Horner o sztuczce Mercedesa: to nie jest coś, co właśnie wprowadzili
W piątek świat usłyszał o nowym patencie stajni z Brackley, który pozwala uzyskiwać jej bolidom bardzo wysokie prędkości na prostych. Nie brakuje już więc licznych komentarzy w tej sprawie, a najwięcej do powiedzenia ma oczywiście Red Bull, na czele z Christianem Hornerem.Niesamowicie wysokie prędkości Mercedesa na prostych były ostatnio głównym tematem w świecie F1. Bolidy W12 od dłuższego czasu są zdecydowanie najszybsze na takich odcinkach, nie tracąc przy tym zbytnio czasu w zakrętach. Wszyscy zaczęli się więc zastanawiać - skąd wzięła się taka przewaga, skoro rozwój jednostek napędowych jest niemożliwy w tym sezonie?
Red Bull długo poszukiwał odpowiedzi na to pytanie. Dużo mówiło się o nielegalnych rozwiązaniach w niemieckim silniku, ale nagrania z kamer pokładowych bolidu Valtteriego Bottasa z GP Turcji rzuciły nowe światło na całą sprawę.
Tył samochodu Fina obniżał się na prostej do naprawdę niskiego poziomu, a miało być to pokłosie sprytnego triku dotyczącego dyfuzora. Dzięki temu opór aerodynamiczny znacznie się zmniejsza, co przekłada się na większe prędkości maksymalne (więcej TUTAJ).
Por lo visto así es como Mercedes varía su altura con máxima carga, ayudando al difusor para disminuir el arrastre usando la suspensión trasera?#USGP pic.twitter.com/AqWwV6xtS7
? Yhacbec López ? (@Yhacbec) October 22, 2021
Christian Horner został wczoraj zapytany o ten patent Mercedesa:
"Ich prędkości na prostych znacznie wzrosły. Wcześniej mogliśmy im dorównywać dzięki mniejszym skrzydłom, ale obecnie nie możemy w żaden sposób do nich się zbliżyć", mówił Brytyjczyk dla telewizji Sky Sports.
"Mercedes posiada pewne urządzenie, dzięki któremu na torze dzieje się to, co obserwujemy. Jeżeli spojrzycie na tył ich bolidu, widać jak na dłoni, że bardzo się on obniża. Było to widoczne szczególnie w Turcji."
Zapytany, czy Red Bull będzie chciał odpowiedzieć w jakiś sposób na trik aktualnych mistrzów świata, Horner odpowiedział:
"Musimy skupić się na naszych mocnych stronach. To nie jest coś, co właśnie wprowadzili. To dobrze spisuje się tylko na niektórych torach, a na innych nie jest już tak przydatny. Natomiast jeszcze zobaczymy", powiedział, cytowany przez RaceFans.
Szef stajni z Milton Keynes odniósł się także do kolejnej kary silnikowej dla Valtteriego Bottasa:
"Oczywiście muszą podejmować takie ryzyko, jeśli chcą zdobyć główną nagrodę. To niezwykłe w przypadku Mercedesa, który był wyznacznikiem niezawodności przez ostatnie sześć/siedem lat. To niesamowite, że znaleźli się w takiej sytuacji."
komentarze
1. ekwador15
gdzie ten genialny Newey. od lat to Mercedes wymyśla wiele rzeczy, ostatnio system DAS czy teraz to o czym mowa w newsie. dziwić się, że oni wygrywają. kosmos jak ten team pracuje. przyspieszają bolid nie przywożąc co tydzien nowych elementów aerodynamicznych jak robił to Red BUll od początku sezonu
2. sliwa007
To się nazywa rozwój bolidu, kreatywny zespół inżynierów to wymyślił a zaraz kilku "znafców" będzie pisać o kolejnym nielegalnym rozwiązaniu...
Czy Horner złożył już protest? W końcu w tym jest najlepszy.
3. Fan Russell
@Kacper Trzosek
@Kempa
Jeśli obraziłem Administracji i Użytkownika to Przepraszam, już nie będzie tak sie zachowywać :-,(
4. Davien 78
@2 Niespał całą noc. Dwa donosy naskrobał do FIA. A teraz będzie wrzeszczał ze 2 tygodnie do pismaków że to nielegalne.
5. Krzeto
Szczerze mówiąc zaczyna to już być irytujące, jak działają przepisy w tym sporcie. Wszystko jest uznaniowe, jak się komuś podoba to albo jest legalne albo nie. Wystarczy dobrze opisać daną technologię i nieważne czy jest legalna, czy łamie inne przepisy, jak się dobrze o niej opowie to można z niej korzystać. Tyle w temacie
6. dexter
@ekwador15
E tam, Newey jest zywa legenda. Jesli istnieje prawowity nastepca Colina Chapmana, to jest nim Adrian Newey. Zaden projektant nie zdobyl wiecej tytulow niz 62-latek ze Stratford. Nikt nie wyznaczyl tylu kamieni milowych w budowie samochodow wyscigowych.
Podobnie jak Chapman przygladal sie bardziej calosciowemu podejsciu niz pojedynczemu szczegolowi. Bolid wyscigowy jako uszyty na miare garnitur dla kierowcy wyscigowego. Ustawienie pojazdu z wiekszym przeswitem z tylu niz z przodu (po czesci opisane i wytlumaczone pod tematem: "Nowa teoria ws. zwyżki mocy Mercedesa? Wolff oczywiście zaprzecza"). Nadmuch na dyfuzor. Celowo generowane wiry powietrzne do kontroli przeplywu. Upakowanie silnika, skrzyni biegow i zawieszenia na najmniejszej przestrzeni z korzyscia dla aerodynamiki. Newey jest jednym z ostatnich przedstawicieli swojej gildii z bardziej ogolnym rozumieniem samochodu.
Sport motorowy byl jego hobby juz za dziecinstwa. Gdy tylko ukonczyl studia Aeronautyki w 1980 roku, dolaczyl do zespolu Fittipaldi. Po kolejnych latach nauki, jako inzynier wyscigowy w Formule 2 i serii Indy Car powrocil do najwyzszej klasy sportow motorowych w marcu 1987 roku. A. Newey wolalby pracowac w latach 70. - kiedy regulamin mial jeszcze 5 stron. Dzis, jako projektant nieustannie zyje w strachu, ze ktos moglby przeoczyc luke w ciasno splecionym zbiorze zasad. Poniewaz cala branza szuka luk.
Marzec 881: pierwszy projekt Newey'a byl b. minimalistyczny. McLaren MP4 -18 mial duzy rozstaw osi vs. skrocony rozstaw osi. A Williams FW14 mial perfekcyjna aerodynamike do aktywnego zawieszenia.
7. nonam3k
Pamiętajcie ze RBR to tylko napoje :) Po drugiej stronie za przeciwnika maja Mercedesa , ktory ma ogromna wiedze w temacie budowy samochodów . Mercedes ostro musis sie napracowac zeby z nimi rywalizowac.
8. Krukkk
@2 sliwa007. System DAS tez mial byc takim cudownym wynalazkiem i w pelni legalnym, a przynosil wiecej minusow niz plusow.
@7 nonam3k. W Punkt!
9. Jacko
@7. nonam3k
Ale Red Bull też nie produkuje bolidów w fabryce puszek, tylko przejął cały gotowy zespół (Jaguara) razem z fabrykami i ludźmi, którzy się na tym znają. Później też do RBR nie zatrudniał dietetyków i technologów żywności, tylko fachowców od sportu i samochodów.
To są dwa w pełni profesjonalne teamy, z potężnymi budżetami, więc nie próbuj tu wmawiać, że to jakaś walka Dawida z Goliatem...
10. Krukkk
@9 Jacko. Ale Ty sie tak nie spinaj, kolega @nonam3k napisal to w formie zartu. A to, ze w Mercedesie sytuacja jest napieta, to Wy (Fani Mercedesa i Hamiltona) doskonale pokazujecie to w swoich komentarzach.
11. dexter
@Krzeto
"Szczerze mówiąc zaczyna to już być irytujące, jak działają przepisy w tym sporcie. Wszystko jest uznaniowe, jak się komuś podoba to albo jest legalne albo nie."
Zawsze tak bylo w Formule 1. Im blizej decyzji, tym twardsze beda bandaze. Mercedes, Ferrari, Red Bull, czy McLaren nie ufaja sobie nawzajem. Czolowe zespoly Formuly 1 nie tylko dbaja o siebie, ale rowniez szpieguja. I odkrywaja rzeczy, ktore wydaja im sie dziwne. Gdy tylko ktos jedzie po zwyciestwa, przeciwnicy przygladaja sie b. uwaznie - i chca zobaczyc rozne rzeczy ;-)
Trzeba tez wiedziec, ze dyrektywa techniczna to nie regulamin. W ten sposob mozliwa jest zmiana przepisow podczas trwajacego sezonu Formuly 1 i to bez jednomyslnej decyzji wszystkich 10 zespolow oraz bez formalnego zapisu w regulaminie. W tak zwanych dyrektywach technicznych FIA, jako "policjant" interpretuje mozliwe szare strefy w regulaminie technicznym.
@nonam3k
"Pamiętajcie ze RBR to tylko napoje :)"
Dobry zart :-). Choc Red Bull jest prywanym zespolem w Formule 1, ale operuje jak zespol fabryczny.
"Po drugiej stronie za przeciwnika maja Mercedesa , ktory ma ogromna wiedze w temacie budowy samochodów . Mercedes ostro musis sie napracowac zeby z nimi rywalizowac."
Zgadza sie i logiczne jest, ze stabilne przepisy lacza stawke. Niemniej jednak dla Mercedesa obecna sytuacja nie jest tez nowoscia. Juz w roku 2017 reforma przepisow miala podstawic noge najlepszemu uczniowi w klasie. Aerodynamika zostala odstawiona na nowe tory - w nadziei, ze Red Bull, Ferrari i McLaren wymysli lepsze pomysly. Silnik mozna bylo rozwijac bez ograniczen - w nadziei, ze Renault, Ferrari i Honda dogoni Mercedesa. Wiele dobrych powodow dla ktorych Mercedes mial stracic pole-position. Nowe przepisy byly jokerem dla Red Bulla i McLarena, poniewaz nowe zasady aerodynamiki opieraly sie na ich propozycjach i koncepcji auta. Ponadto oba zespoly wczesnie zebraly doswiadczenie uzyskujac dodatkowa pojemnosc CFD do opracowania wlasnych propozycji.
Koncepcja Red Bulla zawsze opierala sie na mocno pochylonym samochodzie z duzym przeswitem na tylnej osi. Taki "rake" ulatwia przeplyw turbulentnego powietrza od przedniego skrzydla i przednich kol do tylu i efekcie koncowym pod tylnym obnizonym skrzydlem. Mercedes ostatnich lat tradycyjnie byl pojazdem o najnizszym kacie natarcia, a Ferrari znajdowalo sie posrodku dwoch skrajnosci.
W sumie to bardzo ciekawa sytuacja. Zobaczymy kto pod kreska bedzie mial swoj nos z przodu w Abu Dhabi. W ubieglym sezonie wszyscy wierzyli, ze Imperium uderzy jeszcze mocniej. W koncu inzynierowie w Brackley skorzystali z najdluzszego czasu rozwoju (stosunkowo szybko worek zostal zawiazany w ubieglym roku - Mercedes prawie w polowie sezonu zatrzymal prace rozwojowe). Ale potem mala, ale szczegolowa zmiana zasady w obszarze podwozia, dyfuzora i wentylacji tylnego hamulca sprawila, ze ????zespol spod znaku gwiazdy ucierpial najbardziej.
12. dexter
Edit:
* ze, zespol spod znaku gwiazdy ucierpial najbardziej
13. dexter
Widze, ze uzytkownik @Heniek 007, Kruk, Krukk, Krukkk (i Bog wie co jeszcze) znowu uprawia trolling w internetach.
14. Krukkk
@13 dexter. Wszyscy tutaj olewaja Cie, olewal bede i ja.
15. Glorafindel
14. Krukkk
Tak samo jak Ciebie. Robisz tu na forum za wioskowego głupka który szczeka najgłośniej mając gówno do powiedzenia.
Okaże się czy RB ma tyle dowodów aby złożyć jakiekikolwiek wniosek do FIA czy skończy się jak zwykle na pyskowaniu w mediach i robieniu szumu tak jak to mają w zwyczaju.
16. XandrasPL
@15
W punkt!
17. dexter
@Krukkk
Bede cierpliwy... ...ale do momentu!
"Wszyscy tutaj olewaja Cie, olewal bede i ja."
Aha, nastepna budujaca moc prawdy! Jestem uzytkownikiem tego portalu od wielu, wielu lat i mam zupelnie inne wrazenie (poparte pozytywnym feedbackem).
Gorzej z Toba, poniewaz Ty niedojrzaly czlowieku o inteligencji temp. pokojowej nie masz do nikogo szacunku. W zamian cztery "nicki" i cztery "bany" - mistrzostwo swiata! Odkad tu sie pojawiles, tylko szczujesz, wyzywasz mocnym glosem i wprowadzasz toksyczna atmosfere. Dominuje jeden ton - nieograniczonej agresji i rynsztokowych wyzwisk. Niejednego juz stad wypedziles! A do uzytkownika @Jacko do piet nie dorastasz!
Wszyscy Cie prowokuja. Nie daj Boze, zeby ktos probowal napisac cos pozytywnego - natychmiast jest niszczony i wdeptywany w ziemie z niebywala zajadloscia i wsciekloscia! Skojarzenie nasuwa sie jedno - kibolstwo (choc bardziej pasuje bandytyzm po prostu!). Mozna to nazwac "kibolstwem internetowym". No i ta wiara, ze jesli znajdziesz "wroga" i go zniszczysz, to wszystkie Twoje problemy sie skoncza! Bo to przeciez nigdy, przenigdy to nie ja jestem winny tylko "On"!!! I zeby bylo zabawniej - nie ma znaczenia na jaki temat bedzie dyskusja.
Ja tylko czytam: ufo, mafia, teorie spiskowe, hasla rasistowskie, homofobiczne i antysemityczne... Kurwa, kurwa, kurwa... Francuzi, ktorzy sa tak zli do Ciebie... Francuzi, ktorzy sa leniami... Hamilton dostanie wpierdol... @dexter dostanie wpierdol kijem do baseballa etc. Hallo? Kto Ciebie odmrozil? Ja nie mam zamiaru czytac w internetach WRZASKU nawiedzonych krzykaczy i oszolomow.
Pozdr.
18. Krukkk
@15 Glorafindel. Czyli jednak nie dodales mnie do ignorowanych...?
@16 Xandi. Glorafindel napisal: "Tak samo jak Ciebie. Robisz tu na forum za wioskowego głupka który szczeka najgłośniej mając gówno do powiedzenia."
Zgadzasz sie z Nim, bo to jest Twoj poziom. Powinno pisac sie: ZA WIEJSKIEGO GLUPKA.
@dexter. Nikt mnie nie prowokuje, wszystkich trolli internetowych mam gleboko w czterech literach (wlasciwie w pieciu) lacznie z Toba, a swoim komentarzem nr 17 udowodniles, ze nalezysz do nich.
19. konewko01
@18 weź kur*a wyjdź stąd i nie wracaj.
20. XandrasPL
@Kruk
Ty masz problemy przykry człowieku. Szkoda stresu bo pękniesz. A jak jebie Ci się we łbie to przynajmniej nie pisz do kogoś jeśli ktoś Cie pierwszy nie zaczepi. I lecz się a będzie Ci dane fajnie pożyć jeszcze.
21. Krukkk
@Xandi. Kazdy gasi Cie tutaj jak peta, wiec pozostaje ci powiedziec Mamie, zeby wylaczyla internet.
22. dexter
@Heniek007, Kruk, Krukk, Krukkk
"@dexter. Nikt mnie nie prowokuje, wszystkich trolli internetowych mam gleboko w czterech literach (wlasciwie w pieciu) lacznie z Toba, a swoim komentarzem nr 17 udowodniles, ze nalezysz do nich."
W wiekszosci nikt nie uprawia hejtu i trollingu, tylko Ty. I tak bylo od samego poczatku. Czytajac newsy czesto rzucam okiem na "nicki" i komentarze pod wiadomosciami i jakos dziwnie sie skalda, ze w Twoim przypadku to baaardzo smutna i wstrzasajaca lektura.
Heniku, wyploszysz stad kazdego inteligentnego czlowieka. Permanentnie szczujesz i rzucasz sie do obcych osob, ktorych w ogole nie znasz. Ty masz masywny problem, aby przeprowadzic zwykla konwersacje. Tu byl wyksztalcony lekarz, ktory wystawil Tobie odpowiedni atest - po tym jak na niego sie rzuciles! Gdzie On teraz jest? A lista moze byc dluga ... "........." - tu uzytkownik @Heniek007, Kruk, Krukk, Krukkk wstawia nazwe swojego Wroga Jedynego.
Sek w tym, ze rozum przegra. Przegra sromotnie, bezapelacyjnie i z kretesem ... Przegra z podstepnym i bezpardonowym wrogiem - fanatyzmem, zaslepieniem, z niewiedza, niedouczeniem i zla wola.
Pochwal sie Heniku z czego Ty zyjesz we Francji? Masz jakas edukacje, jakis zawod? Znasz jakiegos Francuza? Jestes w ogole zintegrowany w tym kraju? Rozmawiasz w jezyku francuskim? Pracujesz gdzies? Masz partnera/rodzine? Bo to co piszesz w internetach jest wstrzasajace po prostu ...
Tak na marginesie...
Wiele lat temu juz raz byl tutaj pewien sfrustrowany aparat (taki nieudacznik zyciowy), ktory nic innego nie robil, tylko chodzil po portalach, w podobnym stylu zmienial "nicki" i ludzi wyzywal. Nie mowie, ze to Ty. Ale ...
23. Krukkk
@dexter. Nie obchodza mnie Twoje uprzedzenia do ludzi logujacych sie na portale internetowe. Nikogo nie wyzywam, wyzywanie jest Twoja domena.
Nie belkocz bez sensu. Milej niedzieli.
24. Krukkk
@dexter.
PS. "Pochwal sie Heniku z czego Ty zyjesz we Francji? Masz jakas edukacje, jakis zawod? Znasz jakiegos Francuza? Jestes w ogole zintegrowany w tym kraju? Rozmawiasz w jezyku francuskim? Pracujesz gdzies? Masz partnera/rodzine? Bo to co piszesz w internetach jest wstrzasajace po prostu ...".
No jeszcze tego brakowalo, zebym spowiadal sie trollowi na anonimowym forum.
Jeszcze raz milej niedzieli.
25. XandrasPL
Raczej zna jakiegoś bogatego Francuza. I oglądają Canal plus razem. I jedzą winogrona.
26. Krukkk
Biedny Xandi. Juz podjaral sie, ze bedzie czytal moje CV :D
Im szybciej dotrze do Ciebie, ze nie masz startu do dojrzalych i wyksztalconych facetow, tym zdrowiej dla Ciebie.
27. XandrasPL
Nawet nie chce startować do dojrzałych i wykształconych facetów, ale jak to mówią "o gustach się nie dyskutuje". Powodzenia XDDD
28. Krukkk
@27 Xandi. Fakt, rozmawiac z Toba trzeba brac poprawke na Twoj specyficzny tok myslenia i to, ze wszystko kojarzy ci sie tylko z jednym.
Teraz czekam na potwierdzenie Twoich slow w komentarzach.
Rowniez rzycze powodzenia.
29. XandrasPL
Mam 12 lat. Nie wiem o czym mówisz.
A jak kiedyś chciałem pogadać przez discorda to teraz się boję. Mama, której się uczepiłeś po raz kolejny to mnie takimi ludźmi jak Ty straszyła.
30. Krukkk
*rozmawiajac z Toba
*Rowniez zycze powodzienia
31. jarko1961
do krytykantów Red Bulla - Horner ani razu nie powiedział, że rozwiązanie Merca jest nielegalne, stwierdził, on się skupia na swojej robocie i dzięki temu Max leje Louisa nawet na torach, gdzie nie jest faworytem.
32. Brzoza2
Czy jak dodam kogoś do ignorowanych , to będę widział jego wpisy i mógł się z nim wyzywać ?
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz