WIADOMOŚCI

FIA zaostrzy testy przednich skrzydeł
FIA zaostrzy testy przednich skrzydeł
Jak donosi Autosport.com, FIA zapowiedziała wprowadzenie zmodyfikowanych testów weryfikujących zdolność przednich skrzydeł do uginania się pod naporem powietrza. Zaostrzone metody zostaną wprowadzone już od najbliższego weekendy wyścigowego, czyli od GP Belgii.
baner_rbr_v3.jpg
Przednie skrzydła bolidów RB6 oraz F10 wzbudziły sporo kontrowersji, chociaż podczas testów przeprowadzonych przez FIA, okazały się zgodne z regulaminem. Jednak jak sam zaznaczył Stefano Domenicali, możliwe jest stworzenie skrzydła będącego w stanie pomyślnie przejść test, a jednocześnie uginającego się pod naporem powietrza.

W tym momencie test przeprowadzany przez FIA polega na obciążeniu elementu aerodynamicznego siłą 500 Newtonów, która stanowi równowartość masy około 50 kg. Pod tym naporem końce skrzydeł nie mogą się ugiąć bardziej, niż o 10 mm.

Międzynarodowa Federacja Samochodowa skorzysta jednak z artykułu 3.17.8 Regulaminu Technicznego, który pozwala na „wprowadzenie dodatkowych obciążeń/ testów giętkości na każdy element nadwozia, który wygląda na (lub jest podejrzewany) ruchomy w trakcie poruszania się samochodu”.

FIA zastrzegła sobie tym samym prawo do zwiększenia testowego obciążenia do 100 kilogramów, przy czym stopień giętkości skrzydła może wzrastać jedynie liniowo, czyli zamiast 10 mm, tym razem będzie to 20 mm. Dzięki temu uniemożliwione ma być wykorzystywanie materiałów, które pozwalają zaliczyć test, pozostając jednocześnie w sprzeczności z ideą przepisu.

Jak przyznaje Ross Brawn, opracowanie technologii podobnej do Red Bulla oraz Ferrari będzie kolejnym czasochłonnym i kosztownym przedsięwzięciem. Tym samym Brytyjczyk liczy, że nowy test wyjaśni kwestię uginających się elementów aerodynamicznych.

„Na tym polega nasz dylemat. Nasz i McLarena. Nie wiem jeszcze jak oni to robią, ale jeśli poświęcimy temu wystarczającą ilość środków, jestem przekonany, że moglibyśmy znaleźć się w takiej samej sytuacji. Wolelibyśmy jednak tego nie robić”.

„Chcemy więc wyjaśnienia sprawy, ponieważ w przyszłym roku będzie to bardzo ważne. Jeśli zostanie to uznane za dopuszczalne, wtedy zdecydowanie będziemy chcieli mieć to na wyposażeniu w przyszłym roku”.

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

40 KOMENTARZY
avatar
Niespokojny

02.08.2010 15:29

0

Żenada i tyle !!!


avatar
Niespokojny

02.08.2010 15:32

0

Są przepisy, których w ogóle nie ma. Co chwilę coś musi być w nich poprawiane, na chybcika, na kolanie.


avatar
Paatryk

02.08.2010 15:41

0

na oficjalnej stronie F1 pisze cos o 200kg... (news/technical/2010/835/780 html)


avatar
Janosoprano

02.08.2010 15:43

0

200 ?! To ja bym stanął i jeszcze raz ja i tylko 40 mm ugiecia ? to by pekło ;-)


avatar
mateuszf1team

02.08.2010 15:44

0

Po pierwsze to powinna być kara dla Force Indi, bo wypuścili Vitantonio Liuzziego ze źle dokręconym kołem !


avatar
TuR1smo

02.08.2010 15:46

0

5. mateuszf1team aha. ahahhahahaha


avatar
atomic

02.08.2010 15:49

0

o ........ ............... ............ ........... .......... ........... ........... ........... ...... dostrzegli swój błąd i palą .......... .......... ............ .......... .......... dziękuję


avatar
Budyn_F1

02.08.2010 16:15

0

Juz nie maja sie czego czepiac.


avatar
Mic4as

02.08.2010 16:18

0

na oficjalnej stronie F1 pisza ze w sobote skrzydlo RBR przeszlo regorystyczny test z obciazeniem 200kg wiec news troche spozniony...


avatar
Tukan

02.08.2010 16:29

0

Tak! ograniczyć wszystko! Powprowadzali durne zakazy a teraz sie dziwią czemu zespoły szukają "prawie" legalnych rozwiązań. F1 sama się zniszczy.


avatar
Tukan

02.08.2010 16:33

0

Już niebawem: -ujednolicone silniki -ujednolicone skrzydła -ujednolicone zawieszenia Coming soon in F1!


avatar
rsobczuk

02.08.2010 17:08

0

Co gorsza wprowadzą ujednoliconych kierowców. W każdym sezonie tylko jeden kierowca będzie mógł sie ścigać sam ze sobą.


avatar
mentos11

02.08.2010 17:40

0

A mi się wydaje że te skrzydło jest sztywne w swojej osi a jednie wichruje się do przodu na zakrętach i podczas hamowania. Przecież to jest element aerodynamiczny tak jak skrzydło a widzieliście jak w Dreamliner boeinga wyginają się końcówki skrzydeł i też ma z włókien węglowych?


avatar
kam39

02.08.2010 17:49

0

i znowu się zaczyna


avatar
atomic

02.08.2010 18:07

0

i tak oglądam ujęcia on board / kilku ostatnich wyścigów /kierowców redbull i mam niedparte wrażenie ,że prawa część przedniego skrzydła dość znacząco obniża swoje polożenie w porównaniu z lewą częścia . "fanów" proszę o opinie


avatar
smk

02.08.2010 18:34

0

15. atomic Przed ostatnim wyścigiem na BBC było pokazane z różnych ujęć jak zachowują się skrzydła RB i McLarena, nie wiem jak to zrobiono, ale skrzydło RB wyraźnie ugina się, "ciągnie" do ziemi


avatar
atomic

02.08.2010 19:28

0

BBC pokazało to z toru w niemczech ale nawet na filmach : webber barcelona 2010 czy vettel silverstone 2009 też widać ten myk .ciekaw jestem w którym miejscu skrzydło poddawane jest obciążeniu 50 kg i wydaje mi się ,przy prędkości wyścigowej siła działająca na przednie skrzydło jest większa niż 500 newtonów


avatar
omegags

02.08.2010 20:01

0

w tamtym roku kontrowersyjny dyfuzor w tym roku skrzydło i kanał F a za rok gaz w oponach zmieniający ciśnienie względem temperatury dogrzania,zawieszenie wykorzystujące zmianę siły grawitacji ziemi względem zmieniającego ciężaru bolidu w czasię wyścigu oraz wykorzystanie siły G do powtórnego przetworzenia na siłę docisku


avatar
omegags

02.08.2010 20:06

0

tak myślę że pełno kanalików w bolidzie i wykorzystanie rtęci z kompletem sterowanych zaworów da super efekt TYLKO PROSZĘ O LICENCJĘ


avatar
szerter

02.08.2010 20:35

0

3. Paatryk 9. Mic4as w regulaminie jest wymienionych 7 testów w związku z elastycznością nadwozia. Te wspomniane 2000 N nie dotyczą konkretnie skrzydła, ale są przyłożone mniej więcej po środku bolidu i 380mm za przednimi kołami, FIA zezwala wówczas na odgięcie o 5mm. Skrzydło musiało być jeszcze wtedy badane przy starych 500 N. Szkoda tylko, że limit będzie poprawiony liniowo, bo to może w rzeczywistości niewiele zmienić - w końcu skrzydło i tak musi się zatrzymać przed ziemią - gdyby szurało o asfalt wprowadziłoby więcej szkód i obniżenie końcowej masy.


avatar
Ravfaaaaa

02.08.2010 20:42

0

"Na tym polega nasz dylemat. Nasz i McLarena." Nie za bardzo wiem co Brawn miał na myśli wspominając tylko te 2 zespoły. Te nowe skrzydło jest tak samo dylematem Mercedesa i McL jak i Renault, FI, Williamsa, Saubera no i może jeszcze STR.


avatar
Paatryk

02.08.2010 22:21

0

@ szerter - dzięki za wyjaśnienie, dopiero się uczę angielskiego ;]


avatar
yonix

02.08.2010 22:28

0

Jak już pisałem wielokrotnie, niech FIA się zdecyduje, albo są przepisy precyzujące co wolno a czego nie, albo niech zrobią z F1 ligę krajową A1 gdzie wszystko jest takie same (kierowcy też są tacy sami - no prawie) wtedy będzie wiocha. Już teraz zrobili z F1 kółko robiących po kryjomu na szydełku a będzie jeszcze gorzej bo panowie z FIA to coraz większe dziadki i już mają problemy z pamięcią co chcieli osiągnąć wprowadzając dany przepis.


avatar
razor1

02.08.2010 23:21

0

@21. Ravf Ale zauważ, że tylko Mercedes i McLaren tak naprawdę się wypowiadają na ten temat w sposób pretensjonalny. Inni, np. Renault nawet jak zabrali głos w tej sprawie to raczej nie mieli żadnych większych pretensji.


avatar
arassF1

03.08.2010 00:25

0

a zabawa trwa...


avatar
grumiez

03.08.2010 09:03

0

50 kg MASY nie może stanowić równowartości iluśtam newtonów siły bo to nie jest jednostka siły tylko masy,czyli miary bezwładności ciała. 50 kG ciężaru jak już :)


avatar
shenici

03.08.2010 12:49

0

@26. grumiez nie może stanowić, jeśli bierzemy pod uwagę przyspieszenie ziemskie które jest zmienną zależną od położenia względem równika może stanowić, gdy przyspieszenie jest stałą [9.81 N/kg]


avatar
Lewy_89

03.08.2010 20:02

0

Jak dla mnie to śmieszne te siły są. Była kiedyś ciekawostka, że bolid F1 przy prędkości 300km/h ma siłę dociskającą tak dużą, że mógłby jechać po suficie. Jako że bolid waży coś koło 620kg to jest to 6200N. Przednie skrzydło "produkuje" 25-30% całej siły dociskającej czyli jakieś 1550-1860N. Tak to żem sobie wydedukował, jak ktoś widzi lukę w moim rozumowaniu to proszę o wyprowadzenie mnie z błędu... ;)


avatar
witam

03.08.2010 20:57

0

28.Lewy_89 A nie bylo to czasem juz przy 200 km/h?


avatar
witam

03.08.2010 21:22

0

28.Lewy_89 Chyba dobrze policzyles tez mi sie tak wydaje, tylko ze ta sila dociskajaca przedniego skrzydla ( te mniej-wiecej 1500-1900N ) to sila wywierajaca nacisk ogolnie na caly bolid, a nie sila parcia powirtrza na przednie skrzdlo. Dlatego poprzez powierzchnie skrzydla mozna regulowac docisk i gdyby to skrzydlo bylo np. wieksze, innego ksztaltu lub pod innym katem ustawione moznaby uzyskac tez " jazde po suficie " przy mniejszej predkosci ( patrz szybowce,posiadaja wielkie platy nosne i lataja juz przy ok100 km/h ). Takze sila wywierana poprzez przednie skrzydlo na bolid nie ma nic wspolnego z jego wytrzymaloscia i gietkoscia ( zaleznosc materielu ). Wracajac do "elstycznych skrzydel", trick polega na tym ze przy nabieraniu predkosci przez bolid wskutek oporu powietrza skrzydlo ugina sie i zmienia kat nachylenia tzn. im wieksza predkosc tym kat nachylenia wiekszy, zarazem wiekszy docisk na przod bolidu przy wiekszej przedkosci za czym idze lepsza przyczepnosc przy hamowaniu i wchodzeniu w zakrety. Ps: Ale mimo wszystko bardzo ladnie policzyles, fajne porownanie :D


avatar
szerter

03.08.2010 22:31

0

Dałbym sobie głowę uciąć, że ta prędkość to poniżej 200 kmph, wydaje mi się, że już ok. 170 a w najgorszym przypadku 190 kmph. James Allison wypowiadał się niedawno, że skrzydło wytrzymuje obciążenie równe 6-7 dorosłym osobom, więc te 0,5 tony raczej zniesie bez uszczerbku. Natomiast w kwestii docisku to poza bezpośrednio generowaną siłą należałoby dodać, że niższe skrzydło sprawia, że mniej powietrza dostaje się pod bolid - a to robi gigantyczną różnicę.


avatar
witam

03.08.2010 22:43

0

31.szerter. Moze byc i przy mniejszej predkosci nie pamietam dokladnie, te 200 km/h to slyszalem juz przed kilkoma latami. A z tym dostawaniem sie mniejszej ilosci powietrza pod bolid to tez barzdzo sluszna uwaga D:


avatar
Lewy_89

04.08.2010 00:16

0

To że mniej powietrza dostaje się pod bolid to sprawa kluczowa - dzięki temu więcej powietrza leci górą tworząc większe nadciśnienie, siłą rzeczy więc pod bolidem jest większe podciśnienie, czyli bolid jeszcze silniej jest dociskany do podłoża. Jestem niemal pewien, że to to skrzydło stoi za wysoką formą RB. Być może dzięki temu RedBulle są tak niskie w kwalfikacjach że ocierają podłogą o tor. W zasadzie to by tłumaczyło też, że w wyścigu dziwnym sposobem są trochę wyżej zawieszone - nie trzeba nic grzebać przy zawieszeniu, wystarczy podregulować przednie skrzydło (co jest przecież legalne).


avatar
ferrari_V10_fan

04.08.2010 22:27

0

19. omegags tak sobie myśle, że to genialne rozwiązanie z takim płynnym balastem. W czasie dohamowania przesuwa się do przodu i dociąża przednią oś której przecież udział w hamowaniu jest znacznie większy. Na wyjściu z zakrętu przesuwa się do tyłu i zapobiega uślizgowi napędu. Ciekawe co na to regulamin?


avatar
szerter

05.08.2010 01:51

0

34. ferrari_V10_fan - myślę, że pasywny system byłby zbyt wolny i nie przynosił wystarczających korzyści, bo w końcu ile masy będzie się przemieszczało 1kg, 5kg, 50kg? Żeby się nie skończyło tym, że będzie dociążał przód przy przyspieszaniu a tył przy hamowaniu - w przypadku odpowiedniego nachylenia toru i odpowiedniej kombinacji zakrętów tak by się działo. Jakikolwiek płyn w 'kanalikach' nie przemieszcza się tak swobodnie jak woda w misce. Natomiast jestem dość pewny, że korzystanie z jakiegokolwiek zasilanego urządzenia, które miałoby temu służyć jest zwyczajnie zabronione.


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu