Już we wtorek ruszają posezonowe testy w Abu Zabi
Mimo iż sezon 2021 oficjalnie zakończył się już w niedzielę, nie oznacza to jednak, że kierowcy mogą udać się na przerwę zimową. Czekają na nich jeszcze ważne jazdy na torze Yas Marina, gdzie będą odbywać się testy 18-calowych opon. Swoich szans doczekają się również młodzi adepci.Najdłuższy sezon w historii F1 zakończył się w minioną niedzielę, a mistrzem świata po raz pierwszy w karierze został Max Verstappen, detronizując Lewisa Hamiltona. Zarówno wspomniana dwójka, jak i pozostali zawodnicy dostarczyli fanom niezwykłych emocji, które będą pamiętane jeszcze przez długi czas.
Zanim jednak kierowcy udadzą się na zasłużony wypoczynek, a inżynierowie skoncentrują się na pracach związanych z nową erą regulacyjną, cyrk F1 czeka jeszcze dwa dni testowe.
Odbędą się one na torze w Abu Zabi, gdzie próbowane będą nowe 18-calowe opony, a młodzi zawodnicy nabiją sobie kolejne kilometry w bolidach F1. Z punktu widzenia zespołów zdecydowanie ważniejsze są te pierwsze jazdy.
Innowacyjne ogumienie, które pojawi się w sezonie 2022, było testowane na przestrzeni całego sezonu przez wszystkie zespoły oprócz Williamsa. Stajnia z Grove nie przygotowała tzw. "samochodu muła" i opuści także najbliższe próby. W ich bolidzie zobaczymy jedynie Logana Sargeanta, który we wtorek weźmie udział w jazdach dla młodych kierowców.
Kolejne sprawdzanie "18-calówek" będzie też istotne dla Pirelli. Włosi chcą bowiem zbadać, jak nowe opony zachowują się w tłoku na torze. Największe wątpliwości dotyczą zwiększonej wrażliwości na temperaturę, o czym w sierpniu informował Mario Isola.
Większość ekip desygnowała na te testy swoje największe "armaty". Jedynym wyjątkiem był zespół Mercedesa, dla którego dwudniową pracę będzie wykonywał sam George Russell. Hamiltona nie obejrzymy już więc w tym roku na torze.
Kolejne dwa nieoczywiste rozwiązania dotyczącą Ferrari i Haasa. We wtorek Charles Leclerc swoje obowiązki będzie dzielił bowiem z Antonio Fuoco, a w środę zakażonego Nikitę Mazepina w amerykańskim bolidzie zastąpi Pietro Fittipaldi, który w ten weekend został zatwierdzony jako kierowca rezerwowy na sezon 2022 tego zespołu.
Jeśli chodzi o próby dla młodych zawodników, tam największą uwagę będą przykuwać Oscar Piastri oraz Patricio O'Ward. Dla obu będzie to debiut w samochodzie F1, a zarówno z jednym, jak i drugim wiązane są duże nadzieje.
W 2021 roku Australijczyk powtórzył wyczyn Leclerca oraz Russella i w swoim pierwszym sezonie sięgnął od razu po tytuł F2. Niestety, nie dało mu to przepustki do F1, gdyż jest blisko związany z Alpine, które nie posiada swojego satelickiego zespołu. W kampanii 2022 20-latek będzie tylko rezerwowym francuskiej ekipy.
Z kolei Meksykanin jest mocno promowany przez media, a zwłaszcza amerykańskie, które chciałyby, aby zawodnik z IndyCar wreszcie dołączył do grona kierowców F1. Na razie 22-latek wystąpi w testach w Abu Zabi, gdzie zasiądzie w kokpicie McLarena po wygraniu zakładu z Zakiem Brownem.
Podczas tych jazd nie zabraknie również zawodników, którzy brali w nich udział w sezonie 2020. Mowa oczywiście o Nycku de Vriesie, Antonio Fuoco i Robercie Szwarcmanie. Ten ostatni będzie szczególnie zapracowany, albowiem we wtorek wypróbuje maszynę Ferrari, a w środę Haasa.
Swoją szanse otrzymają także juniorzy z akademii Red Bulla, czyli Juri Vips oraz Liam Lawson. W Astonie Martinie pojawi się za to kierowca, który po raz ostatni zasiadał w kokpicie F1 w 2019 roku, a mianowicie Nick Yelloly.
Relacja z każdego dnia testów zostanie opublikowana na naszej stronie.
The #Fit4F1 teams will be doing their homework at the Abu Dhabi post-season test, ready for the ?????????? #Turning18 next year.#F1 #Formula1 #Pirelli #F12022 pic.twitter.com/Tavl6Wx7uQ
? Pirelli Motorsport (@pirellisport) December 13, 2021
Mercedes: Nyck de Vries Red Bull: Juri Vips Ferrari: Antonio Fuoco/Robert Szwarcman McLaren: Patricio O'Ward Alpine: Oscar Piastri AlphaTauri: Liam Lawson Aston Martin: Nick Yelloly Williams: Logan Sargeant Alfa Romeo: - Haas: Robert Szwarcman (środa)
Aktualizacja:
Alfa Romeo poinformowała, że Guanyu Zhou wystąpi zarówno w teście dla młodych kierowców (wtorek), jak i 18-calowych opon (środa).
komentarze
1. Harman1997
To mógł być ostatni ciekawy sezon,bo podobno w padoku chodzą plotki ze czasy nowej konstrukvji na 2022 merca w unelu aero są zatrważająco dobre.
Czy ktoś może powiedzieć coś wiecej ?
2. Mayhem
@1 Plotki. Nikt nie udziela takich informacji na tym etapie ale to nie zmienia faktu, że Mercedes musi być mocny, pracują najdłużej, ten sezon odpuścili, nie korzystali z tokenów, od dawna są skupieni tylko na 2022... Podejrzewam, że podczas testów przed sezonem przywiozą dwie albo nawet trzy konstrukcje do sprawdzenia, pytanie tylko jest takie czy ktoś znalazł jakieś luki w przepisach które dadzą przewagę ?
3. Davien 78
No muszą naprawdę się przygotować tak by FiaMax nie zagwarantował drugiego tytułu dla Maksymiliana. To musi być z 0.5s przewagi inaczej po zawidach Massi i spółka zrobią przekręt z SC i po tytule. Mercowi zostało 2 tokeny na silnik. Ale nie wiadomo jakie obszary poprawią. Ale o czasach z tunelu to plotki. Dla przypomnienia mistrzem efektu przyziemnego jest Newey. Może się okazać że RB będzie miał 0.5s przewagi na starcie.
4. Jakusa
@1 podobno plotki w padoku mówią, że wyniki Hassa w tunelu są jeszcze lepsze i mają sekunde przewagi nad mercem.
5. GTR
Ponoć Alfa Romeo dostanie tarczę antyczasową od Vateusza i słuchy mnie dochodzą, że będą mieć ok. 2-2.5s przewagi nad Haasem. Także kolego nie wprowadzaj zamieszania.
6. Tedesinio
Ja słyszałem wuja stryja kolegi, że Zhou zjadł nietoperza i Robercik pojedzie 100 wyścig.
Gdybanie teraz kto będzie dobry, a kto słaby to kompletne wróżenie z fusów.
7. Globtrotter
Nie mówi się o tym głośno ale od nowego sezonu dołacza nowy team
FSO Polonez F1 Harnaś Team. Podobno poszli nieszablonowo i Pirelli specjalni dla nich zaprojektowało 18" koła od taczki. Moze im dawać nawet 3s na sektorze. Także tytuł już jest przesądzony, mimo że nawet nie mają kierowców
8. goralski
@8 nie kierowców a pilotów - w Polsce jest wielu, którzy już odlecieli... ;)
9. hubertusss
Ludzie dajcie spokój to temat o testach opon a nie którzy dalej się użalają, ze tytuł zdobył Max. Litości. Użalajcie się w odpowiednich tematach. i nie męczcie już.
Co do plotek to na pewno te największe teamy i najbogatsze będą bardziej zaawansowane jeśli chodzi o nowe konstrukcje. Bo mogły sobie pozwolić na pracę nad nimi już pewnie w sezonie 2020. Jeszcze przed limitami budżetowymi. I to będzie widać w przyszłym sezonie. Czy Mercedes będzie miał najlepsze auto czas pokaże. Na pewno będą w czołówce. Choć stracą już duży atut początku ery hybrydowej tj silnik o dużo większej mocy niż rywale.
10. Ilona
Mi sie marzy taka czołówka na przyszły sezon: Red Bull, McLaren, Aston Martin :D
11. BAR 82_MCE
Podobno Renault zrobiło nowy bolid na płycie Megane i Alonso mówił, że dało im to jakieś 2s względem merca.
12. Skoczek130
@Mayhem - na prawdę wierzycie w słowa Wolffa czy Hamiltona? Ładnie nie rozwijali bolidu, skoro po wakacyjnej przerwie miażdżyli tempem, szczególnie na świeżej jednostce. XD Tak na prawdę wszystkiego dowiemy się w marcu. To jednak zupełnie nową maszyna, więc obecnie to wróżenie z fusów. Ja się łudzę, że będzie ciekawa walka. Zespoły nie walczące o tytuł powinny to wykorzystać.
13. Skoczek130
Zapominacie też, że mamy ograniczenia budżetowe. 2-3 konstrukcje na targach? Przecież to przeczy ograniczeniem budżetowym.
14. Skoczek130
***testach. Pisze z telefonu.
15. maci
a ja czytałem że RB kupił bitcoina i dlatego wygra wszystkie wyścigi w 2022!!!
16. hubertusss
@14 takie zespoły jak Mercedes czy Ferrari i pewnie RB mogły robić po kilka konstrukcji by wybrać tę najlepszą. Bo te zespoły z największymi zasobami zaczęły prace nad nowymi samochodami w sezonie 200. Tak wiem niby nie można było. Ale kto zabroni ludziom o czymś myłeś i kto sprawdzi czy umysły inżynierów nie pracowały nad różnymi koncepcjami nowego samochodu i jego elementów. Kto sprawdzi czy takie Neway w zeszłym roku siedząc sobie w domu podczas kowidowych ograniczeń nie pracował sobie i nie obmyślał koncepcji nowego samochodu?
17. hubertusss
Miało być w sezonie 2020
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz