzby kolejny ukryty agent w sluzbie krolowej ?? Ze tez akurat spyker ma pretensje...no on na tym naparawde stracil.....zenada
10. Slajciak
*POPRAWKA*
Hmmm zgaduje ze to nie byla Verva ;) Ale na serio nie uwazacie ze to troche nonsens ze strony FIA by Hamilton wygral? Ja osobiscie nie chcialbym takiego tytulu
11. Browar
5 do 10 konii mechanicznych ? ile sekund przez to zyskali ? Jeżeli mniej niż 30 sekund podczas całego wyścigu, to Hamilton i tak ich nie miał szans dogonić, więc nie ma o czym mówić, zwłaszcza w zaistniałych okolicznościach. FIA powinna się zastanowić nad tym co robi, bo w takich okolicznościach jakie są decyzją o dyskwalifikacji sama może sobie strzelić samobója. Prawdopodobnie wówczas by powstała konkurencyjna seria wyścigów, ale to już by nie było to samo, bo najlepsi kierowcy świata by zostali podzieleni na dwie grupy i walka o zwycięstwo w serii wyścigowej w której ściga się tylko część najlepszych kierowców świata nie byłaby już taka pasjonująca zwłaszcza po tak niesmacznym incydencie. Odebranie komuś tytułu Mistrza Świata po wyścigu w sytuacji w której on sam ani jego team nie zawinił byłoby jakimś ewenementem na skalę światową. Sytuacja w której Raikonnen jeżdżący dla Ferrari miałby stracić Mistrzostwo z powodu tego, że jakimś dziwnym trafem i to akurat właśnie w tym wyścigu (żadnym poprzednim) podobno zawiniły 2 inne zespoły BMW i Williams byłaby conajmniej dziwna. A jak do tego dorzucimy parę innych incydentów (choćby ten z karą dla Kubicy z przed trzech tygodni) to sprawa staje się ewidentna. Cokolwiek się nie stanie, to chcę jasno wszystkim powiedzieć, że dla wielu z nas (kibiców F1) Raikonnen i tak będzie mistrzem, a przegranym FIA !!!
12. lukas248f1
no a nawet jesli to co? widocznie KUB tankuje na statoil ;D
13. lukas248f1
Browar ma racje!! :) kierowcy do boju! FIA do gnoju!!! :D
14. Supek
No i teraz marti prosze powiedz..ja przez koncowke sezonu nalatywalem na hamiltona i jego "parasol" Ty go bronilas ...i pomijajac juz moze sama osobe lewisa , ktory byc moze sam jest tym wszystkim zdziwiony...powiedz ze FIA nie robi sobie jaj...Ferrari moze zostac okradzione po raz drugi w tym sezonie...mysle, ze to conajmniej o raz za duzo...mam nadzieje, ze tym co decyduja pozostalo choc troche przyzwoitosci.
15. Slajciak
Browar masz racje. FIA traci na takich decyzjach. Ham jest na tyle dobry by sam wygrywac wyscigi, ale nie na tyle doswiadczony by stac sie mistrzem swiata...
16. Supek
przepraszam za male litery tam , gdzie powinny byc duze...ale chyba mam nerwice :/
17. lukas248f1
Slajciak
twoja wypowiedz stanowi esencje moich rozwazan! :) dzieki, zgadzam sie w pelni :)
18. Agnieszka
Mam ogromną nadzieję że to Kimi będzie Sprite a FIA- pragnienie! Bo jeśli nie to koniec ze sprawiedliwością!!!
19. ferros
Ta decyzja byłaby skandalem (nie dlatego, że niesłuszna, ale dlatego, że żaden fan F1 nie chce rozstrzygnięć poza torem). Hamilton przegrał sam ze sobą, Alonso miał za słaby bolid na KR. Oj chyba zacznę wierzyć w spiskową teorię dziejów. Tak czy inaczej moralnym mistrzem będzie KR (wiem jak to brzmi)...
20. lukas248f1
brzmi dobrze:) zgadzam sie :)
21. Marti
Supek - nie wiem jakie są obecnie przepisy w przypadku złamania regulaminu w ten sposób jak to uczyniło BMW i Williams. W 1995 za podobne wykroczenie odebrano punkty tylko konstruktorom. Poczekajmy, jaki będzie werdykt. Przyznaję, że tym razem jestem zniesmaczona. Hamiltona bronię, bo jeśli FIA naprawdę go forsuje, co czemu on jest winny? Temu że jest Brytyjczykiem i że akurat nazywa się Lewis Hamilton? FIA popełniła ogromny błąd: powinna nie tylko anulować punkty McLarenowi, ale kierowcom również i wykluczyć ich do końca sezonu. Nie mielibyśmy teraz tego zamieszania.
22. Browar
Tak jeszcze dodam. Jeżeli faktycznie taka nieprawidłowość miała miejsce akurat pierwszy raz właśnie w tym wyścigu i jeżeli FIA chce okazać się uczciwa i wyjść z tej sytuacji z twarzą to powinno skończyć się najwyżej na karach finansowych dla teamów BMW i Williams. Tak jak już pisałem jest to szczególna sytuacja i nie można karać Raikonnena za błędy obcych teamów. Tymbardziej, że Hamilton nie został ukarany za błąd i to własnego teamu (afera szpiegowska) i może i dobrze bo może nie był tu winny, ale w takim razie trzeba być konsekwentnym tymbardziej, że Raikonnen nie jeździ ani w BMW, ani w Williamsie.
23. Supek
Myslalem ze jak cos zostanie roztrzygniete na oczach milionow widzow, to juz nie da sie tego podwazyc...jednak sie mylilem...pytanie czy ktos oprocz stewardow prowadzil alternatywne badanie probek temperatury aliwa...bo to jest naprawde tak duzy zbieg okolicznosci, ze az nieprawdopodobny...z niecierpliwoscia czekam na wypowiedzi Theissena, Michaela...no i Todt'a ...to moze byc bardzo ciekawe...bo moze peknac ta subtelna granica wytrzymalosci i wyleje sie wielkie szambo...
24. sargon
Jeżeli nie karali kierowców McLarena za aferę szpiegowską to dlaczego mieli by karać kierowców za zbyt dużą temperaturę paliwa. Oby Kimi nie stracił mistrza.
25. Supek
Swiete slowa Marti...anulowanie punktow i wykluczenie do konca sezonu, byloby sprawiedliwe i umozliwiloby unikniecie tych wszystkich spiskowych spekulacji...zgadzam sie z Toba w 100 %
26. adamsmig
regulamin jejst jasny.mistrzem jest Hamilton.McLarenowi odebrano punkty nie udowadniając która część Ferrari jest skopiowana-tylko za sam fakt przeczytania notatek tech.Tu mamy jasno na białym-temperatura była nieodpowiednia.
27. sargon
Ja do dziś też chciałem wykluczeń dla kierowców Mclarena ale dzisiaj cieszę się z tego że do tego nie doszło bo Kimi pokazał że nawet gdy ściga się w nie równej walce wygrywa!!!!!!
28. Supek
adamsmig notatki techniczne to glowny ale nie jedyny aspekt afery..nie zapominaj o tym, ze w kilku wyscigach McL mial dane dotyczace strategii tankowan Ferrari...co w znacznym stopniu ulatwilo im taktyke na wyscig..a pewnie takich nowinek jest o wiele wiecej tyle tylko, że nie zostaly upublicznione...to jest zagrywka ponizej pasa i powinna byc napietnowana od razu....
29. AndrzejOpolski
Dla mnie w całej tej sytuacji, która jest po prostu durna (FIA mogła reagować od razu po pomiarze a nie czekać na wynik wyścigu) jest jedna rzecz pozytywna. Otóż zaczęły pojawiać się opinie, że faktycznie to nie Hamilton jest winien ale FIA. O takie spojrzenie cały czas walczyłem.
30. lukas248f1
ludzie swierze wiesci!!!!
chyba wszystko bedzie dobrze:)
czytajcie nowy artykul
31. sargon
Co ty bredzisz adamsimg jak nie karamy kierowców to nie karamy. Trzeba być konsekwentnym.
32. Browar
Przyszło mi do głowy teraz, że chyba najzręczniejszym i najbardziej konsekwentnym rozwiązaniem byłoby zabranie punktów jedynie teamom BMW i Williams za ten wyścig, ale nie ich kierowcom i ewentualne finansowe ukaranie tych teamów.
33. sargon
Ot mądrego miło posłuchać Browar
34. Kazik
Jeżeli faktycznie (no bo niby faktycznie) paliwo w bolidach BMW i Williams odbiega od normy to w/g tego co FIA robiła ostatnio to kierowcy powinni mieć pozostawione pozycje i punkty w wyścigu.Ewentualnie można odebrać punkty teamom w Pucharze Konstruktorów.Jeżeli stanie się inaczej...to już naprawdę nie wiem jak możnaby znieść ten sezon i pogodzić się z tym wszystkim.
35. lukas248f1
Browar Ty to normalnie moim guru zostajesz!
gadasz naprawde sensownie! ;) tak trzymaj :)
od madrego to moze i ja sie cos naucze :)
36. yantar
Ciekawe czy wplyw na temp paliwa miala tu wysokosc n.p.m na ktorym znajduje sie Interlagos, ktos cos zle policzyl i wyszly jaja.
37. klausik07
Po prostu musieli coś znaleźć na kogoś żeby Hamilton był mistrzem świata. Niestety padło na BMW i Wiliams.
38. wieszcz99
Andrzej Opolski: Kubica wyprzedził Alonso dlatego, że był tego dnia świetnie dysponowany, bolid bez zarzutu a głównie dlatego, że miał inną taktykę jazdy, wynikającą z 3 pitstopów a Alonso 2 pitstopy. Alonso musiał bardziej oszczędzać opony, natomiast Robert odrabiać stratę czasu jednego pitstopa więcej przez co jego opony na ostatnich okrążeniach nie pozwoliły na utrzymanie 4 miejsca. Generalnie uważam, że jazda Kubicy na 3 pitstopy to błąd, tego dnia na tym torze Kubica jadąc na dwa pitstopy zająby trzecie miejsce.
39. walerus
a Hamilton miał 10 koni więcej mechanicznych od Alonso...no i co z tego??
40. wodzu3211
ale Hamilton to świeta krowa nie zapominaj o tym :(
41. mcl
po co wogule ten delegat w mclarenie . widzici hamiltonek nie wygrał to FIA kombinuje jak kon pod góre żeby tylko HAM wygrał odrazu ... Kimi nie oddawaj mu mistrzostwa !!!!!!!!!!!
42. mcl
walerus i co mu to dało nic wielkie nic!!!!!!!!!!!!! na to wychodzi że ALONSO jest naj naj najlepszy ALONSO 4EVER
43. obi216
Curwa ! Ale kyrk ! Słowa Bernie E. " Hamilton gładko wygra " . Zapomniał Skubaniec ( że nie powiem inaczej ) tylko dodać , że jeżeli nie wygra to i tak wygra !!! Jasna ch....a ! Szlag mnie trafi ! Ale mam nadzieję , że FIA wcześniej ..... Mać !
44. slawek_aman
Parówy a nie sędziowie od połowy sezonu pomagają Hamiltonowi - Czysta kpina z F1 a szkoda.
45. walerus
Podobno Hamilton tak się podniecił, że zresetował system w bolidzie i musiał od początku startować bolid (poczekać aż się system zrestartuje) no ale oczywiście Denis wziął na klatę, że to błąd zespołu nie Lewisa.... no ale my wiemy jak się kończą prawdziwe awarie skrzyni biegów.....;-)
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz