Bridgestone przed Grand Prix Japonii
W najbliższą niedzielą Formuła 1 po 30-letniej przerwie powróci na tor Fuji, gdzie rozegrane zostanie GP Japonii. Firma Bridgestone dostarczy zespołom na ten wyścig średnią i miękką mieszankę opon, która zdaniem japońskiego producenta najlepiej sprosta wyzwaniom przeprojektowanej przez Hermana Tilke wersji toru.Długa prosta, której długość wynosi prawie 1,5 km pozostała jedyną niezmienioną częścią oryginalnej wersji toru i w najbliższy weekend będzie stawiała kluczowe wyzwanie przed inżynierami i kierowcami, którzy będą musieli wybrać optymalny kompromis w ustawieniach bolidów pomiędzy maksymalna prędkością na długim odcinku oraz szybkością na wolnych i ciasnych zakrętach.
Hirohide Hamashima, dyrektor działu rozwoju ogumienia w Bridgestone Motosport:
Jakie wyzwania stawia tor Fuji?
„Główną cechą Fuji jest naturalnie jego długo prosta, po której następuje pierwszy z wolnych zakrętów. Taka konfiguracja powinna zapewnić kierowcom kilka interesujących okazji do wyprzedzania, tak więc czekam, aby zobaczyć tam rywalizację w przyszły weekend. Na torze znajdują się tylko dwa szybkie zakręty: 100R i 300R, dlatego spodziewam się, że bolidy będą ustawione z niską siłą dociskającą. Jeżeli chodzi o mieszankę, nie spodziewamy się problemów z jej zużyciem, jako że nawierzchnia toru jest relatywnie gładka. Niemniej możemy spodziewać się zjawiska łuszczenia się przednich, lewych opon, zwłaszcza na zakręcie 100R, ale nie sądzimy, że to będzie uciążliwe.”
Czy jesteś pewny wyboru opon Bridgestone na ten tor?
„Przez lata ścigania się na torze Fuji wiele się o nim nauczyliśmy i dzięki kombinacji tych danych z naszymi symulacjami mogliśmy przewidzieć zapotrzebowanie na średnią i miękką mieszankę opon z dostępnych w sezonie 2007. Jesteśmy pewni, że te właśnie opony spiszą się na tym torze i dostarczą dobrego ścigania.”
komentarze
1. rfz
tak czy siak kubicy dobiorą złe :)
2. barteks3
Oni chyba mają jakieś szablony do tych wypowiedzi, bo zawsze używają tych samych słów, heheh :)
3. przesio
napewno 1 jest pewne. Ze ktos ustanowi w Qualu rekord tego toru :P gdyz nie ma on obecnie zadnego rekordu bo jest nowym i przebudowanym torem. :P
4. qTeCk
Oni to prawie przed kazdym torem mowia ze moga byc problemy z oponami - a to tor dziurawy, a to z kolei zbyt gladki. I jeszcze ten tekst o kilku okazjach do wyprzedzania - dluga prosta to jedna okazja a czy bedzie ich wiecej to pokarze wyscig (osobiscie sadze ze nie bedzie). Zreszta z tego co widzialem to zakret za prosta startowa troche przypomina ten z Wegier wiec i tam moze nie byc tak latwo
5. kriztower
Zgadza sie, wyprzedzanie napewno nie bedzie odbywać sie na pierwszym dochamowaniu no, ale ten koleś z Bidgestone'a to pewnie jakis podstawiony pajac, który ma tylko przeczytać tekst z kartki. Kubica musi pokazać swój talent pomimo tego co Mu wyprawiają w zespole, żeby za dwa lata znaleść sie w najlepszych zespołach F1.
6. walerus
będzie wyprzedzanko na prostej startowej - kluczem do sukcesu będzie prędkość max na tej prostej - tak jak ostatnio była to przewaga renault nad BMW....;-)
7. barteks3
walerus: powiedz mi jedną rzecz, BMW przed wyścigiem mówiło, że usatwiają spejalnie skzydła po to, żeby bolid miał dużą prędkość na prostej i żeby Kubica mógł łatwiej wyprzedzać. W wyścigu okazało się, że renówki i tak są bezkonkurencyjne..... jak to jest ???
8. reikorp
BS - ja was nienawidzę, ja się wami brzydzę! Barteks: silnik, kurna, silnik....
9. Mati_f1
No niby się mówi, że silnik BMW to najmocniejszy nie jest i że górują w tej kwestii Renault i Ferrari, ale skoro w tamtym roku BMW świetnie sobie radziło na szybkich torach, a silniki się praktycznie nie zmieniły to ja tu czegoś nie pojmuję. Ale w sumie jeszcze wielu rzeczy nie rozumiem więc bardzo ta sprawa mnie nie kłopocze:)
10. qTeCk
Rzeczywiscie takie byly zalozenia przed Spa ale w samym wyscigu mozna bylo dostrzec ze Robert zblizal sie do DC albo Heikiego wlasnie w 2 sektorze czyli na tych wszystkich zakretach a na Kammelu niekoniecznie wiele zyskiwal i zawsze brakowalo mu te pare metrow do szczescia. Czy oni wogole wprowadzili to ustawienie? Jesli tak to z mizernym skutkiem
11. Disi
Prędkość bolidu często jest wielką niewiadomą dla samych zespołów! Zobaczcie jak szybka była Honda-a dziś? Sami nie wiedzą "jak to się stało"! :) To samo BMW-od początku sezonu mówili że dobrze się spisują na szybkich torach(bo tak było rok temu) a wygląda na to że jest inaczej...F107 spisuje się relatywnie lepiej na wolnych i krętych torach(Monaco, Węgry). Przyznał to też Kubica. A prędkość zależy od wielu rzeczy...silnik to jedna sprawa...dochodzi "podwozie", zawieszenie, chłodzenie silnika, manewrowanie rozgrzanym i zimniejszym strumieniem powietrza, rozstaw kół itd. Czynników jest tak wiele że sami konstruktorzy nie mają 100% pewności jak dana "mieszanka" się spisze...
12. walerus
przecież była informacja, że przed wyścigiem Kubica z mechanikami rzucali monetą jakie ustawienia wprowadzić - czy bardziej na szybszy bolid na prostej czy szybszy w zakrętach i wyszło im z rzutu monetą - że szybszy w zakrętach - Kubica się potem z tego smiał, że tak zaryzykowali bo jechał i tak z dalszej pozycji - potem okazało się że zabrakło właśnie tego docisku na długiej prostej który mógłby umozliwić wyprzedzanie - które okazało się że było niemożliwe na zakrętach.....;-)
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz