Wiele wskazuje na to, że Międzynarodowa Federacja Samochodowa zrobi ukłon w stronę kibiców, modyfikując nieco nazewnictwo nowych trybów, jakie pojawią się w F1. Potwierdził to z jej ramienia Nikolas Tombazis.
Królowa motorsportu znajduje się już na ostatniej prostej przygotowań do całkowicie nowego rozdania technicznego. Potężne zmiany obejmą zarówno aerodynamikę, jak i jednostki napędowe, a to oczywiście będzie związane z wprowadzeniem kilku nowości. Wśród nich można wyróżnić aktywną aerodynamikę i tryb Manual Override Mode.
Ten pierwszy w istocie zastąpi odchodzący z F1, DRS, natomiast drugi - który w dodatku będzie działał na identycznych zasadach jak ten właśnie system - zapewni dodatkową ilość energii na prostych. Doprowadzało to do różnych komplikacji w rozumieniu tych trybów, a dodatkowe nieporozumienia wprowadzało nazewnictwo.
Pierwotnie bowiem zabiegi związane ze skrzydłami FIA określiła mianem X-Mode oraz Y-Mode. Później zostało to zmienione na tryby jazdy po prostej - wśród ekip zaczęła panować nomenklatura SLM (od ang. straightline mode) - i w zakrętach. Takie oznaczenia również nie przyjęły się zbyt dobrze w środowisku F1, podobnie jak akronim MOM (od Manual Override Mode).
Okazało się, że FIA została powiadomiona o takich trudnościach i zaczęła przeprowadzać czynności mające ułatwić nazewnictwo tych dwóch kluczowych trybów w nowej erze regulacyjnej. Ujawnił to Nikolas Tombazis, czyli szef Federacji ds. F1:
"Prowadzimy rewizję części terminologii, ponieważ zależy nam na tym, by kibice mogli rozumieć, co właściwie się dzieje. Chcemy, by zespoły komunikujące się z zespołami przez radio czy komentatorzy telewizyjni stosowali takie samo nazewnictwo, które znajduje się też w przepisach", przyznał grecki inżynier, cytowany przez The Race.
"W związku z tym prowadzimy prace związane z tym, by stworzyć prostą terminologię. Nie chcę teraz wchodzić w szczegóły dot. tego, jak będą nazywane te rzeczy, natomiast współpracujemy w tej sprawie z innymi zainteresowanymi podmiotami i analizujemy to."
Według The Race, najprawdopodobniej zakończy się na tym, że skomplikowane oznaczenia otwierających i zamykających się skrzydeł po prostu zostaną nazwane aktywną aerodynamiką (wszystkie bolidy będą i tak pokonywać dane odcinki toru w takich samych trybach). Jeśli chodzi o dotychczasowy MOM, bardzo możliwe, że zastąpi go prosty "tryb wyprzedzania".
© Sauber


16.12.2025 05:45
4
0
Można to nazwać Wieksza Lipa i Mniejsza Lipa
16.12.2025 12:24
1
1
@skilder3000 a tryb podwójnej mocy to Dua Lipa
16.12.2025 12:37 zmodyfikowany
1
0
Brakuje jeszcze przycisku na wyrzucenie skórki od banana oraz rozlania oleju...
Nie śledziłem jakoś mocno FE, ale tam chyba już coś podobnego było...
"FanBoost to koncepcja wprowadzona przez FIA w Mistrzostwach Formuły E, mająca na celu zapewnienie trzem „najbardziej popularnym” kierowcom tymczasowego zwiększenia mocy w każdym ePrix."
16.12.2025 18:12
0
"FIA, możemy mieć Push-to-Pass w domu?"
FIA: "Już mamy Push-to-Pass w domu"
Push-to-Pass w domu:
16.12.2025 20:03
0
Obywatele, towarzysze, działacze! Nikt tak bohatersko nie walczy z problemami przez siebie stworzonymi jak Międzynarodowa Federacja Samochodowa!!!
"(...) Chcemy, by zespoły komunikujące się z zespołami przez radio czy komentatorzy telewizyjni stosowali takie samo nazewnictwo, które znajduje się też w przepisach".
Powinno być chyba "zespoły komunikujące się z kierowcami przez radio".
Ciekawe jakie kary przewidziano dla zespołów, kierowców i dziennikarzy, którzy nie będą stosować nazewnictwa zgodnie z przyjętą normą.
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się