Baku prezentuje układ nowego toru ulicznego F1
Wczoraj w Baku Bernie Ecclestone podczas oficjalnej konferencji prasowej zaprezentował układ nowego ulicznego toru, który od 2016 roku ma gościć Grand Prix Europy.Wyścig w stolicy Azerbejdżanu będzie rozgrywany w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara, a sam układ oprócz krętej i wąskiej sekcji biegnącej przez stare miasto, posiadać będzie również bardzo szybką sekcję pod koniec okrążenia biegnącą wzdłuż promenady.
„Azerbejdżan to nasz ostatni nabytek do kalendarza Formuły 1 i jestem zadowolony, że udało mu się zaprojektować innowacyjny tor uliczny, który z pewnością pomoże stworzyć wyścig na światowym poziomie w sezonie 2016” mówił Bernie Ecclestone.
Tor ma przebiegać przez kluczowe miejsca miasta i został nakreślony przez dobrze znanego Hermanna Tilke.
„Jestem niezwykle podekscytowany projektem Grand Prix Europy w Baku i jestem zaszczycony, że możemy dzisiaj odsłonić projekt tego toru” mówił projektant. „Pod względem inżynieryjnym i projektowym stworzyliśmy wymagający tor uliczny, który wykorzystuje bardzo atrakcyjną urbanistyczną atmosferę Baku, która stanowi wspaniałe połącznie historii i stylu XXI wieku. Historyczne centrum miasta, piękna promenada na nabrzeżu i piękny ratusz stanowią świetne tło dla tego spektakularnego toru.”
Projektant zdradził, że część toru biegnąca przez stare miasto będzie wiodła pod górkę, będzie wąska i otoczona ścianami. Z kolei ogromną prędkość kierowcy będą mogli rozwijać na prostej biegnącej wzdłuż promenady, która będzie rozciągać się na długości 2,2 kilometra.
Podstawowe parametry toru ulicznego w Baku
- długość: 6006 metrów
- zakręty: 8 prawych, 12 lewych
- prędkość maksymalna: 340 km/h
- prędkość średnia: 208 km/h
komentarze
1. Filipek
To już nawet Azerbejdżan będzie miał swoje GP :/ Przecież Polska też ma wiele miast, w których można by zrobić tor uliczny. Chociażby Kraków czy Lublin. A zresztą znamy realia. W każdym razie ta pętla w Baku wygląda całkiem ciekawie i oldschoolowo ;)
2. Woa-VooDoo
Wygląda ciekawie
3. Grzesiu10
@1
Tylko, że Polska nie ma kasy, aby płacić haracz Berniemu za organizowanie wyścigu który i tak by się nie zwrócił, bo popularność F1 w Polsce drastycznie spadła od odejścia z F1 Kubicy.
4. Michael Schumi
@1 W Polsce był plan wyścigu we Wrocławiu, chcieli dać 100 milionów € na budowę - co to jest? Dla porównania Korea Południowa zbudowała taki za 250 milionów €
5. EryQ
Trochę dużo prostych i zakrętów 90°. Ale zobaczymy jak to będzie wyglądać w praktyce i co będą kierowcy o niej mówić? I czemu nie podano długości pętli bo jeśli ta najdłuższa prosta ma 2.2 Km to tor wygląda na bardzo długi.
6. sliwa007
5. EryQ 6006m. Masz podane na zdjęciu.
Tor F1 w Polsce to idiotyczny pomysł, trzeba zacząć od podstaw a nie budować coś co młodym zawodnikom na nic się nie przyda a przyniesie jedynie wielomilionowe straty.
7. Szynnal
@5. Tor ma 6006m. Czyli bedzie to jakies 50 kolek.
Bedzie to najprawdopodobniej drugi najdluzszy tor w kalendarzu po Spa.
8. EryQ
Nie zauważyłem chłopaki bo pisze z tela. Btw. pamiętam, że kilka lat temu była jeszcze koncepcja toru gdzieś nad Bałtykiem i chyba to było w Gdańsku?. Ale z takim zainteresowaniem F1 w naszym kraju to ów inwestycja kompletnie nie miałaby sensu... Nowo wybudowane stadiony na Euro ledwo co przędą chociaż mogą organizować różne imprezy przez okrągły rok.
9. Varskar
Od kiedy Azerbejdżan leży w Europie? Ani geograficznie, ani kulturowo...
10. EryQ
Tak jak w innych dyscyplinach sportowych Azerzy biorą udział w europejskich zawodach... Ponoć ze względów polityczno-gospodarczych...
11. meamea
tor troche nudny, ale prosta długa jest, przynajmniej na papierze, jak będzie płasko i szeroko to może i prędkośc będzie spora,
12. AlMastar
ciekawe jak będzie z wyprzedzaniem na tym torze ...
13. bartexar
GP Europy w Azerbejdżanie. Może stolicę Włoch zrobić w Vancouver? Albo Syrenkę ustawić w Świnoujściu?
14. Tilion
Jeśli chodzi o np. piłkę nożną, to Azerbejdżan jest w UEFA, więc w Europejskiej strefie eliminacji. Trochę nam się granice Europy poszerzają, jeśli chodzi o sport. A pętla nie wyglądała ciekawie, póki nie przeczytałem, że ma ponad 6km. A to sporo zmienia. Choć i tak nie wygląda zbyt porywająco. Miejmy nadzieję, że podjazd będzie ciekawy
15. KuMaI khan
Jak to było w jednym filmie "Fajne, fajne ... ale w sumie to do d*py". Dużo 90-stopniówek. Niektóre zakręty w uliczkach zdecydowanie za wąskich. Sekcja 8-12 to niczym Singapore Sling, i co gorsza nie będzie można tego zmienić, bo wokół budynki ... i chyba jedyny tor w którym start jest na końcu prostej i drugi po interlagos na końcu odcinka bez odjęcia gazu. Przecież lepiej, jak mają kilometr do przetasowania się, niż bodaj niecałe 200 metrów ... A tak w ogóle to pit building jest od wewnętrznej strony, czy będzie blamaż niczym z Korei?
Proszę o odpowiedź, bo tu nawet na przybliżeniu trudno cokolwiek powiedzieć.
Z pozytywów - patrzyłem w Google Maps, i jeżeli tam nic nie wyburzą, to chyba będzie mniej miejsc do wyjazdu niż np. w Singapurze. Obawiam się za to, że wyścig może być za to bardziej wymagający od właśnie Singapuru. Mniej miejsca na wyjazd, nie ma pernamentnej sekcji tak jak w Singapurze i tor jest dłuższy. (Wiadomo, wtedy wyścig ma mniej okrążeń, ale trudniej np. w kwalifikacjach). Czasy jednego kółka nawet na sucho to będą pewnie ponad 2 minuty. I kończąc, w tym roku już poznaliśmy w Marina Bay skutki nadmiernego wysiłku. Oba te wyścigi powinny mieć wg mnie 260 km.
Co do tych co drwią z nazwy - niektórzy geografowie uważają, że kraje nadkaukaskie to Europa. Podobnie z Turcją. A poza tym jest np. w UEFA. A bez owijania w bawełnę - to tam jest polityka propagująca upodabniania się do kultur europejskich. Grand Prix jest prawdopodobnie w dużej mierze organizowany przez rząd, który postanowił sobie wykupić taką właśnie nazwę. Trudno się mówi, to już nie jest pierwsza sytuacja w obecnej F1, w której nic na biznes nie poradzisz.
16. RyżyWuj
Na GP Polski we Wrocławiu Pirelli musiałaby zrobić gumy dla Monster Trucka. Po tych dziurach i kostce z czasów Adolfa mało który bolid dojechałby do mety.
17. RyżyWuj
Nie wspominając o tym, że pewnie nigdy SC by nie wyjechał, bo taki srebrny Merol długo w Polsce nie postał. Może dopiero można by go było odebrać w Rosji na GP w Sochi.
18. Hamcio20
@17 Normalnie leżę i nie wstaję xD
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz