Pojawił się system punktowy na potrzeby superlicencji
Wprowadzając ostatnie zmiany w przepisach Międzynarodowa Federacja Samochodowa zajęła się kwestią przyznawania super licencji.FIA w grudniu poinformowała, że od sezonu 2016 superlicencję uprawniającą do startów w F1 otrzymać będą mogli kierowcy, którzy mają przynajmniej 18 lat, posiadają zwykłe prawo jazdy oraz dysponują odpowiednią liczbą punktów, które przyznawane są za osiągnięcia w niższych seriach wyścigowych.
Wspomniany system punktowy właśnie przedostał się do mediów. Według niego tylko mistrzowie europejskiej F3 oraz kategorii LMP1 i Indycar mogliby otrzymać 40 punktów, które uprawniałyby ich do otrzymania superlicencji.
Max Verstappen, który zakończył ubiegłoroczną edycję europejskiej F3 na trzecim miejscu miałby przy swoim nazwisku tylko 20 punktów.
Przyszli mistrzowie GP3 zdobędą jedynie 30 punktów, podobnie jak będzie to miało miejsce w przypadku Formuły Renault 3.5. Oznacza to, że tegoroczny partner Verstappena, Carlos Sainz jr również nie otrzymałby dokumentu pozwalającego mu na starty w F1.
Mistrz i wicemistrz GP2 otrzymają odpowiednio 50 i 40 punktów, podczas gdy najwięcej, 60 punktów, będzie można zdobyć za wygranie wznawianej przez FIA serii Formuły 2.
Aby dostać superlicencję kierowca będzie musiał zdobyć przynajmniej 40 punktów w trzyletnim okresie poprzedzającym aplikację.
Pozycja w mistrzostwach | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
Przyszłe mistrzostwa F2 | 60 | 50 | 40 | 30 | 20 | 10 | 8 | 6 | 4 | 3 |
GP2 | 50 | 40 | 30 | 20 | 10 | 8 | 6 | 4 | 3 | 2 |
Europejska F3 | 40 | 30 | 20 | 10 | 8 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 |
WEC (tyko LMP1) | 40 | 30 | 20 | 10 | 8 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 |
IndyCar | 40 | 30 | 20 | 10 | 8 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 |
GP3 | 30 | 20 | 15 | 10 | 7 | 5 | 3 | 2 | 1 | 0 |
Formuła Renault 3.5 | 30 | 20 | 15 | 10 | 7 | 5 | 3 | 2 | 1 | 0 |
Super Formuła | 20 | 15 | 10 | 7 | 5 | 3 | 2 | 1 | 0 | 0 |
narodowa F4 | 10 | 7 | 5 | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
narodowa F3 | 10 | 7 | 5 | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Formuła Renault (EuroCup, ALPS lub NEC) | 5 | 3 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
komentarze
1. ds1976
Najbardziej z tego cieszy estyma jaką cieszy się europejska Formuła 3. 40 punktów za tytuł mistrza, niżej (i słusznie) została "wyceniona" GP3 oraz (mniej słusznie) Formuła Renault 3.5.
Cieszy również powrót Formuły 2. Będzie co oglądać!
2. wons
Bardzo dobre posunięcie nareszcie kierowca będzie też musiał prezentować odpowiedni poziom i doświadczenie aby dostać się do F1, mam tylko nadzieję że nie ma jakieś ukrytej klauzuli w której za posiadanie bogatego sponsora (tudzież nazwiska po wybitnym ojcu) są przyznawane punkty dodatkowe :D
3. greyhow
Punkty z kilku sezonów się sumują czy trzeba te 40 zrobić w pojedynczym sezonie?
4. Gzehoo92PL
Taka dygresja nt. wieku zawodnika:
W MotoGP kierowca nie może startować jeśli nie ukończył 18 lat. Za to w najniższej kategorii (Moto3) od 2009r. wprowadzono przepis że kierowca może startować po ukończeniu 16. roku życia (wcześniej 15). Teraz znów zmienili, że może startować wcześniej (nawet w wieku 15 lat) jeśli najpóźniej do połowy sezonu będzie obchodził 16. urodziny. Skąd taki pomysł? Bo w Mistrzostwach Hiszpanii (wspieranych przez FIM) startuje młody Francuz Fabio Quartararo (ur. 1993), który po wygraniu hiszpańskiej serii Moto3 w 2013r. nie mógł awansować do MŚ, więc zdolnemu chłopakowi pozwolono (poprzez zmianę przepisów) na awans do Mistrzostw Świata.
Oczywiście jestem za tym, aby w F1 był limit wiekowy; powiedzmy jeśli kierowca przed połową sezonu będzie obchodzić 18. urodziny to może już wcześniej startować. Ale po cholerę prawo jazdy? Przecież bolid F1 ma tyle wspólnego z samochodem z ulicy co ścigacz ze skuterem - silnik i koła. A jeśli Red Bull zatrudnia młodego Verstappena to dlatego że coś w nim widzi.
Życzę chłopakowi jak najlepiej, żeby pokazał że było warto go zatrudnić.
5. Gzehoo92PL
@up, pomyłka do mojego wcześniejszego wpisu, Quartararo jest z rocznika 1999 ;)
6. RyżyWuj
Bez sensu te przytyki do Verstappena i Sainza jr. Przecież za nazwisko jest +100 pkt., więc i tak by przeskoczyli jakichś tam mistrzów czegośtam.
7. Greek
Co to znaczy "zwykłe prawo jazdy"? Takie ukraińskie, albo amerykańskie też się liczy? :D
@6. RyżyWuj
To w takim razie Verstappen powninien mieć -100pkt za nazwisko :D
8. istrii
Prawo jazdy pewnie po to aby wyróżniony zawodnik mógł pojechać po nagrodę bolidem. Tak jak to zrobił chociażby Kubica.
9. FanRosbergaBC
@Gzehoo92PL
Jak koleś, który jest trzeci w generalce mistrzostw świata, może być lepszy od tego co jest pierwszy czy drugi? Jeżeli samochody w tamtych seriach, nie mają aż tak dużego znaczenia, to odpowiedz sama się nasuwa, ale nie znam się na innych seriach, być może też jest tam dominacja jednego zespołu - nie wiem.
Ale to co młody Rosjanin, pokazał na pierwszej jeździe - gdy dwukrotnie popełnił błąd podczas kręcenia bączków, to jest kpina, nie zdarza się to zawodowym kierowcom. - Ten przykład z kręcenia bączków, nie jest jedyny, jak dobrze pamiętam, zawalił jeszcze w jednej sprawie.
10. Gzehoo92PL
@9. "Jak koleś, który jest trzeci w generalce mistrzostw świata, może być lepszy od tego co jest pierwszy czy drugi?" - ja nic takiego nie mówiłem.
11. FanRosbergaBC
@10
Wiem że nie mówiłeś, to ogólnie był argument, świadczący że Rusek, nie ma takiego talentu, jest znacznie innych zawodników, posiadających znacznie lepsze umiejętności od niego.
12. Greek
Wow, teraz jak dodaliście tabelkę to naprawdę sensownie to wygląda! Już ciężej będzie przeciętnym pay driverom dostać superlicencję od 2016. Problemem są tylko ci, którzy już ją wcześniej będą posiadać.
Pytanie - czy pozostanie opcja dostania licencji na specjalnych warunkach, przejeżdżając 300km testowych?
13. FanRosbergaBC
Nie. :)
14. Jacko
"Oznacza to, że tegoroczny partner Verstappena, Carlos Sainz jr również nie otrzymałby dokumentu pozwalającego mu na starty w F1" - a tu wcale nie jestem pewny, bo przecież należy brać pod uwagę sezony 2012, 2013 i 2014, a on ma też punkty za Europejską Formułę 3 i Formułę 3 Euro Series. Jeżeli ta druga jest liczona tak samo jak pierwsza (a powinna, bo to były w zasadzie równorzędne mistrzostwa), to ma 2+8+30 czyli dokładnie tyle ile mu potrzeba.
15. obek1973
Skoro do otrzymania superlicencji wymaganych jest 40 punktów, to po co te 50 i 60 w F2 i GP2?
16. RyżyWuj
@15 Żeby było widać kto jest lepszy, jak wielu kierowców przejdzie próg 40.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz