BMW: dobrze rozegrana partia szachów
W pojedynku strategicznym na GP Węgier, Nick Heidfeld zdołał zdobyć czwarte podium w historii zespołu BMW. W tym sezonie było to już drugie podium młodego teamu. Wcześniej, również Nick Heidfeld, zajął drugie miejsce w GP Kanady. Robert Kubica, startując z siódmej pozycji zdołał ukończyć wyścig o dwa oczka wyżej- na piątym miejscu.„To był fantastyczny wyścig dla mnie. Znalazłem się na podium po raz drugi w tym roku, a zdobywanie podiów było na naszej ‘liście celów’ na bieżący sezon. Miałem nieudany start z brudnej części toru i straciłem pozycję na rzecz Kimiego Raikkonena, ale zarówno Lewis Hamilton i on wydawali się szybsi dzisiaj, tak więc dobry start nie zmieniłby wiele. Miałem pewne problemy z drugim i trzecim zestawem opon i nie było łatwo ścigać się przeciw ‘duchowi’. Oczywiście wiedziałem, że ścigam się z Fernando Alonso, ale z powodu różnych strategii, nie widziałem go. Już wcześniej zadecydowaliśmy, że obierzemy strategię trzech postojów ponieważ bardziej miękka mieszanka opon sprawiała problemy. Użyłem jej tylko na ostatnim odcinku, gdy mój bolid był relatywnie lekki, a na tor było naniesione dużo gumy. Fernando był szybszy ode mnie prawie wszędzie i wywierał na mnie presję, ale nie miał odpowiedniej okazji, aby mnie wyprzedzić, gdyż tutaj jest to bardzo trudne.”
Robert Kubica:
„Jestem zadowolony z tempa. Dzisiaj bolid spisywał się dobrze, a mój wyścig całkiem się udał. Musiałem wystartować na używanych oponach, dlatego pierwsze okrążenia była dla mnie trudne. Niemniej po pierwszym pit stopie tempo było naprawdę dobre i wtedy zmniejszyłem stratę do Nicka do trzech sekund. Gdyby nie wczorajsze problemy moglibyśmy ukończyć znacznie lepiej. Nick zdołał osiągnąć dobry wynik co jest dobre dla zespołu.”
Mario Theissen, szef zespołu:
„To nie tylko był wspaniały wynik punktowy, ale także nasz najlepszy zespołowy rezultat jak dotąd. Nick trzeci, na podium, a Robert piąty- to oznacza 10 ważnych punktów. Do tej pory nigdy nie zdołaliśmy zdobyć więcej z zespołem BMW Sauber w jednym wyścigu. To fantastyczne. Dzisiaj wszystko dobrze pracowało. Nasza strategia wyścigowa była agresywna. Pit stopy były perfekcyjne, a dzisiaj to było bardzo ważne. Olbrzymie gratulacje dla zespołu tutaj na torze i naszych kolegów w Hinwil i Monachium. Trzeci pozycja w mistrzostwach konstruktorów oznacza, że mamy spory zapas i z niecierpliwością czekamy na przerwę wakacyjną, w którą wchodzimy mocno zmotywowani.”
komentarze
1. shav
A niech schrzanią bolid dla roberta na 2008 r. tak jak honda, to własnoręcznie tam wpadne do tej fabryki i rozwale maszyny :P
2. pyma
dlaczego musiał wystartować na uzywanych oponach? hę? Have I missed something? ;)
ktoś wie?
3. emanu007
To nie mają dla niego na opony;) może jakaś zrzutka narodowa???
4. Fierro
bo w kwalifacjach wystartowal na nich. Zmienil z miekkich na twarde - te same co w wyscigu :)
5. pyma
ale dlaczego nie zmieniał na nowe tylko uzywane?
6. riklaunim
bo przed wyścigiem nie można?
7. pyma
ze co?
8. przesio
gdyby nie problem bolidu w kwalifikacjach to robert by jechal po 3 miejsce a nick po 4 i wtedy bylo by wiecej punktow :)
9. tiex4
ale jestesci tempi są ograniczenia na ilość opon a nie to że kasy nie mają oni mają taka kasę ze by ci domu brakło żeby ją pomieszcić
10. tiex4
jak by zespół dolał kubicy 10l więcej to był by na podium
11. przesio
nie mozna bo zamykaja bolid w takim pomiesczeniu gdzie nie mozna nic dlubac az do wyscigu. Chyba u roberta cos dlubali bo bolid jechal lepiej. FIA musiala uczynic wyjatek dla BMW.
12. tiex4
oszywiscie 10l opału bo taniej bo jak nie mają na opony to muszą oszczędzać na paliwie
13. przesio
podium jest w zasiegu kubicy tylko zawsze cos nie wypali na 100% :(
14. tiex4
oni oficialnie poprawiali mocowanie skrzyni biegów pierwsze slyszę zeby od tego skrzynia się naprawiła więc mylę że nadzorował to jakiś gość co sie nie zna na silnikach i myślał że bmw naprawia mocowanie a oni zmieniali skrzynie
15. przesio
zauwazcie ze w Q3 te opony tez byly uzywane chyba czyli ?? pojechal praktycznie 3 razy na tych samych oponach :) na treningu w Q3 i ponad 40 kolek w wyscigu . lolz ?? :( zal biedny robert. na F1 sie nie oszczedza
16. tiex4
chyba n 50%
ja by było 100% to by wygrywał
17. tiex4
polak potrafi jedzić na łysych oponach lepiej niż na nywkach
18. Neovoice
Mimo klopotliwego bolidu Robert znow pokazal klase poprzez rowne i szybkie tempo przez caly wyscig.
Brawo ;) Szkoda tylko troche kwalifikacji bo moglo dzis byc 'pudlo' dla Roberta :P
19. tiex4
pudlo to ja mu mogę dać w prezęcie podium
20. Neovoice
przepraszam jezeli urazilem xD
21. jaczpa
???
22. jaczpa
Dlaczego inżynierowie BMW muszą robic wszystko inaczej niz inne teamy ???? INACZEJ = GORZEJ 3 P I T S T O P Y ????????????????????? przeleciało koło nosa miejsce 3 i 4 dla BMW z dużą przewagą nad Alonso
23. daro.f1
Szkoda że Alonso odpuścił Nickowi, juz myślałem że się dobierze do niego
24. Mati_f1
Nie wiem czy dobrze mi się wydaje, ale przed swoim drugim pit stopem 28 okr do końca Kubica miał ok. 10 s przewagi nad ALO i RSC więc sądzę, że można było zaryzykować i zmienić strategię dla niego z 3 na 2 postoje. Wydaje się, że ta przewaga pozwoliłaby pozostać przed ALO po jego drugim i ostatnim zjeździe. A tak chociaż Robert jechał stosunkowo lekkim bolidem nie dał rady wypracować większej przewagi przed swoim trzecim zjazdem. Kovalainen pokazał że na super-miękkich oponach da się przejechać więcej niż 28 okr, dlatego wydaje mi się, ta strategia mogłaby być lepsza.
25. barteks2
przesio ma rację, Robert jechał w Q3 i przez 42 okrążenia wyscigu na 1 komplecie opon... może BMW stwierdziło, że trochę dotarte opony lepiej sprawuja się niż świeży komplet, który może się troche ślizgać na początku... i tak nie było źle, przecież KUBICA wyprzedził na starcie Mistrza Świata !!!
26. barteks2
Mati_f1: jak powiedział kiedyś ojciec kubicy, BMW jest bardzo mało elastyczne i raz ustalonej strategii nie zmieniaja podczas wyscigu :(
27. barteks2
Hehe, ciekawa sprawa, Kubica chwali Nicka, po tym jak 2 tygodnie temu mówił, że nie ma on przyszłości w F1 :)
28. barteks2
Sorry, że tak duzo pisze ale znalazłem fajną fotkę PIT-BABE na torze Hungaroring: http:// www.planet-f1.com/gallery/ 0,18973,3524_2641548_5,00.html
29. marius
a powiedzcie coś więcej o tym parku gdzie odstawia się 10 bolidów po kwalifikacjach
30. mikipap
Jak najbardziej kibicuje Robertowi ale od jakiegos czasu widze ze to wyscigi pit stopow i strategii sorry ale przypomnijcie mi kiedy Robert w walce wyprzedzil ?? Jak juz to przy starcie albo bronil pozycji Nie przypominam sobie Roberta atakujacego kogos prawie rownego sobie
31. mikipap
barteks Kubica wyprzedzil Mistrza Swiata bo Mistrz Swiata zostal zablokowany przez Roseberga Nadal czekam az mi ktos przypomni wyscig gdzie Robert jest w ataku
32. Mohikanin
Możę FIA pozwoliła lekko grzebnąć w bolidzie pod warunkiem że wystartuje na oponach użytych w Q3?
33. mrzaza
"Miałem nieudany start z brudnej części toru i straciłem pozycję na rzecz Kimiego Raikkonena, ale zarówno Lewis Hamilton i on wydawali się szybsi dzisiaj, tak więc dobry start nie zmieniłby wiele." - nie mogę uwierzyć, że Nick przyznał się do błędu/pogodziła się z niepowodzeniem. Odwalił dziś kawał dobrej roboty i jeszcze ta wypowiedź Zadziwia mnie
34. rafalsz1993
No wreszcie jakies przbudzenie Mario moze sie w koncu przekona do tego ze agresywna strategia jest lepsza przynajmniej mam taką nadzieję.
35. mikipap
barteks Kubica wyprzedzil Mistrza Swiata bo Mistrz Swiata zostal zablokowany przez Roseberga Nadal czekam az mi ktos przypomni wyscig gdzie Robert jest w ataku
36. walerus
szkoda tego wyścigu i problemów z bolidem w kwalifikacjach.. i teraz 3 tyg przerwy- masakra.....;-)
37. pyma
mikipap przypomnij mi gdzie oprócz alonso inni są w ataku
38. masabitumiczna
słuchaj manewry wyprzedzania w tym sezonie można policzyć na palcach, więc nie miej pretensji że Robert nie wyprzedza bo sie kompromitujesz moim skromnym zdaniem
39. @rakot
mikipap: przykład pierwszy z brzegu: GP Europy 7 okrążenie, KUB wyprzedza na torze FIS i wskakuje na 10 pozycję... Pamiętaj, że na torze walczą 22 bolidy i realizator sam wybiera co aktualnie pokazać. Faktycznie w zeszłym roku, więcej było widać manewrów KUB, no ale wtedy dla realizatorów wszytko co on robił na torze było sensacją... Myślę, że jeszcze się doczekamy jakichś spektakularnych wyczynów w ataku KUB, jak nie dziś to jutro! :)
40. Pietrzej
mikipap - najlepiej to KUB zaatakował bandę na GP Kanady ;/
41. jaczpa
Pietrzej - wal sie
najlepiej o bande
42. szczypakozy
Moim zdaniem to był jeden z najlepszych wyścigow Roberta.Ogladałem ten wyścig na spokojnie jeszcze raz w nocy.Niemożna mówić o z złej strategi zespołu BMW.Wszyscy widzieliście jak na treningach mieli kłopoty z przyczepnością na torze.Niewiadomo jak by się zachował bolid Roberta a zwłaszcza opony gdyby był zatankowany na 2 pitstopy(wiadomo cięższy bolid itd.)Wydaje sie że ta strategia była całkiem niezła Robert krecił bardzo dobre czasy.Zauważcie ze po przejechaniu dokładnie 37 kółek(moment jak wypada Button)Robert ma straty do Nicka 14 sekund a na mecie zaledwie troche ponad 3 sek.Tempo Roberta znakomite.
Acha co do opon.Oto wyciąg z regulaminu-"w piątek każdy kierowca będzie mógł użyć czterech kompletów opon, a w pozostałej części weekendu będzie miał do dyspozycji aż dziesięć kompletów."-teraz kwestia ile Robert zużył opon w 3 treningu i w kwali.
Pozdro i sory za wywody ale ja to tak widze
43. wojtyla1994
możliwe że jego nowe opony były za chłodne i nie miał z nich żadnej przyczepności więc użył stare używane opony które były wystarczająco nagrzane jak na taki trudny tor zespół BMW Suber dobrze się spisał
44. barteks2
szczypakozy: tylko powiedz mi dlaczego Kubica miał te 14 sekund straty... ano dlatego, ze na początku wyścigu jechał jak furmanką i dlatego tyle stracił! Sam przyznał to w wywiadzie dla Przeglądu Sportowego.
45. szczypakozy
Akurat przeglądowi sportowemu to ja niewieże.Kłamliwa gazeta
Co do wiścigu.Hmmm moze masz i racje ale zauważ też że do 1 tankowania Robert troche tracił i nawet jakby miał cysterne na poczatku to po 1 tankowaniu również zrobiła mu się cysterna(dolali mu paliwo zuzyte do tego co zostało) i nagle czasy robiły się coraz lepsze.Opon mu nie zmieniali na żadnym pitstopie(oprócz ostatniego)Po co zjeżdżał do boksu po 20 okrążeniach skoro miał cysterne a opon mu nie zmieniali.Powietrza nietankował a czasy potem zaczął krecic bardzo dobre.Brakło moim zdaniem 3-4 okrążeń przed ostatnim pitstopem i byłby przed Alonso
46. szczypakozy
Akurat przeglądowi sportowemu to ja niewieże.Kłamliwa gazeta
Co do wiścigu.Hmmm moze masz i racje ale zauważ też że do 1 tankowania Robert troche tracił i nawet jakby miał cysterne na poczatku to po 1 tankowaniu również zrobiła mu się cysterna(dolali mu paliwo zuzyte do tego co zostało) i nagle czasy robiły się coraz lepsze.Opon mu nie zmieniali na żadnym pitstopie(oprócz ostatniego)Po co zjeżdżał do boksu po 20 okrążeniach skoro miał cysterne a opon mu nie zmieniali.Powietrza nietankował a czasy potem zaczął krecic bardzo dobre.Brakło moim zdaniem 3-4 okrążeń przed ostatnim pitstopem i byłby przed Alonso
47. walerus
znów mówimy mógłby i wogóle -ale znów nie jest - po prostu BMW się jeszcze uczy i tyle a Robert już jest OK.
48. barteks2
szczypakozy: Kubica zmieniał tylne opony na 1. pit-stopie, video możesz znalezc na gazeta.pl :)
49. kauris
10pkt a niektorym ciagle nie pasuje heh.. Co do wyprzedzania.. to niby kogo mialby wyprzedzac jak przed nimi (BMW) tylko ferrari i ML. A Kubica na 6 pozycji (z zapasem 11 pkt) mimo ze 1 (z 11) wyscigi opuscil...
Bardzo ciekawa strategia :) Szkoda ze na miekkiej im nie szlo.
50. barteks2
Wg moich obliczeń BMW na koniec sezonu będzie miało około 110 pkt z tego Nick 60 i Robert 50. Co wy na to? :)
51. biernick
Robert byłby czwarty gdyby nie przepuścił Alonso na pierwszym kółku ( jest ostatnio bardzo szarmancki ) . wiem że tu wszyscy uwielbiają Kubicę - zresztą ja też -ale faktem jest że tylko Kubka wyprzedził - nawet Ralf mu się nie dał
52. walerus
zgadzam się - ale to jak zwykle gdybanko..... już chyba nierealne aby Kuba Rozpruwacz Bolidu wziął w generalce Nikitę Narcyzównę.... ? ;-)
53. Kadet
Alonso tak łatwo wyprzedził Kubka, bo miał świeżutkie opony i lepszą przyczepność. Potem jak dopadł Ralfa, to opony mieli podobne, a i być może Toyoty powodują gorsze turbulencje za wózkiem. A co do opon, to Robert wymieniał je na pierwszych dwóch stopach, tyle że tylko tylnie :)
54. expiro
Odnoszę dziwne wrażenie, że w zespole BMW taka sytuacja - Nik lepszy od Roberta - jest preferowan. 5 to i tak dobre miejsce i dalej oby lepiej szło zdobywanie punktów.
55. barteks2
Gdyby Alonso miał przejść do BMW to najprawdopodobniej zająłby miejsce Kubicy. Podobno niemiecki zespół koniecznie chce mieć co najmniej 1 niemieckiego kierowcę!
56. walerus
może wymiana ALONSO za Kubica?? - silly season.... ;-)
57. cavon
Fakt faktem, ale tylko Roberta ostatnio mozna tak szybko objechac.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz