Wczoraj w Baku Bernie Ecclestone podczas oficjalnej konferencji prasowej zaprezentował układ nowego ulicznego toru, który od 2016 roku ma gościć Grand Prix Europy.

Wyścig w stolicy Azerbejdżanu będzie rozgrywany w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara, a sam układ oprócz krętej i wąskiej sekcji biegnącej przez stare miasto, posiadać będzie również bardzo szybką sekcję pod koniec okrążenia biegnącą wzdłuż promenady.
„Azerbejdżan to nasz ostatni nabytek do kalendarza Formuły 1 i jestem zadowolony, że udało mu się zaprojektować innowacyjny tor uliczny, który z pewnością pomoże stworzyć wyścig na światowym poziomie w sezonie 2016” mówił Bernie Ecclestone.
Tor ma przebiegać przez kluczowe miejsca miasta i został nakreślony przez dobrze znanego Hermanna Tilke.
„Jestem niezwykle podekscytowany projektem Grand Prix Europy w Baku i jestem zaszczycony, że możemy dzisiaj odsłonić projekt tego toru” mówił projektant. „Pod względem inżynieryjnym i projektowym stworzyliśmy wymagający tor uliczny, który wykorzystuje bardzo atrakcyjną urbanistyczną atmosferę Baku, która stanowi wspaniałe połącznie historii i stylu XXI wieku. Historyczne centrum miasta, piękna promenada na nabrzeżu i piękny ratusz stanowią świetne tło dla tego spektakularnego toru.”
Projektant zdradził, że część toru biegnąca przez stare miasto będzie wiodła pod górkę, będzie wąska i otoczona ścianami. Z kolei ogromną prędkość kierowcy będą mogli rozwijać na prostej biegnącej wzdłuż promenady, która będzie rozciągać się na długości 2,2 kilometra.
Podstawowe parametry toru ulicznego w Baku
- długość: 6006 metrów
- zakręty: 8 prawych, 12 lewych
- prędkość maksymalna: 340 km/h
- prędkość średnia: 208 km/h
08.10.2014 09:07
0
To już nawet Azerbejdżan będzie miał swoje GP :/ Przecież Polska też ma wiele miast, w których można by zrobić tor uliczny. Chociażby Kraków czy Lublin. A zresztą znamy realia. W każdym razie ta pętla w Baku wygląda całkiem ciekawie i oldschoolowo ;)
08.10.2014 09:10
0
Wygląda ciekawie
08.10.2014 09:36
0
@1 Tylko, że Polska nie ma kasy, aby płacić haracz Berniemu za organizowanie wyścigu który i tak by się nie zwrócił, bo popularność F1 w Polsce drastycznie spadła od odejścia z F1 Kubicy.
08.10.2014 10:09
0
@1 W Polsce był plan wyścigu we Wrocławiu, chcieli dać 100 milionów € na budowę - co to jest? Dla porównania Korea Południowa zbudowała taki za 250 milionów €
08.10.2014 10:45
0
Trochę dużo prostych i zakrętów 90°. Ale zobaczymy jak to będzie wyglądać w praktyce i co będą kierowcy o niej mówić? I czemu nie podano długości pętli bo jeśli ta najdłuższa prosta ma 2.2 Km to tor wygląda na bardzo długi.
08.10.2014 10:58
0
5. EryQ 6006m. Masz podane na zdjęciu. Tor F1 w Polsce to idiotyczny pomysł, trzeba zacząć od podstaw a nie budować coś co młodym zawodnikom na nic się nie przyda a przyniesie jedynie wielomilionowe straty.
08.10.2014 11:01
0
@5. Tor ma 6006m. Czyli bedzie to jakies 50 kolek. Bedzie to najprawdopodobniej drugi najdluzszy tor w kalendarzu po Spa.
08.10.2014 11:12
0
Nie zauważyłem chłopaki bo pisze z tela. Btw. pamiętam, że kilka lat temu była jeszcze koncepcja toru gdzieś nad Bałtykiem i chyba to było w Gdańsku?. Ale z takim zainteresowaniem F1 w naszym kraju to ów inwestycja kompletnie nie miałaby sensu... Nowo wybudowane stadiony na Euro ledwo co przędą chociaż mogą organizować różne imprezy przez okrągły rok.
08.10.2014 11:14
0
Od kiedy Azerbejdżan leży w Europie? Ani geograficznie, ani kulturowo...
08.10.2014 11:55
0
Tak jak w innych dyscyplinach sportowych Azerzy biorą udział w europejskich zawodach... Ponoć ze względów polityczno-gospodarczych...
08.10.2014 12:04
0
tor troche nudny, ale prosta długa jest, przynajmniej na papierze, jak będzie płasko i szeroko to może i prędkośc będzie spora,
08.10.2014 12:38
0
ciekawe jak będzie z wyprzedzaniem na tym torze ...
08.10.2014 17:05
0
GP Europy w Azerbejdżanie. Może stolicę Włoch zrobić w Vancouver? Albo Syrenkę ustawić w Świnoujściu?
08.10.2014 17:41
0
Jeśli chodzi o np. piłkę nożną, to Azerbejdżan jest w UEFA, więc w Europejskiej strefie eliminacji. Trochę nam się granice Europy poszerzają, jeśli chodzi o sport. A pętla nie wyglądała ciekawie, póki nie przeczytałem, że ma ponad 6km. A to sporo zmienia. Choć i tak nie wygląda zbyt porywająco. Miejmy nadzieję, że podjazd będzie ciekawy
08.10.2014 19:08
0
Jak to było w jednym filmie "Fajne, fajne ... ale w sumie to do d*py". Dużo 90-stopniówek. Niektóre zakręty w uliczkach zdecydowanie za wąskich. Sekcja 8-12 to niczym Singapore Sling, i co gorsza nie będzie można tego zmienić, bo wokół budynki ... i chyba jedyny tor w którym start jest na końcu prostej i drugi po interlagos na końcu odcinka bez odjęcia gazu. Przecież lepiej, jak mają kilometr do przetasowania się, niż bodaj niecałe 200 metrów ... A tak w ogóle to pit building jest od wewnętrznej strony, czy będzie blamaż niczym z Korei? Proszę o odpowiedź, bo tu nawet na przybliżeniu trudno cokolwiek powiedzieć. Z pozytywów - patrzyłem w Google Maps, i jeżeli tam nic nie wyburzą, to chyba będzie mniej miejsc do wyjazdu niż np. w Singapurze. Obawiam się za to, że wyścig może być za to bardziej wymagający od właśnie Singapuru. Mniej miejsca na wyjazd, nie ma pernamentnej sekcji tak jak w Singapurze i tor jest dłuższy. (Wiadomo, wtedy wyścig ma mniej okrążeń, ale trudniej np. w kwalifikacjach). Czasy jednego kółka nawet na sucho to będą pewnie ponad 2 minuty. I kończąc, w tym roku już poznaliśmy w Marina Bay skutki nadmiernego wysiłku. Oba te wyścigi powinny mieć wg mnie 260 km. Co do tych co drwią z nazwy - niektórzy geografowie uważają, że kraje nadkaukaskie to Europa. Podobnie z Turcją. A poza tym jest np. w UEFA. A bez owijania w bawełnę - to tam jest polityka propagująca upodabniania się do kultur europejskich. Grand Prix jest prawdopodobnie w dużej mierze organizowany przez rząd, który postanowił sobie wykupić taką właśnie nazwę. Trudno się mówi, to już nie jest pierwsza sytuacja w obecnej F1, w której nic na biznes nie poradzisz.
08.10.2014 21:30
0
Na GP Polski we Wrocławiu Pirelli musiałaby zrobić gumy dla Monster Trucka. Po tych dziurach i kostce z czasów Adolfa mało który bolid dojechałby do mety.
08.10.2014 21:31
0
Nie wspominając o tym, że pewnie nigdy SC by nie wyjechał, bo taki srebrny Merol długo w Polsce nie postał. Może dopiero można by go było odebrać w Rosji na GP w Sochi.
09.10.2014 16:25
0
@17 Normalnie leżę i nie wstaję xD
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się