WIADOMOŚCI

Ferrari rozwija innowacyjny system chłodzenia?
Ferrari rozwija innowacyjny system chłodzenia?
Przed zbliżającymi się drugimi testami F1 w Bahrajnie, włoskie media sugerują, że zespół Ferrari może skrywać kolejną tajemnicę techniczną.
baner_rbr_v3.jpg
Autosprint podał, że F14 T posiada nowy innowacyjny i zaawansowany system chłodzenia, który ze względu na zwiększoną liczbę urządzeń odzyskujących energię z bolidu i magazynujących ją, w sezonie 2014 będzie kluczowy. W relatywnie chłodnym Jerez wiele zespołów obserwowało w swoich bolidach podwyższone temperatury.

Zdaniem Alberto Antoniniego F14 T posiada relatywnie małe boczne sekcje bolidu gdyż Ferrari skrywa w sobie nowe rozwiązanie zastępujące tradycyjne radiatory. Według Włocha zespół współpracuje z amerykańską firmą , Mezzo Technologies, która jest liderem na rynku „mikrorurkowych wymienników ciepła”.

Co ciekawe od sezonu 2014 wszystkie bolidy F1 w bocznych sekcjach bolidu mają zamontowane zunifikowane struktury zderzeniowe, które także oparte są o technologię „rurek”.

Wcześniej media donosiły, że Ferrari opracowało na sezon 2014 technologię redukowania biegów podobną do bezstratnego wrzucania biegów, seemless. Świadczyć miałyby o tym dużo łagodniejsze dźwięki wydawane przez F14 T podczas redukowania przełożeń i miałoby pomóc w podniesieniu efektywności odzyskiwania energii z bolidu.

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

24 KOMENTARZY
avatar
Kalor666

14.02.2014 09:09

0

Mam nadzieję, że to będzie mistrzowski bolid. I mam nadzieję, że będę miał to gdzie obejrzeć ;]


avatar
bendyz

14.02.2014 09:11

0

@Kalor666 Najlepszy bolid i wyrównaną walkę Alonso z Raikonenem. Mam nadzieję że Ferrari w końcu się postarało


avatar
milion

14.02.2014 09:24

0

może w końcu się uda, już nie ważne kto stanie na pudle wśród kierowców, ale oby Ferrari w końcu zdobyło tytuł konstruktorów do tego jeszcze żeby Williams powalczył w środku lub czasem wyżej i Mac jakwróci do formy to będzie ciekawy sezon


avatar
zu7

14.02.2014 10:15

0

Gdy przeczytałem o tych rurkach to zaraz do głowy przyszły mi do głowy te rurkowe ciepłowody znane z komputerowych radiatorów na procesorach i kartach graficznych. Może kombinują coś w ten deseń.


avatar
Sasilton

14.02.2014 10:37

0

Tylko to chyba trochę za ciężkie jak na standardy F1 :)


avatar
zu7

14.02.2014 10:51

0

Też o tym pomyślałem. Taki dobry radiator do procka to zdrowy kawał metalu. Czasem to aż żal mi patrzeć w jak prymitywny sposób użyty :) No ale liczą się detale. Myślę że można się tym pobawić w najbardzej przegrzewających się miejscach. No i aluminium, choć nie najlepsze jako przewodnik ciepła to nie jest takie ciężkie a jest używane w radiatorach.


avatar
lobuzer

14.02.2014 11:29

0

Z tego co czytałem, to innowacyjność nie dotyczy zmian biegów, ale przede wszystkim odcinania dopływu paliwa do silnika po odjęciu gazu. Dzięki temu wzrasta efektywność spalania oraz efekt hamowania silnikiem.


avatar
YounGOD

14.02.2014 11:33

0

to nie pryzpadkiem seamless gearboz, a nie seemleas?


avatar
YounGOD

14.02.2014 11:33

0

sorry miało być gearbox


avatar
ArcyZ

14.02.2014 11:56

0

Parę tygodni temu, było też info, że Ferrari zdecydowało się chłodzić bolid wodą, a nie tylko powietrzem, takie rozwiązanie pozwala na zaoszczędzenie trochę miejsca, ale za to jest to cięższe rozwiązanie. Ferrari miało kompensować dodatkową wagę tym, że silnik został zrobiony z ultra lekkich, nowoczesnych materiałów sprawiających, że silniki Ferrari są najlżejsze.


avatar
kempa007

14.02.2014 12:15

0

10. ArcyZ tylko, ze chłodzenie woda jest chyba zakazane. musialbym zerknac na przepisy, poza tym wiaze sie z nim jeszcze kilka innych problemow...


avatar
lobuzer

14.02.2014 12:26

0

kempa007 nie ma chyba rozwiązań bez problemowych, a raczej bez negatywnych aspektów. Zawsze decyduje bilans zysków i strat. ArcyZ waga jest chyba kluczowa, biorąc pod uwagę fakt, że zrezygnowali z osłony turbo, co nie jest po nosie M i R. Nie ma co tak wcześnie skreślać chłodzenia wodą...


avatar
MaMuT

14.02.2014 13:30

0

Tyle że w przypadku silników ograniczenia dotyczące doboru materiałów również istnieją więc kolosalnych różnic dotyczących wagi jednostki tutajbym się nie spodziewał. W grę wchodzi również minimalna waga zespołu napędowego bodajże do 145 kg więc tego też nie przeskoczy... Przewaga Ferrari może być spowodowana patentem Weichai dotyczącym chłodzenia kanałów olejowych. Tak naprawdę w Australii zobaczymy co Włosi zmajstrowali


avatar
Skoczek130

14.02.2014 17:25

0

Jeżeli miałbym wybierać pomiędzy fabrycznymi zespołami, to zdecydowanie życzę mistrzostwa Ferrari. :))


avatar
sly1234

14.02.2014 20:26

0

ferrari jest zawsze widziane w roli faworyta mimo braku majstra przez ostatnie lata. Ja jestem pelen optymizmy dla Williamsa. Niech im wreszcie zacznie się lepiej układać ! Masa może im bardzo pomóc . Pozdrawiam i czekam na nowy sezon .


avatar
fracky

14.02.2014 22:11

0

Chłodzenie wodą zakazane ? Czy wy się z misiami koala się na łby pozamienialiście ? Jakie chłodziwo waszym zdaniem odbiera ciepło z silnika oprócz oleju ? Zasadą działania nic się tu nie zmienia @ArcyZ Widzę ,że jak dzwony dzwonią to oblatujesz wszystkie kościoły w okolicy. Wspomniane przez Ciebie info dotyczy chłodzenia IC, a nie silnika. Nie siej zamętu.


avatar
Gosu

14.02.2014 22:44

0

16. fracky lubię Twoje wypowiedzi i cięte riposty, ale zamiast "punktować" kolegów wytłumaczyłbyś nam mniej, więcej o co kaman ;)


avatar
lobuzer

15.02.2014 08:30

0

fracky, tu raczej chodzi o udział chłodzenia wodnego w całości procesu i na ile można dzięki temu ograniczyć chłodzenie powietrzem. Korzyści jakie to daje to nie tylko wydajność samego układu, ale przede wszystkim lepsze zarządzanie aerodynamiką.


avatar
fracky

15.02.2014 09:28

0

@17 Gosu Proste jak budowa cepa, bo zasada działania chłodzenia w bolidzie jest dokładnie taka sama jak w przypadku aut drogowych. Korzysta się z chłodzenia wodnego, olejowego i powietrznego. Różnią się tylko i wyłącznie szczegóły, o których traktuję między innymi ten artykuł. Natomiast kiedy czytam takie wypociny, choćby redaktora tego portalu, to się złośliwe wstawki same przychodzą do głowy. Co do Intercoolera czyli chłodnicy pośredniej, która jest stosowana w jednostkach z doładowaniem, to chodzi o to ,że Ferrari zastosowało dodatkowy czynnik chłodzący jakim jest woda. Można się domyśleć ,że przeważnie się jej nie stosuję, bo IC przeważnie ma budowę prostego wymiennika ciepła, takiego jak w Twoim komputerze. Nie wiem czy muszę dodawać wyjaśnienie o idei stosowania chłodnicy pośredniej, ale na wszelki wypadek to zrobię. Otóż podczas sprężania adiabatycznego następuję wzrost ciśnienia oraz temperatury, która powinna opuścić układ, w którym zachodzi zjawisko. Jako ,że turbo pracuję w wysokich temperaturach, ważne jest aby odebrać odpowiednio ciepło, aby uzyskać jak najlepsze ciśnienie. Stąd zastosowanie IC i Ferrari postanowiło dodatkowo ulepszyć tą chłodnicę. Wadą są dodatkowe kilogramy, zaletą pewniejsze chłodzenie - może to się okazać kluczowe przy gorących wyścigach. @18 lobuzer Raczej chodzi tu o to co zostało napisane. Jak dla mnie sens jest oczywisty, a co autor miał na myśli w dalszej perspektywie, jest jego sprawą. Pzdr


avatar
ArcyZ

15.02.2014 09:58

0

Nie napisałem, że będą chłodzić silnik, tylko, że dodatkową wagę chcą rekompensować rzekomą niską wagą silnika.


avatar
Skoczek130

15.02.2014 12:04

0

@fracky - nie każdy jest mechanikiem... ;)


avatar
6q47

15.02.2014 16:34

0

21. Skoczek130 Nie trzeba być mechanikiem... Zasady pracy podstawowych systemów auta powinien znać każdy fan czterech kółek:)


avatar
MaMuT

15.02.2014 18:01

0

Konkluzją jest to że obecne silniki będą działały kiedy będzie chłodno i wyścig będzie się rozgrywać na rozsądnych wysokościach... Luca Mammorini mówił że Pomijając zużycie Jednostki na Interlagos tracą z marszu 10-15 KM od np Spa gdzie wyścig rozgrywa sie na niższej wysokości... Do tego najważniejsze jest aby powietrze dochodzące do dolotu było jak najchłodniejsze i jak najgęstsze. Problemy Red Bulla mogą się pogłębić i gdy na stosunkowo trudnym do wyprzedzania torze Vettel będzie musiał odpuszczać nie po 1 sek jak na Węgrzech ale co najmniej 2-3 sekundy by strumień powietrza dolotowego był płynny i nie zaburzony.brudnym i gorącym powietrzem z samochodu prowadzącego. Teraz powrót do silników drogowych 0.9 TwinAir korzysta z piezoelektrycznych wtryskiwaczy które odcinają dopływ paliwa podczas odpuszczania gazu... Hamowanie silnikiem jest tam bardzo skuteczne. kosztem zwiększonych obciążeń na wał Korbowody i panewki korbowe ... Silnik będzie oszczędniejszy kosztem wytrzymałości a w tym sezonie to też jest słowo kl\ucz zarówno przy silnikach jak i nowych skrzyniach seamless. Jeśli wyścigi będą gorące to Ferrari na torach średnio i niskodociskowych może być bardzo mocne


avatar
pawel123

23.04.2014 19:42

0

oddawaj fartucha


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu