Nowe opony będą wolniejsze?
Cztery zespoły rozpoczęły wczoraj w Bahrajnie trzydniową sesję testową zorganizowaną dla potrzeb firmy Pirelli, która przygotowuje nowe ogumienie F1 pod kątem sezonu 2014.Do Bahrajnu wybrały się tylko cztery zespoły: Red Bulla, Mercedesa, Ferrari oraz Toro Rosso.
"Ogólnym wskazaniem jest to, że opony są wolniejsze" donosi włoska gazeta. "Nawet z tymi samymi bolidami [z sezonu2013], spodziewane są słabsze czasy okrążeń, gdyż producent opon zdecydował się na rozważniejsze podejście."
W sezonie 2013 za sprawą swojego agresywnego podejścia do konstrukcji ogumienia F1, Pirelli przeżywało ciężkie chwile, zwłaszcza podczas GP Wielkiej Brytanii na torze Silverstone, kiedy to doszło do serii nieplanowanych eksplozji opon.
Według doniesień Pirelli do Bahrajnu przywiozło wiele różnych mieszanek i konstrukcji opon, ale wszystkie mają wspólną cechę- kewlarowy oplot.
"Eksperymenty ze stalowym oplotem,które przyczyniły się do problemów na początku sezonu 2013 są zakończone" podaje Autosprint.
komentarze
1. PiotrasLc
testują za zamkniętymi drzwami bo napewno bolidy mają pozkładane częsci na sezon 2014 i mają umowe ze siedzą cicho i nic nie zdradzaja
2. Skoczek130
Ten stalowy oplot był ich głównym problemem... uczą się na błędach... ;)
3. scigacz00
"kiedy to doszło do serii nieplanowanych eksplozji opon" to były kiedyś jakieś planowane ;D ?
4. mazur81
@ 3. scigacz00
Dobre :) hehe :D
5. 6q47
...opony będą wolniejsze?
Tzn. jaki to rozumieć?
Wolniejszy to może być bolid, bo ma jakieś braki zatwierdzone podczas konstruowania, co owocnie może się przełożyć na złą współp[racę z danymi oponami - nie same opony jako takie.
Co najwyżej mają degradację tak dużą, że zespoły nie były w stanie poprawnie określić okna ich optymalnej pracy.
Czy źle rozumuję?
6. Sasilton
Wolniejsze to znaczy że opona gorzej trzyma. F1 oglądasz 3 miesiące czy jak?
7. fanAlonso=pziom
może będą bardziej twardsze mieszanki jak za czasów bridgestone
8. RyżyWuj
To nielogiczne. Od 2014 nie będzie już Webbera, więc opony średnio powinny być szybsze.
9. rybka k
Byłoby fajnie "JAK BY"....."DEBICA" Dostarczała swoje opony .
10. Skoczek130
Im większa przyczepność opony, tym większe jej zużycie. Wiemy to choćby na przykładzie miękkiej i twardej mieszanki. Opony na 2014 rok będą bardziej konserwatywne - będą solidniejsze, ale przez to wolniejsze - zapewne będą trudniejsze w dogrzaniu przez swoją twardszą specyfikację. Tak było przecież Bridgestone... :)
11. KowalAMG
Mam w merolach Michaliny mega przyczepność długa żywotność i pewność siebie w dodatku sa bardzo wytrzymałe wszczegolnosci gdy jeden pojazd jeździ po lesie miałem oryginalne z serwisu pirelli to zjechały sie odrazu w dodatku wyly ze masakra wiec nigdy więcej tej szajsowej firmy , moi znajomi tez narzekali przekonałem ich do michelin i sa w niebo wzięci. I tutaj widać ze. Tez robią maniane ze płakać sie chce . Ten koncern oponiarski pozabija ludzi w końcu o mały włos Rosberg byłby pierwszy ! Wiec pirelli bando Kretaczy idźcie na bezpieczeństwo ! Tu sa masakrycznie przeciążenia to nie wózek dziecięcy , narazie to ich opony niszczą atrakcyjność jak i bezpieczeństwo wiec niech wrócą do szkoły i niech przestudiuja sobie na czym polega F1 . W sumie sami wiecie jak jest na drogach gdy opona pęka .. Cos wam pokaże...
12. KowalAMG
http://m.youtube.com/watch?v=_KC_zWufZOM
13. KowalAMG
Pardon to Nie ten ipla skopiowalo jakieś pierdoly
14. KowalAMG
http://m.youtube.com/watch?v=ywj4sR0pVHU
15. KowalAMG
Ten filmiki niech naświetli i pokaże co moze sie stać nieżyczliwe nikomu czegoś takiego sami niezdajemy sobie sprawy robiac tysiące km .. Wiec powodzenia pirelli , a tak nawiasem to do silników z turbo bedą dawac słabsze opony brawo brawo znowu ogranicza moc silników bo opony nie bedą wytrzymywac super bardzo atrakcyjne .. Moze w końcu w rbr bedą ekspodowLy.
16. KowalAMG
Nie zycze* nikomu czegoś takiego...
17. 6q47
6. Sasilton
Nie rozumiem o czym mówisz - poproszę w przystępny sposób wyjaśnić pracę opon stosowanych w F1.
18. 6q47
KowalAMG
Napisz coś w jezyku polskim he he he))
Bo niby widzę światełko w tunelu... ale nie wiem czy jestem we właściwym tunelu!
Mysle, że już doszedłeś do siebie:))
19. devious
@5 6q47
"...opony będą wolniejsze?
Tzn. jaki to rozumieć? (...)
Co najwyżej mają degradację tak dużą, że zespoły nie były w stanie poprawnie określić okna ich optymalnej pracy.
Czy źle rozumuję? "
Źle :P
Opony wolniejsze to takie, które w porównaniu do innych (szybszych) mają gorszy współczynnik tarcia (oczywiście w określonych, optymalnych warunkach ciśnienia i temperatury czyli tzw. oknie pracy) co przekłada gorszą przyczepność w zakrętach oraz gorszą trakcję podczas przyspieszania na wyjściu z owych... Co z kolei bezpośrednio przekłada się na czas okrążenia :)
Degradacja to zupełnie inna para kaloszy i nie ma co jej tutaj mieszać do "czystej" szybkości opon tzn. opon świeżych. Choć oczywiście można wysnuwać wnioski, że opony mniej przyczepne czyli "wolniejsze" będą się w mniejszym stopniu degradować przez co w ogólnym rozrachunku mogą się okazać "szybsze" (na dystansie wyścigu) pomimo tego, że są "wolniejsze" na początku swojego żywota :) Ale nie ma co spekulować, bo tutaj scenariuszy może być wiele...
20. KowalAMG
sory ale jak piszę Iplem to jest masakra bierze mi jakies słowa z kosmosu i wychodzą mi jakieś dziwolągi . i tak nawiasem dzieki DEVIOUS ;) ZA POMOC
21. KowalAMG
w skrocie opony muszą być mocniejsze i mieć lepszą przyczeponość bo turbina będzie na nie wywoływać duże przeciążenia i będą sie zużywać i eksplodowac i szybciej zurzywac wyra zespoł ktory bedzie sie najdelikatniej obchodził z oponami. :)
22. 6q47
19. devious
OK, ale co oznacza degradacja opon?
Jeżeli grozi ci degradacja opon, to w jaki sposób można osiagnąć zakłdadaną szybkość na rzeczonych oponach?
Degradacja oznacza szybkie zużycie się opon i w pewnym sensie przekłada się to na ich "szybkość"... tak mi się wydaje...
Czyli zapobieganie degradacji wymusza odpowiednie zmiejszenie tempa w każdym miejscu toru - sorki - w miejscach grożących nadmiernym zużyciem tych opon , czyli w ostrych zakrętach i szybkich łukach danego toru.
Widzisz to inaczej niż ja to widzę?
Bo jeżeli przekroczysz współczynnik tarcia jadąc tempem właściwym dla danego bolidu - bo są wolne i nie można obciążac danej mieszanki - to jak można nazwać taka oponę?
Wolną czy też podlegajacą nadmiernej degradacji?
Ja bym nazwał taką oponę oponą podlegającą nadmiernej degradacji.
Bo degradacja wymusza zastosowanie przez kierowcę odpowiedniego (wolniejszego) tempa oraz ustawienia inych parametrów bolidu w odniesieniu do pracy opon.
Czyli wolniejszą ze względu na potrzbę utrzymania jej w stosownej "kondycji" na przestrzeni zakładanego dystansu potrzebnego do określenia punktu konkretych stint'ów na danym torze.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz