test

WIADOMOŚCI

FIA planuje uprościć nazwy nowych trybów, jakie pojawią się w F1
FIA planuje uprościć nazwy nowych trybów, jakie pojawią się w F1 © Sauber

Wiele wskazuje na to, że Międzynarodowa Federacja Samochodowa zrobi ukłon w stronę kibiców, modyfikując nieco nazewnictwo nowych trybów, jakie pojawią się w F1. Potwierdził to z jej ramienia Nikolas Tombazis.

2025-baner-f1-dziel-pasje-v2.jpg

Królowa motorsportu znajduje się już na ostatniej prostej przygotowań do całkowicie nowego rozdania technicznego. Potężne zmiany obejmą zarówno aerodynamikę, jak i jednostki napędowe, a to oczywiście będzie związane z wprowadzeniem kilku nowości. Wśród nich można wyróżnić aktywną aerodynamikę i tryb Manual Override Mode.

Ten pierwszy w istocie zastąpi odchodzący z F1, DRS, natomiast drugi - który w dodatku będzie działał na identycznych zasadach jak ten właśnie system - zapewni dodatkową ilość energii na prostych. Doprowadzało to do różnych komplikacji w rozumieniu tych trybów, a dodatkowe nieporozumienia wprowadzało nazewnictwo.

Pierwotnie bowiem zabiegi związane ze skrzydłami FIA określiła mianem X-Mode oraz Y-Mode. Później zostało to zmienione na tryby jazdy po prostej - wśród ekip zaczęła panować nomenklatura SLM (od ang. straightline mode) - i w zakrętach. Takie oznaczenia również nie przyjęły się zbyt dobrze w środowisku F1, podobnie jak akronim MOM (od Manual Override Mode).

Okazało się, że FIA została powiadomiona o takich trudnościach i zaczęła przeprowadzać czynności mające ułatwić nazewnictwo tych dwóch kluczowych trybów w nowej erze regulacyjnej. Ujawnił to Nikolas Tombazis, czyli szef Federacji ds. F1:

"Prowadzimy rewizję części terminologii, ponieważ zależy nam na tym, by kibice mogli rozumieć, co właściwie się dzieje. Chcemy, by zespoły komunikujące się z zespołami przez radio czy komentatorzy telewizyjni stosowali takie samo nazewnictwo, które znajduje się też w przepisach", przyznał grecki inżynier, cytowany przez The Race.
"W związku z tym prowadzimy prace związane z tym, by stworzyć prostą terminologię. Nie chcę teraz wchodzić w szczegóły dot. tego, jak będą nazywane te rzeczy, natomiast współpracujemy w tej sprawie z innymi zainteresowanymi podmiotami i analizujemy to."

Według The Race, najprawdopodobniej zakończy się na tym, że skomplikowane oznaczenia otwierających i zamykających się skrzydeł po prostu zostaną nazwane aktywną aerodynamiką (wszystkie bolidy będą i tak pokonywać dane odcinki toru w takich samych trybach). Jeśli chodzi o dotychczasowy MOM, bardzo możliwe, że zastąpi go prosty "tryb wyprzedzania".

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

5 KOMENTARZY
avatar
skilder3000

16.12.2025 05:45

4

0

Można to nazwać Wieksza Lipa i Mniejsza Lipa


avatar
bartexar

16.12.2025 12:24

1

1

@skilder3000  a tryb podwójnej mocy to Dua Lipa


avatar
Raistoppen!

16.12.2025 12:37 zmodyfikowany

1

0

Brakuje jeszcze przycisku na wyrzucenie skórki od banana oraz rozlania oleju...

Nie śledziłem jakoś mocno FE, ale tam chyba już coś podobnego było...

"FanBoost to koncepcja wprowadzona przez FIA w Mistrzostwach Formuły E, mająca na celu zapewnienie trzem „najbardziej popularnym” kierowcom tymczasowego zwiększenia mocy w każdym ePrix."


avatar
Andrzej369

16.12.2025 18:12

0

"FIA, możemy mieć Push-to-Pass w domu?"

FIA: "Już mamy Push-to-Pass w domu"

Push-to-Pass w domu:


avatar
bran

16.12.2025 20:03

0

Obywatele, towarzysze, działacze! Nikt tak bohatersko nie walczy z problemami przez siebie stworzonymi jak Międzynarodowa Federacja Samochodowa!!!

"(...) Chcemy, by zespoły komunikujące się z zespołami przez radio czy komentatorzy telewizyjni stosowali takie samo nazewnictwo, które znajduje się też w przepisach".

Powinno być chyba "zespoły komunikujące się z kierowcami przez radio".

Ciekawe jakie kary przewidziano dla zespołów, kierowców i dziennikarzy, którzy nie będą stosować nazewnictwa zgodnie z przyjętą normą.


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA, a zastosowanie mają Polityka prywatności oraz Warunki korzystania Google.
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA, a zastosowanie mają Polityka prywatności oraz Warunki korzystania Google.