Międzynarodowa Federacja Samochodowa wezwała przedstawicieli zespołu Red Bull przed panel sędziowski, podejrzewając, że bolidy tej ekipy łamią regulamin techniczny Formuły 1.
Oświadczenie przesłane przez Jo Bauera, delegata technicznego FIA, odpowiedzialnego za kontrolę techniczną bolidów sugeruje, że podejrzenia dotyczą map silnika w bolidach zarówno Sebastiana Vettela, jak i Marka Webbera.FIA podkreśliła, że zredukowany moment obrotowy w średnim zakresie obrotów silnika w obu bolidach sam w sobie stanowi złamanie regulaminu, ale może także stanowić dodatkową korzyść aerodynamiczną.
Zespół Red Bull od GP Kanady podejrzewany jest o sprytne obejście przepisów dotyczących dmuchanych dyfuzorów, które z początkiem sezonu zostały zakazane (ograniczone) poprzez serię zmian w regulaminach.
„Po zbadaniu podstawowych map momentu obrotowego silnika bolidów 01 i 02 jest oczywiste, że maksymalny moment obrotowy obu silników jest znacząco mniejszy w średnim zakresie obrotów niż miało to miejsce podczas innych wyścigów” napisał Jo Bauer w oświadczeniu.
„Co więcej nowe mapy momentu obrotowego sztucznie zmieniają charakterystykę aerodynamiczną obu bolidów co także stanowi naruszenie dyrektywy TD 036-11. Przekazuję tę sprawę do sędziów zawodów.”
Christian Horner, szef zespołu, zapytany o całe zajście odpowiadał: „Nie wiem nic o złamaniu regulaminów. Wynik został potwierdzony po kwalifikacjach.”
22.07.2012 11:10
0
Chciałbym, żeby to okazało się prawdą i żeby porządnie ukarali RBR, coś by się działo ...
22.07.2012 11:10
0
Czyli w przypadku, gdy to się potwierdzi to Webber i Vettel zostaną zdyskwalifikowani czy wystartują z Pit Lane?
22.07.2012 11:11
0
własnie czekałem czy coś z tym zrobią bo podobno chyba w Kanadzie jakiś fotoreporter zauważył dziwny dźwięk w RB8. Ale w sumie nic mnie to nie dziwi RBR zawsze idzie na extreme z bolidem
22.07.2012 11:18
0
@3 " Ale w sumie nic mnie to nie dziwi RBR zawsze idzie na extreme z bolidem" No niestety tak jest, od jakiegoś czasu zauważyłem że poczynania RB zakrawają o jawne wykorzystywanie nieudolności i pobłażliwości sędziów. Wiedzą że mogą oszukiwać, najwyżej będą musieli cofnąć zmiany - i trudno - ale nic więcej ich to niestety nie kosztuje :/
22.07.2012 11:34
0
Jeszcze dziwniejszy dźwięk jest w McLarenie... ;) Cóż, jeżeli złamali przepisy, kara byc powinna...
22.07.2012 11:34
0
z pit-lane oby oby będzie się działo
22.07.2012 11:37
0
O proszę, a Skoczek130 kiedyś twierdził, że to dźwięk McLarena w tym sezonie jest dość dziwny. Ciekawe czy FIA pokusi się o jakąś dotkliwą karę czy raczej "reprymendę" i nakaz zmian. Osobiście wolałbym to pierwsze.
22.07.2012 11:38
0
No i mamy jeszcze dobrze nie pomyślałem, a Skoczek130 już nawiązał do dźwięku McLarena. :)
22.07.2012 11:42
0
@ULTR93 - a słyszałeś dźwięk bolidu MP4-27?? Jest zupełnie inny, niż w innych ekipach. Najwyraźniej jednak FIA już to sprawdziła. Chodziło mi bardziej o komentarz @Greek, w którym pisał o dźwięku RB8. Tu problemem nie był dźwięk jednak, a obroty silnika. ;)
22.07.2012 11:43
0
Znając FIA i tak nic nie zrobi ,da im kilkanascie tyś Euro kary i tyle
22.07.2012 11:44
0
A co do poprzednich GP - FIA zezwoliła na start w tych wyścigach, jak również potwierdzili legalnośc bolidu po wyścigu. Jak wyciągną konsekwencje, to tylko po tych kwalifikacjach i tylko w tym GP. ;)
22.07.2012 11:47
0
11. Skoczek130 mapy można zmienić w dowolnym momencie w pit-lane.
22.07.2012 11:47
0
Te inne dzwieki to "szelest banknotow"...
22.07.2012 11:48
0
@ 12. niuniek24w a skąd Ty taki znawca?
22.07.2012 11:51
0
Te dziwne dźwięki to zepsuty głośnik w telewizorze?
22.07.2012 11:51
0
Też chce żeby Webber i Vettel staetowali z PIT lane.
22.07.2012 11:57
0
@99kowalski - tak, tak... trzymasz poziom... ;] Podejrzane - tylko MP4-27 ma u mnie inny dźwięk silnika. ;]
22.07.2012 11:59
0
a ja bym chcial aby przestali zakazywac rozwoju technicznego bolidow wszystko "nie wolno", za niedlugo nic nie bedzie mozna zmieniac a rozwoj F1 bedzie sie cofal
22.07.2012 12:00
0
Decyzja ma się podobno pojawić przed startem wyścigu, jeśli okażą się winni to będą startować z końca stawki albo z pitlane. To już nie pierwszy raz w Monako też mieli nielegalne dziury w podłodze to powiedzieli mi żeby zmienili na następny wyścig i po sprawie...
22.07.2012 12:00
0
*im znaczy sie
22.07.2012 12:04
0
Powinni ich ukarać cofnięciem na koniec stawki. Zaczyna mnie ten zespól irytować. Chyba czują, że tracą grunt pod nogami i za wszelką cenę szukają dziury w regulaminie FIA.
22.07.2012 12:08
0
Zdyskwalifikować ich ciągle przeginają a jedyne co każą im zrobić to usunąć dane rozwiązanie dlaczego nie odbiorą im punktów
22.07.2012 12:12
0
to dobra wiadomość :)
22.07.2012 12:12
0
Hej:)No wlasnie karza za wymiany skrzyn biegow,silnikow itp a za to to powinni im odebrac punkty a napewno wywalic ich dzs na koniec stawki i tyle.
22.07.2012 12:13
0
@2 Znając pobłażliwość FIA to nic się nie zmieni... ja osobiście też chciałbym, tak jak moi poprzednicy żeby startowali z Pit Lane, fakt, że to zniszczy typy większości, ale walka będzie za to ciekawsza, bo suchy tor nie gwarantuje zbyt wielkich emocji.... P.S. Federer górą:P
22.07.2012 12:15
0
Jak ich nie cofną to ekpiy po wyścigu złożą protest.
22.07.2012 12:16
0
Pytanie jak to wpływa na aerodynamike faktycznie. Bo jedyna sensowna sytuacja wydaje mi sie ze jest taka ze przy wysokim momencie nos bolidu unosi sie dosc znacznie co generuje mniejszy docisk rowniez podłoga ma troche inny przepływ powietrza bo sie zmienia kat natarcia. Oczywiscie ze jak zmniejszony zostanie moment to wszystko sie zmieni i polepszy, ale czy przypadkiem wtedy bolid słabiej nie przyspiesza zwyczajnie??? Przyspieszenie jest wypadkowa momentu i mocy jakos i wiadomo ze jak jedna z tych wartości sie obniży auto bedzie wolniejsze jasne ze moc jest ważniejsza ale mimo wszystko moment ma duze znaczenie dla charakterystyki silnika...
22.07.2012 12:22
0
@9 Skoczek130, a skąd, piszę tylko generalnie o poczynaniach Red Bulla, natomiast co tym razem zmajstrowali - nie wiem i nie interesuje mnie to :)
22.07.2012 12:27
0
18. Tu nie chodzi o rozwoj, przepisy sa przepisami i trzeba ich przesztrzegacz. Spotkanie delegatow technicznych wlasnie trwa, Red Bull wyraznie przekroczyl przepisy i kara sie nalezy, wiec najprawdopodobniej wyrusza z konca stawki.
22.07.2012 12:38
0
Ukarać oszustów...
22.07.2012 12:41
0
to są jaja co wyprawia RBR nie wiem jak można kibicować oszustom. Z pit lane ich wystartować, to się w końcu nauczą
22.07.2012 12:42
0
Co za bzdury. Nie ma żadnego związku między momentem obrotowym, a aerodynamiką. Miało to znaczenie w przypadku dmuchanych gazami spalinowymi dmuchanych dyfuzorów. Poza tym podczas wyścigu praktycznie nie używa się średniego zakresu obrotów, gdyż tam moc silnika jest znacznie niższa.
22.07.2012 12:45
0
@skylinedrag Jak sie dobrze orientuje to poprawia przyczepnosc tylnych kol przez wykozystywanie wlasnie momentu obrotowego (moge sie mylic)
22.07.2012 12:47
0
Newey niby najlepszy konstruktor w historii F1, a też próbuje kombinować
22.07.2012 12:47
0
@33. luca motorsport co na deszczu daje sporą przewagę. Jeszcze co niektórzy twierdzą że wczorajsza czołówka była miarodajna ,a wyniki przekładają się na to kto jest jakim kierowcą?
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się