Alonso: niedobór manewrów wyprzedzania to natura F1
Dwukrotny mistrz świata przedstawił własny punkt widzenia odnośnie niewielu manewrów wyprzedzania w ostatnich wyścigach F1. Hiszpan znalazł na to proste wytłumaczenie, popierając nawet działania FIA w kwestii zmniejszania długości stref DRS.Medialny dzień w Miami upłynął pod znakiem debaty nt. atrakcyjności wyścigów opartych na nowej generacji bolidów. Przyczyną tych rozmów było postanowienie FIA o zmniejszeniu długości stref DRS w Miami, co ma związek z przedsezonowymi zapowiedziami i krytyką zbyt łatwych wyprzedzeń. Dość powiedzieć, że w każdej z pierwszych pięciu tegorocznych rund decydowano się na taki zabieg.
Nie spotkał się to jednak z zadowoleniem w środowisku F1 - szczególnie po bardzo nudnych zawodach w Baku. Dlatego też po przyjeździe do Ameryki i czwartkowej decyzji FIA pojawiła się kontrofensywa ze strony kierowców, którzy zaczęli krytykować włodarzy. Najgłośniej mówił o tym George Russell wspierany m.in. przez Pierre'a Gasly'ego czy Charlesa Leclerca.
Młodszych kolegów przytemperował natomiast nieco Fernando Alonso, często udzielający trafnych opinii odnośnie obecnej sytuacji sportu. Nie inaczej było w tym wypadku, gdyż zawodnik Astona Martina - cytowany przez RacingNews365 oraz Motorsport - zwrócił uwagę na "nudną" naturę F1:
"Zawsze tak było. Przez siedem lat Hamilton i Bottas byli na 1. oraz 2. miejscu, a przed nimi robili to Vettel i Webber. Posiadając najszybszy bolid, możesz startować z tyłu i spokojnie wyprzedzać oraz atakować. Mając jednak inny samochód, plasujesz się na takiej pozycji, na jakiej się zakwalifikujesz, bo nie będzie ataków po 2 czy 3 okrążeniach. W Miami może trochę popadać w niedzielę [i coś się zmieni], ale niedobór wyprzedzeń to natura F1 i nie ma w tym żadnego zaskoczenia."
Alonso wskazał także inny powód niewielu manewrów wyprzedzania podczas rywalizacji. Zwrócił uwagę na to, jak cała stawka została zbita po rewolucji technicznej, nie licząc naturalnie Red Bulla:
"Chodzi o to, że jesteśmy bardzo blisko siebie w kwestii osiągów. Pomijając Red Bulla, czasami zdarza się tak, że w Q1 miejsca 3.-16. mieszczą się w 0,6 sekundy i czasówkę kończysz po prostu na pozycji, na którą zasłużyłeś. Jak później w wyścigu możesz wyprzedzić bolid, który jest szybszy od ciebie zaledwie o 0,05 sekundy?"
"Taka jest właśnie naturalna kolejność i główny tego powód, choć są jeszcze opony. One wciąż się przegrzewają, jeżeli podążasz za innym bolidem, więc musisz zarządzać tym, kiedy chcesz się znaleźć blisko auta przed sobą. Co sezon też się zmieniają - w tym roku mamy ich nową konstrukcję - dzięki czemu są wytrzymalsze niż w zeszłym, więc to dobra nowina. Tak jak jednak już powiedziałem, przegrzewanie jest niemałym problemem."
Hiszpański zawodnik podkreślił też, że popiera decyzje FIA o skracaniu odcinków z możliwością otwierania tylnego skrzydła i wytłumaczył, z jakiego powodu:
"Tak, [popieram]. Słyszałem, jak Lewis twierdził, że [strefa] DRS była zbyt krótka, a moim zdaniem ma to związek z ich dużą siłą docisku. Z kolei dla Red Bulla była ona już za długa, ponieważ Leclerc został wyprzedzony już na linii start/meta. Będąc w jednym bolidzie, strefa była za długa, zaś będąc już w innym, za krótka."
"Jeśli chodzi [o skrócenie strefy DRS w Miami], pewnie chodziło o wyliczenia FIA po zeszłorocznych wyścigach. Baku oraz Miami stały pod znakiem wysokiego poziomu wyprzedzania i łatwości, z jaką to się robiło. Z tego powodu postanowiono je skrócić. Zobaczymy, co będzie w tym sezonie, chociaż trudno to przewidzieć."
komentarze
1. bartexar
Rozwiązanie jest jedno, ban dla kłamców budżetowych z Red Bulla.
Dorzuciłbym jeszcze ludzi którzy brali czynny udział w ustawianiu wyścigów, jak pan cytowany wyżej.
F1 może być piękna.
2. Bejski
Ta, zbanował bys największych i najlepszych w tych sporcie
3. Raptor Traktor
@1 Masz jakieś dowody na ten "czynny udział"?
4. Tom66
Raptor Traktor ------kto Ci dał taką ksywę ( Raptor Traktor )
5. Krukkk
@1. A co pieknego bylo w przekretach Ferrari i Mercedesa? Swiete krowy (wielkie legendy F1) moga oszukiwac a inny zespol nie?
6. berko
@2. Bejski
Hahaha
7. Krukkk
@2 berko. Z czego cieszysz sie? Z tego, ze Mercedes na rownych zasadach dla wszystkich nie potrafi zbudowac bolidu zdolnego do walki i wygrane?
8. Krukkk
@6 berko rzecz jasna.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz