WIADOMOŚCI

Złożono protest przeciwko dyfuzorom
Złożono protest przeciwko dyfuzorom
Ferrari, Renault i Red Bull Racing potwierdziły złożenie protestu w sprawie dyfuzorów zespołów Brawn GP, Toyota i Williams, podczas gdy skargę BMW Sauber odrzucono.
baner_rbr_v3.jpg
Choć FIA nie potwierdziła jeszcze wpłynięcia protestu, Autosport przekonuje, że sędziowie sportowi rozważają formalne skargi trzech ekip. BMW Sauber także zapowiadał protest, jednak zespół nie zebrał na czas wszystkich dokumentów i ich skarga została odrzucona.

Werdyktu sędziów możemy spodziewać się w niedługim czasie, jednak już można usłyszeć na padoku, że sprawa zostanie rozwiązana dopiero na posiedzeniu Międzynarodowego Sądu Apelacyjnego FIA.

Dyrektor Toyoty John Howett jest pewny uznania ich projektu dyfuzora za legalny.

"Z tego co wiem w sportach motorowych każdy może protestować, a ja nie mam z tym problemów. To jest w regulaminach sportowych, a póki co jestem przekonany, że przestudiowaliśmy je dokładnie, a już zupełnie pewny, że zinterpretowaliśmy je właściwe."

"Konsultowaliśmy się z departamentem technicznym FIA i jesteśmy usatysfakcjonowani, że zweryfikowali oni naszą interpretację. Teraz zobaczymy co sędziowie lub sąd zdecyduje."

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

20 KOMENTARZY
avatar
tReNt

26.03.2009 09:58

0

Najwłaściwsze byłoby chyba zalegalizowanie rozwiązań Toyoty, Williamsa i BGP i przeproszenie pozostałych teamów - Reanult I Red Bulla, które też miały takie pomysły ale FIA je im wcześniej wybiła z głowy. I większość teamów od Europy zobaczymy z nowymi dyfuzorami.


avatar
jaros69

26.03.2009 10:15

0

Dla mnie to wszystko jest za późno. Jeśli dyfuzor jest zgodny z przepisami to OK. Co będzie jeżeli jednak werdykt będzie inny ? Odbiorą punkty, kasę zwyciężcy np. BGP ?! Zmienienie obsady podium kilka dni po GP dla mnie nie do przyjęcia .


avatar
Kerk

26.03.2009 10:18

0

Ten protest to chyba tylko formalność Każdy zapewne już pracuje nad modyfikacja dyfuzora i na europe będą gotowi. Najbardziej chyba na tym wszystkim skorzysta McLaren :/


avatar
pz0

26.03.2009 10:41

0

Ja przypuszczam że nie tylko pracują, ale już pewnie niektóre ekipy mają gotowe nowe elementy, zostało je już tylko wsadzić do furmanek i je przetestować. Tylko takiemu RedBullowi czy Renault głupio teraz składać protest i jednocześnie testować nowe rozwiązanie. Ale prawdopodobnie już to dmuchali w tunelach.


avatar
master1986

26.03.2009 10:46

0

Z tego co wiem jak Renault pytal sie FIA o to rozwiazanie to otrzymal negatywna opinie a jak reszta to wprowadzilo to jest ok. wiec najlepiej nie isc w strone grzecznosci tylko w przeciwna...ale spokojnie burzuj flavio nie pozowli sie wy...mac;d


avatar
Raczej27

26.03.2009 10:47

0

nie takie proste - bo na torze juz tego nie przetestują - ale dzwne jest dla mnie ze będą faworyzwoac 3 teamy kosztem pozostalych...


avatar
antos05

26.03.2009 11:10

0

najlepiej jakby sprawę wyjaśnili jeszcze przed kwalifikacjami...żeby była jasność.Szczerze mówiąc chciałbym aby uznali je za nielegalne


avatar
darecky3

26.03.2009 11:23

0

pz0 wiem ze kazdy ma swoje teorie ale zapewniam cie ze w tunelu dyfuzora nie da sie przetestowac pod wzgledem wydajnosci. Jedynie rozklad strumieni czyli ich trajekcje ale na pewno nie wydajnosc.


avatar
pz0

26.03.2009 11:41

0

darecky, tego można się domyślić. Jednak przed zastosowaniem na torze trzeba jednak go dmuchnąć. Ale z kolei z pewnością zmiana samego dyfuzora w bolidzie to nie wszystko. Trzeba jeszcze go w jakiś sposób zasilić w powietrze. Podobno McLaren ma problemy właśnie z dyfuzorem, ale nie tyle z samym dyfuzorem ile z zasileniem dyfuzora, a za to odpowiada w znacznym stopniu przód bolidu i właśnie rozkład strug. Coś w McLarenie poszło nie tak właśnie z rozkładem strug. W tunelu podobno było ok, ale w praktyce okazało się nie za ciekawie. Pisałem już wcześniej że skopiowanie dyfuzora Williamsa czy BGP może w innym bolidzie nie przynieść pożądanych efektów. Jestem niemal pewien że większość tuneli pracuje teraz intensywnie nad nowymi dyfuzorami, żeby być w każdej chwili gotowym do testów z nowymi. Tylko że to może pociągnąć za sobą wiele innych zmian. Przy braku testów w sezonie Brawn może już posiadać przewagę której inne zespoły nie dadzą już rady zniwelować, bo w tunelu nie da się wszystkiego sprawdzić.


avatar
pz0

26.03.2009 11:46

0

ładnie narysowane dyfuzorki: http:// img7.imageshack.us /img7 /738 /jnhbgvfscdfngh.jpg


avatar
Skoczek130

26.03.2009 12:32

0

Ja tam nadal wierzę, że wszystko z tymi dyfuzorami jest w porządku.


avatar
totalfun

26.03.2009 13:07

0

Przed sezonem Renault zapytało oficjalnie FIA czy można zastosować taki dyfuzor, o którym teraz mowa. I co? Dostali odpowiedź negatywną!!! (wiadomość z wczorajszego Auto Motor Sportu w TVP Sport). To albo ja czegoś nie rozumiem albo FIA to banda kosmitów żyjących w innej galaktyce.


avatar
walerus

26.03.2009 13:16

0

no niestety ale niektóre teamy zaryzykowały i będą zbierać profity......


avatar
Avellana

26.03.2009 13:35

0

mieli czas wiedzieli, że zespołom ich dyfuzory wydają sie podejrzane mogli zmienić te części, ale nie ja bym ich zdyskwalifikowała sami się o to prosili


avatar
Kadet

26.03.2009 13:43

0

Dyfuzor to nie jedyny element składający się na wygraną w wyścigu. W tunelach F1 zdaje się, ze można wyhulać i 200 km/h więc w dużym przybliżeniu można wiedzieć czego się spodziewać, po tym czy innych rozwiązaniu. Na dokładkę niektóre zespoły mają mocne kompy (choć najwyraźniej Makówce to mało pomogło) i te szybko 'dogonią" zespoły z nowymi dyfuzorkami. Mam nadzieję, że w Beemce pomoże to Robertowi z balansem (lepsze ssanie do gleby) i będzie mógł częściej używać kersu.


avatar
Kadet

26.03.2009 14:42

0

Kurcze, właśnie przeczytałem, że w tunelu przepisy FIA ograniczają prędkość strugi do 50 km/h, a modele mogą mieć max 60% oryginału, więc za dużo to oni tam nie potestują. Dobrze, że jak na razie nie ma takich ograniczeń co do kompów i oprogramowania


avatar
sivshy

26.03.2009 15:05

0

jeśli tego nie zabronią, to reszta stawki będzie w przysłowiowej dupie. Trudno przetestować w tunelu dyfuzor, chociaż najwyraźniej przed sezonem, ta sztuka udała się Brawnowi, który ze swoim chyba trafił najlepiej. Poza tym, tak jak mówicie, na dyfuzor trzeba jeszcze odpowiednio poprowadzić powietrze. Więc przy jego kopiowaniu, mogą się zacząć schody...


avatar
pz0

26.03.2009 15:59

0

sivshy, u Brawna to nie sam dyfuzor robi robotę. Tam całość jest wręcz rewolucyjna. Zastanawiałem się też nad makówką. Nie mam bladego pojęcia gdzie się walnęli, ale nie wiem czy to przednie skrzydło z aż czterema płatami jest takie cudowne. Rozdzielnik powietrza też wygląda zupełnie inaczej jak u Brawna. W ogóle cała konstrukcja jest zupełnie inna. Znowu ''tak na oko'' te strugi powietrza z przodu inaczej się układają , inaczej wchodzą pod bolid, inaczej działa sekcja środkowa no i ta oryginalna pokrywa silnika u Brwana. Ciekawy pomysł z zasileniem dyfuzora cieplutkim powietrzem. Na tym przypuszczam że są większe zyski jak na samej konstrukcji dyfuzora. Kurcze, tylko to ciągle przypuszczenia i gdybanie. Co do tuneli to chodzi mi po głowie że może taki team wynająć zupełnie obcy tunel i dmuchać w nim normalnie za kasę i bez tych durnych ograniczeń ze strony FIA.


avatar
sivshy

26.03.2009 18:53

0

myślę że połowa tej 'rewolucyjności' u Brawna to wynik potrzeby odpowiedniego poprowadzenia powietrza do dyfuzora, a gdyby zabroniono im go użyć, to prawdopodobnie elementy służące do 'transportu' powietrza , którymi różni się bolid Brawna od reszty stawki straciłyby rację bytu. Podsumowując jeszcze Twoją wypowiedź, po prostu jedni trafili z ogólną koncepcją auta lepiej niż inni.


avatar
Kojo

26.03.2009 21:31

0

Jak dla mnie ten protest to syzyfowa praca i niema racji bytu. Dyfuzory są legalne-Koniec kropka.


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu