Grupa Strategiczna chce przywrócić tankowanie w F1
Zainicjowane na wczorajszym posiedzeniu Grupy Strategicznej F1 zmiany mają przyczynić się do poprawy czasów okrążeń uzyskiwanych przez bolidy F1 o 5 - 6 sekund. Ma się tak stać dzięki możliwości dowolnego wyboru mieszanek ogumienia oraz przywróceniu efektownego i lubianego przez kibiców tankowania.W sezonie 2017, wedle planów, czasy uzyskiwane przez bolidy F1 mają spaść średnio o pięć do sześciu sekund na okrążeniu. Zmiany będą dotyczyły aerodynamiki, szerszych opon oraz redukcji masy wyścigówek.
Najciekawszym i chyba mile przyjętym przez kibiców będzie plan przywrócenia królowej sportów motorowych, często efektownej, procedury tankowania, aczkolwiek z zachowaniem limitu 100 kg paliwa na dystans wyścigu. Tankowanie zniknęło z torów F1 po sezonie 2009.
Członkowie Grupy Strategicznej głosowali za podniesieniem obrotów oraz głośności dźwięku generowanego przez silniki V6 turbo, a także za bardziej agresywnym wyglądem bolidów.
Już od przyszłego sezonu zespoły mają mieć możliwość dowolnego wyboru dwóch mieszanek opon spośród dostępnych czterech. Zmiana ta z pewnością będzie jeszcze komentowana przez Pirelli, gdyż od czasu zaproponowania jej przez ekipę Force India włoski producent niezbyt przychylnie oceniał ten pomysł, nazywając go lekkomyślnym.
Zaproponowane wczoraj zmiany muszą jeszcze przejść przez ręce Komisji F1 a następnie zostać zatwierdzone przez Światową Radę Spotów Motorowych, która spotka się 10 lipca w Meksyku.
Na temat cięć kosztów FIA w swoim oświadczeniu napisała: „Zostały zaproponowane obszerne propozycje, które mają zapewnić racjonalne utrzymanie sportu. Grupa Strategiczna zobowiązała się do dopracowania ich w ciągu kilku tygodni i konsultacji ich z pozostałymi zespołami biorącymi udział w mistrzostwach.”
FIA wykluczyła również dokonanie zmian we wdrożonych w ubiegłym roku jednostkach napędowych, utrzymując dotychczasową konstrukcję V6, mając na uwadze dotychczasowe inwestycje dokonane przez producentów tych jednostek.
Zgodnie ze wcześniejszym doniesieniami Grupa odrzuciła także możliwość rozszerzenia w tym roku limitu dostępnych układów napędowych z czterech do pięciu.
komentarze
1. Greek
Yes yes yes
2. Xandi
Wkoncu cos dobrego ;] bedzie tankowanie to kazde okrązenie bedzie jak w Q3 :D
3. fanAlonso=pziom
jestem ciekawy jak zmieni sie wygląd bolidów
4. fanFelipeMassa3
Oby wygladały jak z 2013.
5. Xandi
Jak beda troszke szersze, może znajdzie sie swiatełko w tunelu dla Roberta
6. 1996
2013? w 2007 wyglądały super
7. mazur81
Poważne zmiany mogą oznaczać kolejne przetasowanie stawki. Mam nadzieję, że uda się te zmiany przeforsować i znowu będziemy oglądać wyścigi, a nie gonitwy kosiarek.
8. grazek
@5 Teraz to już Kubica nawet z dostaniem superlicencji miałby problem, więc mu akurat te zmiany wiele nie pomogą.
9. seba1b
jeszcze na 17 powinni znieść debilne ograniczenie przepływu paliwa, to jest jak dla mnie jakiś kompletny absurd. 20 bolidów, a oni panikują jak by ich co najmniej kilka milionów jeździło. Wielcy mi ekolodzy.
10. Jahar
Wreszcie zmiany na jakie czekają wszyscy interesujący się F1. Tankowanie jest zawsze atrakcyjne a większą dowolność w tworzeniu bolidów może zbliży do siebie stawkę.
11. Amnes
Czyli najszybciej w 2017 tankowanie?
12. Lukas9_5
To jest tak piękne, że aż nie chce mi się wierzyć, że będzie w 100% prawdziwe
13. czuczo
Żeby podnieść obroty trzeba znieść limit chwilowego przepływu paliwa. Wtedy ekipy mogłyby kręcić silniki do maksimum. A dowolność opon powinna być zarówno w kwalifikacjach jak i w wyścigu od startu do mety.
14. czuczo
A jeszcze takie nurtujące mnie pytanie: dlaczego F1 nie stosuje nisko profilowych opon?
15. seba1b
bo wygląda to troszkę komicznie według mnie. Już kilka razy w ostatnim czasie było to poruszane i za każdym razem to przepadało
16. fanAlonso=pziom
14 bo są do bani
17. bartexar
Cóż, wszyscy tutaj mamy nadzieję że się to wszytsko stanie i na prawdę F1 będzie Królowa Sportów Motorowych, jak jest nazywana.
Obawiam się tej dowolności opon, ale to chyba dobry pomysł.
@5 Stary, nie na co się łudzić i żyć historia, nie zobaczymy już Kubicy w F1, a szkoda.
18. belzebub
@13. czuczo. Mało realne, żeby obecne silniki można było kręcić do maximum. Raz, patrz limity jednostek na sezon, dwa silniki Reno i Hondy na chwilę obecną by się rozleciały po paru okrążeniach. A i nie wiadomo, czy Merca wytrzymały max obroty. Limitów nie zniosą, bo podniosłoby to znacząco koszty, których nie udźwignęły mniejsze ekipy.
W sumie to jestem bardzo ciekawy, jak przy obecnych jednostkach chcą podnieść moc do 1000 KM, gwarantując ich trwałość i mieszcząc się w limicie czterech jednostek na sezon...
19. tysu
Jak dla mnie to tankowanie jest zbędne. Większe ryzyko, że mechanicy albo dystrybutor zdupczy kierowcy wyścig. Dodatkowo to już będzie tylko wyścig logistyków w obliczaniu strategii, a nie wyścig kierowców.
20. czuczo
I właśnie o to chodzi tysu, żeby nie tylko na torze się ścigać. Bo dziś można kalkulować taktykę tylko w oparciu o opony.
21. luki2662
czytam ten artykuł czwarty raz chyba i wierzyć nie mogę bo to wywraca wszystko do góry nogami. Co do silników V6 to ona może i są w stanie wykręcić mega moc ale są do wyrzucenia po wyścigu. Zmiana może pomóc takim zespołom jak Honda.
22. EryQ
Bez zniesienia limitu przepływu paliwa to tankowanie zostanie tylko kwestią dodania kilka sekund podczas zmiany gum... A odnośnie opon to nie tak dawno Pirelli kompletnie obaliło ten pomysł a teraz co?? Dziwne rzeczy wymyślają włodarze w tym show przecząc zasadom, które sami wymyślili i wprowadzili do F1. $ przede wszystkim dla nich a później zdanie kibiców. A to nie idzie w parze.Zobaczymy w 2017 co te zmiany nam kibicom dadzą za satysfakcje...???
23. RyżyWuj
@22 EryQ, bez przywrócenia tankowania po drugiej stronie ekranu nie ma mowy o żadnej satysfakcji z takich zmian. Grupa Strategiczna powinna wprowadzić nakaz dystrybucji schłodzonego Warsteinera dla wszystkich abonentów Polsatu w weekendy GP.
24. EryQ
@23 Ryży: aż tak złośliwy to nie musiałeś być :p
25. PiotrasLc
@4 Chyba jak w sezonach 2003-2008
26. EryQ
@23 A za insynuację odnośnie"Warsteinera" powinieneś dostać w twarz porządnego strzała to może zamkniesz japę i przestaniesz ubliżać innym:p Przemyśl to i dodaj do spraw, które musisz załatwić w swoim życiu...Mam dość tego portalu. I Ciebie bo pisanie nie ma kompletnie sensu.Im, out. Cieszcie się z mojej decyzji. EryQ juz nie bedzie Wam przeszkadzał.
27. EryQ
...Przepraszam za : "mam dość tego portalu". Miałem na myśli, że mam dość niektórych userów.. Kempa i reszta redakcji świetną robotę wykonujecie .
28. Hamcio20
Czytanie tego artytkułu to był miód dla moich uszu. Wspaniała informacja! ;) włodarzom F1 chyba 5 klepkę przywrócili :-D mam małe pytanko: jedzie może ktoś z wawy bądź okolic na Węgry? :p
29. bartexar
Tak na marginesie, są tu jacyś fani piłki nożnej? :) Barcelona Mistrzem Hiszpanii!
30. bartexar
Tak na marginesie, są tu jacyś fani piłki nożnej? :) Barcelona Mistrzem Hiszpanii!
31. Greek
Ale limit przepływu to by mogli zdjąć ;]
Warto zauważyć, że takie zmiany dodają inny plus: nie będzie szaleństw ze zmianą opon - a zatem i problemów z niedokręconymi kółkami.
32. Skoczek130
Mają świadomość, że popularność i prestiż F1 wyraźnie podupadł, więc i zmiany są bardzo odważne i co tu dużo mówić - znaczne. Miejmy nadzieje, że zacieśni to stawkę, kładąc kres hegemonii Merca. Nie ma nic gorszego, jak przewaga dwóch klas nad resztą stawki.
@bartexar - też masz się czym podniecać. Tak, jakby nie było to pewne od kilku tygodni.... ;)
33. Greek
Piłka nożna to nie sport :)
34. Skoczek130
Ciekawszą wiadomością jest fakt, iż drużyna 2. Bundesligi po 10 latach od założenia w końcu doczekała się awansu do najwyższej ligi. Konsekwencja w prowadzeniu jak widać przynosi oczekiwane efekty. Miejmy nadzieje, ze zdołają się utrzymać. :))
35. brooda2
Moim zdaniem to powrót Roberta do F1 już jest nie możliwy,licencja, sponsorzy,rozłąka z F1, 3 lata zespół który go zatrudni teraz umiejętności to za mało kasa,kasa
36. Greek
@34. Skoczek
A to ciekawe :) Nie wiedziałem.
Ale jeszcze ciekawsze, że w tejże 2. Bundeslidze grała w tym sezonie drużyna założona 6 lat temu! I skończyła na 6. miejscu ;] Za rok mogą pobić rekord tegoroczny :)
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz