WIADOMOŚCI

Opony
Opony
Opony są kluczowym czynnikiem niejednokrotnie decydującym o zwycięstwie bądź porażce. Nad ich właściwym ustawieniem czuwają najwyższej klasy specjaliści a nawet drobne różnice w ciśnieniu mogą przysporzyć kierowcy poważnych problemów przy prowadzeniu bolidu.
baner_rbr_v3.jpg
Nowe przepisy wprowadzone przez Światową Federację Samochodową (FIA) miały na celu wyrównanie szans poszczególnych zespołów. Dotychczas w Formule 1 trwała zacięta walka pomiędzy różnymi producentami opon i niejednokrotnie o zwycięstwie nie decydowały starania kierowców na torze a techników firm dostarczających te opony. Nowe regulacje pozwalają na obecność zaledwie jednego producenta, którego obowiązkiem jest dostarczenie takich samych opon wszystkim zespołom. Na każdym wyścigu kierowcy mają do swojej dyspozycji mieszankę twardszą i bardziej miękką (oznaczoną białym paskiem). Przepisy nakazują zastosowanie obydwu rodzajów opon w trakcie wyścigu, co oznacza w praktyce, że kierowca rozpoczynający wyścig na oponach miękkich będzie musiał podczas wizyty w boksach wymienić opony na twardsze.

Efektywność pracy opony bezpośrednio zależy od jej temperatury pracy. Na torze liczy się każda sekunda, z tego powodu podczas zmiany opon zespół zakłada opony uprzednio zagrzane w specjalnie skonstruowanych kocach grzewczych. Dzięki temu kierowca traci mniej czasu na rozgrzanie opon na torze.

W odróżnieniu od motoryzacji cywilnej, opony w Formule 1 poddawane są ogromnym obciążeniom. Samochody przyspieszają od 0 do 100 km/h w 2,6 sekundy. Tylne opony muszą przenieść moc 800 koni mechanicznych na asfalt w taki sposób, by koła nie wpadły w poślizg przy ruszaniu. Z drugiej strony przednie opony wykonują ciężką pracę podczas hamowania i skręcania. Przy hamowaniu z 200 km/h bolid F1 zatrzymuje się średnio na dystansie 55 metrów, a siły hamowania sprawiają, że obciążenie wzdłużne w przypadku opon dochodzi do 2,5 tony. W zakrętach przeciążenia są jeszcze większe, a opony muszą wytrzymać obciążenie poprzeczne rzędu 2,2 tony, a siły odśrodkowe sięgają 3,2 G. Nawet podczas jazdy po prostej na opony działa ogromna siła, generowana przez wytwarzające docisk aerodynamiczny skrzydła. Przy prędkości 320 km/h skrzydła dociskają samochód do toru z siłą 1,6 tony z tyłu i 1,1 tony z przodu. Docisk aerodynamiczny jest tak duży, że teoretycznie bolid F1 mógłby utrzymać się na suficie, jadąc ?do góry kołami?, z prędkością niewiele większą od 150 km/h.

Mieszanka, z jakiej powstają opony F1, pracuje optymalnie w temperaturze pomiędzy 70 a 95°C. Jeśli opony są zimniejsze, ich przyczepność spada. Jeśli rozgrzeją się nadmiernie, zużywają się za szybko. W najgorszym przypadku zaczynają się tworzyć pęcherze, które mogą spowodować eksplozję opony. By temu zapobiec, opony ? składające się z około 80 typów gumy i 250 innych składników, w tym oleju, stali, siarki, cynku, poliestrów, żywicy i krzemu ? są dokładnie sprawdzane jeszcze w fabryce.

Dzięki nowym regulacjom FIA walka pomiędzy producentami opon przeszła do historii a głównym zadaniem zespołów staje się najlepsze wykorzystanie opon dostępnych wszystkim zespołom.

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

10 KOMENTARZY
avatar
Podol

11.06.2007 01:21

0

LOL, nie chcę mi się czytać..


avatar
[email protected]

13.06.2007 19:07

0

eeeeeeee no może być


avatar
Ksylen

17.06.2007 08:59

0

Skoro wyeliminowano konkurencję w oponach, no to może by tak jeszcze wprowadzić jednakowe auta dla wszystkich. Przecież poziom techniczny bolidu ma nie mniejszy wpływ na wynik niż opony.


avatar
BlackJackx

07.07.2007 20:49

0

Zgadzam sie z Ksylenem :) Wszystkim takie samo paliwo, takie same auta, takich samych mechaników...O to właśnie chodzi żeby była konkurencja, wtedy jest ciekawiej...


avatar
Str8ek

11.07.2007 13:00

0

przynajmniej mogli dać licencje Michelinowi....


avatar
123tomek

16.07.2007 08:40

0

No wlasnie. Ciekawe jak wybrali tego jedynego producenta. Przeciez to nieziemska kasa taki monopol na gumy. No i jeszcze jedna sprawa - czy przez taka decyzje nie zahamuje sie rozwoj opon?! Przeciez nie ma konkurencji to nie trzeba sie starac by byc lepszym od innych. Moim zdaniem taka decyzja o wyeliminowaniu konkurencji jest sztuczna i szkodliwa.


avatar
dawcio

05.08.2007 15:35

0

a ja na formule sie nie znam i mam pytanie opony hard to twarde soft miekkie wet - ? monsoon-? i jeszcze jakieś sa ale nie wiem jakie i mozecie mi wytlumaczyc ktore sa do czego


avatar
dawcio

05.08.2007 15:39

0

a ja na formule sie nie znam i mam pytanie opony hard to twarde soft miekkie wet - ? monsoon-? i jeszcze jakieś sa ale nie wiem jakie i mozecie mi wytlumaczyc ktore sa do czego


avatar
ewerti

16.08.2007 17:24

0

a jezeli by dali jednakowe bolidy wszystkim to gdzie rywalizacja pomiedzy konstruktorami?a mieszanka wet to na miekki tor a monsun na deszcz jest jeszcze przejsciowka gdy dopiero zaczyna padac lub tor podeschnie


avatar
ewerti

16.08.2007 17:24

0

przepraszam za błąd powinno być mokry tor


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu