Tor w Szanghaju okiem Roberta Kubicy
Robert Kubica to już rutynowany kierowca F1, który dobrze zna wszystkie stare obiekty w kalendarzu. Nie dziwi więc fakt, że przed każdym wyścigiem to właśnie Polak w zespole Renault opowiada o charakterystykach torów. Tym razem kibice mogą poznać jak Robert Kubica postrzega rozległy tor w Szanghaju, gdzie już w najbliższą niedzielę rozegrane zostanie GP Chin.„Jako tor, jest całkiem techniczny, ponieważ potrzebny jest bolid, który jest dobry w wolnych i szybkich zakrętach. Dobra prędkość na prostej także jest ważna wraz ze stabilnością podczas hamowania. Z tego powodu ciężko jest znaleźć idealne ustawienia i trzeba podjąć kompromis jeżeli chodzi o balans aerodynamiczny. Większość aut z reguły preferuje jazdę z większą siłą dociskającą, poświęcając prędkość na prostych.”
„Początek okrążenia jest naprawdę technicznym wyzwaniem, gdyż jest właściwie pełnym okręgiem. To zdradliwy, długi zakręt, który się zacieśnia, a kierowca nie widzi jego szczytu. Długość zakrętu sprawia, że raz jedzie się nieco na gazie, a raz nieco na hamulcu, tak aby utrzymać możliwie największą prędkość. Mamy tutaj także sporo podsterowności, która sprawia że łatwo jest pojechać szeroko i znaleźć się poza optymalną linią przed zakrętem numer 2.”
„Okrążenie ma kilka szybkich zakrętów, takich jak łuki numer siedem i osiem. Oba zakręty następują zaraz po sobie więc ważne jest obranie dobrej linii na wyjściu z siódemki, aby dobrze się ustawić przed ósemką. Tor jazdy może się nieco przesunąć na zakręcie numer 7 w zależności od tego jak bardzo bolidy wykazuje tendencję do podsterowności, ale większość aut obiera taką samą linię w tej sekwencji.”
„Zakręty 11 i 12 są wolnymi łukami, ale wyjście z 12 jest bardzo zdradliwe. Trzeba wcześniej złapać moc, ponieważ łuk wiedzie na pochylony zakręt 13, który z kolei prowadzi na długą tylną prostą. Trzeba uważać na nagłą nadsterowność w zakręcie numer 12, ale jak już złapie się moc nie chce się zwalniać przepustnicy. Z reguły na zakręcie 13 mamy podsterowność, która może mocno zaszkodzić prędkości na prostej. W bolidzie wydaje się jakby tylna prosta nigdy się nie kończyła, więc jest to dobry czas, aby zmienić ustawienia na kierownicy lub porozmawiać przez radio.”
„ Nawrót numer 14 jest bardzo dobrą okazją do wyprzedzania. To tutaj mamy największe dohamowanie na całym okrążeniu. Zawsze staramy się hamować możliwie najpóźniej, ale trzeba uważać aby nie zblokować kół zbyt mocno, gdyż to kosztuje sporo czasu. To trudny zakręt i ciężko jest ustrzelić idealnie punkt hamowania na każdym okrążeniu podczas Grand Prix.”
„Ostatni zakręt numer 16,wygląda jakby był prosty, ale łatwo jest popełnić na nim błąd i stracić czas. Trzeba wcześniej dodać gazu, ale jest tam małą nierówność w środku zakrętu, która stwarza niebezpieczeństwo.”
komentarze
1. lukasz1
Przyda sie w jeździe na rFactor :) Tylko szkoda że tak mało powiedział o 1i 2 zakręcie. Bo na wyjściu z 2 mam zawsze problemy.
2. ziolek2020
jeżeli chodzi o rfactor to dla mnie największym problemem są ustawienia bolidu. lubię jak auto dobrze trzyma w zakrętach ale powoduje to że tracę na prostych. ciężko jest znaleźć kompromis. A może ma ktoś jakieś strony z ustawieniami bolidu na sezon 2010
3. marcin20
Na tej długiej prostej jest po prostu przerwa na lunch :)
4. Wiater
Ucz się tych torów na pamięć jak wierszyka ;D Już czekam na wyścigowy weekend ;)
5. bananTHC
dokładnie też nie mogę się doczekać weekendu wyścigowego!!
6. Gosu
Dość szczegółowy opis okrążenia. Dodam tylko, że Kubika nie przepada za tym obiektem :)
7. matito
może będzie podium
8. gembam
Witam, mam prośbę do autorów serwisu. Przy tak dokładnym opisie prosiłbym o plan toru, żeby nietrzeba było szukać. I aby łatwiej zrozumieć co Robert ma na myśli. Od teraz na zawsze.
9. bod
Gembam - zakładka u góry strony -TORY F1
10. maciejwilq
# wejdz na youtube i zobacz sobie okrążenie któregokolwiek z zawodników z któregokolwiek roku na którymkolwiek torze i będziesz miał lepsze odzwierciedlenie toru niż którykolwiek obraz :)... coś za dużo tego kolwiek hehe
11. maciejwilq
to było do Pana z numerem #8
12. maciejwilq
Mam pytanie do Panów nr1 i nr2. Skąd ściągnąć gre Rfactor? Wiem, że chyba jest parę wersji prawda? Ja gram od paru lat również w symulatory wyścigowe, GTR, GTR2 i GTR evolution, nie miałem jeszcze przyjemności grania w RFactor. Interesuje mnie oczywiście możliowość gry na mulitplayer.
13. robtusiek
12. maciejwilq rFactor troszke skomplikowana i za dużo ustawień, osobiście polecam Toca3 bardzo fajna i przyjemna z torami F1 i starymi bolidami takimi jak Williams BMW FW27, lub Williams Renault FW18, jest o wiele lepsza jazda niż rFactor.
14. lukasz1
13. Właśnie o to chodzi, jak bym chciał pograc w przyjemną gierke to bym zagrał w NFS. A w rFactor czuc każdy zakręt, oczywiście jak jeździmy bez wspomagaczy.
12. Po pierwsze gogle ci cos mówią, a po drugie poszukaj jakiejś ligi f1 tam wszystkiego sie dowiesz. Ja jeżdże w f1liga.pl . A najłatwiej kupic, bez problemu znajdziesz rFactor w sklepach za 50-60 zł, może nawet taniej.
15. Budyn_F1
Ta dluga prosta jest imponujaca.
16. worm
widać że specjalista;)
17. worm
"14 .. To trudny zakręt i ciężko jest ustrzelić idealnie punkt hamowania na każdym okrążeniu.." dla niektórych i wjazd do pitlane na tym torze jest trudny;)
(czyt. GP Chin 2007;)
18. gembam
Panowie 8 i 9. Nie jestem takim lejkiem, że nie wiem gdzie znaleźć, tylko jak czytam np. zakręt 5 w artykule na tym serwisie, to nie chce mi się szukać w innym, planu toru. Robert mówił o przejściu z 12 w 13 i oczywiście wiem gdzie to podglądnąć, ale byłoby wygodniej przesunąć stronkę o kawałek i nie tracić czasu na szukanie. A przy okazji, osłabiają mnie wasze "specjalistyczne" rady. Tym niemniej dziękuję.
19. maciejwilq
#13 robtusiek, Tak jak mówił Twój następca, interesuje mnie Rfactor szczegolnie z powodu realizmu i mnogosci ustawień tak jak jest to zrobione w GTR, Toca była zawsze realna ale to nie ten poziom. Ok koniec tematu bo to nie miejsce na takiej rozmowy :P Dzieki #14lukasz1 za info! pozdrawiam
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz