Magiczny zakręt numer 8
Przed GP Turcji na ustach wszystkich kierowców i inżynierów ustawiających auta pod kątem wyścigu jest słynny zakręt numer 8. Zespół Mercedes postanowił przybliżyć kibicom ten magiczny wiraż, udostępniając garść ciekawych statystyk na jego temat.Zakręt numer 8 jest najdłuższym łukiem w całym sezonie. Jakie są kluczowe fakty na jego temat?
Zakręt numer 8 ma 640 metrów długości- co oznacza, że stanowi 12 procent całego dystansu okrążenia wynoszącego 5338 metrów- pokonanie go bolidem F1 trwa 8,5 sekundy, co stanowi 10 procent aktualnego rekordu okrążenia, wynoszącego 1:24,770, ustanowionego w 2005 roku. Kierowcy z reguły pokonują trzy wierzchołki, najwolniejszy z prędkością 260 km/h, a średnia prędkość na tym zakręcie wynosi 270 km/h.
Jak zakręt ten wygląda na tle innych najdłuższych i najszybszych łuków w kalendarzu?
Zakręt numer 8 prezentuje wyjątkową kombinację bardzo dużej prędkości i długotrwałego przeciążenia. Pod względem czasu spędzonego w zakręcie, czas przejazdu przez zakręty numer 1 i 2 w Szanghaju wynosi 8,7 sekundy- co stanowi większą wartość niż w zakręcie numer 8- niemniej tam pokonuje się go raczej zwalniając a nie ze stałym przeciążeniem przy dużej prędkości. Zakręt Parabolica na Monzy pokonuje się w 7,6 sekundy, a zakręt 3 w Barcelonie przez 7,4 sekundy. Jeżeli chodzi o prędkość, porównywalnymi łukami są 130R na Suzuce (3,7 sekundy, 315 metrów) oraz Copse na Silverstone (3 sekundy, 240 metrów)- oba pokonuje się w czasie o przeszło połowę krótszym niż zakręt numer 8. Jeżeli chodzi o długość, drugim najdłuższym łukiem w kalendarzu jest Parabolica na Monzy (470 metrów) oraz Pouhon na Spa (460 metrów)- oba są o przeszło 25 procent krótsze od zakrętu numer 8.
Jakie przeciążenia odczuwają kierowcy w zakręcie numer 8?
Najwyższe przeciążenie osiąga 5 G, podczas gdy przeciążenie 4,5 G utrzymywane jest przez 2 sekundy. Średnia siła grawitacji w tym zakręcie wynosi 3,5 G.
Jakie wymagania stawia to miejsce przed oponami?
Zakręt numer 8 jest najbardziej wymagającym łukiem w całym sezonie pod względem energii opon. Mimo że stanowi tylko 12 procent dystansu okrążenia, sam zakręt odpowiada w przybliżeniu za 40 procent całej energii opon podczas okrążenia na Istambul Park. Z czterech kół bolidu, prawa przednia jest najbardziej obciążona.
Jakim obciążeniom poddane są bolidy na tym zakręcie?
Najwyższe obciążenie jakiemu poddany jest bolid na tym łuku stanowi 10.000 N- co równoważne jest sile 1000 kg lub jak kto woli 150 procentom masy całego bolidu. Średnie obciążenie prawej przedniej opony to 7000 N. Zakręt generuje także pionowe przeciążenia za sprawą nierównej nawierzchni pomiędzy pierwszym a drugim apeksem: zmieniają się one od +0,5 G do -0,8 G co mocno odczuwają kierowcy.
Jak ustawienia bolidu biorą pod uwagę ten zakręt?
Ustawienia bolidu muszą wyjątkowo uwzględniać ten łuk, zwłaszcza jeżeli chodzi o ustawienie cambera (kąt pochylenia koła od osi pionowej) oraz wysokości prześwitu, w szczególności tylnej części auta.
komentarze
1. krzysiek000
Jedno pytanie: Czy ten temat nie jest odpowiedzią dla tych co narzekają na brak newsów?
2. kempa007
dobra dajcie juz spokoj, ja w weekend bylem na weselu, wiec sila rzeczy nie mialo sie co pojawic, ale tez nic takiego sie nie wydarzylo...
3. sever
A kto się żenił? :-)
4. Szkodzik
Kempa nie mów że u Williama i Kate byłeś :) Kiedy jakaś fotorelacja ?
5. Marti
2. kempa007 - jak to nic się nie wydarzyło? Np. Schumacher pofarbował włosy a Kovalainen narzekał na ból gardła ;)))
6. fanAlonso=pziom
może powinni zastrzec nazwę : zakręt nr 8 żeby nikt nie mogł jej używac na innych torach tak na pamiątkę bo niestety to ostatnie gp turcji chyba
7. Grzesiek 12.
1. krzysiek000
Dla mnie nie jest żadną odpowiedzią ;) Gdyż swoją opinię , na brak znacznej ilości newsów które powinny się były pojawić , wyrobiłem na przestrzeni dłuższego okresu czasu ;P
I na pewno nie jest to krytyka tylko dla samej krytyki . Ale po to , aby na portalu " dziel pasję " newsów pojawiało się więcej i nie stanowiły jedynie 70 % w porównaniu z innymi portalami zajmującymi się Formułą 1 , jak to ma miejsce obecnie .....
Dodam jeszcze , ze mam na myśli takie wiadomości , które są sprawdzone i często komentowane gdzie indziej , którymi żyje świat F1 ;))
8. kempa007
6. fanAlonso=pziom jeszcze nie wiadomo czy ostatnie, bernie cos tam probuje dusic grosze...
9. bartek1515
Bardzo dobrze, że powstała taka analiza. Sam byłem tego ciekaw a jakoś brakowało czasu aby to sprawdzić :-)
BTW ja czytam wiadomości na tym i jeszcze jednym innym portalu i oczywiście komentarze użytkowników odnośnie newsów. W zupełności wystarcza mi to na wypracowanie sobie własnego stanowiska nt. jakiejś wiadomości. Jeśli news nie pojawi się tutaj to przeczytam go idzie indziej i nie rozumiem tutaj ludzi, którym to nie pasuje :-)
A redakcji polecałbym co jakiś czas zebranie się w gronie redakcyjnym i sklejenie jakiegoś artykułu od siebie o f1, bo to powinno przyciągać potencjalnych czytelników :-) Lub jakieś ciekawe wydarzenia sprzed lat (lata 80/90). Dla wielu użytkowników byłoby to pożyteczne zwłaszcza gdy interesują się tym sportem od kilku lat i nie znają jego przeszłości.
ps w żadnym przypadku proszę tego nie interpretować jako krytykę, chcę tylko pomóc :-)
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz