Zakręt
Charakterystyka toru Formuły 1 nie zależy tylko od układu zakrętów i prostych. Istotna jest także sama nawierzchnia oraz strefa znajdująca się na zewnątrz toru. Potencjalnie zewnętrzna część toru jest najbardziej niebezpiecznym miejscem podczas wyścigu Grand Prix. To właśnie tutaj kierowcy narażeni są na opuszczenie toru z powodu awarii, zbyt późnego hamowania bądź też kolizji. Zapewnienie kierowcy możliwości bezpiecznego powrotu lub zatrzymania stało się jednym z najważniejszych priorytetów przy współczesnych procesach budowy toru Formuły 1.Tor Spa Francorchamps, na którym rozgrywa się Grand Prix Belgii reprezentuje nowszą generację torów i zapewnia lepsze standardy bezpieczeństwa, choć wciąż dalekie od współczesnych. Na zewnątrz zakrętów, w niebezpiecznych miejscach zaprojektowano tam tzw. pułapki żwirowe, których zadaniem jest spowolnienie samochodów, opuszczających tor. Specjalnie usypane niewielkie wzniesienia ze żwiru i drobnych kamieni muszą spowolnić, wręcz zatrzymać samochód, zanim ten uderzy w barierę. Takie rozwiązania stosowano od początku lat osiemdziesiątych, jednak jak historia pokazała, nie są one wystarczająco skuteczne.
Najbardziej innowacyjną technikę stosuje się przy budowie współczesnych torów takich jak obiekty w Bahrajnie, Istambule czy Szanghaju. Na zewnątrz zakrętu wylewa się duże powierzchnie asfaltowe, które zapewniają kierowcy wysoką przyczepność po wypadnięciu z toru i pozwalają na bezpieczne zatrzymanie się a nawet ponowne włączenie do wyścigu. Dzięki temu ryzyko uderzenia w barierę zostało ograniczone do minimum. Jedynym sportowym minusem tego rozwiązania jest to, że gorsi kierowcy mogą bezkarnie popełniać błędy. Bezpieczeństwo jest jednak najważniejszym priorytetem w Formule 1.
komentarze
1. barteks2
good!
2. damiano
dobry ...........
3. maciechan
zrobilem kupe
4. [email protected]
ha ha ha już sie śmieje
5. szoszo
żwir jest do dupy
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz