Wyznaczono strefy wyprzedzania
FIA wyznaczyła już strefy wyprzedzania na pierwsze trzy wyścigi. Wchodzące od sezonu 2011 nowe określenia dotyczą oczywiście możliwości korzystania przez kierowców z ruchomego tylnego skrzydła.Niemniej z tego co donosi Auto Motor und Sport już w Australii dojdzie do wyjątkowej sytuacji, ze względu na krótką prostą startową. Czas kierowcy do poprzedzającego bolidu nie będzie mierzony przed ostatnim zakrętem a zostanie sprawdzony na trzy zakręty przed końcem okrążenia, co wprowadza pewne zamieszanie nawet wśród kierowców.
Według doniesień FIA postanowiła także, że w Malezji strefa wyprzedzania będzie zlokalizowana na prostej wzdłuż boksów, a strefa pomiarowa przed ostatnim zakrętem.
W Chinach kierowcy będą mogli aktywować tylne skrzydło na długiej prostej między zakrętem 13 i 14, a strefa pomiarowa będzie przed zakrętem numer 13.
Podczas ostatnich testów w Barcelonie GPDA zaproponowało zakazanie używania tylnego skrzydła podczas treningów i kwalifikacji (gdzie wedle aktualnych przepisów można do woli stosować skrzydło), aby odciążyć tym samym kierowcę. Sprzeciwić się temu miały zespoły Ferrari i McLarena, które wedle plotek zaprojektowały dla swoich kierowców kierownice ułatwiające korzystanie z tylnego skrzydła.
„Prawdopodobnie, McLaren i Ferrari rozwinęły techniki, które ułatwiają kierowcom kontrolę systemu” mówił Charlie Whiting, dyrektor wyścigów FIA.
komentarze
1. unieski
Paranoja. A co jeśli wyprzedzi z użyciem tylnego skrzydła w miejscu do tego nieprzeznaczonym?
2. głodny
Może się nieznam ,ale jak dlamnie to przekombinowali z tym systemem . Oby komuś sie niezacieło takie ruchome skrzydło , w trakcie wyścigu.Nic to 1 sprawdzian już niedlugo ,aż się doczekać niemoge.
3. atomic
banan na twarzy
4. mario36
Co oni jeszcze zrobia zeby f1 byla nudna procesja.Moze jestem w bledzie.
5. kempa007
1. unieski nie uzyje, bo elektronika FIA pozwoli na uzycie tego systemu dopiero w strefie wyprzedzania po spelnieniu warunku o odleglosci <1 sek.
6. kempa007
ogolnie, wedle mojej opinii, jak juz chca taka zasade wprowadzac to powinna byc strefa pomiarowa w jakims jednym punkcie toru, jakims ostrym zakrecie czy nawrocie, a uzycie tylnego skrzydla powinno byc mozliwe w dowolonym punkcie na torze raz. Tak jak jest teraz kazdy bedzie wiedzial, ze w tej strefie moze zostac wyprzedzony i uzywanie kers i skrzydla bedzie w tej strefie. Wynik moze byc taki, ze nic to nie da. Wiecej chyba bedzie sie dzialo jezeli chodzi o opony.
7. miki26
3. atomic 2011-03-15 09:29:40 (Host: *.neoplus.adsl.tpnet.pl)
A dlaczego?
8. kempa007
oczywiscie samochod broniacy sie nie moze uzyc skrzydla, ale to jedynie wprowadza na sile sztucznosc do wyscigu :/
9. miki26
Kompletne dno...szczegolnie w Malezji... Na poprzedzajacej ostatni zakret dluzszej prostej , lepszej do normalnego wyprzedzania lepiej nie wyprzedzac bo za zakretem mozna dostac kontre na drogiej prostej... A w Australi oczywiscie kiedy po pomiarze przed trzecim zakretem jestem szybki i doganiam bolid ktory dysponuje wiekstym dociskiem, odjedzie mi na pozostalych dwoch zakretach i , i tak go nie wyprzedze bo go nie dogonie..Jedynie w Chinach wyglada to normalnie.
FIA znowu cos kombinuje. Bernie znowu sie z kims zalozyl kto bedzie misterzem (czytaj: posmarowal)...Szkoda slow..
10. miki26
8. kempa007 2011-03-15 09:36:41 (Host: *.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Z tym sie akurat nie zgodze bo jeszcze masz KERS ktorym mozesz sie bronic a kluczowe bedzie zarzadzanie nim.
11. Sasilton
ale kers nie ziwekszy v-max a tylni spoiler tak
12. miki26
8.kempa007. I jeszcze jedno, wyobraz sobie. W Australii mierza mi czas przed trzecim zakretem, zblizylem sie do bolidu, ktory ma wiekszy docisk i odjezdza mi w kolejnych dwoch zakretach. Oczywiscie moge uzyc skrzydla ale nie wystarcza to do wyprzedzenia bo przeciwnik w dwoch kolejnych zakretach znowu troche mi odjechal....Ale! Za mna tez mam przeciwnika, ktory przed trzecim zakretem byl za mna mniej niz 1 sec. Co teraz? No wlasnie...On tez aktywuje skrzydlo bo chcem nie wyprzedzic, niestety nic mu po tym ba ja moje tez aktywuje i sie w ten sposob bronie! Dziekuje za uwage :D
Moim zdaniem stref wyprzedzania powinno byc wiecej, zeby kazdy mial szanse wyprzedzac, przeciez kazdemu bolidowi pasuje inny uklad toru. To jest znowu pod kogos zrobione...
13. miki26
11. Sasilton 2011-03-15 10:07:35 (Host: *.internetdsl.tpnet.pl)
Nie zwiekszy wystarczajaco pod koniec prostej do wyprzedzania ale do obrony tak...
14. atomic
7@ coś mi się wydaję ,że lusterka będą musiały być powiększone . ilość wyprzedzeń może być w tym roku nie do zniesienia. z lewej z prawej , w strefie ,poza strefą .łoj
15. fezuj
E tam w/g mnie z tymi przepisami od skrzydła to narobią takiego burdelu że stewardzi się pokichają by nadążyć z kontrolą czy było legalne użycie czy nie. Pozwolić na użycie goniącemu - nie ważne gdzie na upartego ta sekunda straty może pozostać, ale bez tego było by prościej.
16. jar188
Ciekawie będzie jak elektronika FIA padnie i będzie mnóstwo błędnych komunikatów lub ich brak dla kierowców.
Ogólnie cały system jest obarczony tak wielkim marginesem błędu, że jestem przekonany o wycofaniu się z tego pomysłu już od następnego sezonu albo jeszcze szybciej.
Ciekawe jest też czy kierowcy atakowani nie będą "trzymać" całej mocy KERSu na obronę przed taką próbą wyprzedzenia, wystarczy na wyjściu z zakrętu przy pomocy KERSu odjechać delikwentowi (lub utrzymać dystans-różnicę) z tyłu i większy Vmax może już tutaj nie pomóc szczególnie na torach na których te proste są krótkie.
17. miki26
Czemu nie moge dodawac komentow pod innym art.?
18. Gosu
Dużo niejasności. Idea systemu nie jest zła, wystarczy dopracować jego zastosowanie w wyścigu.
19. Wiater
Za rok wycifają ten przepis. Przynajmniej licze na to!
20. M.Schumacher
Piszecie że osoba wyprzedzana użyje KERSu i ucieknie wyprzedzającemu. Oznacza to w takim razie że wyprzedzający nie może używać KERSu z włączonym tylnim skrzydłem?
21. miki26
20. Oczywiscie, ze moze ale wszystko bedzie zalezalo od umiejetnosci rozkladu energii KERS na okrazeniu. Ten pilot, ktory bedzie zarzadzal "przyciskiem" najwydajniej zaoszczedzi najwiecej energii rowniez na manewry wyprzedzania oraz obrony przed atakami. Trzeba bedzie umiec dobrze ocenic sytuacje na torze, aby wiedziec kiedy powinienem uzyc KERS "standardowo" na prostych a kiedy nie bo ktos mi wisi na ognie i potrzebuje "zaoszczedzonej" energii do obrony.
Walka bedzie przednia :D
22. fanAlonso=pziom
a wystarczyłby mały powrót do przeszłości - V10 i stary hockenheimring i wyprzedanie gwarantowane ale nie trzeba co roku pajacowac i wymyślac coraz to nowsze bzdury i niech nikt mi nie pisze ze jak mi się nie podoba to nie muszę ogladac F1 bo ja to kocham !
po prostu coś mnie trafia wydają na to tyle kasy i mówią ze to wszystko z myslą o poprawieniu wyprzedzania i dla publiki tylko że nigdy kibiców nie słuchają i pewnie nie będą słuchac ( ale to już inna tragedia) czy kibice domogali się kersu i skrzydeł zielonych ( nawet jak o tym piszę robi mi się niedobrze) silników ???
jak dla mnie to kpiny ale co kto lubi
nie żebym miał coś przeciwko technice ale uważam że można to byłoby wszystko osiągnąc innymi podejściem
23. lukasz1
Mi pomysł z ruchomym skrzydłem kompletnie się nie podoba. Nie chce sztucznych wyścigów. Chcę rywalizacji na torze bez żadnych ulepszeń i gadżetów. Może 2009 i 2010 rok nie był idealny, ale mi się podobało. Była rywalizacja, wyprzedzanie, element zaskoczenia i wyrównana stawka. Czego więcej można chcieć od f1? Oczywiście nie mam nic przeciwko postępowi, ale od kilku lat postępu nie ma, jest to na co FIA pozwoli.
24. kaniuss
nie ma to jak dobrze namieszać...sami sobie stwarzają problemy, sędziowie jak zwykle będą mieli pełne ręce roboty....
Powinna obowiązywać tylko 1 zasada.... MACIE SIĘ ŚCIGAĆ....
25. blackacre
Może by dodać generatory wysokiego napięcia. Jeżeli doganiasz przeciwnika i nie możesz go wyprzedzić dajesz mu strzał 10kV co ogłupia na chwilę elektronikę i pozwala na wyprzedzenie. Takie uderzenia mogłyby być bardzo widowiskowe, szczególnie w nocnych wyścigach F1 :P
26. bartek1515
24. Właśnie to nas dziwi. Dlaczego nie dadzą wolnej ręki? To są mistrzostwa świata KIEROWCÓW a nie tego, kto się lepiej przygotuje. Wg mnie takie myślenie i działanie jest bez sensu. Opony też są sporo przesadzone. Faworyzują np Buttona, podczas gdy Hamilton jeśli nie zmieni stylu jazdy to nie będzie się liczyć, bo nie nadrobi tych zbędnych pit stopów. Ludzie ogarnijcie troche to F1 jakoś.. Żeby to choć trochę przypominało "ściganie", bo teraz trudno przechodzi to przez gardło..
27. agent
Jeszcze takiej głupoty nigdzie nie widziałem i słyszałem (jakieś strefy wyprzedzania , omijania) co za patowy pomysł ,w FIA naprawdę nie wiedzą jak mają wykorzystać wolny czas i wymyślają jakieś poronione przepisy, a może wprowadźcie kierunkowskazy i długie światła do blindowania to na pewno ułatwi kierowcom wyprzedzanie
BRAWO i prosimy jeszcze więcej absurdalnych przepisów
28. kondzio81
Przecież kierowca nie będzie liczył ile ma straty do poprzednika tylko jeśli nadarzy sie okazja to go wyprzedzi. A skrzydło powinno być regulowane kiedy kierowca tego chce a nie kiedy Charlie mu pozwoli
29. Patrick99
w przyszlym roku slyszalem,ze boildy maja byc zdalnie sterowane, Ecclestone bedzie siedzial na wiezyczce i sie bawił...stary pierdziel buahahaha :)))))))))))
30. pablito261983
Po prostu robi się coraz mniej sportowo(czytaj mniej walki opona w oponę) a walka o pozycje będzie niedługo rozgrywana po wyścigu jak już wszyscy dojadą(żeby było wiadomo kto i jakie karygodne wykroczenie popełnił).Żal patrzeć co te stare pryki robią z pięknym widowiskiem jakim jest F1.Pozostaje tylko czekać aż młodzi dojdą do głosu...
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz