Sprytny Schumacher
Michael Schumacher, który na ostatnich metrach dzisiejszego wyścigu w sprytny sposób zyskał dodatkową pozycję kosztem Fernando Alonso, popisał się znajomością regulaminu, ale sprawę manewru Niemca będą musieli rozstrzygnąć sędziowie.Pomiędzy zakrętem Rascasse a ostatnim łukiem Michael Schumacher wykorzystał nieuwagę Hiszpana i zdołał wywalczyć szóstą lokatę.
Regulamin sportowy w punkcie 40.7 stanowi, że „wyprzedzanie (podczas obecności na torze samochodu bezpieczeństwa) jest zabronione do czasu gdy bolidy nie osiągną pierwszej linii samochodu bezpieczeństwa po tym jak samochód bezpieczeństwa powróci do boksów.”
W punkcie 40.13 ten sam regulamin mówi jednak, że : "Jeżeli wyścig kończy się, gdy na torze jest samochód bezpieczeństwa, ten zjedzie do boksów pod koniec ostatniego okrążenia, a samochody przekraczają linię mety bez wyprzedzania."
Całą sytuację będą musieli więc rozstrzygnąć sędziowie, gdyż kwestią sporną jest fakt czy wyścig miał zakończyć się za samochodem bezpieczeństwa, czy planowo zjechał na ostatnim okrążeniu. Pikanterii dodaje fakt, że jednym z sędziów GP Monako jest dawny rywal Schumachera, Damon Hill- mistrz świata F1 z 1996 roku.
komentarze
1. Renault F1 Team
Za wyjątkiem ostatniego okrążenia-Schumi +25 sekund-za głupotę się płaci...
2. LunarEclipse2
to bylo dobre podobalo mi sie brawo shumi
3. orinocoPL
Ho, ho, ho ! No to sie jeszcze wyscig nie skonczyl.
4. inwidualny
Szumi powinien dostać karę w regulaminie jest napisane że gdy SC zjedzie to dopiero można wymijać po przekroczeni lini start/mety a on nie przekroczył start/mety wiec Alonso powinien mieć 6 miejsce.
5. pablo3243
Zweryfikują wynik... To było niebezpieczne i bezcelowe. Jeszcze mu karę wsadzą na następny wyścig.
6. schumi1
inwidualny masz racje mozna wyprzedzac po przekroczeniu lini start/meta.
7. kempa007
4. inwidualny wlasnie ze tak nie jest...
8. milion
5. pablo3243 - 2 punkty są bezcelowe?
9. p13t3r
Tylko czy Panowie z FIA zechcą o tym sobie przypomnieć...
10. kazix83
nie koniecznie ponieważ z punktem regulaminu który został przytoczony zespoły minęły linie zjazdu do boksów czyli minęły linie SC
11. Zjarany
Szumi pokazał się z dobrej strony i dał lekcje Fernando aby był uważny do samego końca. Brawo dla mistrza! Brawo dla Szumiego!! Oby sędziowie nie zmienili decyzji, pozdro
12. Marti
Mam nadzieję, że postąpią z Schumim zgodnie z regulaminem (którego jakby nie było można interpretować na wiele sposobów, bo jest nieścisły). Jeśli nie złamał regulaminu, to pełen szacun za ten manwer. Trzeba czekać na decyzję.
A propos kar - wg mnie po wyjeżdżaniu z pit stopu Massa wyjechał za żółtą linię, co jest zabronione, jednak ze strony sędziów nie nastapiła żadna reakcja.
13. k_czerwiec
MSC - klasa dla każdego zawodnika w stawce, choć nie ma najlepszego bolidu, dał lekcja jazdy Alonso. Mam nadzieje ze wszyscy sie zamkna, bo regulamin mowi ze bylo to zgodne z przepisami. "...bylo niebezpieczne" - to walka o pozycje i pkt, tu nie przebiera sie w srodkach :)
14. kempa007
12. Marti u Massy tez widzielm zolta linie i kara powinna byc...
15. RentonB
Wszystko zgodnie z regulaminem, Schumacher potwierdzony przed Alonso.
16. pawel3012
nie zauważyłem tego manweru
17. stoyu
@11. Zjarany, Schumi wykorzystał pech Alonsa, któremu uślizgnął się tył auta. Alonso do końca był czujny, ale miał tak zużyte opony, że akurat na końcu go wyrzuciło. Schumi nie dał żadnej lekcji, po prostu mu się udało i tyle.
18. Marti
14. kempa007 - w takim razie dziwię się, że żaden zespół nie zareagował i nie doniósł o tym stewardom.
19. kempa007
nie wiem, moze po ostatnich karach wzieto sedziow na dywanik i juz tak tego nie pilnuja... ale poki co "wydaje mi sie", on chyba najechal tylko na linie, ale jej nie przekroczyl...
20. pablo3243
Massa faktycznie przekroczył żółtą linie. Ale prawdopodobnie to przemilczą. Teraz już jest po wszystkim.
21. Marti
Kempa - najpierw piszesz, że kara powinna być, a potem piszesz, że chyba jednak linii nie przekroczył - zdecyduj się :)
22. MontyF!F!
Ku..rwa mać ale mnie ludzie denerwujecie. Przecież Alonso wpadł w poslizg, a MSC którego nie lubię to wykorzystał. Normalnie reagujecie jak Kochański. Polsat jest do dupy, żeby nie wysłać swoich ludzi na GP. Żenada
23. czerwony__
z regulaminu : 40.13 If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking. wiec chyba zlamal regulamin
24. gobl
nawet jeśli był to manewr nie zgodny z przepisami to sędziowie nic nie zrobią bo przecież to szumeher.... nie nawidze tego gościa
25. djbolo
Usunięty
26. rafito
brawo Michael ! to bylo cos. tylko kierowcy z takim doswiadczeniem jak Schumacher potrafia takie rzeczy...kilkaset metrów przed meta !! oprócz Alonso, ktory jest dla mnie najwybitniejszym kierowca wyscigu (zdobyc tyle pozycji ruszajac z pit-lane to duzy wyczyn i tyle!), to wlasnie Schumacher jest gwazda GP Monaco.
27. FAster92
Ten manewr powinien być wzięty pod uwagę sędziów. To tak nie może zostać !!!
Wg. mnie regulamin został złamany, i Michael wyprzedzał już ALONSO wchodząć w zakręt więc...
28. MontyF!F!
26. rafito
Alonso miał pecha bo przejechał na twardych oponach 75 okrążeń. Wpadł w poślizg na zakręcie MSC się z nim zrównał, a potem wpadł drugi raz. Czy wy wogóle to widzieliście? Żadne arcydzieło to nie było.
29. Marti
27. FAster92 - więc skończy się na reprymendzie :)
30. SzymekF1
TO JEST FRAGMENT Z F1.COM ODNOŚNIE SAFETY CAR:
Overtaking on this first lap is not allowed, unless a car has a problem. The safety car will peel into the pits at the end of the lap and drivers are free to race once they have crossed the line to commence the next lap.
31. Marti
P.S. bo "reprymenda" jest obecnie na topie w F1 :)
32. michal3100
Zawsze sądziłem, że wyprzedzać można dopiero za linią startu/mety. Ale, jak widać, regulamin stanowi inaczej. Pytanie jeszcze jak rozumieć fakt, że "wyprzedzanie jest zabronione do czasu gdy bolidy nie osiągną pierwszej linii samochodu bezpieczeństwa po tym jak samochód bezpieczeństwa powróci do boksów". Nigdy nie słyszałem o żadnej "pierwszej linii samochodu bezpieczeństwa".
33. kempa007
dobr toroche sie pospieszylem, ale tak czy ianczej trzeba czekac na decyzje sedziwow.
34. FAster92
17. stoyu jedyna mądra wypowidź odnośnie manewru ALONSO już na smym początku wyścigu był w Pit Lane, ale i tak ten manewr nie jest do końca zgodny z przepisami!!!
35. dsu1
MontyF!F! - pełne poparcie z mojej strony co do Polsatu. Najwyraźniej postawili na sporty walki i olali F1. Szkoda my kibice powinniśmy wywrzeć większy nacisk na tą stację może w końcu wyślą Borowczyka na tor i coś więcej się dowiemy. Być może Kempa powinien napisać jakiś artykuł na ten temat a my kibice powinniśmy poprzeć ten artykuł kilkoma tysiącami wpisów pod nim
36. inwidualny
27. FAster92 zgadzam się z tobą cytuję: ”podczas obecności na torze samochodu bezpieczeństwa jest zabronione do czasu gdy bolidy nie osiągną pierwszej linii samochodu bezpieczeństwa po tym jak samochód bezpieczeństwa powróci do boksów.”
A schumacher nie osiągnął 1 lini SC tylko wyminął na zakręcie czyli jest to zabronione...
37. lefthandy
kubica-good,polsat bad(prowadzacy do d..y).
38. FAster92
29. Marti zwłaszcze,że to Schumacher ... żal .
39. Marti
32. michal3100 - nie zawsze linia start/meta pokrywa się z linią pierwsza linią safety cara (ta mieści się kilka metrów przed linią start/meta), po przejechaniu której można wyprzedzać. Schumacher wyprzedził Alonso po przejechaniu tej linii.
33. kempa007 - trzeba czekać :) ciekawe jaka będzie decyzja D. Hilla ;)
40. fabian
Safety car dał dupy! Powinni przejechać jescze jedno okrążenie a tak Schumi wyprzedził zgodnie z przepisami :(
41. FAster92
36. inwidualny jeszcze zła przyczepność opon ALONSO ... ułatwiło to Schumacherowi wyprzedzenie go . Powtórka by się przydała.
42. modafi
Ale kierowcy nie kończyli wyścigu za samochodem bezpieczeństwa
43. formulaonef1
Wystarczy że tylko Schumacher popisał się umiejętnościami to już was krew zalewa. Żenada... Wyścigi są po to by się ścigać a jeśli by taki manewr zrobił Kubica pewno zupełnie odwrotnie byście pisali! Zero tolerancji i jak facet zna przepisy to jest krok do przodu i brawo Schumi za manewr i tym pokazał ze wie po co wrócił!!! Piszecie że ALO miał uślizg no tak kiedy widział żę go Schumi goni dał gazu i uślizg gotowy! Walka czysta i co dobre dla F1 dała rozgłos :)
44. kazix83
Msc wyprzedzał na zakręcie zwanym anthony noges a więc siłą rzeczy minęli zjazd do boksów tym samym mijając linie SC, manewr zgodny z przepisami
45. Marti
38. FAster92 - proponuję zaczekać na oficjalkę w tej sprawie i nie wylewać swoich żalów przed czasem :)
46. Renault F1 Team
23. czerwony__-dokładnie-o to chodzi, złamał regulamin i jeśli Schumi nie dostanie kary, to F1 schodzi na psy...
47. Leeloo
hej Marti :). Dla mnie manewr MSC nie do końca OK. Podobno cicha umowa pomiędzy zespołami jest taka że jak konczą wyścig za SC to już się nie wyprzedza
48. FAster92
45. Marti Każdy chce bronić swojego faworytan na każdy możliwy sposób;-)
Więc czekajmy!!
49. Leeloo
a ogólnie to można podejmować reakcje w chwili zjazdu SC do boksu i nie ważne gdzie jesteś na torze
50. michal3100
39. Marti Jeśli tak to wszystko odbyło się zgodnie z przepisami, a Michael popisał się znajomością przepisów. Pokazuje to kierowcom, że do końca trzeba być czujnym i skoncentrowanym.
Jednak myślę, że najlepiej poczekać na oficjalny werdykt sędziów.
51. FAster92
F1 2010 Monaco: Alonso vs Schumacher last lap można obejrzeć
52. Marti
47. Leeloo - hej Leeloo :) co kogo obchodzą ciche umowy? :) Tak jak pisze @ 42. modafi, zespoły nie ukończyły wyścigu za SC.
Ja z kolei słyszałam, że pomiędzy zespołami jest cicha umowa zgodnie z którą samochody na gridzie zawsze muszą się prosto ustawić, co dziś nie miało miejsca ;)
48. FAster92 - więc czekajmy a dopiero potem osądzajmy, ok?
53. szerter
39. Marti - kilka metrów przed linią S/M to lekka przesada - pierwsza linia SC w Monako jest tam, gdzie linia ograniczająca zjazd do PL przechodzi z linii przerywanej w ciągłą.
Tą linię MSC przekroczył za FA i na tych monitorkach z boku sygnalizowana była zielona flaga. Jednak bardziej przypisywałbym zasługę Brawnowi niż samemu kierowcy.
54. inwidualny
41. FAster92 nom przydała by się powtórka co do milisekund czy przekroczył linię czy nie bo Alonso w GP Barcelony miał fal start o milisekundy i zaraz kara, a żenada to jazda Schumacher co było w GP Barcelony jeździł jak Di Grassi a do tego ma 7 razy mistrza świata a ile z tego zawdzięcza Barrichellowi? Sam nie wiem ale z 3, 4 bo zawsze coś w pit lane a raz było Barrichello był 1 stanął przed meta i go przepuścił. Potem nie miał tyle szczęścia ścigał się z Hakkinenem o mistrza i był ostatni wyścig i Hakkinen wygrywał chyba o 1 czy 2 pkt.W wyścigu Schumacher był 1 zaraz za nim Mika na zakręcie Schumi pilnował wewnętrznej strony a Hakkinen go od zewnętrznej i Mika Hakkinen został mistrzem świata. :)
55. FAster92
54. mozna na youtube obejrzeć podałam wcześniej nazwę.
56. Marti
50. michal3100 - jeśli postapił zgodnie z przepisami, to należy mu się pochwała i za znajomość przepisów i za spryt. Poczekajmy. Schumi się wypowiedział na ten temat, opisał regułę pierwszej linii safety cara i wg niego wszystko jest w porządku. Powiedział też, że przez radio go poinformowano, iż tor jest już czysty. Rosberg też mówił, że otrzymał podobną informację i jemu też mówiono, że można jeszcze wyprzedzać.
57. FAster92
Regulamin sportowy w punkcie 40.7 stanowi, że „wyprzedzanie (podczas obecności na torze samochodu bezpieczeństwa) jest zabronione do czasu gdy bolidy nie osiągną pierwszej linii samochodu bezpieczeństwa po tym jak samochód bezpieczeństwa powróci do boksów.”
W punkcie 40.13 ten sam regulamin mówi jednak, że : "Jeżeli wyścig kończy się, gdy na torze jest samochód bezpieczeństwa, ten zjedzie do boksów pod koniec ostatniego okrążenia, a samochody przekraczają linię mety bez wyprzedzania."
Kto te ustawę wymyślał? Jedno wyklucza drugie!
58. Leeloo
Marti pijesz do ustawienia Roberta na starcie ?? :D
59. rewol
Jeżeli ktoś uważa, że Alonso dokonał czegoś nadzwyczajnego w tym wyścigu to muszę się z nim nie zgodzić. Faktem jest, że startując z pit lane a kończąc wyścig na 7 miejscu jest dużym progresem, ale jak to dokonał. Na 1 okrążeniu mieliśmy SC, Alonso zjechał do boksów po nowe opony nie tracąc nic, bo SC cały czas był na torze, potem widzieliśmy raptem jak wyprzedził z problemami di Grassiego, następnie Glocka i Kovalainena, naprawdę mimo, że to Monaco nikt mu korony za to nie da. Następnie inni zaczęli zjeżdżać na pit stopy i w taki cudowny sposób Alonso wbił się na 6 pozycję, którą utracił we frajerski sposób na ostatnich metrach i wątpliwe by Schumiego za to ukarali. Mimo, że nic do Alonso nie mam, niczym w Monaco mnie nie zaskoczył.
60. kempa007
czekamy na info od sedziow :)
61. Marti
53. szerter - no dobra - kilkanaście matrów :). Manewr był legalny, była zielona flaga. Koniec tematu. Dla mnie sprawa jest zakończona. Za spryt i trzeźwość Schumiego otwieram coś bąbelkowego, co było chłodzone na wypadek wygranej Roberta :)
62. Marti
58. Leeloo - pije :)
63. Leeloo
Marti różnica taka że pszczółka nic nie zyskał a lisek chytrusek poleciał jedną pozycję do przodu, ale sama wola ustawień/manewrów nie jest OK :P
64. Marti
63. Leeloo - pszczółka nic nie zyskała, tylko straciła jedną pozycję, a lisek chytrusek jedną nogą był już chyba na bandzie :)
Wola manerwu naszego dawnego Ferraristy była bardzo OK ;p
W sprawie woli ustawień nic oficjalnie nie spisano :)
65. marcin20
Jestem ciekawy rostrzygnięcia tej sprawy. A propo tego wypadku na sam koniec, to myslałem że Trulli coś zrobił bardzo złego hindusowi. Chandhok miał szczęście w nieszczęsciu. Uffff!!!!!!
66. szerter
61. Marti - raczej kilkaset :]
67. palma_xd
Dla mnie to był błąd nie Truliego a Chandoka
Bo gdy Trulli wchodził po zewnętrznej to Chandok w niego walnął i walczył dalej o pozycje przed ostatnią. Powinien odpuścić i poprostu przegrać z chonorem.
68. palma_xd
sorry zrobiłem błąd Trulli wchodził po wewnętrznej
69. Damiangl
Czy ktoś zauważył, że na cyfrowym polsacie, kanał Rai 1 jest blokowany w wyścigowe niedziele od godziny 13?
70. Marti
66. szerter - w każdym bądź razie odległość wystarczająca na wykonanie manewru wyprzedzania krótko przed metą :)
71. ravbmw
Alonso dał dupy i tyle
72. inwidualny
Ta dał dupy to chyba wasz debil niby 7-krotny mistrz świata w F1 a przepisów nie zna!!!!!!!ALONSO!!!!!!!
73. zenobi29
A mnie ten manewr porządnie wkurzył.
W ogóle cała sytuacja była bardzo głupia.
Bo jeżeli SC wyjeżdża na dwa okrążenia przed zakończeniem wyścigu , a następnie zjeżdża tuż przed metą , to jest porąbane do bólu .
Praktycznie wyścig był już rozstrzygnięty - to po jaką cholerę zjeżdżał 10 sekund przed zakończeniem?!
W takiej sytuacji powinny obowiązywać już zasady fair play wśród kierowców.
Zresztą żaden inny kierowca nie szarpał się do atakowania - a jedynie MSC !
W zasadzie w chwili obecnej pisanie o tym zdarzeniu , to przysłowiowe >>woda po herbacie <<
I nikt już na takie cwaniactwo nie da się złapać .
A zresztą nasi sąsiedzi tak już mają - większość przy poszkodowanym zawodniku wykopuje piłkę na aut ( bez względu na wynik ) , a oni z premedytacją wbijają bramkę , wykorzystując uszczerbek zespołu przeciwnika . Nie wiem skąd to u nich jest - ale tak jest :/
74. devious
@73 i cała reszta - ludzie załamka... przecież w regulaminie jest jasno napisane:
a) (40.7) jak samochód bezpieczeństwa zjeżdża normalnie tzn. w trakcie wyścigu to można się wyprzedzać od linii SC
b) (40.13 - dalszy podpunkt czyli uzupełnienie poprzedniego) jak samochód bezpieczeństwa jedzie aż do mety to zjeżdża na ostatnim kółku (w domyśle aby to zwycięzca przekroczył linię jako pierwszy a nei za SC) ale NIE MOŻNA SIĘ JUŻ WYPRZEDZAĆ AŻ DO METY czyli te pozostałe kilkaset metrów...
nic się tutaj nie wyklucza i wszystko jest jasne - CZEGO TUTAJ NIE ROZUMIECIE?
75. pat77
Manewr moim zdaniem byL zajebisty!
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz