Allison: R31 może stracić mniej na zakazie nadmuchu
Formuła 1 wkracza w letnią część sezonu, podczas której stosowanie dmuchanych dyfuzorów zostanie mocno ograniczone.Mimo, że większość kibiców i obserwatorów uważa, że zmiany wymierzone są w ograniczenie przewagi ekipy Red Bull, dyrektor techniczny Renault, James Allison, uważa, że wszystkie ekipy stracą na tych zmianach i będą musiały zmienić swoje podejście.
„FIA nakaże wszystkim zespołom niezależnie od tego czy używają dmuchanej podłogi, czy też nie zmianę działania” wyjaśniał Allison.
„Główne zmiany na GP na torze Silverstone stanowią: gdy kierowca zupełnie zwalania pedał przepustnicy, mapy ECU [ang. Centralna Jednostka Sterująca] muszą być ustawione tak, aby silnik zamykał przepustnicę- wcześniej możliwe było skonfigurowanie map silnika tak, aby pozostawiały otwartą przepustnicę, a moc redukowało się w inny sposób.”
„Co więcej, gdy kierowca całkowicie puszcza przepustnicę, mapy ECU muszą być tak skonfigurowane, aby odciąć dopływ paliwa do silnika- ma to ograniczyć stosowania tzw. ‘gorącego nadmuchu’ [ang. hot blowing’], gdy energia gazów jest zwiększana poprzez spalanie.”
Oczywiste jest, że wszystkie zespoły, które korzystały z dmuchanej podłogi stracą na tym zakazie część siły dociskającej, jednak który zespół straci mniej, a który więcej będzie można przekonać się dopiero podczas GP Wielkiej Brytanii. Allison zwraca jednak uwagę, że nie chodzi tylko o utratę docisku.
„Ciężko jest ocenić efekt tych zmian, jeżeli chodzi o naszą konkurencyjność. Straty bolidów korzystających z dmuchanej podłogi będą zależały od dwóch osobnych efektów- jak wiele zostanie utraconej siły dociskającej, a dodatkowo, jak bardzo ta strata wpłynie na balans bolidu.”
Zespół Lotus Renault GP od początku sezonu zaskoczył wszystkich swoim innowacyjnym rozwiązaniem konstrukcji wydechu, który wydala gazy wydechowe pod przednią częścią bocznych wlotów powietrza.
„W wyniku tych ograniczeń, wszystkie bolidy używające dmuchanych podłóg stracą część siły dociskającej podczas hamowania. Jedne stracą więcej inne mniej; ciężko jest określić dokładnie jak relatywnie dużo straci zespół LRGP.”
„Możliwe jest jednak, że stracimy mniej, jeżeli chodzi o balans w tym równaniu, gdyż nasz przedni wydech daje swój efekt w pobliżu środkowej części bolidu. To oznacza, że gdy zmniejszą się gazy wydechowe, nie wpłynie to tak bardzo na balans aerodynamiczny bolidu.”
„W przypadku nadmuchu z tyłu auta, siła dociskająca jest generowana w całości na tylnej osi. Jako, że nowe reguły ograniczają efekt nadmuchu na wejściach w zakręt znacznie bardziej niż na wyjściach, możliwe jest, że bolidy wykorzystujące ten rodzaj nadmuchu będą bardziej nerwowe podczas hamowania i bardziej podsterowne na wyjściach z zakrętów. Dowiemy się tego na Silverstone.”
Allison przyznał także, że wolałby uniknąć takich zmian w trakcie sezonu.
„Wolelibyśmy utrzymać stan obecny do końca sezonu” kwitował decyzję FIA.
komentarze
1. Łukasz.
A tu nagle HRT zdobędzie pierwsze w historii zwycięstwo :)
Ps.: Oczywiście żart :D
2. szoko
Zastanawiam się na co czekają zespoły,albo pozwolą im się ścigać albo niech utworzą własną serię i FIA wtedy niech zobaczy co to znaczy F1.Narzekaliśmy na Mosleya ale teraz to zaczyna się kabaret na całego. I Jeszcze jedno dlaczego FIA wtrąca się tylko do f1 próbując coś wydrukować a inne serie jeżdżą sobie na całego.
3. greg32
Obawiam się że to znów PR i dostaną po czwórce, szybkie rozwiązywanie problemów to raczej w McLarenie nie w LRGP.
4. fanAlonso=pziom
2 zobacz sobie na wtcc tam to dopiero jest patologia czesc samochodow jezdzi na silnikach nowych 1.6 czesc na starszych jest nawet taki rusek dudukalo ktory co wyscig staje na podium bo jako jedyny ma auto w specyfikacji na sezon 2010 poza tym tam na podium ludzi jest od groma bo jeszcze dla niezaleznych jest nagroda
5. xdomino996
Zastanawiam sie ile na tym wszyskim straci RB
6. beltzaboob
A mnie zastanawia inna rzecz. Dlaczego skoro bolid utraci część docisku z tył, ma być na wyjściu z zakrętu podsterowny?
7. pz0
6. Nie widzisz ze to wszystko to jakis belkot Allisona. Cala koncepcja bolidu wziela w leb to szukaja czegokolwiek dla publiki i szefostwa.
8. zympans
@ 6. beltzaboob
Ponieważ podczas wyjścia z zakrętu tył nie będzie dociśnięty, a jak wiesz tył to napęd, więc skoro nie będzie dociśnięty może to powodować uślizgi tylnej osi.
Pozdrawiam
9. dnb
8. zympans
To wiemy, tylko gdy dochodzi do takiej sytuacji mówimy, że pojawia się nadsterowność bolidu, a nie pod-sterowność :D no chyba, że ja już czegoś nie rozumiem.
10. xdomino996
8. zympans
to się nie popisałeś. Ja to rozumiem tak wytłumaczę na podstawie RFactor na danym torze macie skrzydła 27 20 bo wiesz ze masz zawsze trochę lepszy ten docisk dzięki nadmuchowi. Tak wiec na zakrętach czujesz jakbyś miał np 27 25 bez nadmuchu co równa się lekka nadsterowność (zależy kto jak lubi) ale gdy wiemy ze w zakręcie nie będziemy mieć aż takiego docisku wtedy bierzemy np 27 25 aby aż tak nie tracić ale po wyjściu z zakrętu = daniu gazu na max zmienia się to na 27 31 (tylko przykład) i wtedy mamy większą podsterowność w porównaniu do skrzydeł 27 25 czytaj w 1 mamy tak ze na maksymalnym nadmuchu mamy lekką nadsterowność w 2 zaś mamy takie coś ze normalnie aby utrzymać się dobrze w zakręcie i nic nie tracić trzeba trochę zwiększyć skrzydło ale po wyjściu z zakrętu gdy nadmuch zaczyna działać na nowo zyskujemy docisk z tyłu i mamy z lekkiej nadsterowności średnią podsterowność. Bynajmniej ja to tak rozumiem
11. MaCieQ
10. Nie każdy zrozumie to co miałeś na myśli. Ja akurat rozumiem, grywam w uboższą wersje F1 - F1Challenge.
Ale powiem tyle, że gra a prawdziwa F1 to co innego... :)
12. ravek29
10. Ale to dobre jest ;)
13. tom12333
Czy ktoś wie co z ogłoszeniem wyników odnośnie quizu?
14. Gosu
13. tom12333 Prawdopodobnie nie wyrałeś ^_^
15. Gosu
*g*
16. Gosu
Wracając do tematu nikt nie wie ile docisku straci i ile straci konkurencja. Wszystko "wyjdzie w pranie" podczas dwóch GP. Wydaje mi się, że Silverstone lepiej zweryfikuje te zmiany niż Walencja.
17. Łukasz.
13. Aby zobaczyć wyniki musisz wcisnąć "Wyniki" pod typowaniem. Tam jest ten Quiz.
18. leo_
Mówiąc inaczej, przed zakrętem masz nadsterowność (hamujesz, nie masz nadmuchu na tył, więc zarzuca tyłem), a na wyjściu z zakrętu masz podsterowność (dodajesz gazu, zyskujesz przyczepność na tyle, ale możesz stracić na przedzie, więc ślizga przód).
19. b.stary
Szukają sposobu na RB!!! Zupełnie jak znaleźli sposób na Renówke kiedy wygrywał Aloso, uznając jeden z elementów zawieszenia czy dokładniej teleskopu za ruchomy element aerodynamiczny. Nie przypominam sobie żeby w połowie sezonu ograniczali kiedyś przewagę techniczną Ferrari?!
20. jarko dnb 85
4. fanAlonso=pziom ty znawca w ktorym wyscigu Dudukalo stal na podium w WTCC??przestan pisac brednie wyssane z palca,bo niektorzy nie w temacie moga ci uwierzyc.swoje bajki zostaw dla siebie.
21. fanAlonso=pziom
21 obejrzyj sobie ostatnie wyścigi w brnie to zobaczysz
22. fanAlonso=pziom
20 miało byc moze nie stal dosłownie na podium ale odbierał nagrodę mam nadzieje że ogladasz wtcc uważnie i wiesz ze się mylisz
23. beltzaboob
@10. xdomino996 - dzięki. O takie wytłumaczenie mi chodziło, bo do końca nie pojmowałem.
Pozdrawaim.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz