WIADOMOŚCI

Alpine i Aston Martin skorzystają najwięcej na zmianach w suwaku aerodynamicznym
Alpine i Aston Martin skorzystają najwięcej na zmianach w suwaku aerodynamicznym © Alpine

Alpine i Aston Martin są największymi zwycięzcami suwaka aerodynamicznego, który dwa razy w roku określa jakie zasoby zespoły mogą poświęcić na pracę w tunelu aerodynamicznym i przy modelowaniu CFD.

2025-baner-f1-dziel-pasje-v2.jpg

Suwak aerodynamiczny został wprowadzony w F1 w 2021 roku, aby pomóc wyrównać stawkę. Zasada jego działa polega na okresowej zmianie przydziału czasu, jaki zespoły mogą spędzić w danym okresie na pracach w tunelu aerodynamicznym i modelowaniu CFD.

Czas ten określa się procentowo dwukrotnie w trakcie sezonu na podstawie bieżącej klasyfikacji mistrzostw świata konstruktorów. Najlepszy zespół otrzymuje wtedy 70 procent czasu podstawowego, a najsłabszy 115 procent.

W tym roku suwak będzie odgrywał kluczową rolę ze względu na dużą zmianę przepisów w przyszłym roku.

Największymi zwycięzcami zmiany, która nastąpiła między GP Kanady i GP Austrii są Alpine i Aston Martin.

Ekipa Alpine spadła z szóstej pozycji na koniec zeszłego roku na ostatnią dlatego zaliczy największy wzrost czasu na rozwój aerodynamiki z 95 % do 115 %, a to oznacza, że w gorącym okresie przygotowań do sezonu 2026 będzie miał go najwięcej.

Drugim wygranym zmiany w trakcie sezonu jest Adrian Newey i jego Aston Martin. Co więcej w przypadku brytyjskiej ekipy zmiana następuje w dobrym momencie tuż po wdrożeniu przez niego nowego pakietu poprawkowego, który nieźle się spisuje i dobrze wróży przed pozostałą częścią mistrzostw, ale nie zdołał on jeszcze wpłynąć na zmianę pozycji zespołu.

Aston Martin będzie więc mógł w drugiej części sezonu bazować na swoim ulepszonym bolidzie, a jednocześnie bardziej skorzystać z tunelu aerodynamicznego i CFD (z 90 % do 105 %).

Największym przegranym zmiany w suwaku aerodynamicznym został Williams, który mocno rozpoczął sezon 2025 i obecnie zajmuje piąte miejsce w mistrzostwach, podczas gdy na koniec zeszłego sezonu był 9. Taka poprawa oznacza, że procentowo jego czas w tunelu aerodynamicznym w drugiej części roku skurczy się ze 110 procent do 90 procent.

Jeżeli chodzi o czołówkę największą zmianę zaliczy Mercedes, który na koniec zeszłego roku był czwarty, a w momencie przeliczania suwaka znalazł się na drugiej pozycji. Ekipa Toto Wolffa przez długi czas zajmowała trzecią pozycję w mistrzostwach, ale za sprawą pierwszego i trzeciego miejsca w Kanadzie awansowała na drugie miejsce.

Zespół McLarena utrzymuje swoją dominację i suwak aerodynamiczny nie zmienia w jego przypadku nic. Ekipa Zaka Browna w drugiej połowie sezonu będzie miała tylko 70 procent podstawowego czasu pracy w tuneli i CFD.

Poniżej przedstawimy tabelę obrazującą suwak aerodynamiczny po GP Kanady (kliknij, aby zobaczyć poprzedni układ).

Poz. Zespół % prac w tunelu sesje w tunelu sesje CFD
1 McLaren 70% 224 1400
2 Ferrari 75% 240 1500
3 Mercedes 80% 256 1600
4 Red Bull 85% 272 1700
5 Williams 90% 288 1800
6 Haas 95% 304 1900
7 Racing Bulls 100% 320 2000
8 Aston Martin 105% 336 2100
9 Sauber 110% 352 2200
10 Alpine 115% 368 2300
11 Cadillac (nowy zespół) 115% 368 2300

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

2 KOMENTARZE
avatar
Duke_

03.07.2025 13:53

0

@Kempa Cadillac to będzie 11 zespół. ✌️


avatar
ktrzosek19

03.07.2025 19:37

0

@Duke_  

poprawione, dzięki za zwrócenie uwagi.


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA, a zastosowanie mają Polityka prywatności oraz Warunki korzystania Google.
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA, a zastosowanie mają Polityka prywatności oraz Warunki korzystania Google.