Wywiad z Robertem Kubicą
Robert Kubica podczas prezentacji bolidu R31 udzielił krótkiego wywiadu, w którym przybliżył między innymi wyzwania związane ze zbliżającym się wielkimi krokami sezonem 2011.„Po długiej przerwie zimowej zawsze czujesz się gotowy do powrotu za stery, a ja naprawdę nie mogę doczekać się startu sezonu. Podobnie jak w przypadku kolorów mojego nowego samochodu, spore zmiany zostały wprowadzone również w regulaminach – podwójny dyfuzor został zakazany, wprowadzono regulowane tylne skrzydło i nowe opony Pirelli. Przed startem pierwszego wyścigu trzeba się więc przyzwyczaić do wielu nowych rzeczy – zrobimy jednak co w naszej mocy aby być jak najlepiej przygotowanymi przed startem sezonu”.
To twój drugi sezon z zespołem. Czy to ułatwi wyciągnięcie maksimum z samego siebie i z samochodu?
„Oczywiście gdy dołączasz do zespołu, wszystko jest nowe – trzeba poznać ludzi i sposób ich pracy. Dobrze więc, że nie musimy się tym martwić w tym roku – doskonale wiem czego mogę się spodziewać. To ułatwi koncentrowanie na wydobywaniu całego potencjału z samochodu i starania skierowane na poprawę osiągów”.
Jak zmieni się według ciebie sport w związku z modyfikacjami w regulaminach?
„Myślę, że będzie trochę inaczej, ale nie powiedziałbym, że wyzwanie będzie większe, ponieważ jazda samochodem F1 na limicie zawsze stanowi ryzyko. Kierowcy bez wątpienia będą bardziej zajęci przez KERS i regulowane tylne skrzydło, ale prawdopodobnie nie będzie trudniej niż w ubiegłym roku, gdy obsługiwaliśmy kanał F. Mówiąc szczerze, dobrze będzie móc obie ręce położyć na kierownicy! Podczas pierwszych testów na pewno będziemy musieli się skupić aby zrozumieć nowe systemy – jestem jednak przekonany, że szybko się przyzwyczaimy, a czynności staną się automatyczne”.
Czy regulowane tylne skrzydła są czymś, co ekscytuje ciebie jako kierowcę?
„Myślę, że bez wątpienia da ono więcej możliwości wyprzedzania, co jest dobre dla Formuły 1 i widowiska, musimy jednak być ostrożni i nie pozwolić na zbytnią przewagę samochodu jadącego z tyłu. Wydaje mi się, że sytuacja nie będzie tak ekscytująca, jeśli z powodu skrzydła manewry wyprzedzania zaczniemy oglądać na każdym okrążeniu wyścigu. Inną sprawą, którą musimy mieć na uwadze, to przełożenia biegów, ponieważ znalezienie idealnych ustawień będzie ogromnym wyzwaniem – zwłaszcza jeśli chodzi o bieg szósty i siódmy. Nawet jeśli uda się znaleźć dobre ustawienia na kwalifikacje – podczas których skrzydło można wykorzystywać do woli – pamiętać trzeba również o znalezieniu odpowiedniego kompromisu na wyścig, gdy użycie skrzydła jest ograniczone przepisami”.
Jak trudne będzie przebrnięcie przez nawał pracy podczas testów zimowych i zdążenie z przygotowaniami do pierwszego wyścigu?
„Nigdy nie jest łatwo, ponieważ liczba dni jest ograniczona – wydaje mi się jednak, że czasu jest akurat tyle, ile potrzeba aby przygotować się do Bahrajnu. Wszystko zależy od tego, jak dobrze sprawy ułożą się podczas pierwszych testów – trzeba liczyć na to, że nie będzie niespodzianek, które zabiorą nam cenny czas na torze. Liczne zmiany również sprawiają, że zadanie nie jest prostsze niż w ubiegłych latach – zrozumienie KERSu, tylnego skrzydła i opon wymagać będzie mnóstwa okrążeń. Mówiąc szczerz, najbardziej czasochłonne będzie sprawdzanie opon, ponieważ na każdej mieszance trzeba pojeździć w innych warunkach i z innym obciążeniem paliwem – jest wiele do odkrycia. Trzymam kciuki za udany start testów, abyśmy mogli rozpocząć pracę nad osiągami tak wcześnie jak to tylko możliwe”.
Jakie są twoje nadzieje i oczekiwania na ten rok?
„Moim celem – jak zawsze – jest utrzymanie dobrego i równego poziomu w przeciągu całego sezonu. To cel każdego kierowcy. W tym momencie trudno ocenić konkurencyjność naszego bolidu, ale inżynierowie zdecydowali się na innowacyjny design, a to dobrze wróży. W ubiegłym roku zaliczyliśmy udany sezon – ponownie liczymy na przesunięcie się do przodu i rywalizację bliżej czoła stawki. To oznacza, ze naszymi rywalami będą zespoły takie jak Ferrari, McLaren czy Red Bull – wiemy, że nie będzie łatwo, będziemy jednak ciężko pracować aby walczyć w ścisłej czołówce”.
komentarze
1. lewarek
Dawaj Robert!!!
2. jasieks
auto piękne oby było super sprawne i szybkie co do roberta to wierzę że on wie co ma robić chciałbym aby mechanicy w pit line nie popelniali blędów robert pokaż wszystkim niedowiarkom że jesteś wielki
3. kokon510
oby wszystko szło jak najlepiej i żeby bolid był niezawodny
4. rogas144
No, mam nadzieję, że walka zostanie nawiązana :) Teraz czeka ich kupa testów i analiz. POWODZENIA !
5. xdomino996
Nie moge sie juz doczekac!
6. michalk56
Oby przy przestawianiu czegoś nie zdjął mechanika w boksie jak to miało miejsce w 2010.
7. gilek1990
Oby tylko bolid był szybki tak bardzo jak świetnie wygląda a Robert pokaże wszystkim klasę :)) już nie mogę się doczekać sezonu...
8. ErniK
cos czuje ze bedzie kiepski sezon... im bardziej Robert jest zadowolony z bolidu przed sezonem, tym gorszy sezon - tak bylo w BMW - obym sie mylil...
9. xdomino996
Słyszeliscie o tym ze w R31 wydech ma byc z przodu auta? Niezle rozwiazanie ma to ponac dawac niewiarygodny docisk ale zobaczymy
10. Pietrzej
wiecznie 8 - to max co może z niego być
11. atomic
uuuuuuuu lekcje skończone.
12. rusek f1
Oby było dobrze. Kubica jest dobrej myśli. To jest ważne. On nigdy nie fantazjował i zawsze realnie oceniał swoje szanse co nie raz się potwierdziło.
13. Jaro75
ROBERT , SAMYCH ZWYCIĘSTW !!!!
14. Gosu
8. ErniK Przed sezonem 2009 to zarząd BMW nakręcał atmosferę jaki to nie będzie sezon. Robert w którymś z wywiadów powiedział, że przewidywał porażkę w postaci ciężkiego KERSu ( na dodatek nie mógł go używać ), który miał być największym atutem BMW. Zrobili bolid pod gorszego kierowcę, który okazał się gówno warty.
10. Pietrzej idź odrób lekcje i poczytaj lekturę ...
Bolid wizualnie prezentuje się dobrze, ale nikt nie wie co i jak z osiągami względem konkurencji, więc darujcie sobie spekulacje chociażby do zakończenia testów, które też nie mówią całej prawdy, choć zarys stawki uwidaczniają.
Ja jestem niepoprawnym optymistą i wierzę, że R31 będzie bolidem jakiego Robert jeszcze nie miał, czyli pozwalającym na walkę z czołówką.
15. zelik76
Nieskromnie dodam - uważajcie na Pietrowa, bo coś czuję w kościach że to może być jego sezon. Jeśli będzie się trzymał blisko czuba przy Kubicy, to przy jego atomowych startach będziemy mieli problem... A jazda na początku stawki to coś zupełnie innego niż jego ostatni sezon w korkach. Choć się z niego nabijałem, to teraz są obawy że na starcie może zostawić Kubicę z tyłu, jeśli te bolidy są rzeczywiście takie szybkie. Już w zeszłym sezonie parę razy opadła mi szczęka po jego startach, zresztą pseudonim ma od tego - rakieta z Wyborga...
16. gilek1990
15. zelik76 ja tam jakoś się Wicią nie przejmuję ;) a owszem niech jeździ z przodu i przywozi punkty dla zespołu ;)
17. 6q47
cóż, wywiad w innym stylu niż Witka.
Wiele mówiący. Dodatkowo zawierajacy nieco wtrąceń na tematy techniczne.
18. GoQu
@14
nic dodać nic ująć ; )
@15
Robert tez jest dobry w startach ; >
19. sZaRaK
http:// www.facebook. com/ photo. php? pid=622683&id= 1738542859 66083
Robert w czerwonym kasku będzie jeździł, albo to jest pomarańczowy ;/
20. Ugwer
@15
Aż tak w Pietrowa nie wierzę, ale może zrobi chociaż tyle w porównaniu do Kubicy, co Schumacher do Rosberga w 2010r...?
21. bacardi2
19. Nie podoba się? Podobny do tego z Sauberowskich czasów Kubicy.
22. Mati26102
wszystko piknie ładnie :)
a gdzie można oglądnąć testy jutrzejsze wie ktoś ???
23. dymski14
Ciekawe jaki kask będzie miał Kubica...
24. HarryPioter
3-mamy kciugi, GO Robert
25. grzesznik
Kto wie jaki kask będzie miał Robson? Jakiś link? Wiem tylko że będzie czerwony
26. ygor
ale dali SHOW na prezentacji R31 jak ktoś nie widział to proszę ;P http://w ww.kyte.tv/ ch/lotus-re nault-gp-live /lotusren ault-gp-r31-laun ch-from-val/p=642 8&c=453816&s=1166125&l=223 500
27. RenaultKubek1
W wydarzeniach na Polsacie mówili że mamy 3 sezony w jakości HD.Kubica i Petrov jezdzili już po torze!Wykonali razem 2 kółka.Co do kasków jeśli dobrze zauważyłem są takie same jak w tamtym roku tylko jest dodany czarny kolor
28. daniello
A propo testów to pewnie będzie prowizoryczny live timing na f1today:)
29. ironmp
Jeśli chodzi o kask, to Robert wrócił do klasycznego czerwonego tego jeszcze z czasów BMW i wcześniej. To dobrze, znowu łatwiej go będzie rozpoznać.
30. f1maniakpolska
Mam nadzieje, ze Renio-Lotus pokarze klase, jesli tak bedzie jezdzil jak wyglada to sie zapowiada wspanialy sezon dla Roberta. A tak z innej beczki to jutro Robert a Nie Vitja będzie jezdzil...
31. fezuj
8. ErniK -
Te.. prorok a w którym miejscu znalazłeś jakiś huraoptymizm Roberta by pier... takie farmazony???
23. dymski14 - Na pewno twardy :)
32. fan redbull
Licze na dobry sezon i mam nadzieje że moie złe pszeczucia są błędne
TRZYMAM KCUKI !!!
33. kukus
Trzymie kciuki.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz