Toyota rozważa odejście z F1
Toyota została pierwszym zespołem, który poinformował o możliwości wycofania się z Formuły 1 wraz z końcem sezonu, jeśli FIA nie zmieni reguł na 2010 rok."Z perspektywy Toyoty jest wiele obaw, które naprawdę potrzebują wyjaśnienia zanim zaangażujemy się na przyszłość. Chcemy tu być. Wierzymy, że byliśmy dobrym obywatelem w środowisku Formuły 1, ale musimy myśleć długo i ciężko nad tym co chcemy robić w przyszłości."
Zespoły mają czas na decyzję do 29 maja, choć istnieje szansa, że będą mogły ją podjąć trochę później. Howett przyznał, że Toyota nie wyśle zgłoszenia do końca tego miesiąca.
"Zgodnie z regułami, które zostały opublikowane, nie możemy wysłać naszego zgłoszenia. Powiedziałbym, że raczej nie dołączymy (do F1 2010) dopóki coś znacznie się nie zmieni."
Członkowie Stowarzyszenia Zespołów Formuły 1 (FOTA) przedyskutowali możliwość zbojkotowania zgłoszeń na sezon 2010 roku, by osiągnąć taki limit budżetu, który będzie akceptowalny dla wszystkich. Co więcej, jak informuje Autosport, Ferrari poważnie zastanawia się nad przyszłością poza Formułą 1, gdyż Luca di Montezemolo jest wściekły zarówno z ograniczenia budżetu, jak i sposobu, w jaki został on wprowadzony.
Toyota uważa, że poza Formułą 1 jest wiele serii wyścigowych, w których może się pojawić. Japoński producent był zresztą łączony z powrotem do Le Mans, gdzie startował do 1999 roku.
"Wierzę, że jest wiele innych aktywności, które możemy podjąć" - stwierdził Howett. "Jesteśmy zespołem sportów motorowych i uważam, że nie jesteśmy przeciwni oszczędzaniu, nie jesteśmy szczególnie przeciwni limitowi budżetu, jednak zależy jak będzie to zarządzane."
"Chcemy pozostać w Formule 1, ale musimy zacząć rozważać gdzie są najlepsze alternatywy i przedyskutować z innymi zespołami producenckimi, jakie mają zdanie i jakie intencje."
komentarze
1. krz08
BMW. Ferrari teraz Toyota, szykuje się niezły strajk
2. Ra-v
i bardzo dobrze bo te ograniczone budzety są chore... niech kazdy wydaje ile chce albo ile moze bez zadnych ulg regulaminowych dla biedakow..
3. ewerti
FOTA powinno zrobić własny cykl i odsunąć się od FIA...
4. jawiemwszystko
mieliby racje, ale teraz niech sie zajmą Hiszpanią
5. pz0
I bardzo dobrze. Wywalić wszystkie zespoły fabryczne. Będziemy mieli znowu zdrową i ciekawą F1. Fabryczne zespoły są wściekłe, bo wszystkich łoi Jakiś Brawn na spółkę z niskobudżetowym RedBullem. Jeszcze niech dołączy do nich Mercedes to będzie komplet.Niech sobie te cztery zespoły założą własną serię wyścigową i niech sie kiszą we własnym sosie. Jestem pewien że nikt więcej so nich nie dołączy, no może jeszcze Hondzia ich zasili, przecież oni też z upodobaniem trwonili każde pieniądze.
6. orinocoPL
ferrari mówilo to samo pare dni temu. zacytuje ptactwo wodne: bernie-sp...j dziadu!
7. orinocoPL
pz0-tu nie chodzi o to czy fabryczne czy nie tylko o to, ze robi sie dyktat który na dluzsza mete, bez wzgledu czy zamiary sa sluszne czy nie, nie wyjdzie f1 na dobre. osobiscie zgodzilbym sie na ograniczenia budzetowe ale na wyzszym poziomie niz proponowane. pozdro.
8. fezuj
Coś mi się wydaje że 29 maja może być sądnym dniem w historii F1 a efekt może być taki że zamiast 26 bolidów na starcie w 2010 może ich być niej niż w tym roku :(
9. prolim
W definicji f1 są wpisane wielkie pieniądze i splendor. Poza tym ograniczenie kosztów to ograniczanie bazy tych zespołów nad którą pracowali przez wiele lat, jak chociażby ferrari. Wg mnie, Ci co dużo wydają, dużo mają, więc im nie grozi zapaśc. A Ci co nie mają nie wydają więcej niż mają, a Brawn i RB udowodniły, że można sobie radzic bez pieniędzy.
10. bazi22
No i ciekawe jak będzie wyglądała f1 bez zespołów fabrycznych. Zwłaszcza, że wszystkie te niefabryczne zespoły i tak korzystają z badań prowadzonych w zespołach fabrycznych (poprzez korzystanie z ich silników, skrzyń biegów). Jakoś nikt inny nie chce/nie potrafi dostarczyć odpowiednich silników dla F1.
11. nowyziomal
RB wcale nie jest taki biedny a Brawn to efekt obrzymich funduszy zainwestowanych przez Honde
12. nowyziomal
Bazi22 silniki i skrzynie mają być standardowe a jeżeli mają być tanie to mogą być produkowane przez FSO na Zeraniu
13. mkente
Naprawdę nie rozumiem kurdupla i tego, co on wyrabia. Przecież F1 to zespoły i kibice, a te zasady, które on wprowadza nie podobają się ani jednym, ani drugim. Nie dziwię się, że zespoły rozważają odejście - niech odejdą i nie uczestniczą dalej w tym cyrku. Jest tyle innych serii wyścigowych. Sam zaczynam się bardziej interesować WTCC, ChampCar i IndyCar.
14. dziarmol@biss
7. orinocoPL- masz w zupełności absolutnej rację . Mosley wraz z Berniem usiłują zaprowadzić dyktaturę pod hasłem >>"a po nas to choćby i potop"<<Nie wiem co Ty @pz0 widzisz takiego fantastycznego w tym że królową sportu sprowadza się do ligi podwórkowej ta cała standaryzacja to o d...ę rozbić to istne GP2 albo i niższa seria . Rewolucji nam "trza" Mosleya i Ecclestonea pod gilotynę za okradanie nas kibiców z frajdy oglądania rywalizacji najwyższych technologii motoryzacyjnych
15. Skoczek130
Coś mi się zdaje, że Toyota spiknęła się z Ferrari i wybrała ten sam sposób prowokacji, co "czerwoni". Oczywiście tylko spekuluje, ale nie sądzę, by chcieli odejść z F1. Chociaż z drugiej strony znając Japońców, wszystko jest możliwe. Mam jednak nadzieje, że pierwsza opcja jest prawdziwa.
16. Skoczek130
@pz0 - chyba nie mówisz poważnie...
17. nowyziomal
Oto załóżenia FIA na sezon 2011
1.10 z 18 eliminacji rozgrywanych na Bliskim Wschodzie przy sztucznym świetle
2.16 Zespołów
3.System medalowy indywidualny i konstruktorów brak jakichkolwiek punktów
4.2 członowy wyścig SPRINT 20%długości obecnego GP w systemie medalowym dlazawodników SZTAFETA
40% obecnego GP zawodnik nr1 z danej ekipy robi maksymalnie 25% i przekazuje pałeczke w boksie drugiemu tutaj obowiązuje system medalowy dla konstruktorów
5 Brak tankowania oraz zmiany opon na jednym komplecie zawodnik musi ukonczyć 2 konkurencje w razie opadów deszczu zawodnik raz może zmienić tylko tylne koła przy czym robić to może tylko jeden mechanik jaki będzie przydzielony przez FIA na całe zawody.
6 Budżet zespołu 20mln funtów wraz z wynagrodzeniami oraz kosztem transportu.
7.Całkowity zakaz testowania na torze oraz w tunelach aerodynamicznych symulacje mogą być prowadzone raz w miesiącu na komputerze klasy PC dostarczonym i zaplombowanym przez FIA.
8Brak piątkowych treningów
9.15min Sobotniej sesji treningowej oraz 3*15min kwalifikacje po treningu i kwalifikacjach obowiązują te same opony w wyścigu.
10 Standardowy silnik V8 2400ccm ograniczony do 15tys rpm
11 Standardowa 6-biegowa skrzynia biegów
12 Standardowe zawieszenie
13 Standardowe tylne skrzydło podniesione o dodatkowe 10cm i zwężone do 600mm
14 Standardowy KERS o wadze 50kg
15Minimalna waga 625Kg
16Minimalna waga kierowcy 67,5Kg
18. orinocoPL
17. nowyziomal-przerazasz mnie... chyba zaczne ogladac szachy.
19. astrostar
Panowie tu trzeba czytać między wierszami. Myślę, że pomysł z budżetem to recepta FIA na skłócenie zespołów. Po co? Może FIA będzie w przyszłości chciało przeforsować zmiany które przyniosą im większe korzyści. A silna (jednomyślna) FOTA może w tym przeszkodzić. Natomiast sam pomysł ograniczenia budżetu nie jest taki zły. Za wydanymi dużymi pieniędzmi nie zawsze idą dobra wyniki (patrz poprzednie sezony Hondy). Moje marzenie na dziś: FIA ugina się pod naciskiem FOTA i podnosi limit. Wszyscy się w nim mieszczą i rozwijają bolidy bez chorych ograniczeń.
20. orinocoPL
19-dokladnie, zdaje sie ze byla propozycja na 80mln-moim zdaniem bardziej sensowna kwota.
21. nowyziomal
A teraz wersja proekologiczna FIA na sezon 2012
1.14 z 18 eliminacji rozgrywanych na Bliskim Wschodzie przy sztucznym świetle
1a Tylko jeden kierowca wyścigowy i jeden testowy ktory będzie jeździł w sztafecie
2.20 Zespołów po jednym bolidzie każdy ze względu na zbyt dużą ilość spalin
3.System medalowy indywidualny i konstruktorów brak jakichkolwiek punktów
4.2 członowy wyścig SPRINT 15%długości obecnego GP w systemie medalowym dlazawodników SZTAFETA
30% obecnego GP zawodnik nr1 z danej ekipy robi maksymalnie 20% i przekazuje pałeczke w boksie drugiemu, który przesiada się bo jedzie tylko jeden bolid tutaj obowiązuje system medalowy dla konstruktorów
5 Brak tankowania oraz zmiany opon na jednym komplecie zawodnik musi ukonczyć 4 wyścigi w razie opadów deszczu zawody zostają przerwane aż do ustapienia opadów ze wzdlędu na ochrone żab i ślimaków
6 Budżet zespołu 10mln funtów wraz z wynagrodzeniami oraz kosztem transportu.
7.Całkowity zakaz testowania na torze oraz w tunelach aerodynamicznych symulacje mogą być prowadzone raz na kwartał na komputerze klasy PC dostarczonym i zaplombowanym przez FIA.
8 Brak piątkowych treningów
9.Brak sobotniej sesji treningowej oraz 15min kwalifikacje rozgrywane 30min przed wyścigiem.
10 Standardowy silnik V6 2400ccm ograniczony do 12tys rpm 2 jednostki na cały sezon
11 Standardowa 5-biegowa skrzynia biegów 2 jednostki na cały sezon
12 Standardowe zawieszenie
13 Standardowe tylne i przednie skrzydło tylnei zwężone do 500mm przednie poszerzone o 300mm
14 Brak mechaników kierowca testowy musi przejsc szkolenie w zakresie mechaniki
15 Standardowe eko paliwo dostarczane przez McDonalds
22. orinocoPL
21. nowyziomal-przezuce sie chyba lucznictwo...
23. Ramzes39
Ferrari, BMW, Toyota i kto jescze będzie chciał rozpoczna nową serię wyścigową Formula Unlimited. Zero ograniczeń...........
24. felek08
a teraz zasady na sezon 2013
1.17z18 eliminacji rozegrane na bliskim wschodzie lub w azji oczywiscie przy sztucznym świetle zeby widownia w europie sie wyspała
2.Szef zespołu jako kierowca
3.20 zespołow , wszystkie prywatne w tym 18 z Ameryki
4.2 wyscigi na 1/4 mili i jeden sprint czyli 5% z normalnego wyscigu
5.całkowity zakaz tankowania można zatankować raz w sezonie
6.budżet zespołu 1mln
7.zakaz testów na torze w tunelu i na komputerze
8.brak jakich kolwiek treningów
9.5 minutowe kwalifikacje rozgrywane 10 min przed wyscigiem
10.standardowy silnik R4(rzędowy)o pojemnosci 1600cc produkowany przez FSO 1 jednostka na caly sezon
11.standardowa skrzynia 4 biegowa od Fiata 126p jedna na caly sezon
12.standardowe zawieszenie kupione na złomie od Syrenki
13.tylne skrzydlo zwęzone o 30cm i podwyższone o 30
14.tylne skrzydlo poszezone o 50cm i obnizone tak że trze o asfalt
15.mechanika zajmuja sie kibice
16.poczwórny dyfuzor
17.hamulce bebnowe od fiata 126p
18.do wyboru system KERS albo silnik (na jedno wyjdzie to ma 80 koni i to)
19.waga kierowcy 50kg
20.mandaty za przekroczenie prędkości
25. walerus
buuuuuuu...
26. roofi121
24.felek mandaty to będą od 80km/h bo więcej chyba tym samochodem nic nie wyciągną he he
27. felek08
walerus-buczec to se mozesz na pastwisku
28. sven
Grabi sobie FIA, oj, grabi...
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz