FIA opublikowała regulaminy na sezon 2010
Wraz z nowym regulaminem sportowym i technicznym Formuły 1 na sezon 2010 opublikowanym dziś przez FIA, pojawiły się zmiany w procedurze kwalifikacji dostosowującej ją do liczby 26 startujących samochodów.W ostatniej 10-minutowej części kwalifikacji weźmie udział 10 samochodów. Jednakże wraz z wprowadzeniem braku tankowania w wyścigu, kierowcy biorący udział w Q3 będą mogli mieć dowolną ilość paliwa na pokładzie.
Wśród kolejnych istotnych punktów opublikowanego regulaminu jest informacja o zachowaniu obecnej punktacji w przyszłym sezonie, pomimo starań Berniego Ecclestone o wprowadzeniu medali.
Co więcej, minimalna waga samochodu zostanie podniesiona do 620 kilogramów, co zapewne ucieszy fanów Roberta Kubicy i Marka Webbera. Zmiana została wprowadzona ze względu na system KERS, który będzie dozwolony także w przyszłym sezonie. Poza KERS, w przyszłym roku można będzie także korzystać z podgrzewaczy opon, które pierwotnie miały zostać zakazane wraz z wprowadzeniem gładkich opon.
komentarze
1. Daniels
no i git. mogli by jeszcze zmienic punktacje na proponowana przez fota (12-9-7-5-4-3-2-1) i juz bernie siedzial by cicho z tymi swoimi medalikami.
po za tym jakos mi sie nie widzi ten zakaz tankowania, bedzie mniej ciekawie;/
2. Konik_mekr
Ta, na innym serwisie czytałem wywiad z Berniem. Jego argument za wprowadzeniem medali był taki, że gdyby teraz były medale, to Sebastian Vettel miałby stratę tylko czterech wygranych do Buttona, a on jest w stanie to odrobić. Szkoda, że nie wziął pod uwage tego, że teraz o mistrza poza ta dwójką walczy jeszcze Webber.
Zakaz tankowania sprawi, ze Q1, Q2 i Q3 będą takie same;/. Mogliby zarządzić, że np. w Q3 każdy przejeżdża jedno okrążenie.
3. brain87pl
@Daniekls: tankowanie tankowaniem, ale wciąż trzeba zmieniać opony więc dużej straty nie będzie.
Mnie martwią kwalifikacje, teraz każdy będzie startował z minimalną ilością paliwa i tutaj może być nudno bo wciąż będą wygrywać jedni i ci sami zawodnicy:/
4. q.p.r
mi bardzo odpowiada ten regulamin. myślę że kwalifikacje będą ciekawsze.
5. ssupras
Właśnie, gdyby w Q3 każdy musiał jeździć z pełnym bakiem, przetasowałoby to czołówkę... Abstrahując od tego, Q3 będzie teraz nudne, nie będzie spekulacji, że ktoś jedzie na oparach, a ktoś na jeden pit itp...
Poza tym, jeśli jest zakaz tankowania, to aż boli, że nie ma konkurencji wśród opon, bo dopiero teraz firmy oponiarskie mogłyby konkurować wytrzymałością... Pewnie teraz najlepsza będzie taktyka na jeden stop, jeśli nie na zero, ale pewnie zostanie zachowany obowiązek wymiany opon...
6. Punksnotdead
Nie podoba mi się ten brak tankowania : /
7. szaszlyk
ja natomiast zastanawiam się jak zachowają się te cysterny w przypadku grożnego wypadku. Taka ilość paliwa w bolidzie na poczatku wyścigu gdzie zazwyczaj dochodzi do kontaktów nie idzie chyba w parze z bezpieczeństwem na torze
8. Iwan.
Choć nie jest obecna punktacja najlepsza, to i tak lepsze to niż jakiś system medalowy.
Ciekawe, czy RBR i BGP będą używać KERSu w przyszłym sezonie.
9. Chikita
A ja sie zastanawiam jak skonstruowane sa baki na paliwo w bolidach. Skoro tak wazny jest rozklad balansu samochodu, to w jaki sposob przemieszczejace sie na zakretach paliwo wplywa na zachowanie sie samochodu
10. fezuj
Wsio ok, ale jakoś nie mogę sobie wyobrazić Q1 z 26oma bolidami na torze!! przecież to będzie istny horror . Sędziowie będą co rusz karać za zajeżdżanie, blokowanie itp. bo skargi na takie zachowanie to będzie "chleb powszedni" przy takim tłoku. W/g mnie mogli dołożyć z 10 min. Q1 i ewent. podzielić stawkę na dwie grupy ( po jednym bolidzie z teamu czy np. losowanie ) . i po Q1 8 kierowców z najgorszymi czasami wylatuje a reszta już tradycyjnie startuje w Q2.
11. grzes12
Lepiej póżno niż wcale ....
FIA dała kopa dla FOTA zmieniając z obowiązkowego na dobrowolne używanie systemu KERS ... Nie wierzę w to żeby Ferrari i McL zreżygnowali z używania systemu ... a w Q3 będzie bardziej sprawiedliwie niż jest to dzisiaj .
12. daav
Możnaby było zrobić Q4 gdzie odpadałoby 6 aut, co do braku tankowania to to jest jakieś dziwne podejście...
13. Budyn_F1
Im wiecej samochodow tym wiecej zmian.
14. rsobczuk
NA pierwszy rzut oka wydaje mi się, że brak tankowania to bezsensowna sprawa. Póki co jest ciekawie, gdy zastanawiamy się, jaką strategię przyjmą zespoły. Wydaje mi się, że teraz bardziej sprawa wyprzedzania będzie rozgrywała się w boxach. Gdy szybszy bolid zostanie przyblokowany za tym wolniejszym, to zamiast próbować go wyprzedzić, zjedzie do boxu na wymianę opon i będzie gonił dalej nie mając przed sobą nikogo. Podobnie nie będzie strategii typu... wlanie takiej ilości paliwa, żeby na tor wyjechać tuż przed przeciwnikiem. Będzie nudniej. No ale zobaczymy... może się mylę. Myślę, że od 2011 roku tankowanie znów będzie dozwolone. To taki sam niewypalony pomysł jak kiedyś brak możliwości zmiany opon.
Co do KERS... myślę, że Ferrari i Mc będą go używały i być może Williams ze swoim mechanicznym KERSem pokaże na co go stać. Reszta... to loteria.
15. conrad30
Ja tam sie ciesze z tych nowych przepisów.W pit stopie będzie walka o jak najszybszy czas zmiany kół,a teraz się czekało aż pan z wężem zatankuje na dobrze znaną wszystkim strategie" wlać (tak dużo lub mało) paliwa ile się da żeby wyjechać przed kimś tam i zamulać go bo i tak Cie nie wyprzedzi.Myślę że nowe przepisy wprowadzą nową jakość i tak już wyżyłowanej prędkości w boxach.Będzie pewnie dużo błedów,ale taki to już sport!POZDRAWIAM
16. LEGGIERO
Jestem ciekaw jak wielkie zbiorniki z paliwem zespoly beda musialy zamontowac aby przejechac caly wyscig
17. konrad9892
Zakaz dotankowywania to przede wszystkim gratka dla konstruktorów aby stworzyć taki bolid który będzie zarówno szybki jak i oszczędny w spalaniu paliwa. Przecież nie mogą drastycznie zwiększać baku bo waga bolidu by się drastycznie zwiększyła. Gdyby od następnego wyścigu miałby być zakaz to bolidy jeździłyby z przyczepioną cysterną za jakiś hak z tyłu.
Swoją drogą komicznie by to wyglądało.
18. rembol
bez zmiany paliwa...komedia...... to w ogole niech wezma i wsadza w bolidy silniki 1,1...ogranicza wyscig do 30 okrazen i zdejma spojlery i z f1 zrobia... f1,1ccm
masakra....
19. dziubek414
18. rembol niewiem czy wiesz, ale tankowanie kilkanaście lat temu (za czasów Senny) było zakazane i w wyścigu działo się naprawde duzo, wiem że były inne bolidy, ale kto wie, może to jest dobry pomysł na wprowadzenie rywalizacji
20. tt16
NIe, tak 12-9-7 itp. byłaby chyba bezsensu.
21. PiotrasLc
Wszystko jasne , tylko pakiet aerodynamiczny powinień wrócic taki jaki był rok temu bo obecny i tak nic nie daje a chyba nawet pogarsza sprawe. Zakaz tankowania szybko wróci bo bolidy zaczną nie dojezdzac do mety z braku paliwa.
22. Iwan.
9. Chikita - na pewno będzie kierowcom trudniej, i dobrze, bo trochę ważniejsze będą umiejętności.
23. krz08
nawet całkiem niezłe
24. RapidWave
szkoda tego tankowania, bo to był ważny element strategii, można nawet było wyścig wygrać dobierając dobra strategię tankowań, to powodowało też że ten sport to gra zespołowa
25. anderis8
PiotrasLc- Nowy pakiet aerodynamiczny w żadnym wypadku nie pogarsza sprawy. Wyprzedzania jest trochę więcej, niż w zeszłym roku, a przede wszystkim można jechać bliżej za poprzedzającym bolidem. Ale to niewiele daje wobec ekstremalnie krótkiej drogi hamowania. No ale jak będzie więcej paliwa na pokładzie w przyszłym roku, to hamowanie się wydłuży.
Co do zakazu tankowania, to strategia będzie bardziej elastyczna. Teraz bolid po zjeździe do boksu będzie szybszy, niż przed zjazdem, odwrotnie, niż w tym roku. W dodatku zawodników nie będzie obowiązywał harmonogram tankowania, więc strategia będzie bardziej spontaniczna. Powiadacie, że można było wygrać wyścig rozkładem tankowań, ale teraz będzie można zmianami opon. Poza tym koniec z wyprzedzaniem w boksach, gdyż:
- nie można przewidzieć, kiedy rywal zjedzie do boksów
- czas pit stopów się skróci i teraz mechanicy będą musieli szybciej zmieniać koła (da się to zrobić w 3-4 sekundy i nie trzeba czekać kolejnych sekund, aż bolid się dotankuje), więc nie ma pewności, że Twoi mechanicy nie wymienią kół 2 sekundy wolniej, niż rywal
- No i bolid po postoju będzie teraz szybszy, bo będzie miał tyle samo paliwa, ale za to świeże opony.
18. rembol - Dla Twojej informacji, to w F1 przez większą część jej historii nie było tankowania. W erze Turbo, gdzie były najmocniejsze silniki w historii F1, tankowania też były zakazane. Więc skończie już z tym narzekaniem dla narzekania i przed strachem dla jakichkolwiek zmian w tej dyscyplinie sportu.
26. fan massy
Dobrze że będzie KERS
27. Zakrza
Dobrze, że nie ma nic głupiego, ale przy tylu bolidach mogliby punkty przydzielać powiedzmy 10 pierwszym kierowcom. No i były starania, żeby kwalifikacje były ciekawe, a tu tak samo...
28. grzechu1010
Niech wrócą do 1 okrążenia kwalifikacyjnego na głowę i dopiero będzie ciekawie.
29. ainak76
Zakaz tankowania nie jest złym pomysłem. Zgadzam się w pełni z ~anderis8
Jednak, jeśli to ma skłonić ekipy do nowych rozwiązań aby zmniejszyć zużycie paliwa, to moim zdaniem powinni równolegle wprowadzić ograniczenie ilości paliwa jaką może bolid spalić.
30. zu7
Szkoda że nie powrócili do rowkowanych opon. Dłuższa dłoga hamowania daje większe możliwości.
31. Marti
@ 8. Iwan. i @ 11. grzes12 - podobno zespoły zrzeszone w FOTA ustaliły między sobą, iż nie będą wbudowywać KERS do swoich przyszłorocznych bolidów.
32. maxis12
Ja tak dumam to bedzie ciekawie. Wiecej kol nie dokreconych jazda z podnosnikiem :D Start bedzie dopiero ciekawy. Ale jeszcze fajnie byloby jeden bolid dla kazdego kierowcy :D To dopiero bylobby z milion walk na jedyn kolku.
33. Piotre_k
Marti: podobno ustaliły, ale jeżeli do końca sezonu KERS da McLarenowi i Ferrari przewagę to ustalenia mogą pójść w kąt. No i zawsze będzie można wykręcić się Williamsem, który do FOTA nie należy i KERS pewnie będzie miał.
34. grzes12
@ 31 Marti . Tak jak pisze @ Piotre_k ,chociaż oczywiście nigdy nie można być pewnym czy dla McL i Ferrari ważniejsza będzie jedność FOTA czy też własny interes . Tak czy inaczej myślę to ustalenie FOTA było nie potrzebne , a ja wolałbym zeby jednak KERS dalej obowiązywał bo sam system nie jest zły i daje korzyści ,problemem przy jego stosowaniu jest balans i ustawienia bolidu , ale poprzez zwiększenie wagi minimalnej bolidu plusy uzywania KERSu przewyższą minusy .A także denerwują mnie opinie ludzi ktorzy zarzucają zespołom urzywającym KERS czerpanie profitów nie widząc jakie ponieśli koszty i dla sprawiedliwości dobrze by bylo zeby wszyścy przeszli tą samą drogę
35. Marti
Piotre_k i grzes12 - zgodzę się, że tak się może stać, niczego nie można wykluczyć, aczkolwiek moje zdanie w sprawie KERS-u jest ciągle takie same - wogole nie powinno się go używać. Nie powinno być tak, że jeden zespół może, ale nie musi sobie wprowadzić taką innowację a inny nie, albo jest to zakazane dla wszystkich, albo dozwolone dla wszystkich.
Ponieważ podniosą wagę bolidów, nie sądzę, aby większość teamów napalała się na KERS. Zobaczymy.
grzes12 - te profity nie są warte ogromu poniesionych kosztów, to kasa wyrzucona w
36. Marti
błoto.
Btw. Źle, że dalej będzie obowiązywał całkowity zakaz testowania, powinni przydzielić każdemu zespołowi chociaż z ok. 10-15 dni testowych, gdyż znowu może być tak, że z powody jakiegoś debiutu bądź powrotu będą różne "kombinacje testowe".
37. Oskar9191
Marti moim zdaniem wiekszosc zakazów/nakazow w F1 jest do bani konstuktorzy mogli by sie wykazac a tak to 26 prawie identycznych bolidow :/
38. grzes12
Marti - Fakt , KERS pochłonął zespoły ogromną kasę ...pytanie tylko w jakim miejscu byłyby zespoły takie jak McL ,Ferrari ,Renault i BMW zeby projektując bolidy nie postawiły na KERS ? Czy Brawn GP ,a pózniej RBR zdominowały by stawkę ?
jeśli chodzi o testy ,to pełna zgoda ;) A znając życie może coś jeszcze w tej sprawie się zmieni i jakieś testy w sezonie będą dozwolone ?
39. redlum
37. O to chodzi - żeby to kierowcy się wykazywali - a nie konstruktorzy. Bo sytuacja gdzie przeciętny kierowca z super-samochodem staje na budzie jest bez sensu.
40. karolf1
To jest nawet mądre bo na starcie będą mieli wszyscy maximum paliwa więc będzie sprawiedliwie a w kwalifikacjach będą mieli mało paliwa więc też będzie ciekawie.
41. Skoczek130
Zmiany są jak najbardziej OK!!! :) Żeby tylko teraz tego nie zepsuli nowymi "pomysłami"! :|
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz