Alpine i Aston Martin są największymi zwycięzcami suwaka aerodynamicznego, który dwa razy w roku określa jakie zasoby zespoły mogą poświęcić na pracę w tunelu aerodynamicznym i przy modelowaniu CFD.
Suwak aerodynamiczny został wprowadzony w F1 w 2021 roku, aby pomóc wyrównać stawkę. Zasada jego działa polega na okresowej zmianie przydziału czasu, jaki zespoły mogą spędzić w danym okresie na pracach w tunelu aerodynamicznym i modelowaniu CFD.
Czas ten określa się procentowo dwukrotnie w trakcie sezonu na podstawie bieżącej klasyfikacji mistrzostw świata konstruktorów. Najlepszy zespół otrzymuje wtedy 70 procent czasu podstawowego, a najsłabszy 115 procent.
W tym roku suwak będzie odgrywał kluczową rolę ze względu na dużą zmianę przepisów w przyszłym roku.
Największymi zwycięzcami zmiany, która nastąpiła między GP Kanady i GP Austrii są Alpine i Aston Martin.
Ekipa Alpine spadła z szóstej pozycji na koniec zeszłego roku na ostatnią dlatego zaliczy największy wzrost czasu na rozwój aerodynamiki z 95 % do 115 %, a to oznacza, że w gorącym okresie przygotowań do sezonu 2026 będzie miał go najwięcej.
Drugim wygranym zmiany w trakcie sezonu jest Adrian Newey i jego Aston Martin. Co więcej w przypadku brytyjskiej ekipy zmiana następuje w dobrym momencie tuż po wdrożeniu przez niego nowego pakietu poprawkowego, który nieźle się spisuje i dobrze wróży przed pozostałą częścią mistrzostw, ale nie zdołał on jeszcze wpłynąć na zmianę pozycji zespołu.
Aston Martin będzie więc mógł w drugiej części sezonu bazować na swoim ulepszonym bolidzie, a jednocześnie bardziej skorzystać z tunelu aerodynamicznego i CFD (z 90 % do 105 %).
Największym przegranym zmiany w suwaku aerodynamicznym został Williams, który mocno rozpoczął sezon 2025 i obecnie zajmuje piąte miejsce w mistrzostwach, podczas gdy na koniec zeszłego sezonu był 9. Taka poprawa oznacza, że procentowo jego czas w tunelu aerodynamicznym w drugiej części roku skurczy się ze 110 procent do 90 procent.
Jeżeli chodzi o czołówkę największą zmianę zaliczy Mercedes, który na koniec zeszłego roku był czwarty, a w momencie przeliczania suwaka znalazł się na drugiej pozycji. Ekipa Toto Wolffa przez długi czas zajmowała trzecią pozycję w mistrzostwach, ale za sprawą pierwszego i trzeciego miejsca w Kanadzie awansowała na drugie miejsce.
Zespół McLarena utrzymuje swoją dominację i suwak aerodynamiczny nie zmienia w jego przypadku nic. Ekipa Zaka Browna w drugiej połowie sezonu będzie miała tylko 70 procent podstawowego czasu pracy w tuneli i CFD.
Poniżej przedstawimy tabelę obrazującą suwak aerodynamiczny po GP Kanady (kliknij, aby zobaczyć poprzedni układ).
Poz. | Zespół | % prac w tunelu | sesje w tunelu | sesje CFD |
1 | McLaren | 70% | 224 | 1400 |
2 | Ferrari | 75% | 240 | 1500 |
3 | Mercedes | 80% | 256 | 1600 |
4 | Red Bull | 85% | 272 | 1700 |
5 | Williams | 90% | 288 | 1800 |
6 | Haas | 95% | 304 | 1900 |
7 | Racing Bulls | 100% | 320 | 2000 |
8 | Aston Martin | 105% | 336 | 2100 |
9 | Sauber | 110% | 352 | 2200 |
10 | Alpine | 115% | 368 | 2300 |
11 | Cadillac (nowy zespół) | 115% | 368 | 2300 |
03.07.2025 13:53
0
@Kempa Cadillac to będzie 11 zespół. ✌️
03.07.2025 19:37
0
@Duke_
poprawione, dzięki za zwrócenie uwagi.
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się