Wirth: czapki z głów przed Renault
Podczas dzisiejszej prezentacji Virgin Racing, Nick Wirth, dyrektor techniczny zespołu, przyznał że jego ekipa rozważała zastosowanie wydechu podobnego do tego z bolidu Renault R31, który przykuł uwagę mediów podczas pierwszych grupowych testów w Walencji.„Słyszeliśmy o tym pod koniec ubiegłego roku, słyszeliśmy plotki na ten temat, a dla nas dużo efektywniej kosztowo i łatwiej jest sprawdzić inne rozwiązania” mówił Wirth.
„Mogę potwierdzić, że próbowaliśmy rozwiązania bardzo podobnego do tego co widzieliśmy na innym bolidzie- i dało to wyniki zupełnie inne od naszych.”
„Właściwie jak do tej pory pozwoliliśmy naszym kierowcom sprawdzić to na symulatorze, aby zobaczyć jaką mogłoby to dać przewagę. Wiemy dlaczego oni [Renault] to zrobili, ale do tego potrzeba zespołu z zastrzykiem gotówki, zasobami ludzkimi i technicznym takim jak Renault. Sądzę, że gdy walczy się tam gdzie oni są, można być zainteresowanym takimi rzeczami, ale my jesteśmy zadowoleni z naszego rozwiązania.”
Ze względu na koszty jakie trzeba byłoby ponieść na wdrożenie takiego przedsięwzięcia, Wirth nie wierzy, że jego ekipa użyje takiego wydechu.
„Nie myśleliśmy o tym. Nie odbierajcie mnie źle, ale widząc to teraz- i sprawdzając co mogłoby to dać- nie sądzę, że będziemy spieszyli się z wdrożeniem podobnego rozwiązania.”
Nick Wirth podkreśla także, że wdrożenie tego pomysłu w życie musiało kosztować zespół z Enstone wiele wysiłku, przede wszystkim, aby sprostać rygorystycznym testom FIA.
„To ogromne, przeogromne przedsięwzięcie- przeprowadzić gazy wydechowe o wysokiej temperaturze przez system paliwowy, okablowanie, hydraulikę, system chłodzący i co najważniejsze- przejście bocznych testów zderzeniowych tak, aby usatysfakcjonować FIA, że struktury są wytrzymałe nawet w wysokiej temperaturze.”
„To ogromny wysiłek i czapki z głów przed nimi za to, że odważyli się na coś takiego.”
Zapytany o to czy czołowe ekipy będą miały problem ze skopiowaniem systemu, Wirth dodał: „Sądzę, że zespoły z olbrzymimi, nieograniczonymi zasobami finansowymi z łatwością to skopiują- nie będzie to problemem.”
komentarze
1. Mufec
No, w tym roku się postarali z bolidem. Szkoda tylko, że Robert prawdopodobnie nim sobie nie pojeździ :-( Nie chcę być złym prorokiem bo wierzę w szybki powrót do zdrowia naszego kierowcy, ale niestety chyba w tym sezonie nic już nie zrobi
2. Pewlo
Całkiem do d..y z tym wszystkim :/
3. Avalon
ebany pech..
4. PieroPL
Pojeździ pojeździ... gdzieś od połowy sezonu. Takie mam przeczucie.
5. R90
Wiadomo, ze jezeli R31 bedzie osiagac sukcesy i faktycznie jesli ten wydech da jakas przewage to topowe zespoly moga pokusic sie o skopiowanie takiego rozwiazania. Mysle, ze w dzisiejszych czasach, przy duzym budzecie to nie bedzie mega problem. Skopiowali podwojne dyfuzory, f-ducta to i to dadza rade. Virgin niestety nie ma takich srodkow aby mogi wprowadzac takie innowacje
6. michalx19
Też mi smutno
7. jablona
Ale pech Kubica dostał kto wie może najlepszy bolid odkąd jeżdzi w F1 a on sie w szpitlu bedzie rehabilitował ale trzeba myśleć że w przyszłym roku otrzyma jeszcze lepszy jego kariera dopiero sie zaczyna
8. Yoozeck
@Mufec Właśnie - prawdopodobnie, a to nie znaczy - Na pewno. Mam bardzo dobre przeczucie (DejaVu) jeżeli chodzi o karierę Kubicy i to jeszcze w tym roku będziesz mogł obstawiać na niego kasę. A niestety czasami się sprawdzają się, jak ta sytuacja z Robciem.
Panie Wirth, a zapomniało się o tym że jest "sufit" wydatków w F1. Ciekawie jak to Pan obliczył ile taki wydech kosztuje?
9. kondzio81
Może i skopiują ale czy tak samo skutecznie i bezawaryjnie jak w LR to czas pokaże. A swoją drogą to może to potrwać kilka miesięcy a wtedy ekipa z Enstone zrobi kolejny krok naprzód. Oby tak samo innowacyjny i dający przewagę nad resztą stawki
10. R90
Co do Roberta, mnie takze przykro, ze nie bedziemy go widziec w Bahrajnie na pierwszym GP. Coz takie zycie. I dopoki nie usiadzie Robert za sterami R31, nie przekonamy sie o prawdziwym potencjale bolidu.Witek nie wyciagnie z niego ostatnich sokow a jesli postawia na Bruna jako zastepce Roberta to tez nei widze tego rozowo. Co do Bruna to nie przekreslam go calkowicie poniewaz tak na dobra sprawe chlopak sie nie pokazal. W tym HRT to watpie zeby nawet bardzo dobry kierowca sie pokazal. Takze po pary wyscigach bedziemy wiedziec jaki talent pokazuje nam Senna
11. norek7107
i kto teraz weźmie na siebie rozwój bolidu ??? Pietrow, Senna, czy ktoś tam ??? ehhh, bolid trzeba rozwijać od początku czyli testów, Robert WRACAJ !!!!!!!!!!!!!!!!
12. franko
Nieważne, czy zrobi, czy nie.Ważne, żeby wrócił w pełni do zdrowia. Robert - trzymamy kciuki za Twoje ZDROWIE!!!!
13. Pewlo
Jest nowe zdjęcie... przy nim można powiedzieć że prawie nic mu się nie stało i jeszcze szczęście Go nie opuściło. http://w ww.face book.com/ph oto.php?fbid=101501 39503754783&set=o.1781323888 94856&pid=8109 157&id=610 739782
14. athelas
Jeśli za to do LRGP dołączył by stary znajomy Roberta - HEI, to myślę, że byłby w stanie utrzymać tempo rozwoju na tyle, by Robert miał dalej najlepszy bolid na następny sezon...
Na razie módlmy się, żeby Robert w ogóle wrócił do ścigania. To już będzie naprawdę świetne.
15. ravek29
To ja powiem tak: mam nadzieję, że LRGP zdecyduje się skorzystać z Nico Hulkenberga lub Nicka Heidfelda. Oni dadzą radę w nowym bolidzie zanim Robcio powróci.... na sukcesy Bruno czy Romaina nie ma co liczyć.
16. Robert_14
@14 mi ten link nie działą, włącza się strona główna FB ;/
17. Yoozeck
@ dokładnie jak mi
18. Pewlo
musicie się zalogować w takim razie i odszukać tam " Trzymamy Kciuki Za Roberta Kubicę" jest tam więcej zdjęć
19. david9
kurde taka szkoda taki fajny bolid i fajnie sie zapowiadał cieżko sie z tym pogodzić a takto takie miernoty jak Senna czy Pietrov go zmarnują niech idzie jeździć Heidfeld albo Hulkenberg przynajmnej wykorzystają lepiej jego potencjał
20. ygor
po zalogowaniu tez nic
21. fan od dawna
ehhh to mogła byc szansa nawet na majstra...
22. Pewlo
Jak po zalogowaniu nie działa to jeszcze to samo jest tu : ht tp://ga llery.ru/wa tch?ph=Cp7-cUiYM#fea ture=top click
23. Greg-bap
Problem w tym, że jeśli zdecydują się na HEI lub HUL to będzie znaczyło, że Robert najprawdopodobnie nie wróci do końca sezonu. Będę się cieszył, jeśli, mimo oficjalnych informacji medycznych, LRGP zdecyduje się na zapchajdziurę w stylu Senna, bo to będzie znaczyło, że czekają z bolidem na Roberta jeszcze w tym sezonie.
24. racingfan
No i co , ze nowe auto Lotusa będzie moze rewolucyjne i szybkie , jak i tak Kubica nim pwenie nie pojezdzi
a Pietrow nie bedzie umiał wyciagnac z tego auta tyle co mogłby Robert
szkoda tego sezony- mozliwe ze byłby bardzo dobry dla nas , no ale...
25. arof
23 - słusznie i naukowo. To samo staram się wytłumaczyć wszystkim zwolennikom zatrudnienia Heidfelda, czy Hulkenberga. Jeśli bolid będzie dobry, to do połowy sezonu każdy z nich może uciułać przeszło 100 punktów, a najważniejszy jest przecież interes teamu. Nikt nie zaryzykuje gruntownego przestawienia bolidu pod Roberta, nie mając gwarancji, że im się to naprawdę opłaci. Nawet nie myślę, co by się stało, jakby któryś z nich zdobył mistrzostwo. Wtedy to pewnie tylko HRT dla Kubicy:((. Boulier z Lopezem nie na darmo próbują precyzyjnie ustalić okres rekonwalescencji. Niech więc jeździ Bruno, może się okazać, że jest lepszy od Witka i w przyszłym roku będzie partnerem Roberta, czego sobie i innym życzę. Co do stanu zdrowia Roberta - jestem dziwnie przekonany, że wszystko będzie ok. Wiele było takich przypadków... Schumacher (złamane obie nogi), Hakkinen (uraz głowy i śmierć kliniczna), Lauda (poparzenia) i każdy z wymienionych niedługo po tym zostawał mistrzem świata! Jestem dobrej myśli.
26. kamilo
Bzdury piszecie, nawet jeśli zatrudnią Nico, czy Nicka to tragedii nie będzie i nic to jeszcze nie będzie oznaczać, przecież lepiej jest jeździć niż grzać ławę. Jestem niemal pewny, że w kontrakcie (załóżmy że zatrudnią któregoś z nich) będzie zapis, że w razie b, szybkiej rekonwalescencji Roberta i gdy będzie możliwość posadzenia go za kółkiem, to... Nick/Nico robią wypad.
27. dominik2440
25. arof Tak Hunkelberg z cała pewnością będzie miał do połowy 100pkt. Obawiam się że nawet Petrov stoczy z nim równą walke. GP Brazyli namieszało wam w głowach i reszte wystepów nie pamiętacie. Hunkelberg jeździł na podobnym poziomie jak Petrov tylko Vitia popełniał mnóstwo błędów
28. arof
27. dominik2440 Licz się z tym, że Williams w ogóle nic ciekawego ostatnio nie pokazał, to samo się tyczy Saubera, ale ciekaw jestem co panowie Heidfeld i Hulkenberg zdziałaliby np. za kerownicą RB? To są dobrzy rzemieślnicy, więc nie byłbym taki pewien, że nie namieszaliby w dobrze przygotowanym LRGP. Petrov jest narwany, ale również szybki. Zachowanie Morellego, jego przekonywanie o nadzwyczajnej poprawie zdrowia Roberta wydaje się potwierdzać, że chce przekonać władze Lotus Renault do zastąpienia go rezerwowym. I jestem przekonany, że to najlepsze rozwiązanie. Przykłady z mojego poprzedniego wpisu wskazują na to, ze człowiek po takiej traumie zaczyna rozumieć, że nic nie trwa wiecznie i mobilizuje wszystkie swoje siły do zdobycia mistrzostwa. Reguła nie tylko z F1, dobrym przykładem takiej eksplozji umiejętności po wypadku jest tu choćby Simon Amman .
