WIADOMOŚCI

#1 trening: Russell najszybszy, Verstappen z problemami technicznymi
#1 trening: Russell najszybszy, Verstappen z problemami technicznymi
George Russell, korzystając ze starej podłogi W15, wykręcił najlepszy czas w pierwszym treningu przed GP Miasta Meksyk. Drugi, ze stratą ponad 0,3 sekundy był Carlos Sainz, a trzeci Yuki Tsunoda. Problemy z silnikiem dotknęły lidera mistrzostw świata, Maksa Verstappena.
baner_rbr_v3.jpg

Harmonogram weekendu wyścigowego w Meksyku tylko pozornie powrócił do zwykłego ze względu na zaplanowane na drugą sesję testy opon Pirelli na sezon 2025. Po południu zespoły będą musiały poświęcić pełne 90 minut na pracę pod dyktando firmy Pirelli. Wyjątek będą stanowić kierowcy, którzy oddali kokpity młodym zawodnikom w pierwszym treningu. Ci będą mogli odzyskać cześć czasu podczas 30 minut drugiej sesji, ale sprawdzą swoje auta jedynie na średniej mieszance opon.

Takich zawodników będzie aż pięciu, gdyż w Meksyku ekipy chętnie realizują wymóg sprawdzenia młodych kierowców w piątkowych treningach.

W Astonie Martinie pojawił się Felipe Drugovich, w Ferrari Oliver Bearman, w Stake Sauber Robert Szwarcman, w McLarenie Pato O'Ward, a w Mercedesie Kimi Antonelii.

Ze wspomnianej piątki aż dwóch zawodników będzie również w przyszłym roku zasilało główną stawkę F1. Swoje kontrakty podpisali już bowiem Oliver Bearman i Kimi Antonelli.

Pierwsza sesja treningowa rozegrana została w sprzyjających warunkach. Temperatura toru wynosiła 44 stopni Celsjusza a powietrza dochodziła do 20 stopni. Kierowcy nie mogli więc narzekać na przesadnie wysokie temperatury w swoich kokpitach.

Co innego odczuwały jednak bolidy i ich silniki. Położony na przeszło 2000 metrów nad poziomem morza tor jest pod tym względem rekordową destynacją Formuły 1. Taka wysokość sprawia, że powietrze jest tam rzadsze niż na poziomie morza nawet o 25 procent.

Ludzie mogą z tego powodu odczuwać problemy z dotlenieniem organizmu, a jednostki napędowe z racji mniejszej ilości tlenu potrzebnego do spalania mieszanki paliwowej tracą sporo mocy. Na tym nie koniec. Rzadsze powietrze sprawia, że stawia ono mniejszy opór, a co za tym idzie skrzydła generują mniejszy docisk niż na poziomie morza.

Mimo iż elementy aerodynamiczne bardziej przypominają te z jakich kierowcy korzystają zazwyczaj w Monako, ich prędkości prezentują wartości bardziej zbliżone do tego co dzieje się na torze Monza.

Pierwsza sesja treningowa bardzo szybko jednak została przerwana. Na torze pojawiły się jakieś części, po których przejechał Kimi Antonelli i tor wymagał uprzątnięcia.

Jak się okazało nie była to jedyną wymuszoną przerwa w zajęciach. Jeszcze przed półmetkiem do dużo poważniejszego wypadku doszło między Alexem Albonem i Oliverem Bearmanem.

Jadący wolnym tempem w szykanie Brytyjczyk znalazł się na linii jazdy pędzącego Williamsa. Taj stracił panowanie nad bolidem i uderzył w blokujące go Ferrari, a następnie wyleciał w bandy.

Obu kierowcom nic się nie stało, ale zarówno Ferrari, jak i Williams zostały uszkodzone. Zdecydowanie bardziej ucierpiało jednak auto Albona.

Do czasu przerwy kierowcy korzystali tylko z twardych opon Pirelli, a najszybszym czasem mógł popisać się Carlos Sainz, który wyprzedzał George'a Russella oraz właśnie Alexa Albona, który tuż przed wypadkiem zdołał nawet wskoczyć na czoło tabeli wyników.

Po wznowieniu sesji kierowcom pozostawały już tylko 24 minuty na sprawdzenie swoich maszyn i pojawili się pierwsi kierowcy, którzy zdecydowali się przejść do sprawdzania szybszych, miękkich opon.

Po pierwszych przejazdach na takim ogumieniu zdecydowanie najszybszy był George Russell, który o przeszło pół sekundy wyprzedzał Carlosa Sainza i o ponad 0,8 sekundy Maksa Verstappena.

Przed końcem sesji czasy tylko nieznacznie uległy zmianie. Russell i Sainz utrzymali czołowe dwie pozycje, ale Hiszpan zmniejszył stratę o rywala do 0,3 sekundy.

Max Verstappen stracił trzecie miejsce na rzecz Yukiego Tsunody, ale dla Holendra większym bólem okazały się problemy z jednostką napędową. Na pięć minut przed końcem zjechał do boksu, informując inżyniera, że nie ma mocy.

Na piątym miejscu pierwszą sesję w Meksyku ukończył Nico Hulkenberg z Haasa, który wyprzedzał Oscara Piastriego z McLarena.

Zespół z Woking jako jedyny dostarczył na tor braci Rodriguez większe poprawki w tym długo wyczekiwaną nową podłogę, która od początku miała być zainstalowana tylko w bolidzie Lando Norrisa. Zastępujący go w pierwszym treningu O'Ward rozpoczynał sesję ze starą wersją, a nową otrzymał w tracie sesji, tracąc trochę czasu na jej wymianę.

Jeżeli chodzi o nowe części, Mercedes kontynuuje korzystanie z wdrożonej w Austin wersji podłogi. Po tym jak Russell uszkodził swoją podczas poprzedniego weekendu, zmuszony jest do korzystania ze starej, gdyż Lewis Hamilton zdecydował się kontynuować sprawdzanie nowego elementu.

Za plecami Piastriego trening dość niespodziewanie kończyli Ocon i Bottas, a czołową dziesiątkę zamknęli Lawson i Perez.

Drugą część tabeli otwierał Franco Colapinto, który był szybszy od Kimiego Antonellego i Pato O'Warda.

Wyniki

Poz. Kierowca Zespół CzasIlość okrążeń
1 gb George Russell Mercedes 1:17.998 24
2 es Carlos Sainz Ferrari 1:18.315 25
3 jp Yuki Tsunoda Visa RB 1:18.699 24
4 nl Max Verstappen Red Bull 1:18.839 14
5 de Nico Hulkenberg Haas 1:18.904 18
6 au Oscar Piastri McLaren 1:18.958 24
7 fr Esteban Ocon Alpine 1:18.996 22
8 fi Valtteri Bottas Stake Sauber 1:19.048 24
9 nz Liam Lawson Visa RB 1:19.093 26
10 mx Sergio Perez Red Bull 1:19.094 23
11 ar Franco Colapinto Williams 1:19.109 21
12 it Andrea Kimi Antonelli Mercedes 1:19.200 19
13 mx Patricio O' Ward McLaren 1:19.295 21
14 dk Kevin Magnussen Haas 1:19.335 23
15 fr Pierre Gasly Alpine 1:19.340 20
16 ca Lance Stroll Aston Martin 1:19.600 18
17 th Alexander Albon Williams 1:19.812 7
18 es Fernando Alonso Aston Martin 1:19.819 17
19 il Robert Szwarcman Stake Sauber 1:19.988 18
20 gb Oliver Bearman Ferrari 1:21.256 7

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

10 KOMENTARZY
avatar
Muni

25.10.2024 21:59

0

Tych w Ferrari to pogięło, końcówka mistrzostw a oni dają rezerwowym pojeździć w treningu każdy punkt na wagę złota a bolid do naprawy. Niech na Hassie się szkolą albo na Ferrari Sainza.


avatar
kiwiknick

25.10.2024 22:19

0

@1 ale mogli też młodego ostrzec, że Albon się zbliża.


avatar
Denieru

25.10.2024 22:37

0

@1 Zgodnie z wytycznymi wszystkie zespoły w ramach treningu młodych talentów muszą udostępnić co najmniej raz oba auta więc Ferrari musi się dostosować. @2 Bearman został poinformowany, a to że Albon najechał na tarkę i stracił kontrolę to już kwestia na którą Włosi nie mieli wpływu.


avatar
kiwiknick

25.10.2024 22:43

0

@3 przecież on się właściwie toczył a Albon grzał tempem wyścigowym.


avatar
Denieru

25.10.2024 23:06

0

@3 Zwolnił bo dostał info o kierowcy na szybkim okrążeniu dodatkowo zjechał z linii wyścigowej ale jak widać i to nie wystarczyło.


avatar
przesio

25.10.2024 23:14

0

To że albon stracił panowanie to jedno a drugie to że gdyby nie było tam barmana to by pewnie opanował auto , do zakrętu akurat też musiał do prawej strony ścinać tam gdzie był bearman. Młody powinien jechać szybko a puszczać na prostej a nie w zakrętach . Widać brak doświadczenia. Niektórzy mimo doświadczenia też robią takie błędy ( Stroll )


avatar
Biziscoot

26.10.2024 00:04

0

Panie Trzosek i gdzie te inne serie transmitowane przez Viaplay, coś kiepskie są Pana źródła informacyjne. Pisać to jedno a rzeczywistość to drugie.


avatar
Biziscoot

26.10.2024 00:07

0

Inne serieKrólowej motorsportu w najbliższy weekend będą towarzyszyć aż trzy lokalne serie - GTM Super Copa, Arzyz Masters Historic oraz mistrzostwa Ameryki Północnej i Środkowej F4.TransmisjeWszystkie wydarzenia z tego wyjątkowego weekendu udostępni Viaplay. Inną opcją jest oczywiście F1TV. Należy jednak pamiętać o wieczornych porach rozgrywania głównych sesji oraz wydłużonym 2. treningu ze względu na testy opon Pirelli.


avatar
Biziscoot

26.10.2024 00:11

0

To tak żeby przypomnieć co piszecie na platformie. Ale trzeba to przyznać że to F1 szybkie wyścigi i Wy też się ścigacie i przy dobrym tempie mijacie się z prawdą na torze. ;-)


avatar
jogi2

26.10.2024 00:52

0

Młody nie jest bez winy.Albon wszedł na tarki,bo chciał zacieśnić zakręt aby go nie wypluło na zewnątrz gdzie było ferrari.W innym przypadku musiałby przerwać szybkie kółko


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu