Charlie Whiting z FIA wyjawił, że po sprawdzeniu kontrowersyjnych dyfuzorów w samochodach niektórych zespołów F1, nie może nakazać ekipom zmian ich projektów.
Dyfuzory zespołów Brawn GP, Williams i Toyota były uznane przez inne ekipy za niezgodne z regulaminami. Nie mniej jednak Whiting wyjaśnił, że ekipy wykorzystały zapis w przepisach."Oni wykorzystali lukę w regulaminach, która zawsze tam była" - powiedział w rozmowie z 'Auto Motor und Sport'. "Rozumiemy, że inne zespoły mają inne spojrzenie na ten temat."
Dyrektor techniczny Williamsa Sam Michael powiedział, że jest zaskoczony reakcjami zespołów. Jego zdaniem inne ekipy powinny skorzystać z ich pomysłu, zamiast go skarżyć.
"Relatywnie łatwo byłoby skopiować to rozwiązanie. Zaskoczyło mnie, że więcej zespołów nie zrobiło tego do tej pory."
'Auto Motor und Sport' zacytował także słowa Bernie Ecclestone, który nie przejmuje się zbytnio groźbą protestu konkurencji w Australii.
"Gwarantuję, że ktokolwiek nie wygra wyścigu w Melbourne będzie ogłoszony oszustem, niezależnie od tego kto to będzie."
19.03.2009 13:36
0
impostor1981 ____ Williams ma usunąć swoje płetwy za głową kierowcy ze względów bezpieczeństwa, BMW z tych samych powodów ma cuś za głową podnieść tylko nie bardzo rozmumiem co-chyba chodzi o to, że za słabo obudowana jest głowa kierowcy.A dyfuzory no wiadomo, przyzwolenie na kopiowanie jest ;))
19.03.2009 14:02
0
jankes15 ,zle mnie zrozumiales,ja tylko przytoczylem team ferrari,ale chodzi mi o to ze dziwne aby tylko trzy teamy to zauwarzyly,tam luke,nie wierze w to i dlatego podtrzymuje to co napisalem
19.03.2009 14:21
0
atomic, jakie zawirowania konstrukcją podłogi? Przecież podłoga jest płaska. Dyfuzor to, według encyklopedycznej definicji, stożkowo rozszerzający się lub spiralny odcinek rury, w którym następuje spowolnienie przepływu płynu lub gazu. Skoro rozszerza się to nie przyspiesza się prędkość strug lecz spowalnia, ale rzeczywiście szybciej wyprowadza powietrze. W każdym razie wyraźnie spada ciśnienie. Nie będę się więcej na ten temat sprzeczał i z pewnością nie będę robił wykładów z fizyki. Jeżeli ktoś jest bardziej zainteresowany fizyką bądź aerodynamiką jest na internecie do ściągnięcia sporo wykładów na ten temat.
19.03.2009 14:28
0
to inne zespoły też zauważyły, przecież McLaren miał mieć nową podłogę nie zdradzili o co chodzi do końca, ale można się domyślić że ze starą podłogą nie dało się tak zgrać tego dyfuzora aby generował tak duży docisk jak np w Toyocie
19.03.2009 14:32
0
Przypuszczam że McLaren będzie jednym z pierwszych zespołów, które skopiują rozwiązanie Toyoty/Williamsa, albo BGP. Wygląda na to że mają problemy z aero z tyłu no i wielkie możliwości by to zrobić.
19.03.2009 14:54
0
To, że podłoga jest płaska nie przeszkadza powstawaniu zawirowań. Dyfuzor jest po to by regulować przepływ powietrza czyli przeciwdziałać zawirowaniom czyli zwiększać płynność przepływu. Cały bolid działa jak skrzydła w samolocie. powietrze pod bolidem przepływa szybciej niż nad nim i tworzy się podciśnienie oraz nadciśnienie i generuje docisk (w samolocie siłę nośną )
19.03.2009 15:00
0
pzo : bidoku ty mój .pozdrawiam serdecznie
19.03.2009 15:10
0
atomic, ok, przyznaję ci rację, niech będzie że po zwiększeniu przekroju prędkość strug powietrza rośnie, a co mi tam szkodzi bidokowi jednemu przyznać rację mistrzowi. Woda w rzece też ma większą prędkość w szerszych miejscach niż w węższych. Niech i tak będzie. i naucz się pisać nick bidoka bo to nie jest pzo. Chociaż niech będzie, znowu nie mam racji.
19.03.2009 15:21
0
Boze.. jaka zawisc, ludzie wezcie sie opanujcie.. pz0 nie miales racji, trudno, zdarza sie kazdemu, pogodz sie z tym, a ty atomic nie jestes az taki zajebisty jak ci sie wydaje, to, ze raz miales racje nie upowaznia cie do wywyzszania sie nad innymi.. pz0 czesto pisze konkretne i rzeczowe komentarze i nalezy mu sie chyba jakis szacunek.. a ty zamiast wyrazic swoja opinie i "lagodnie" wyprowadzic go z bledu obnosisz sie z tym ze masz racje jakbys conajmniej wycisnal 200 na klate ;/ Ku*wa ludzie, klocicie sie o jakis j3bany dyfuzor!
19.03.2009 15:23
0
pz0 - masz rację, powietrze wchodząc do dyfuzora zmniejsza prędkość i wygładza się jego struga. to powoduje powstanie niższego ciśnienia, które generuje docisk czyli efekt przyssania podłogi do toru :)
19.03.2009 15:30
0
A nie mówiłem!!! Wszystko jest w porządku. Skoro Renault (bo w iększości oni mieli o wszystko pretensje) nie umie stworzyc innowacyjnych części, to niech je kopiują, tak jak Michael powiedział, a nie tylko się skarżą.
19.03.2009 15:40
0
i znów haja z niczego...
19.03.2009 15:44
0
Chyba nie do końca wiecie o co chodzi z tym dyfuzorem.pz0,natleniony-zwężenie przewodu(np.rurowego)powoduje zwiększenie prędkości przepływu i jest ono spowodowane zmniejszeniem ciśnienia w zwężeniu(tzw.paradoks hydrodynamiczny).W bolidach struga powietrza wlatując pod samochód napotyka na zwężenie z tyłu w postaci dyfuzora.Ciśnienie w zwężeniu jest mniejsze więc "zasysa" powietrze sprzed zwężenia przyspieszając go,następnie"zasysa" go ponownie przy wylocie z dyfuzora,spowalniając przepływ.Tak więc dodatkowy docisk wywołany jest właśnie zmianą ciśnień,tym "zasysaniem" powietrza.Zatem odpowiedni kształt dyfuzora jest w stanie zwiększyć gradient ciśnień.
19.03.2009 16:42
0
Dyfuzor ma za zadanie wytworzyć podciśnienie poprzez przyspieszenie przepływu powietrza pod tylna częścią nadwozia. Powoduje to spadek ciśnienia pod samochodem, a siła docisku tworzy się właśnie dzięki różnicy ciśnień nad i pod nadwoziem. Wystarczy troche poczytac ale nie na forach bo tutaj sami fizycy chyba.
19.03.2009 16:44
0
no I dupa zbita Kubek ma zly dyfer wiec pierwsze wyscigi a tyle. A propo fizyki to to I czym piszecie to nawet asystenci inz wyscigowych maja w malym palcu
19.03.2009 16:49
0
przepraszam panów i panie ,które mogły poczuć sie urażone moimi wpisami .będę starał się aby następne moje wpisy były mniej natarczywe .wybaczcie mi proszę ale to wina zbyt długiej przerwy pomiędzy sezonami.
19.03.2009 17:09
0
Peti jaki dyfer ?? jak cos wiesz o mechanizmie roznicowym w BMW to sie podziel z nami ta wiedza
19.03.2009 17:22
0
a co ma dyfuzor do mechanizmu roznicowego?
19.03.2009 17:26
0
Dyfuzor w bolidzie F1 ma za zadanie przepuścić jak najwięcej powietrza pod bolidem w stosunku do powietrza przepływającego na bolidem , Innymi słowy tak jak pisze @WRC-fan oraz @atomic (Takim fajnym przykładem siły podciśnienia był bodajże Brabham z tym swoim wiatrakiem z tyłu który w zakrętach wlączając się wysysał dodatkowo powietrze ) pod bolidem ma się wytworzyć podciśnienie (efekt przyssania) a jak tego dokonać ? ano różnicując ciśnienie porównując do rzeki to i owszem w wąskim korycie nurt jest szybszy ale w szerokim korycie więcej wody przepływa i o to wlasnie chodzi i wcale nie trzeba być inżynierem fizyki aby to wiedzieć!! to do @bidoka
19.03.2009 17:29
0
tomek83f,podciśnienie nie powstaje na skutek zwiększenia prędkości przepływu,ale odwrotnie, różnica ciśnień,wytwarza siły wewnątrz ośrodka(np.powietrza),powodujące zmiany prędkości.Czyli wytworzone podciśnienie powoduje "zasysanie" powietrza, a więc jego przyspieszenie(wzrost prędkości).
19.03.2009 17:31
0
Peti,użyłeś słowa dyfer,a tym mianem określa się potocznie dyferencjał,czyli mechanizm różnicowy.
19.03.2009 17:36
0
a ja mam nadzieje ze BGP nie wygra zadnego wyscigu...
19.03.2009 17:47
0
dżeku masło maślane
19.03.2009 18:02
0
Skrót myślowy , a apropo rzeki to dlatego w wąskim korycie wzrasta prędkość przepływu i ciśnienie bo musi przez nie przepłynąć taka sama ilość wody a nie mniej czy więcej, dziarmol - mysle że tylko się przejezyczyles
19.03.2009 18:05
0
Peti a ja mysle ze Ty sie przejezyczyles z tym ,,dyfrem"
19.03.2009 18:20
0
Gdzies tu przeczytalem juz nawet nie pamietam gdzie i nie bede tego szukac ze dyfuzor jest pod cala podlaga bolidu,a to nie prawda dyfuzor jest na koncu podlogi bolidu a dla obrazowego przedstawienia podam link ze zdjeciem roznicy w dyfuzorze z 2008 i 2009 roku usuncie spacje http: //img259 .imageshack .us/img259/1156/ comparediffusersaj2qa4.jpg
19.03.2009 18:22
0
tomek83f,co jest masłem maślanym?,skup się...: podciśnienie nie powstaje poprzez przyspiszenie przepływu,tylko odwrotnie.Przyspieszenie przepływu powstaje dzięki podciśnieniu."Coś"(zmiana prędkości)wynika z "czegoś"(zmiana ciśnienia),a nie "czegoś" wynika z "coś".Chyba już wiesz o co mi chodziło.
19.03.2009 18:31
0
dżeku gdyby nie bylo przyspieszenia to dyfuzor by nie dzialal gdyby kąt dyfuzora byl zbyt duzy to podcisnienie by sie nie wytworzylo a powietrze wolno by przeplywalo tylko pod nim i niczemu by nie sluzyl dlatego napisalem maslo maslane bo to co napisales to jest prawda,bo zeby to powietrze przyspieszylo to najpierw musi zwolnic,podobne dzialanie ma silnik turboodrzutowy wiec nic nowego nie napisales tylko to roszerzyles a moja definicja jest tak samo poprawna jak i twoja
19.03.2009 18:41
0
zgadzam sie z dzeku. Nie masz racji Peti mowiac, ze w waskim korycie ta sama ilosc wody musi przeplynac wiec predkosc i cisnienie jest wiekszy. To jest wlasnie paradoks hydrodynamiczny, o ktorym pisal dzeku i opisuje go rowanie Reynoldsa-> gdy cisnienie maleje predkosc rosnie. Na tej samej zasadzie dziala zwezka Venturiego-> (ponownie napisze) zwezenie powoduje wytworzenie podcisnienia w skutek czego predkosc przeplywu rosnie
19.03.2009 18:51
0
tomek83f,przede wszystkim podciśnienie pod podłogą bolidu powstaje dzięki zwężeniu strugi powietrza,które wcale nie zwalnia tylko dzięki obniżonemu ciśnieniu przyspiesza i dyfuzor pomaga szybciej i efektywniej wydostać się temu powietrzu spod samochodu.Więc twoja definicja nie była do końca poprawna pod względem wynikania jednego z drugiego.
19.03.2009 19:03
0
dżeku przeczytaj jeszcze raz moja definicje,,Dyfuzor ma za zadanie wytworzyć podciśnienie poprzez przyspieszenie przepływu powietrza pod tylna częścią nadwozia."
19.03.2009 19:05
0
Wiec tak jak napisalem ,,maslo maślane" poprostu to bardziej rozwineles i tyle
19.03.2009 19:06
0
...ej ,to może zaprojektujemy super dyfuzor dla BMW Roberta ?
19.03.2009 19:08
0
a mozna?
19.03.2009 19:23
0
najlepsze jest to że wszyscy trzej piszemy w sumie to samo, ale trochę inaczej :) Bez sensu są nasze spory. Żeby jeszcze bardziej zagmatwać sprawę to dorzućmy jeszcze równanie Bernouliego, też ma tu zastosowanie :) Jakby nie patrzeć dyfuzor powoduje przyspieszenie przepływu pod podłogą i ciśnienie maleje, a cała furmanka lepiej przykleja się do gleby. W samym dyfuzorze powietrze spowalnia. Strasznie mnie interesuje jak wygląda dyfuzor BGP, bo u Toyoty i Williamsa to oczywiste jaką ma przewagę.
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się