29. Skun
jak Kubica w formie to bolid do d...y natomiast jak Kubica niedysponowany to bolid odbiega technologią od innych... i gdzie tu sprawiedliwość ? :(
30. hellsamurai4
zloszcze sie na vszystko od 48h :( avantury v domu i pracy taki bolid taki bolid a tu takie cos ! povinni mu zabronic takih akcj na miesiac przed sezonem z 2 strony to "urlop" miedzy sezonami to nie jest zbyt dlugi jak hce rajdovac to nie ma kiedy na dobra sprave @ zobaczymy Roberta na GP WEGIER inaczej byc ne moze
31. ktom
nie podniecajcie si,e bolidem, nikt po pierwszych testach nie zagwarantował im mistrza, spokojnie niech się młodzież wykaże i przetestuje rozwiązania, z tego co tu piszą to to rozwiązanie wydechu może być niebezpieczne dla kierowcy
32. mario7878
myślę że dla utrzymania wysokiego poziomu muszą się zdecydować na rasowego kierownika i to bez względu na to czy bolid będzie konkurencyjny czy też nie. ewentualne sukcesy zachęcą potencjalnych sponsorów i może wtedy będzie można odsunąć Pietruche na rzecz dwóch dobrych kierowców w zespole (czytaj Robert i ktoś jeszcze). co do ostatniej myśli to pod warunkiem szybkiego i pełnego powrotu Kubka do formy.
33. El mondo
ej myślicie że Robert wróci na tor przy najbliższym GP ? jakie macie opinie
34. mario7878
jeżeli rany się zasklepią na tyle by nie musiał pokazywać się z ostentacyjnymi opatrunkami to na pewno. chyba, że miting operacyjny jaki go z pewnością czeka na to nie pozwoli
35. mario7878
najlepiej by jak najszybciej uporali sie z wszelkimi operacjami i wdrożyli już rekonwalescencję
36. Grzesiek 12.
To czego na dzisiaj potrzebuje zespół LRGP , to doświadczony kierowca ...... bo bez tego ani rusz
33. El mondo
Jak wróci na Spa to będzie zajebiście ;) Ale do tego potrzeba cudu i jak najmniej wszelkiego rodzaju powikłań ....
37. RentonB
14. Heidfeld ma zupelnie inny styl jazdy, zreszta jesli Robert bedzie jeszcze w LRGP to bedzie przy rozwoju.
38. sly1234
poczekajcie na pierwsze 2-3 GP Jak możenie mówić o tym że bolid już jest taki super? kto wie jakie technologie zastosowali inni. Mówicie tak jakby MC nic nie robił przy swoim bolidzie. Pamiętajcie również o legalności systemów. Może być jeszcze taka sytuacja że ten super wydech będzie oprotestowany?
39. rafcio1996
R31 mistrzowski bolid w 2011 roku
40. jar188
Po pierwsze to póki co nic nie wiadomo o konkurencyjności innych bolidów a Wy już oceniacie na podstawie jednej zastosowanej nowinki, że R31 będzie walczyło o majstra (może będzie może nie, tylko głupi pokusi się teraz o jasne stwierdzenia).
Po drugie RBR miał na koniec ogromną przewagę nad resztą i nie stanie się tak, że z dnia na dzień ich bolid zacznie jeździć wolniej, nic nie wiadomo o bolidzie McL, Ferrari głosi wszem i wobec,że Auto na pierwsze GP będzie się znacznie różnic od tego zaprezentowanego (zresztą tak samo jak i inne bolidy będą się różnić) a więc darujcie sobie kolejne raz pisanie głupot i wróżenie z fusów na temat mistrzowskiego R31.
Co do rozwoju bolidu to chciałbym przypomnieć, że to inżynierowie jeszcze przed sezonem decydują o kierunku rozwoju a testy i kierowca są jedynie w stanie potwierdzić czy zaprzeczyć o słuszności wybranej drogi.
Kierowca może co najwyżej dostarczać danych i wskazówek na temat zastosowanych rozwiązań a nie dawać główne wytyczne.
To, że LRGP jest potrzebny doświadczony kierowca to fakt ale bez przesady z takim Hulkenbergiem też sobie dadzą radę, a i Senna może okazać się cennym nabytkiem i tak jak Robert już od początku kariery (prawie od począku) zacząć dobrze współpracować z inżynierami i zespołem.
41. mario7878
40. jar188 ja osobiście czuję się urażony pierwszą częścią Twojego wpisu
skoro uważasz dywagacje na temat głupotami to możne powinieneś powstrzymać się od takich komentarzy tych wpisów. forum z zamysłu jest miejscem gdzie można swobodnie (czytaj przyzwoicie) wypowiedzieć. pewnie nie chciał byś usłyszeć, w wypadku sukcesów R31 ze "głupoty" to Ty wypisywałeś
42. jar188
@41. mario7878, Dyskusja nie poparta żadnymi faktami czy danymi jest głupotą a na tą chwilę nie wiadomo jeszcze nic o formie poszczególnych ekip, co więcej sami kierowcy i szefowie zespołów podkreślają na każdym kroku, że pierwsze testy nic nie pokazują (wszyscy robią porównanie opon i sprawdzają funkcjonowanie bolidu), no ale jeżeli część forumowiczów uważa, że wie lepiej od ludzi będących w środku tego światka to jak inaczej nazwać taką dyskusję?
43. mario7878
42. jar188 oczywistą sprawą jest to poszczególne wyścigi a nie testy, treningi czy nawet kwalifikacje rozstrzygną o tym który samochód w duecie z kierowcą są najlepsi, ale to dyskusje nad tym co kto zamontował i jak się będzie zachowywał po tym bolid są najciekawsze. dodatkowo w dobrym tonie było by napisanie o tej dyskusji, skoro uważasz ja za nie wiele wartą, że jest bez przedmiotowa. używanie słów głupi, idiotyczny itp. uważam za nie na miejscu.
44. jar188
@ 43. mario7878 , Dyskusja na temat zastosowanych rozwiązań jest jak najbardziej pożądana (nawet jeżeli nie zawsze mamy do końca wiedzę na dany temat), ale to zupełnie coś innego niż wróżenie z fusów po pierwszych testach o formie zespołów i najprostsze słowa oddają najlepiej sens takiej dyskusji - głupia.
Co do samego zastosowanego rozwiązania innowacyjnego wydechu w R31, które jest nowinką tylko, że również kilka innych ekip (tego też do końca nie można być pewnym) ma w planach zastosowanie podobnego rozwiązania - McL,Mercedes i nie jest to efekt kopiowania od LRGP. Również w każdych kolejnych testach można spodziewać się wprowadzania nowych rozwiązań,odkrywania kolejnych kart przez zespoły i w takiej sytuacji po pierwszych testach najlepiej ocenę sytuacji oddaje tytuł z jednego z portali o F1"Zespoły F1, niczym dzieci we mgle, po pierwszych testach".
45. mario7878
44. jar188 co napisałeś ostatnio jedynie potwierdza, ze możemy śmiało dyskutować na ten temat bez żadnych ograniczeń a słuszność naszych dywagacji zweryfikuje sezon. Twoje pierwsze wypowiedzi odebrałem jako zarzut graniczący wręcz podejrzeniem o złamanie prawa. jestem daleki od jakich kolwiek ocen sięgających końca sezonu, ale nie możemy sobie zarzucać nadmiernego entuzjazmu. w obecnej sytuacji, brak Kubka, pozostaje nam mocno trzymać kciuki z niego samego jak również i zespół bez względu na to co się wydarzy. pragnę ponad to zauważyć że przeciętny bolid nie wyróżniający sie niczym czy to w testach, treningach i kwalifikacjach nie zajmuje czołowych lokat nawet jeśli go prowadzi doświadczony kierowca z górnej półki więc wyczyn Roberta z ostatnich testów jak dla mnie niezły mimo iż mówi się że jedna jaskółka wiosny nie czyni.
46. fabian
Dzisiaj w telewizorni wypowiadał się pewien znany neurochirurg-ortopeda na temat wiadomości o postępach Roberta. Twierdzi, że nie zdziwi się gdy usłyszy za 3 MIESIĄCE !, że Kubica podjął treningi i ćwiczenia :D
Czyli co? - w Spa za kierownicą !!!
(Ja po złamaniu kręgosłupa zrehabilitowałem się w 1,5 roku, a Robert na szczęście kręgosłupa nie uszkodził)
47. Samurai_Hideto
z takimi lekarzami i fizjoterapeutami co obecnie ma to nawet jakby caly sie polamal to za 1.5 roku by wrocil do scigania :)
48. yellowman
Przed końcem sezonu życzyłem Renault aby wymyślili coś co będą zrzynać inne zespoły -------no i Pach
49. a31
46. fabian- tak po 3 m-cach rehabilitacja, która może potrwać rok, czyli razem dwa sezony....
50. jaroadam
Taaaa.... Teraz to mogą nawet silnik rakietowy założyć... a Robcio na OIOM-ie...
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz