Dyrektorzy McLarena, Tim Goss oraz Paddy Lowe, odpowiedzialni bezpośrednio za projekt nowego MP4-26 w wywiadzie dla oficjalnej strony zespołu podzielili się sowimi uwagami dotyczącymi charakterystycznego wyglądu nowego MP4-26 i nie tylko. Zapowiedzieli także wdrożenie kolejnych nowinek technologicznych przed startem sezonu.
Jakie są główne zmiany wizualne w nowym MP4-26?Tim Goss: „Uważam, że mamy kilka nowinek w bolidzie- długi rozstaw osi oraz boczne wloty powietrza w kształcie litery U są tego najwyraźniejszymi przykładami. Rozumowanie jakie za tym stało miało na celu zapewnienie możliwie najlepszej jakości czystego powietrza dla dolnego płata tylnego skrzydła i podłogi bolidu. Chcemy, aby tył auta pracował możliwie najlepiej po tym jak utraciliśmy część przyczepności z powodu zakazu używania podwójnych dyfuzorów”
„W sezon 2011, KERS tworzy jedną zintegrowaną część, która mieści się w klatce bezpieczeństwa, pod zbiornikiem paliwa. W sezonie 2009, ukryty był w bocznych wlotach powietrza. Wlot powietrza do chłodzenia tego systemu znajduje się bezpośrednio pod głównym, głównym wlotem powietrza.”
„Po raz kolejny mocno pracowaliśmy nad systemem chłodzenia bolidu: mamy drugi wlot powietrza na pokrywie silnika, który odpowiada z chłodzenie skrzyni biegów i systemów hydraulicznych.”
Jakie były największe wyzwania przed sezonem 2011?
Tim Goss: „Dla mnie, były dwa: odzyskanie utraconej siły dociskającej po zakazie używania podwójnych dyfuzorów oraz pełne wykorzystanie opon Pirelli. Opony wytrzymują jedynie 10 okrążeń, a sprawienie żeby wytrzymywały dłuższe dystanse jest wyzwaniem. Musimy więc z bliska przyjrzeć się konfiguracji i ustawieniom zwieszenia, aby opony dłużej wytrzymywały.”
Paddy Lowe: „Wdrożenie KERS z powrotem do bolidu było dużym zadaniem. Przy współpracy z Mercedesem, definicja specyfikacji dla Mercedes Benz High Performace Engines było bardzo satysfakcjonująca: mieliśmy wspaniałą współpraca pomiędzy nami. Między dwoma zespołami czasem może być wiele trudności w odnalezieniu położeń, ale jestem zadowolony jak tego dokonaliśmy i bardzo zadowolony z wyniku.”
Tim Goss: „System ciężko było także zmieścić w aucie, gdyż potrzebujemy więcej paliwa. To było pierwsze wyzwanie, ale udało się. Było kilka trudnych decyzji dotyczących architektury dotyczącej koncepcji aerodynamicznej, ale sądzę, że zakończyliśmy z układem z którego jesteśmy zadowoleni.”
Obaj podkreślaliście wysiłek zespołu włożony w rozwój tego bolidu- czy ostatnia restrukturyzacja zespołu odzwierciedla to?
Paddy Lowe: Restrukturyzacja odpowiada za zwiększenie roli Tima w dziale inżynieryjnym, ale była dobra także dla oddelegowania pracy wokół następnej generacji starszych inżynierów w firmie.”
„Ciężar pracy nad MP4-26 rozłożyliśmy na pięciu czy sześciu starszych inżynierów, specjalizujących się w różnych dziedzinach- ta struktura będzie kontynuowana pod okiem Tima. Jestem naprawdę dumny z tego jakie mamy talenty w McLaren Racing, a dla niektórych nowych graczy była to świetna okazja bezpośrednio wnieść coś do bolidu.”
Tim Goss: „To nie tylko dobre dla niech; to dobre dla firmy i dobre dla finalnego produktu. Sądzę, że będziemy robili lepsze bolidy, ponieważ mamy większy dostęp do mocy w systemie projektowym. To są dobrzy ludzie i wszyscy mają dobre pomysły- to frazes, ale w dzisiejszych czasach bolid jest naprawdę budowany wysiłkiem zespołu.”
Jakie są twoje aspiracje tuż po pokazaniu MP4-26?
Tim Goss: „Postawiliśmy sobie bardzo ambitne cele w sezonie 2011. Zawsze chcemy robić coś więcej i jesteśmy bardzo krytyczni wobec osiągów, ale czujemy, że zrobiliśmy dobrą robotę. Zidentyfikowaliśmy pewne obszary, w których możemy dodać osiągów bolidowi- przez następne tygodnie zadaniem będzie zamontować je w bolidzie i sprawdzić przed pierwszym wyścigiem. To duże wyzwanie.”
04.02.2011 14:30
0
O ile wierzyć zdjęciom z prezentacji, to wydech w MACu jest na zasadzie Merca czyli tradycyjnie skierowany na dyfuzor (mogą to być tylko atrapy bo coś kiepsko widać). Nie wiem tylko czym jest ta rura z tyłu umieszczona centralnie na wysokości tylnego skrzydła.
04.02.2011 14:43
0
1. Peti_bis przyznali sie juz, ze bebechy byly sztuczne, plastikowe..., tylkoskorupa byla w oryginalnym ksztalcie. Z reszta to logiczne...
04.02.2011 15:22
0
Aerodynamika wyglada naprawde swietnie,zwlaszcza z gory,poprostu moim zdaniem wymiata,zobaczymy jak w praktyce...ROBCIO..GO..GO
04.02.2011 15:37
0
Szkoda że LRGP tak od razu odsłonił karty, przez ten miesiąc na pewno można popracować nad skopiowaniem rozwiązania z wydechem. Z drugiej strony warto chyba przetestować układ jak najszybciej. Sam nie wiem co lepsze: droga Renault czy droga Mcl...
04.02.2011 16:07
0
a ja stawiam ze w tym roku bardzo mocne bedzie renault maclaren i force india byc moze tez redd bull
04.02.2011 16:22
0
a ja mowie że bedzie problem z temperatura opon na tylnej osi, kola sa zbyt odsloniete. Dobrze pomyslane tylne zawieszenie, powietrze kierowane bezposrednio na "drazki" podtrzymujace koła stylowane na "skrzydla" zawsze to dodatkowy docisk (podobnie jak LRGP ma na przodzie) Zmodyfikuja troszke tył biją sie o mistrza a LRGP bedzie im podgryzalo punkty ;). A ferrari bedzie lezalo i kwiczało ;)
04.02.2011 16:27
0
Moim zdaniem LRGP nie miało jak ukryć swojego wydechu więc rozważanie czy dobrze zrobili odkrywając karty jest zbędne. Po kilku minutach piewszego dnia wszystkie ekipy wiedziałyby już o nowatorskim układzie wydechowym na podstawie kamer termowizyjnych. Poza tym stworzenie takiego wydechu napewno jest bardzo trudne i wymaga przeprojektowania podłogi co zajmie pozostałym mnustwo czasu a LRGP w miejscu nie będzie stać :) Ja już postawiłem na Kubicę na koniec sezonu :D
04.02.2011 16:31
0
Zastanawiają mnie te dziwnie ukształtowane wloty powietrza. Obawiam się, że mogą stwarzać problemy z właściwym zbalansowaniem bolidu przy silnych bocznych wiatrach, jakie zdarzają się co roku na niektórych torach.
04.02.2011 16:41
0
Jeśli wydech LRGP okaże się strzałem w dziesiątkę, to inni na pewno będą chcieli to skopiować, tyle że będzie to oznaczało konieczność budowy bolidu niemal od początku, na co będzie stać tylko najbogatsze zespoły. Jednak może zabraknąć na to czasu. W tej sytuacji bardziej prawdopodobne jest to, że zespoły odpuszczą sobie kopiowanie pomysłu LRGP i skupią się na budowie nowego bolidu na sezon 2012, co może ułatwić walkę LRPG. Tak więc trzymajmy kciuki, aby rozwiązanie/rozwiązania zastosowane przez LRGP okazały się trafione. Niestety, dowiemy się o tym dopiero w Bahrainie.
04.02.2011 16:47
0
sorki za offtop jednak muszę to napisać. Wyczytałem że renault zna tajemnicę Q3 redbulla ale nie tylko oni inne zespoły też. jednak LRGP ma takie same silniki jak red bull. Po prostu mają tego samego konstruktora silników :)(musieli zbadać zużycie silnika i takie tam pewnie) i na koniec sezonu renault musiało się dowiedzieć na czym to polega . Więc chodzi o to żeby zapewnić stałe ciśnienie gazów wylotowych które napędzają dyfuzor. Wiadomo jednak że gdy zdejmiemy nogę z gazów to spaliny płyną wolniej i dmuchany dyfuzor zmniejsza swój docisk i bolid traci przyczepność. aby spaliny przepływały z stałą prędkością trzeba opóźnić spalanie tak aby nawet gdy nie trzymamy nogi na gazie było stałe ciśnienie. Aby to zrobić trzeba wyregulować silnik na nowo a to zajmuje sporo czasu. Jednak redbull na Q3 zaprogramowało specjalny tryb pracy silnika który włączali kierowcy guzikiem na kierownicy(proste nie, podobno w f1 już to stosowano za czasów turbo). są też wady tego rozwiązania silnik się szybciej zużywa, paliwo jest stale pobierane,i wytwarza mnóstwo ciepła. dlatego stosowano to tylko w q3, stąd też silniki redbulla częściej leciały niż renówki. W tym roku ten trend rozwinęło i red bull i LRGP,. wydłużono rury wydechu zrobił to LR wiadomo jak i redbull 2 dnia testów pokazał nowy dyfuzor z podobnym konceptem jednak wydech jest z tyłu. więc muślę że te dłuższe wydechy nie tylko od tak sobie ale po to aby buło stałe ciśnienie wydmuchu spalin i lepsza moc przy niższych obrotach. Jednak renault nie może skopiować całego programu tylko napisać po swojemu. uff koniec
04.02.2011 16:54
0
#8 BMW miało podobny problem
04.02.2011 17:26
0
10. wariat133- hmmm całkiem sensowne co piszesz. I to co piszesz, jest na 99% prawdą.. można się domyślić po tym, jak leciały silniki RBR. Tylko jak już my o tym wiemy, to reszta zespołów już na pewno też o tym wie ;)) Mam nadzieję, że będzie wszystko okej i że wydech okaże się strzałem w 10-tkę ;)
04.02.2011 17:31
0
Jeżeli chcecie wywinąć pirueta nowym MP4-26 to na stronce http:// mclaren.com/ 2011revealed/ jest aplikacja 3D uruchamiana w przeglądarce :)
04.02.2011 17:47
0
10. wariat133 Teoria którą napisałeś wygląda na sensowną, tylko jeżeli ty to wiesz to inne teamy też. Jeżeli to prawda i LR uwzględniło tę nowinkę w swoim bolidzie, to zapowiada się ciekawy sezon jeżeli chodzi o kierowców LR. Na razie wole się nie napalać i wstrzymać się od komentarza osiągów poszczególnych bolidów, bo i tak wszystko zweryfikuje pierwszy wyścig. Uwielbiam tą atmosferę, czuję się podobnie jak przed świętami :)
04.02.2011 18:01
0
10 - to o czym piszesz było już wiadomo w trakcie poprzedniego sezonu. Myślę że w tym roku wszyscy będą w jakimś stopniu korzystać z tego rozwiązania przy dmuchanych dyfuzorach. To właśnie to było przyczyna awarii bolidu Vettela - uszkodzony kolektor wydechowy - co sami przyznali po którymś wyścigu - nie pamiętam po którym dokładnie. Dlatego w zeszłym roku objeżdżali wszystkich - myślę że na ten rok ilość innowacji z ich strony może być mniejsza - każdy szykując się na ten sezon starał się podążać ich tokiem myślenia i szukać wszelkich dziur w regulaminie do wprowadzenia nowych rozwiązań.
04.02.2011 18:04
0
Dodam także że przypadki w których musiał Vettel czasem odpuścić na kilka okrążeń wg mnie był spowodowane właśnie większym zużyciem paliwa zużywanego w trakcie ucieczki lub pogoni - następnie musiał kilka kółek folgować - często się to zdarzało. Ale to tylko moja prywatna opinia.
04.02.2011 18:09
0
Jak najbardziej popieram rozwazania poprzednikow. Wszystko co tu napisano ma sens i wydaje sie prawdą. Zwłaszcza potwierdza to rozmowa Roberta ktory stwierdzil ze auto sie nie przegrzewa ze wszystkie temperatury są w normie. A to stanowilo przeciez najtrudniejsze zadanie kierujac spaliny inaczej niz konkurencja
04.02.2011 18:26
0
a wiecie moze jakie wymiary ma nowy mclaren ?
04.02.2011 18:56
0
tzn. o tym wynalazku redbulla to wiedziałem wcześniej, jakoś tak w połowie sezonu 2010 adrian newey puścił parę z gęby. Ale teraz niedawno wyszły te wszystkie opisane wyżej szczegóły jak i wiele innych jednak znawcą żadnym nie jestem po prostu pisze to co zrozumiałem z zagranicznych stron o technice w F1. Lubię te napięcie przed sezonowe, wszystkim się udziela. I niech nie piszą ci co twierdzą że testy nic nie mówią, zaczekajmy itp. -to jest oczywiste, że mają racje, jednak nie potrzebnie krytykują tych co się jarają tym wydechem i podobnymi kwestiami tech. Cały wyścig technologiczny to naprawdę pasjonuje, i na tym polega między innymi magia F1. pozdr.
04.02.2011 19:36
0
Tak sobie myślę, ze jednak inżynierowie LR tak zaprojektowali ten system wydechowy, żeby nie można go było, ot tak sobie skopiować i dołożyć do istniejącej konstrukcji - nie po to się męczyli cały prawie rok , by to rozwiązanie było na kilka wyścigów. Myślę że jest tam jakiś haczyk który nie pozwoli na skopiowanie 1:1 tego rozwiązania. podobnie zresztą było z kanałem F u ML. Niby prawie wszyscy w końcu go zastosowali, ale i tak najlepiej działał w ML. Zobaczymy. Na razie wygląda to wszystko na szachy i szokowanie konkurentów rozwiązaniami co do których sami konstruktorzy nie są pewni czy zadziałają, jak sobie założyli.
04.02.2011 19:57
0
15. Termik Dodam jeszcze że drugą wersją awarii bolidu była przegrzana świeca, było to w pierwszym wyścigu czyli Bahrajnie. Vettel jechał pierwszy i nagle tracił moc , dojechał na 4 pozycji. Prawdopodobnie podjarał się i dmuchał w dyfuzor także w trakcie wyścigu co doprowadziło do przegrzania. To tylko moje domniemania...
04.02.2011 20:18
0
15 &16 Termik Bingo ! Sam już o tym pisałem dużo wcześniej że dziwnie wyglądały niektóre awarie Vettela ( ta w Bahrajnie o której piszesz z @ kobi60 , czy też ta w Hiszpanii , gdyż ciężko jest uwierzyć że bolidem F1 da się jechać , prawie na limicie , gdy nie działają poprawnie hamulce ) i nagłe jego regeneracje ..... Gołym okiem było widać że jedzie w trybie oszczędzania paliwa . ------------------- A co do prezentacji McLarena , to również nie chce mi się wierzyć , ze chłopcy z zespołu bez żadnej ściemy pokazali to co się kryje pod osłonami ... Założę się że w najbliższym czasie zobaczymy inne rozwiązania wydechu ..... i chyba nie tylko .....
04.02.2011 20:41
0
Ciekawe czy przez te trochę małe "U" wloty nie będzie się silnik przegrzewał ? Z przodu bolid brzydki jak gollum ale może być szybki. Nie musi być piękny.
04.02.2011 21:50
0
do 12. rogas144 stałego ciśnienia gazów wylotowych po prostu nie da się uzyskać. można próbować poprzez dopalanie mieszanki w wydechu ale nie wiem czy to jest obecnie możliwe twoja teoria o opóźnianiu spalania jest mało sensowna bo aby polepszyć osiągi stosuje sie przyśpieszenie zapłonu w silnikach spalinowych może pora się doszkolić? "Wiadomo jednak że gdy zdejmiemy nogę z gazów to spaliny płyną wolniej i dmuchany dyfuzor zmniejsza swój docisk i bolid traci przyczepność. aby spaliny przepływały z stałą prędkością trzeba opóźnić spalanie tak aby nawet gdy nie trzymamy nogi na gazie było stałe ciśnienie" ...o #$!... shit happenss
04.02.2011 22:48
0
@10. wariat133 http ://www .f1wm.pl/php/wiad_gen.php?id=20272 :)
04.02.2011 23:23
0
5. Piotrek19 to 19 to tyle miesięcy oglądasz F1?? O FI zapomnij..nawet bolidu nie pokazali a ty już wiesz że będą mocni. Uważam że nie powtórzą osiągniecia z ubiegłego roku. Widze że kierujesz sie wynikami pierwszych testów 4. Szkodzik Spokojnie Lotus Renault nic nie odsłonił. Taki wydech to nie prosta sprawa i nie da się go o tak ukryć. Zresztą gdyby się nawet dało jakie byłby w tym sens. To trzeba bardzo dokładnie przetestować. Temperatury tam muszą byc idealnie normach Co do Renault. Ostatnio przyznali że odpowiedni pakiet areo pojawi się dopiero w trzeciej seri testów. Wcześniej mają nadal sprawdzać pracę wszystkich systemów i skupić się głownie na oponach. Słyszałem że ostateczną wersje R31 z wszystkimi nowościami zobaczymy dopiero najwcześniej na testach w Bahrajnie Zastanawia mnie także fakt że dość otwarcie mówili o nowym wydechu. Coś kombinują ??? odwrócenie uwagi konkurencji ??? może chcą żeby tym się zajeli bo korzyści są minimalne a coś dużego chowają. Oby tak było bo przyznam że ja narazie jestem dość zaniepokojony pomimo "super" czasu Roberta. DLaczego ?? Kubica się dziwnie wypowiada. Na zagranicznych portalach dało się znależć niepokojące wypowiedzi. Mam nadzieje że tylko pragnie żeby zbytnio prasa się nim nie interesowała. Co do Mclarena stasznie zastanawiają mnie sekcje boczne.
05.02.2011 00:18
0
hmmm chodziło mi raczej o fakt że LR zna tajemnicę RB (lepiej niż inne zespoły)i że trzeba utrzymać jednakową prędkość spalin dla najlepszych efektów. przepraszam najmocniej za ten błąd z tym opóźnieniem coś nie tak do końca zrozumiałem. i dzięki za linki. jak pisałem nie jestem tam żadnym znawcą. @24. Ja się umiem do błędu przyznać jednak nie lubię jak ktoś się nadyma. shit happenss
05.02.2011 00:53
0
10. wariat133, facet ale wypadłeś jak filip z konopki, to co piszesz to prawda , ale to wszyscy kibice wiedzieli juz w połowie minionego sezonu, red bull miał inne mapowanie silnika na Q3, ale nie było wiadomo do końca czy to tylko to , czy oprócz tego maja jeszcze coś innego co im pomaga.
05.02.2011 00:56
0
Cyk- Robert zawsze sie "dziwnie wypowiada" , jest bardzo ymagający i nawet jak jest super to on i tak nie podnieca sie tym tylko studzi emocje, zimna profesjonalna krew.
05.02.2011 08:42
0
Jedno jest pewne ..... McL nie przygotował nowego samochodu na pierwsze testy. Maja zatem jakieś problemy. Ciszę się, że LR jest o krok do przodu ..................
05.02.2011 09:56
0
30 A moim zdaniem woleli rozeznać się jak wygląda konkurencja i szybko skopiować to co się da, albo zacząć kopiować, nie pokazując swoich asów.
05.02.2011 10:06
0
@23 Karlito, nie będzie. Widziałes jakie duże są chłodnice w bolidzie? Na prezentacji McL widać wyraźnie. Poza tym otwory wlotowe są tak usytuowane że nic nie zakłuca wlotu strugi, ani opona, nos czy skrzydło. Na pewno takie coś jak odpowiednie chłodzenie wzieli pod uwagę już na etapie projektowania. @22 Grzesiek 12. Ja też pisałem że zarzyna silniki. A co do tajemnic RedBulla to polecam przeczytać (z lipca 2010): http : // scarbsf1 wordpress com /2010 /07 /10 / red-bull-ma p-q-the-secret-t o-the-teams-q3-pace/ [usunąć spacje i wstawić kropki] Chłopaki, Wariat133 dobrze gada tylko źle zdania składa :). Chodzi mu o to co opisano w linku powyżej. Tego co ma Renault nie da sie "po prostu" skopiować. Można jakiś ekwiwalent wymyślać ale nei przeprojektowywać kilka systemów w bolidzie bez pewności że będzie lepiej. Raczej skupią sie na razie na swoich własnych rozwiązaniach. Zaczna tak jak przy podwójnych dyfuzorach po wyścigu i rezultatach oceniać czy to coś daje tak naprawdę czy nie, bo na razie to tylko taki "bajer". Nie żebym krytykował renault- chłopaki mają świetne pomysły i innowacyjnie myślą- to świetnie prognozuje na przyszłość. Pozdrawiam fanów F1.
05.02.2011 11:08
0
31. razor1: W F1 niczego nie da się szybko skopiować. Nawet mała owiewka wymaga żmudnych obliczeń i testów w tunelu aerodynamicznym. Przystańcie pisać głupoty, że w F1 coś można szybko skopiować.
05.02.2011 11:18
0
32. dzdzownica: Masz rację. Zanim inni zaczną kopiować wydech z LRGP, muszą mieć pewność, że daje on przewagę, a to będzie wiadomo dopiero po dwóch lub trzech wyścigach. Póki co będą się tylko przyglądać i analizować. A kiedy w końcu zabiorą się za to, może okazać się, że jest już za późno i nie warto i skupią się na nowym bolidzie na 2012 odpuszczając sezon 2011. Poczekajmy na pozostałe testy. Jeśli LRGP będzie podczas nich cały czas w ścisłej czołówce, to będzie to dobry prognostyk na cały sezon.
05.02.2011 11:27
0
30. lechart No tak są krok do przodu tak jak rok temu wszyscy byli krok przed RB bo przecież też nie przygotowali bolidu na pierwsze testy jak sie nie myle.Prawdopodobnie chcieli więcej czasu popracować np w tunelu.
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się