Za przekroczenie limitów budżetowych grożą poważne konsekwencje
Ross Brawn wytłumaczył, jak działać będzie nowy Regulamin Techniczny, który będzie częścią zasad w Formule 1 od sezonu 2021.Nie będą to tylko zalecenia, ale faktyczny Regulamin Finansowy, który będzie tak samo ważny jak Techniczny i Sportowy.
Z powodu poprzednich prób, które według Rossa Brawna zakończyły się porażką, wprowadzono rozwiązanie, które ma zapewnić przestrzeganie zasad. Są nim konsekwencje, które mogą czekać nieposłuszną ekipę.
Kary mogą być bardzo poważne, a wśród nich znajduje się nawet utrata tytułu mistrzowskiego. Zapewne w przypadku zajęcia innej pozycji, byłaby to po prostu dyskwalifikacja.
"Próbowaliśmy wprowadzić to w przeszłości, ale nie odnieśliśmy sukcesu. Myślę, że kluczową rzeczą jest to, że limity budżetowe są teraz częścią regulaminów FIA. Sankcje za ich złamanie to sportowe kary, które będą zależne od wielkości przewinienia."
"Wcześniej, jeśli ktoś pamięta, mieliśmy ograniczenie zasobów. To była dżentelmeńska umowa między zespołami. Cóż, obawiam się, że w padoku nie ma zbyt wielu dżentelmenów i to była porażka."
"To, co wprowadzimy, może ugryźć. Jeśli będzie się wyjątkowo nieuczciwym, straci się swoje mistrzostwo. Zespół, który złamie te zasady, poniesie poważne konsekwencje."
komentarze
1. XandrasPL
Dla topowej trójki zbudowanie bolidu za 175k to będzie jak dla Kowalskiego przeżyć dzień za 5 zł jak nie mniej.
2. czuczo
A czy pensje kierowców będą wliczane do budżetu?
3. mich11
Dwa pomysły na obejście limitów: 1. outsourcing zespołów inżynierskich do osobnych spółek technologicznych, które będą sprzedawać technologie do zespołu F1; 2. przy premiach nie wliczanych do limitów, ograniczenie poziomu wynagrodzeń do minimum, przy jednoczesnym rozbudowaniu systemu premiowego.
Choć tak jak pisałem w artykule dot. zmian technicznych, kluczowym zespołom nie zależy już na rozwoju technologii, które odchodzą do lamusa. Zamrożone silniki i skrzynie biegów a rozwinięte prace na monokokiem i jego warstwą materiałową są tego najlepszym przykładem. Formuła 1 będzie powoli stawać się tradycją jak wyścigi konne. Wprowadzone regulacje finansowe wpisują się w ten trend i w jakiś sposób legitymizują główne teamy w zmianie podejścia do F1, na czym zapewne po cichu im zależało.
4. seybr
Znajdą obejście. Spółki córki pracujące na rzecz danego teamu. Jakiś czas temu był omawiany model. Regulamin da się obejść i team z dużym kapitałem poradzi sobie.
5. yaiba83
Zaczną się mistrzostwa księgowych...
6. Redar
@6 To chyba mistrza już znamy.
7. Skoczek130
Jakoś sobie poradzą. Elita, by być elitą, nie może być uczciwą... :P
8. XandrasPL
a jak Dallara robi nadwozie dla Haasa to się liczy? A co z silnikami? RedBull, Tororoso, Renault, Ferrari i Merc w wygodniej sytuacji.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz