Boullier: opracujemy coś innego
Szef zespołu Renault – Eric Boullier, krytycznie odniósł się do decyzji FIA, która wydała rozporządzenie o zakazaniu stosowania dmuchanych dyfuzorów począwszy od Grand Prix Wielkiej Brytanii.Pojawiła się ponadto propozycja zmiany przepisów na rok 2012, która zakłada umieszczenie wydechu za dyfuzorem, co ostatecznie wyeliminuje przepływ ciepłego powietrza z tyłu bolidu oraz jego wpływ na aerodynamikę bolidu.
Boullier nie ukrywa, że ewentualne zmiany wpłyną na tegoroczny bolid Renault, jednak głęboko wierzy, że zespół poradzi sobie z tym problemem i szybko opracuje odpowiedni substytut.
„Teraz czuje dokładnie to, co czuli ludzie McLarena, gdy zakazano używania kanału F. Szczerze mówiąc nie skupiamy się na tym aż tak bardzo. Jeśli FIA zmienia reguły to musimy się temu podporządkować.”
„Niemniej jednak, chcielibyśmy zrozumieć konkretny powód tego zakazu. Jednakże jeśli ostatecznie okaże się, że faktycznie nie możemy już używać tego rozwiązania, to opracujemy coś nowego.”
komentarze
1. Łukasz.
Ciekawe jak ta zmiana namiesza w czołówce i o ile namiesza... niemniej jednak nie powinno być takich zmian w trakcie sezonu.
2. mag93
Jak inni coś wymyślali to było dobrze bez żadnych zakazów...
3. beltzaboob
Żeby to była jakaś nowinka, to bym rozumiał zmianę reguł w trakcie gry, ale patent jest znany mod przeszło 20lat (w różnych konfiguracjach)więc, mimo, że jak mniemam, najbardziej ucierpi na tym RBR w Q3, jestem nieco sceptyczny.... Trochę dziwnie zagrywa FIA w tym wypadku. Z dwustopniowym dyfuzorem nie byli tacy szybcy....
4. REDY
nie fajnie w czasie sezonu zmieniac reguły.
5. razor1
spadnie tempo RBR czy nie? jak nie, to teoria, że Bulle mają taką przewagę przez te gazy, dmuchające dyfuzor a koordynowane przez mapping silnika legnie w gruzach. Będzie ciekawie...
6. neuropunks
ZUS tam zmienia cały czas warunki podczas jazdy...
7. RoninRonin
Nie spadnie, tajemnica Red Bula to w większości coś innego. Aczkolwiek jak by nie było, zmiana reguł w czasie sezonu jest nie fair. Ktoś wyrzuca miliony a oni sobie cyk i zmiana reguł. W SPORCIE tak się nie robi.
8. david9
Jeśli to ma być po to, żeby spowolnić RedBulla to nie wypali. Przecież wszystkie zespoły stosują dmuchany dyfuzor więc każdy na tym straci mniej czy więcej. RedBull ma świetną aerodynamikę i bez tego zresztą tak samo było w 2009 kiedy nawet bez podwójnego dyfuzora RedBull był w stanie walczyć o zwycięstwa i podia. Zależy po prostu kto ile korzyści czerpie z tego rozwiązania. Kto może na tym zyskać? Chyba Williams nie ma dmuchanego dyfuzora więc może coś podskoczą ale to na razie tylko takie spekulacje.
9. atomic
najlepiej coś nie legalnego
10. dziarmol@biss
3. beltzaboob "Divide et impera" ...według własnego oczywiście uznania.. Ech ten Jean Todt
11. dario71
zmiany wprowadza jak juz Vettel bedzie mial tytul w kieszeni .... wtedy nawet bez dyfuzora jakos sie doczolga do mistrza ;)
12. astrostar
Jak już któryś zespół odstaje (do przodu) od reszty stawki a to za sprawą jakiegoś rozwiązania, to najlepiej rozwiązanie to zakazać. W ten sposób karze się inżynierów za inwencję, twórczość i dobre pomysły. To może wprowadźmy do F1 takie same samochody i pozwólmy na drobne zmiany w ustawieniach. Będzie sprawiedliwie :(
Jak w polityce tak w każdej innej dziedzinie jestem za całkowitym liberalizmem. Przepisy powinny być tak skonstruowane by zapewniały bezpieczeństwo kierowcom i widzom. I nic ponad to.
13. Krzysztof-n
jak? w trakcie sezonu? Jak Brawn wymyślił podwójny dyfuzor to korzystał z tego cały sezon ! Kanał F też był cały sezon to dlaczego ktokolwiek się zgodził na zmianę przepisów w trakcie sezonu ??
14. Krzysztof-n
Proponuję projekt i szukam chętnych do prowadzenia. Projekt zakłada założenie strony www . unstable-fia. com miejsce na serwerze mam i moglibyśmy tam prześwietlać wszystkie nietypowe decyzje FIA. Zainteresowanych zapraszam do dyskusji, w razie czego możemy gdzie indziej ustalić szczegóły.
15. zelik76
Ciekawe kto to będzie testował??? Żeby się liczyć w stawce za rok trzeba zacząć prace nad bolidem już teraz. Sorry, ale jeżeli te nowinki będą testować Pietrov z Nickiem to LR z Robertem za rok będzie w czerwonej du...e. Ale i tak będę im kibicował, choćby walczyli z HRT czy Lotusem w ogonie. Dobry kierowca potrzebny na gwałt i niech Lopez zacznie myśleć głową a nie portfelem.
16. Leya
kurcze, ludzie mają pomysły a ONI mają na nie zakazy. niech zrobią 20 jednakowych bolidów i niech zawody trwają a po jednym sezonie nikt tego nie będzie oglądał...
17. Piotre_k
Widocznie "dmuchane" dyfuzory są tak jednoznacznie wbrew przepisom, że nie do obronienia w przypadku złożenia protestu przez któryś z zespołów, w innym przypadku FIA postąpiłaby raczej jak z kanałem F i podwójnymi dyfuzorami - czyli zakazała od następnego sezonu. Być może odłożenie tego zakazu do lipca miało dać czas na udobruchanie Williamsa i HRT, ale ci udobruchać się nie dali.
18. arassF1
a ja cholera myślałem że o to właśnie chodzi żeby wymyślać coś co pomoże nam wygrywać!!
zawsze głośno krzyczeli że to swoisty "wyścig zbrojeń" a poźniej wynalazki przenosi się do samochodów cywilnych, teraz co wymyślą to zaraz zakaz.
nie pojmuję tego!!
19. f.l.u.k.e
Wydaje mi się, że paradoksalnie pomimo iż LR korzysta z dmuchanego dyfuzora na jego zakazie wyjdzie dobrze ponieważ mają świetnie dopracowaną przyczepność mechaniczną co na zakrętach i wyboistych szykanach się bardzo przydaje.
20. matibak
Jak dla mnie taka zmiana w trakcie sezonu to totalne wyjście na przeciw tym którym się nie udaj doścignąć red bulla. Niestety ale to wygląda fatalnie. Rok temu pozwolili na kanał f do końca. nie zmienia się zasad w trakcie gry...
21. devious
PRIMO w tekście jest błąd - bo dmuchane dyfuzory będą nadal legalne!!! tylko nie będzie można ich "aktywować" gdy kierowca nei naciska gazu... co można obejść ale o tym na końcu wpisu :)
co do wyrównania stawki - to się zobaczy... Red Bull przecież jak straci przewagę to tylko trochę w Qual (gdzie mają ponoć specjalny program silnika choć i to nie wiadomo czy jest sektretem ich formy, pewnie mają kilka patentów) - Byki nadal będą w czubie i pewnie będą wygrywac wyścigi... żaden bolid nie opiera się na 1 patencie a dmuchany dyfuzor w zakrętach stosuje cała czołówka więc wszyscy mniej więcej po równo stracą...
aha i FIA nie zmienia regulaminu w trakcie sezonu bo to byłoby świństwo - tylko doprecyzowali jego interpretację co jest akurat normą i co sezon się zdarza - choć i mnie dziwi trochę ta zmiana... raczej duzo nie zmieni jeżeli chodzi o układ, może ciut wyrówna stawkę ale tytuły i tak już są raczej rozdane - Vettel musiałby się wykazać talentem by taki początek sezonu zaprzepaścić... no way to się nie zdarza ;) nawet jak zacznie tracić punkty to rywale sobie na wzajem będą odbierać i też odpadać w wyścigach...
więc ja tam nie płaczę - wielka niesprawiedliwość się nie dzieje, ostatecznie nie zakazano konstrukcji dyfuzorów i ich koncepcji bo nadal będą dawać docisk ale tylko gdy gaz będzie wciśnięty... niewykluczone, ze kierowcy znowu będą "kombinować" i np. przygazowywać w wolnych zakrętach a jakiś system będzie w tym czasie odcinał napęd - nie takie cuda juz F1 widziała a wówczas FIA będzie bezsilna - bo przepustnica będzie wciśnięta w zakręcie i dyfuzor bedzie sobei działał w najlepsze :) nie wiem czy da się to wprowadzić i czy dałoby się jeździć w zakręcie z wciśniętym gazem ale jak mówiłem nie takie rzeczy F1 juz widziała więc czemu nie? nie zdziwi mnie to ;)
22. d0lph
"dmuchanie" dyfuzora przy "odjętym gazie" to IMO żadna innowacja - taka sama zasada wykorzystana była już naście lat wstecz do "dmuchania" turbo w silnikach samochodów WRC - IMO "dmuchanie" przy odjęciu przyspieszenia powinno być zabronione skoro F1 zamierza działać pro ekologiczne
23. URAN
Ekologia jest tylko i wyłącznie bardzo wygodnym pretekstem do zniwelowania przewagi RB. Nie zmieniają regulaminu, tylko dopracowują szczegóły! A co za różnica?! Chodzi o załatwienie przy stoliku dla Ferrari tego, czego inżynierowie nie potrafili lub zlekceważyli. Todt jest na pasku Ferrari i nikt mnie nie przekona, że jest inaczej. Za duża kasa wchodzi w grę aby było inaczej. FIA zachowuje się jak sprzedajna dziwka. Przykre!
24. rafam
23. URAN zgadzam się w 100%
25. wolny-3000
zawsze wydawalo mi sie ze F1 góruje w rozwijaniu wszelkich nowych technologi a tu widze ze za momet wiekszy postep bedzie w kolarstwie, jezeli inne zespoly nie radza sobie to znaczy ze nawet w srodku sezonu trzeba zmieniac przepisy,robia co chca jak na bialorusi
26. leo_
Nawet gdyby miało to przystopować RedBulla, to FIA nie powinna tego robić. Bo to brzydko pachnie.
27. ris
Coraz głupsze pomysły wpadają niektórym do głowy. Chyba czas żeby powoli mysleć o nowej serii bez "opieki" FIA bo jak tak dalej pójdzie to coś mi się zdaje, że Formuła 1 umrze wraz z Bernie Ecclestone czego mu oczywiście nie życzę.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz